50 بازی برتر در تاریخ بازی های کامپیوتری: از نوستالژیک ها تا مدرن ها

10. World of Warcraft

این بازی فانتزی شبیه سازی شده محصول سال 2004، میلیون ها کاربر سراسر جهان را با مفهوم دنیای بازی چند نفره آنلاین آشنا کرد. این بازی نیز مانند محصولات موفق دیگر، از بازی های دیگر الهام گرفت و دنیاهای دیجیتالی مختلف به وجود آورد که کاربران بتوانند از آن لذت ببرند. این بازی یکی از اولین بازی هایی است که در آن کاربر با یک دنیای سازه مانند بزرگ مواجه شده و می تواند آزادانه در هر سوی آن حرکت کند، بدون اینکه به انتهای آن برسد. این بازی میلیون ها کاربر (که در زمان اوج در سال 2010 دوازده میلیون نفر بودند) فعال داشت. تاثیر این بازی شاهکار باعث شد که طراحان دیگر، دنیاهای آنلاین مشابه را به وجود آورند.


9. The Oregon Trail

“تو از اسهال خونی مرده ای!” این جمله معروف که سرحد مجازات را  بخشی از جذابیت این بازی در نابودی گریزناپذیر آن نهفته است. این بازی که شبیه سازی دنیای غرب است کاربر را وادار می کند تا خودش استراتژی بازی را انتخاب کرده و برای بقا تلاش کند. این بازی در سال 1971 و توسط سه دانش آموز و معلم در کالج کارلتون در مینه سوتا و به عنوان ابزار آموزشی خلق شد و سپس به بازی مورد علاقه هزاران مخاطب در کلاس های درسی سراسر کشور که از طریق کامپیوترهای اپل 2 در سال 1980 آن را مشاهده می کردند، تبدیل شد. بنابراین کل نسل خود را با بازی هایی ویدیویی آشنا کرد.


8. Super Mario Bros

در سال 1985، سیستم سرگرمی نینتندو بازی برادران ماریو را به آمریکایی ها معرفی نمود و از آن زمان به بعد ماریو و لویجی در قلمروی قارچی شان می تازند. در این قلمرو قارچ های معجزه آسا، لاک پشت های پرنده و آجرهای شکننده وجود دارد – گویی که همه چیز طبیعی است. (در سال های 1970 ماده مخدر قارچ استفاده می شد.) این بازی آنقدر زیباست که امروز پس از سه دهه هنوز از دیدن آن لذت می برید. بازی زیبای ماریو باعث شد که این بازی به یک بازی موفق بدل شده، ماریو به یک سری محبوب تبدیل شده و نینتندو هم یک نام آشنا باشد.


7. The Legend of Zelda

بدون شک این بازی کلاسیک محصول سال 1986 بسیار نوستالژیک است، اما جای بحث ندارد که بازی اصلی زلدا بسیار جذاب بود. استفاده از سلاح های قابل ارتقا در یک نقشه جذاب و معماهای جالب، داستان اصلی را با تجربه بازی با کنسول ادغام می کند. شیگرو میاموتو، طراح افسانه این بازی می خواست یک بازی خلق کند که “یک باغچه مینیاتوری باشد و بازیکنان بتوانند در دنیای مورد علاقه خود بازی کنند.” در این بازی با استفاده از توانایی گلوله ها می توان بازی را برد (اولین بازی کنسول که چنین توانایی دارد). بازیکنان به جای اینکه در یک نقطه زلدا را شکست دهند می توانند مکان های شلیک را تغییر داده و از تمام گوشه و کنار زمین استفاده کنند. نوعی ویژگی که در تمام 18 بازی انجام پذیر است.


6. Minecraft

یک بازی سوئدی از استودیوی موجانگ که همانطور که از عنوان بازی پیداست، چیزهایی را حفر کرده و سپس باید آن ها را بسازید. ساده ترین تعریف این بازی این است که با نشان دادن مکعب های مختلف از مناظر و مکان های متفاوت که در کامپیوترهای 1980 نمایش داده می شود، اجسام، سازه ها و مکانیسم های قابل شناسایی ایجاد می شود. در حقیقت این بازی هم کندوکاو است و هم ساخت و ساز. از زمان ارائه این بازی در نوامبر 2011، بیش از 100 میلیون نسخه از آن به فروش رفته، در کامپیوترهای مختلف اجرا شده، نسخه آموزشی آن برای کلاس ها تولید شده و طرح های آن در داستان های جرج آر.آر.مارتین مانند کتاب “ترانه یخ و آتش” که سریال بازی تاج و تخت از روی آن ساحته شده نشان داده شده است.


5. Ms. Pac-Man

شاید این بازی از بازی Pac-Man به وجود آمده باشد اما به مرور زمان توانسته از آن پیشی بگیرد و به یک بازی مستقل و محبوب تبدیل شود. این بازی، بازسازی غیررسمی Pac-Man سال 1980 است، در سال 1982 و با نام اولیه Crazy Otto به بازار آمد، اما توسعه دهندگان نام آن را به Ms. Pac-Man تغییر دادند تا کاربران مونث را هم ترغیب کنند. با این حال این بازی با ارائه چهار مسیر مختلف (در مقایسه با Pac-Man)، ارواح باهوش تر و جایزه های خوراکی، از نسخه اولیه موفق تر شد. این حقیقت که هنوز هم انجام این بازی لذتبخش است، گواه این امر می باشد. قبول کنید که اگر با این بازی روبرو شوید حتما آن را انجام خواهید داد.


4. Doom

اگر از شما بپرسند که بازی تیراندازی اول شخص مورد علاقه خود را نام ببرید شاید بگویید ندای وظیفه، هالو یا کانتر. شاید از صدها بازی دیگر نام ببرید، اما باید بدانید که همه این بازی ها مرهون Doom هستند. در این بازی کلاسیک محصول سال 1993 و نرم افزار id، یک سفینه بدون نام که ضد نیروهای شیطانی است، کاربر را به نبرد برای نجات زمین دعوت می کند. اگرچه بازی Wolfenstein 3D که تولید همین نرم افزار است یک سال قبل به بازار آمد اما بازی دوم با آشنا کردن کاربر با قواعد این ژانر و معرفی بازی تک نفره و چند نفره، دنیای این ژانر را به طور کامل تغییر داد.


3. The Legend of Zelda: Ocarina of Time

این بازی محصول سال 1998 نینتندو 64 با قهرمان قدرتمندش که لباس سبز به تن می کند و به یک ماجراجویی ادیسه وار وارد می شود، بنا به چند دلیل یکی از بهترین بازی های تاریخ است. غرق شدن گیمر در دنیای سه بعدی بازی آنقدر لذت بخش و حقیقی است که گویی نینتندو با داستان خوبش مفهوم حقیقی دنیای سه بعدی را نشان می دهد نه اینکه صرفا در داستان خود از آن استفاده می کند. معماهای مختلف، طراحی زیبا، مراحل جالب و درگیر کردن کاربر در بازی – که باعث می شود کاربر در صحنه های مختلف آزادی عمل داشته باشد – باعث می شود که طراحی این بازی یکی از بهترین ها باشد.


2. Super Mario 64

بازی سوپر ماریو با توانایی شکستن آجرها، گرفتن امتیاز و پرش هایش یکی از محبوب ترین بازی های جهان است. اما سوپر ماریوی 64 در سال 1996 طرفداران نینتندو را به دنیای ماریو وارد کرد تا در یک جهان سه بعدی بازی کنند. این بازی با فروش بیش از 11 میلیون نسخه پرفروش ترین بازی نینتندو 64 بود که توانست شیوه طراحی صنعت بازی را برای همیشه تغییر دهد. همانطور که دن هاستر، موسس راک استار و نویسنده Grand Theft Auto V می گوید: “هرکس که بازی سه بعدی بسازد و آن را مرهون ماریو یا زلدا (در نینتندو 64) نداند، دروغ گفته است.”


1. Tetris

این بازی با طراحی یک دانشمند علوم رایانه، تولید یک شرکت ژاپنی و استقبال کاربران سراسر جهان، از ظهورش در سال 1984 تا به امروز یک پدیده باقی مانده است. نینتندو در سال 1989 این بازی را در سیستم سرگرمی نینتندو و گیم بوی قرار داد تا راحت تر در دسترس باشد. از آن زمان این بازی در همه جا وجود داشته و اشتیاق ما برای چیدن این بلوک های رنگی را برانگیخته است. این بازی اعتیادزا برای سلامتی هم فوایدی داشته و از ناخن جویدن و اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا اختلال تنش‌زا پیشگیری می کند. طرفداران آن می دانند که کسب امتیاز بالا در این بازی همانند مدیتیشن است. اما اگر همه این موارد را نادیده بگیریم، اگر این بازی یک درس زندگی داشته باشد، آن درس این است: “اگر Tetris تنها یک چیز به من آموخته باشد این است که اگر اشتباهات انباشته شوند، موفقیت ها را از بین می برند.”


                               

دیدگاه‌ها (49)

بستن فرم

  1. امیرحسین

    آبان 5, 1402

    سلام. اولین بازی استراتژی پی سی که بازی کردم یادمه یه سری سرباز سبزپوش بودن تانک و نفربر داشتن .رنگ های دیگه هم مثل زرد و قهوه ای هم بود. بعد حالت مرحله ایش یه سوسک های بزرگ آشپزخونه ای داشت و از پیف پاف و این چیزها هم میتونستی برا نابودیشون استفاده کنی …

    پاسخ

  2. وحید

    مهر 18, 1402

    سلام بچه ها یک بازی تفنگی قدیمی بود دو تیم بودن به رنگ ابی و قرمز تانک کامیون داشت می رفتی پرچم حریف از منطقه اشون میبردی بزاری منطقه خودتون دهه ۸۰بود بازیش اسمش یادم رفته اگر کسی بلده اسمش بگه ممنونم ازش

    پاسخ

  3. کیا

    شهریور 28, 1402

    سلام
    دنبال ی بازی میگردم دهه هشتاد ژانر جنگ جهانی بود…مرحله اولش ۴ تا سرباز داشتی که باید میرفتید تو خیابون ی جیپ که حامل فرمانده دشمن بود رو میزدید بعد از تو فاضلاب میرفتید خلبان اسیر شدتونو آزاد میکردی و سوار هواپیما میشدید میرفتید….خیلی گشتم دنبالش شما نمیدونید چی بود اسمش؟

    پاسخ

  4. علی

    مرداد 20, 1402

    سلام.این تصویر پاندا که بالا هست مال کدوم بازی؟یا کارتونی؟هست

    پاسخ

  5. احسان

    تیر 29, 1402

    سلام ی بازی بود قدیما تو حالت الکتریکی بود باید میچیدی وسایل رو بعد میزدی برق کار می‌کرد

    پاسخ

  6. فاطمه دهه ۷۹

    خرداد 30, 1402

    سلام بچها
    کسی میتونه بگه این بازی اسمش چی بود؟
    اواسط دهه ۸۰ یه بازی داشتیم یه پدربزرگ بود با دوتا نوه اش توی کشتی بودن باید کشتی رو کامل میکردن و وسایلش رو جور میکردن تا کشتی حرکت کنه
    خواهشا اگه کسی یادشه بکه دارم دیوونه میشم براش

    پاسخ

  7. ـ..

    اردیبهشت 20, 1402

    یه بازی بود که لوگو اش دو چشم بود که زمینه و پلک اش آبی بود. اگه درست یادم باشه باهاش آدم میساختیم. کسی اسمشو میدونه؟

    پاسخ

  8. rasoul

    فروردین 13, 1402

    سلام خسته نباشید من دنبال یک بازی قدیمی میگردم که شخص اول بازی تو مرحلهی اول با یک اژدهای دریایی مبارزه میکرد که دو تا سر داشت بد شکست میخورد می افتاد تو دریا بد نیمه عریان بود البته مرد بود تا همینجا بازی کرده بودم فکر کنم وقتی میافتاد تو دریا یک نفر نجاتش میداد بد یکی دوتا مرحلی تمرینی داشت بدش تمرین کشتی رانی بود خیلی برام سخت بود نتونستم ادامه بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

  9. Kim

    اسفند 19, 1401

    سلام یه بازی بود ما قبلا بازی میکردیم من خیلی بچه بودم فکر میکنم اواخر دهه ی ۸۰ بود حالت مسابقه ای داشت و یکی از شخصیت هاش یکدونه سنجاب بود که هودی بنفش داشت کلاهشم سرش کرده بود و با اسکیت برد مسابقه میداد کسی اسمشو میدونه؟

    پاسخ

    • ممد در پاسخ به Kim

      اسفند 26, 1401

      آلوین نبوده؟

      پاسخ

  10. علیرضا

    اسفند 8, 1401

    سلام و خدا قوت
    خیلی وقته دنبال بازی قدیمی که حدود سال 85 بازی میکردم اسمشو یادم نیست.
    اما چیزی که توی ذهنم مونده یه قورباغه بود که تماما با موس بازی میشد به این صورت که به صخره ها کلیک میکردی و زبونش میچسبید و با تکون دادن موس تاب میخورد و باید حشره هایی که دور اون صخره میچرخیدن میخورد. زنبور هم بود که اگه میخوردی جونت کم میشد یا میسوختی . بعد یه غول هم اون پایین از چپ به راست راه میرفت که براش غذا مینداختی جلوی پاش تا حرکتش کند تر بشه.
    ممنون میشم به ایمیل پیام بدید

    پاسخ

    • ALRZ در پاسخ به علیرضا

      اسفند 18, 1401

      حاجی من این بازی رو یادمه اونقدر بهش فحش میدادم😅

      پاسخ

    • Erfan در پاسخ به علیرضا

      خرداد 19, 1402

      بازی باحالی بود تو دوره خودش باید برم پیداش کنم
      بدبختی اینجا شروع میشه

      پاسخ

    • Mohsen در پاسخ به علیرضا

      تیر 3, 1402

      اگر اشتباه نکنم اسم اون بازی wik هستش

      پاسخ

    • اهورا در پاسخ به علیرضا

      تیر 22, 1402

      حاجی جان هرکی دوست داری اسمشو بگو بهم منم یه ساله دنبال اونم الانم اومده بودم ببینم این سایته گذاشته یا نه.

      پاسخ

  11. نیما

    بهمن 27, 1401

    سلام خسته نباشید
    دنبال یه بازی هستم که در اوایل دهه نود بازی میکردیم فکر کنم
    بازی شخصیت سوم بود بعد یه کاراکتر بود که دستش نیزه میشد سپر میشد
    بعد زامبی حمله میکرد به شهر این شخصیته که گفتم میتونست خودشو تغبر شکل بده یجورایی اونم نیمه زامبی بود و با اونا میجنگید یچی تو مایه های هالک ۱ بود

    پاسخ

    • parsa در پاسخ به نیما

      اسفند 4, 1401

      سلام بازی Prototype

      پاسخ