50 بازی برتر در تاریخ بازی های کامپیوتری: از نوستالژیک ها تا مدرن ها

30. Pokemon Red & Blue

افرادی که در سال های 1990 بزرگ شدند حتما بازی Pokémon را تجربه کردند. زمانی که در سال 1998 بازی Pokemon Red & Blue عرضه شد این کودکان می توانستند یک ماجراجویی پیچیده تر را تجربه کنند که پیش از آن تنها در برنامه های تلویزیونی، اسباب بازی ها و کارت های بازی دیده بودند. این بازی هرآنچه را که یک بازی قوی نیاز دارد، دارا بود: میدان های نبرد اعتیادآور، گل های پایان ناپذیر (برای اینکه همه شان را به دست آورید)، گل های جایزه دار (دریافت الماس و رفتن به مرحله بالاتر) و یک دنیای دوستانه و گسترده. اما مشخصه اصلی این بازی که در صنعت بازی های ویدیویی بی همتا بود، طراحی ساده آن بود که حتی کودکان هم می توانستند با آن بازی کنند، اما لایه های پیچیده آن حتی بازی را برای بزرگسالان هم دشوار می کرد.


29. Myst

نمونه بارز یک بازی تاثیرگذار در آن زمان که انجام آن امروزه می تواند دشوار باشد. این بازی گرافیکی سال 1993 حاوی تصاویر زیبا در یک جزیره رازآلود بود که بازیکنان را در آن رها می کرد. اگرچه امروزه این بازی کمی مکانیکی به نظر می رسد اما تخیلی بودن فضای داستان بر رمان های افسانه ای علمی تخیلی تا برنامه های تلویزیونی نظیر سریال “گمشده” (Lost) تاثیر گذاشته است. محبوبیت این بازی باعث شد که در فرمت سی رام هم عرضه شود.


28. Donkey Kong

این بازی تولید نینتندو با طراحی شیگرو میاماتو در سال 1981 نه تنها بعدها باعث خلق ماریو شد، بلکه نوعی از بازی ها که در آن شخصیت باید از جاهایی می پرید یا بالا می رفت را به وجود آورد. بنابراین این بازی نه تنها خود موفق شد بلکه بر بازی های دیگر این کمپانی، از NES’s Ice Climber تا Wii U’s New Super Mario Bros، تاثیر گذاشت. حتی امروزه که بازی آن به زمان و صبر نیاز دارد، بازهم لذتبخش است. (این بازی اولین بازی بود که موانع خطرناک را ایجاد نمود.)


27. Mortal Kombat

این بازی همواره خود را از بازی های مبارزه ای دیگر که یا صحنه های ضعیف ارائه میشدند و یا خشونت سادیستی همراه بودند، مجزا کرده است. اصلی ترین ویژگی این بازی در سال 1992 صحنه های مبارزه آن بود که باعث شد صنعت بازی های ویدیویی علاوه بر کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را نیز هدف قرار دهد. اما این هدف تنها با پرداختن صحنه های زد و خورد همراه نبود، بلکه کنترل بازی، تعدد شخصیت های تخیلی و خوش ساخت، باعث برتری این بازی شد.

بخوانید: ۲۵ شخصیت قدرتمند دنیای مارول از بین ابرقهرمانان و ابرشرورها


26. StarCraft II: Wings of Liberty

این بازی محصول سال 2010 همانند بازی های دیگر، به جای اینکه به جلوه های مکانیکی جدید بپردازد به سنت بازی های ویدیویی قبلی توجه کرده بود. آیا تا به حال در جنبه های متفاوت سری های بازی های استراتژیک و real-time چنین هماهنگی و مطابقتی دیده شده بود؟ دلیل این موفقیت را می توان در سه حرف خلاصه کرد: MLG. نوعی از بازی ویدیویی رقابتی همانند “بازی لیگ های مهم”یا “بازی های ورزشی” که در حقیقت نشان دهنده ژانرهای مختلف است.


25. Halo: Combat Evolved

جالب است بدانید که استیو جابز اولین فردی بود که این بازی را به مردم معرفی کرد و قول داد که در سال 1999 در ویندوز و مک ارائه شود. البته این مسئله پیش از این بود که مایکروسافت در سال 2001 استودیوی هالو را خریداری کرده و آن را به ایکس باکس تبدیل کند، تا نشان دهد دسته های بازی ایکس باکس هم عملکرد خوبی خواهند داشت. داستان در یک دنیای تخیلی روی می دهد که در آن سربازان بدون چهره باید در مقابل بیگانه ها و سپس مبارزان زامبی مانند، بجنگند. درصورتی که بخواهید تک نفره بازی کنید باید داستان مجزایی را دنبال نمایید، اما بازی چند نفره آن بسیار هیجان انگیز بوده و پر از مبارزه، تیراندازی، نارنجک و سلاح های مختلف است.


24. Final Fantasy VII

شاید برخی نسخه ششم این بازی را برتر بدانند اما بدون شک نسخه هفتم و پایانی این سری بازی ها خیره کننده تر است. Squaresoft با ایجاد گرافیک پیچیده بر روی تصویر زمینه رندر شده، از دیسک درایو فشرده پلی استیشن نهایت استفاده را برده و تجربه ای را ایجاد کرد که رقیب سونی، نینتندو هرگز نمی توانست آن را انجام دهد. این بازی با داستانی که در آن قهرمانان باید سیاره زنده خود را از شر امواج رادارها نجات می دادند، فروش بالایی داشت و بیش از 10 میلیون نسخه از ان به فروش رفت.


23. Microsoft Flight Simulator X

دفعه بعد که سوار هواپیما شدید از خلبان بپرسید که آیا در کودکی بازی Flight Simulator را تجربه کرده است یا نه! به ندرت ممکن است با پاسخ مثبت مواجه شوید.

این بازی فوق العاده رئال شخصیت ها را در اتاقک خلبانی هواپیماهای کوچک گرفته تا جت قرار می دهد.در نسخه 2006 این بازی در برج مراقبت قرار گرفته و می توانید پرواز خلبان ها و مسیر حرکت شان را کنترل کنید.


22. GoldenEye 007

همیشه نمی توان یک بازی ویدیویی یافت که بر پایه یک فیلم ساخته شده باشد. این بازی نینتندو در سال 1997 که براساس فیلم جیمزباند سال 1995 ساخته شده، یک استثناست. یک بازی با یک شخصیت که همانند جیمز باند مامور قتل افراد دیگر است. اما همانند بازی های دیگر، نقطه قوت این بازی در ویژگی چند بازیکنی آن نهفته است. نارنجک ها به دیوار برخورد کرده و منفجر می شوند، اسلحه های طلایی با یک تیر افراد را به قتل می رسانند و متقلبین Oddjob را ترجیح می دهند زیرا او هدف کوچک تری است. این موارد تنها معدود دلایل خرید بازی نینتندو 64 است. یک نصیحت: هرگز خودتان را با Klobb سرشاخ نکنید.


21. Diablo II

بدون شک بهترین بازی شخصیت پردازی شده تاریخ، بهترین بازی اژدهایی تاریخ و بهترین بازی PC تاریخ. البته این را هم باید در نظر بگیرید که این بازی بر بازی های بعدی تاثیر گذاشت. Diablo II که در سال 2000 اکران شد به زودی توانست به شکل های مختلف بازی های پیشین را کنار بزند (که بسیاری از آن ها در هر عرصه بهترین بودند). مهم ترین جنبه این بازی بر بازی های آینده – مخصوصا امروزه که اغلب بازی ها موبایلی است – تلاش این بازی برای ایجاد مراحل مهیج بود که کاربر را بر صندلی میخکوب می کرد.


                               

دیدگاه‌ها (49)

بستن فرم

  1. امیرحسین

    آبان 5, 1402

    سلام. اولین بازی استراتژی پی سی که بازی کردم یادمه یه سری سرباز سبزپوش بودن تانک و نفربر داشتن .رنگ های دیگه هم مثل زرد و قهوه ای هم بود. بعد حالت مرحله ایش یه سوسک های بزرگ آشپزخونه ای داشت و از پیف پاف و این چیزها هم میتونستی برا نابودیشون استفاده کنی …

    پاسخ

  2. وحید

    مهر 18, 1402

    سلام بچه ها یک بازی تفنگی قدیمی بود دو تیم بودن به رنگ ابی و قرمز تانک کامیون داشت می رفتی پرچم حریف از منطقه اشون میبردی بزاری منطقه خودتون دهه ۸۰بود بازیش اسمش یادم رفته اگر کسی بلده اسمش بگه ممنونم ازش

    پاسخ

  3. کیا

    شهریور 28, 1402

    سلام
    دنبال ی بازی میگردم دهه هشتاد ژانر جنگ جهانی بود…مرحله اولش ۴ تا سرباز داشتی که باید میرفتید تو خیابون ی جیپ که حامل فرمانده دشمن بود رو میزدید بعد از تو فاضلاب میرفتید خلبان اسیر شدتونو آزاد میکردی و سوار هواپیما میشدید میرفتید….خیلی گشتم دنبالش شما نمیدونید چی بود اسمش؟

    پاسخ

  4. علی

    مرداد 20, 1402

    سلام.این تصویر پاندا که بالا هست مال کدوم بازی؟یا کارتونی؟هست

    پاسخ

  5. احسان

    تیر 29, 1402

    سلام ی بازی بود قدیما تو حالت الکتریکی بود باید میچیدی وسایل رو بعد میزدی برق کار می‌کرد

    پاسخ

  6. فاطمه دهه ۷۹

    خرداد 30, 1402

    سلام بچها
    کسی میتونه بگه این بازی اسمش چی بود؟
    اواسط دهه ۸۰ یه بازی داشتیم یه پدربزرگ بود با دوتا نوه اش توی کشتی بودن باید کشتی رو کامل میکردن و وسایلش رو جور میکردن تا کشتی حرکت کنه
    خواهشا اگه کسی یادشه بکه دارم دیوونه میشم براش

    پاسخ

  7. ـ..

    اردیبهشت 20, 1402

    یه بازی بود که لوگو اش دو چشم بود که زمینه و پلک اش آبی بود. اگه درست یادم باشه باهاش آدم میساختیم. کسی اسمشو میدونه؟

    پاسخ

  8. rasoul

    فروردین 13, 1402

    سلام خسته نباشید من دنبال یک بازی قدیمی میگردم که شخص اول بازی تو مرحلهی اول با یک اژدهای دریایی مبارزه میکرد که دو تا سر داشت بد شکست میخورد می افتاد تو دریا بد نیمه عریان بود البته مرد بود تا همینجا بازی کرده بودم فکر کنم وقتی میافتاد تو دریا یک نفر نجاتش میداد بد یکی دوتا مرحلی تمرینی داشت بدش تمرین کشتی رانی بود خیلی برام سخت بود نتونستم ادامه بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

  9. Kim

    اسفند 19, 1401

    سلام یه بازی بود ما قبلا بازی میکردیم من خیلی بچه بودم فکر میکنم اواخر دهه ی ۸۰ بود حالت مسابقه ای داشت و یکی از شخصیت هاش یکدونه سنجاب بود که هودی بنفش داشت کلاهشم سرش کرده بود و با اسکیت برد مسابقه میداد کسی اسمشو میدونه؟

    پاسخ

    • ممد در پاسخ به Kim

      اسفند 26, 1401

      آلوین نبوده؟

      پاسخ

  10. علیرضا

    اسفند 8, 1401

    سلام و خدا قوت
    خیلی وقته دنبال بازی قدیمی که حدود سال 85 بازی میکردم اسمشو یادم نیست.
    اما چیزی که توی ذهنم مونده یه قورباغه بود که تماما با موس بازی میشد به این صورت که به صخره ها کلیک میکردی و زبونش میچسبید و با تکون دادن موس تاب میخورد و باید حشره هایی که دور اون صخره میچرخیدن میخورد. زنبور هم بود که اگه میخوردی جونت کم میشد یا میسوختی . بعد یه غول هم اون پایین از چپ به راست راه میرفت که براش غذا مینداختی جلوی پاش تا حرکتش کند تر بشه.
    ممنون میشم به ایمیل پیام بدید

    پاسخ

    • ALRZ در پاسخ به علیرضا

      اسفند 18, 1401

      حاجی من این بازی رو یادمه اونقدر بهش فحش میدادم😅

      پاسخ

    • Erfan در پاسخ به علیرضا

      خرداد 19, 1402

      بازی باحالی بود تو دوره خودش باید برم پیداش کنم
      بدبختی اینجا شروع میشه

      پاسخ

    • Mohsen در پاسخ به علیرضا

      تیر 3, 1402

      اگر اشتباه نکنم اسم اون بازی wik هستش

      پاسخ

    • اهورا در پاسخ به علیرضا

      تیر 22, 1402

      حاجی جان هرکی دوست داری اسمشو بگو بهم منم یه ساله دنبال اونم الانم اومده بودم ببینم این سایته گذاشته یا نه.

      پاسخ

  11. نیما

    بهمن 27, 1401

    سلام خسته نباشید
    دنبال یه بازی هستم که در اوایل دهه نود بازی میکردیم فکر کنم
    بازی شخصیت سوم بود بعد یه کاراکتر بود که دستش نیزه میشد سپر میشد
    بعد زامبی حمله میکرد به شهر این شخصیته که گفتم میتونست خودشو تغبر شکل بده یجورایی اونم نیمه زامبی بود و با اونا میجنگید یچی تو مایه های هالک ۱ بود

    پاسخ

    • parsa در پاسخ به نیما

      اسفند 4, 1401

      سلام بازی Prototype

      پاسخ