50 بازی برتر در تاریخ بازی های کامپیوتری: از نوستالژیک ها تا مدرن ها

40. Pong

اگرچه شاید تنها چیزی که از این بازی یادتان باشد گرافیک دو بعدی آن است اما این بازی توانست به پدیده بازی ویدیویی مدرن معنای جدیدی بخشیده و الهام بخش آن باشد. یک شبیه سازی میز تنیس که در سال 1972 و توسط کمپانی آتاری عرضه شد. در این بازی چند نفره یک جفت پدال و یک توپ قرار دارد و به همین دلیل اولین بازی ویدیوی ورزشی تاریخ است. شهرت این بازی باعث شد که نسخه خانگی آن هم تولید شده و در سال 1975 توسط شرکت سیرز فروخته شود. زمانی که شرکت هایی مانند Coleco و نینتندو از آن تقلی کردند، اولین نمای آن ها در کنسول های بازی دیده شد. شاید طبق استانداردهای امروز این بازی چیزی برای گفتن نداشته باشد اما به این بستگی دارد که در مقابل چه کسی آن را بازی می کنید.


39. Castlevania

یک بازی زیبا در سال های 1987 که با گرافیک جذاب، طراحی جالب و موسیقی فراموش نشدنی توانست محدودیت های طراحی 8 بیتی NES را کنار بزند. اگرچه این بازی در مقایسه با بازی های ژانر امروز چیزی برای گفتن ندارد اما در آن زمان در مقایسه با برادران سوپر ماریو یک بازی دلهره آور بحساب می آمد. بازیکنان باید به عنوان سیمون بلمونت شکارچی خون آشام تمام قسمت های قصر ترسناک را جستجو می کردند. گیت های آغشته به خون، آب مقدس و صلیب ها به سمت بازیکن سلاح هایی را پرتاب کرده و بازی در این شرایط حقیقتا ترسناک بود.


38. Portal 2

بازی Portal که در سال 2007 عرضه شد با وجود نمایش طنز، کمدی سیاه و داستان معمایی رئال و جذاب، به یک بازی محبوب بدل شد. نسخه دوم آن که در سال 2013 عرضه شد با افزایش پیچیدگی ها و معماهای داستان آن را جذاب تر کرد. در نتیجه در عرض سه ماه 3 میلیون نسخه از بازی فروخته شد و ثابت کرد که این بازی چیزی فراتر از یک داستان معمایی است.


37. Braid

بازی زیبای جاناتان بلو در سال 2008 به عقیده بسیاری یک داستان غم انگیز بود که بسیاری از فرهنگ ها می توانستند با آن ارتباط برقرار کنند. اما خود بلو این نقدها را ساده انگارانه می دانست. با این حال این بازی با طراحی زیبا و خاص و انتخاب یک موضوع رئال طبق انتظارات مخاطب پیش می رود. شان مورای خالق بازی “آسمان هیچکس” بازی Braid را همانند یک ماشین زمان می داند: “گویی بلو در زمان به عقب بازگشته، به سال های 80 و نشان داده که اگر مسیر دیگری را طی می کردیم به کجا می رسیدیم. زیرا این بازی می توانست در کامپیوترهای آمیگا نمایش داده شده و ذهن مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه می توانست بر پیدایش بازی های کامپیوتری تاثیر بگذارد.”

بخوانید: ۲۵ انیمه سریالی برتر تاریخ که باید تماشا کنید


36. Fallout 3

نسخه اصلی Fallout در اواسط سال های 1990 و در زمان نبود بازی های PC موفق عرضه شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. با این حال این بازی با همکاری شرکت Bethesda و الهام از سری بازی های ” الدر اسکورولز” (Elder Scrolls) توانست در سال 2008 نسخه ای را عرضه کند که از هر لحاظ از سری اولیه پیشی گرفت. اگرچه هردو بازی به خوبی طراحی شده بودند و شخصیت های داستان فراموش نشدنی بودند اما Fallout 3 توانست یک شاهکار تسخیر کننده و آخرالزمانی را در دسترس گیمرها قرار دهد.


35. Galaga

موضوع این بازی چیست؟ چه کسی اهمیت می دهد؟ تنها چیزی که باید بدانید این است که باید به سمت بیگانه ها شلیک کرده و آن ها را از بین ببرید!

این بازی که در سال 1981 عرضه شد نشانگر دوران طلایی بازی های ویدیویی است، یک بازی ساده که با شلیک به سمت دشمنان امتیاز کسب می کنید. (بازیکنان حرفه ای می دانند که در ابتدا باید اجازه دهید دشمن سفینه شما را منفجر کرده و سپس با جان دوم نیروی بیشتری بگیرید و او را شکست دهید.) این بازی، بازی موردعلاقه دبیرستانی های آن زمان بود که هنوز هم هم لذت بخش است.


34. Red Dead Redemption

دشت های هموار، مناظر زیبا، ماموریت های مختلف و داستان جذاب از دید لئون و پکینپا، تنها از معدود دلایل انتخاب این بازی موفق سال 2010 در این فهرست هستند. کاربر باید در نسخه تخیلی غرب وحشی سال 1911 به دنبال جان مارتسون خلافکار باشد، که ناگهان تیراندازی ها و تعقیب و گریزها آغاز می شود. با این حال در این بازی از گله های گاو یا بازی های فرعی مانند five finger fillet چندان خبری نیست. این بازی به نوعی نسخه وسترن بازی Grand Theft Auto است که تعقیب و گریز بیشتری در آن دیده می شود.


33. Super Mario Kart

این بازی با تبدیل یک مسابقه رقابتی به یک بازی جالب توانست یکی از هوشمندانه ترین بازی های سوپر نینتندو باشد. Super Mario Kart که در سال 1992 عرضه شد اولین سری از بازی های مسابقه ای بود که ویژگی های مختلفی نظیر مراحل آسان و دشوار، حالت های صفحه مجزا برای بازی با دوستان یا نبرد را ارائه می داد. این بازی با شروع ظوفانی اش توانست مشخصه های مختلف این بازی را نیز معرفی کند: مسیر جاده رنگین کمان، ترفندهایی مانند لایه کشی و کمربند نورانی.


32. Wolfenstein 3D

اگر Doom پدر شلیک کننده های اول شخص مدرن باشد، Wolfenstein 3D جد آنهاست که توسط نرم افزار id ساخته و مدت کوتاهی پیش از Doom در مه 1992 عرضه شد. از جمله شخصیت های این بازی ویلیام بی.جی. است، جاسوس متفقین که در جنگ جهانی دوم توسط نازی ها اسیر شد. نقش شما در این شخصیت آسان است: از قلعه Wolfenstein گریخته و به سمت شخصیت های منفی تیراندازی کنید – که تعریف کامل اعمال خالی از تفکر است و تا به امروز مشخصه این بازی می باشد.


31. The Sims

ویل رایت، طراح این بازی درباره The Sims که اولین بار در سال 2000 عرضه شد، اظهار کرد که هدف اش از طراحی این بازی نقد فرهنگ مصرف گرای آمریکا بود. اما به نظر می رسد که میلیون ها کاربر این بازی این دید نقادانه را از یاد برده و با خوشحالی وظایف مختلف بازی – از مصرف یک پد جدید تا تعمیر شیر حمام – را انجام می دهند. این بازی دو ویژگی به همراه داشت، یکی اینکه ژانری را معرفی کرد که در آن تقریبا اهدافی برای گیمر تعریف نشده بود، دوم اینکه نوعی مدیریت زمان که در کسری از دقیقه وظایف مورد انجام برنامه ریزی میشد.


                               

دیدگاه‌ها (49)

بستن فرم

  1. امیرحسین

    آبان 5, 1402

    سلام. اولین بازی استراتژی پی سی که بازی کردم یادمه یه سری سرباز سبزپوش بودن تانک و نفربر داشتن .رنگ های دیگه هم مثل زرد و قهوه ای هم بود. بعد حالت مرحله ایش یه سوسک های بزرگ آشپزخونه ای داشت و از پیف پاف و این چیزها هم میتونستی برا نابودیشون استفاده کنی …

    پاسخ

  2. وحید

    مهر 18, 1402

    سلام بچه ها یک بازی تفنگی قدیمی بود دو تیم بودن به رنگ ابی و قرمز تانک کامیون داشت می رفتی پرچم حریف از منطقه اشون میبردی بزاری منطقه خودتون دهه ۸۰بود بازیش اسمش یادم رفته اگر کسی بلده اسمش بگه ممنونم ازش

    پاسخ

  3. کیا

    شهریور 28, 1402

    سلام
    دنبال ی بازی میگردم دهه هشتاد ژانر جنگ جهانی بود…مرحله اولش ۴ تا سرباز داشتی که باید میرفتید تو خیابون ی جیپ که حامل فرمانده دشمن بود رو میزدید بعد از تو فاضلاب میرفتید خلبان اسیر شدتونو آزاد میکردی و سوار هواپیما میشدید میرفتید….خیلی گشتم دنبالش شما نمیدونید چی بود اسمش؟

    پاسخ

  4. علی

    مرداد 20, 1402

    سلام.این تصویر پاندا که بالا هست مال کدوم بازی؟یا کارتونی؟هست

    پاسخ

  5. احسان

    تیر 29, 1402

    سلام ی بازی بود قدیما تو حالت الکتریکی بود باید میچیدی وسایل رو بعد میزدی برق کار می‌کرد

    پاسخ

  6. فاطمه دهه ۷۹

    خرداد 30, 1402

    سلام بچها
    کسی میتونه بگه این بازی اسمش چی بود؟
    اواسط دهه ۸۰ یه بازی داشتیم یه پدربزرگ بود با دوتا نوه اش توی کشتی بودن باید کشتی رو کامل میکردن و وسایلش رو جور میکردن تا کشتی حرکت کنه
    خواهشا اگه کسی یادشه بکه دارم دیوونه میشم براش

    پاسخ

  7. ـ..

    اردیبهشت 20, 1402

    یه بازی بود که لوگو اش دو چشم بود که زمینه و پلک اش آبی بود. اگه درست یادم باشه باهاش آدم میساختیم. کسی اسمشو میدونه؟

    پاسخ

  8. rasoul

    فروردین 13, 1402

    سلام خسته نباشید من دنبال یک بازی قدیمی میگردم که شخص اول بازی تو مرحلهی اول با یک اژدهای دریایی مبارزه میکرد که دو تا سر داشت بد شکست میخورد می افتاد تو دریا بد نیمه عریان بود البته مرد بود تا همینجا بازی کرده بودم فکر کنم وقتی میافتاد تو دریا یک نفر نجاتش میداد بد یکی دوتا مرحلی تمرینی داشت بدش تمرین کشتی رانی بود خیلی برام سخت بود نتونستم ادامه بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

  9. Kim

    اسفند 19, 1401

    سلام یه بازی بود ما قبلا بازی میکردیم من خیلی بچه بودم فکر میکنم اواخر دهه ی ۸۰ بود حالت مسابقه ای داشت و یکی از شخصیت هاش یکدونه سنجاب بود که هودی بنفش داشت کلاهشم سرش کرده بود و با اسکیت برد مسابقه میداد کسی اسمشو میدونه؟

    پاسخ

    • ممد در پاسخ به Kim

      اسفند 26, 1401

      آلوین نبوده؟

      پاسخ

  10. علیرضا

    اسفند 8, 1401

    سلام و خدا قوت
    خیلی وقته دنبال بازی قدیمی که حدود سال 85 بازی میکردم اسمشو یادم نیست.
    اما چیزی که توی ذهنم مونده یه قورباغه بود که تماما با موس بازی میشد به این صورت که به صخره ها کلیک میکردی و زبونش میچسبید و با تکون دادن موس تاب میخورد و باید حشره هایی که دور اون صخره میچرخیدن میخورد. زنبور هم بود که اگه میخوردی جونت کم میشد یا میسوختی . بعد یه غول هم اون پایین از چپ به راست راه میرفت که براش غذا مینداختی جلوی پاش تا حرکتش کند تر بشه.
    ممنون میشم به ایمیل پیام بدید

    پاسخ

    • ALRZ در پاسخ به علیرضا

      اسفند 18, 1401

      حاجی من این بازی رو یادمه اونقدر بهش فحش میدادم😅

      پاسخ

    • Erfan در پاسخ به علیرضا

      خرداد 19, 1402

      بازی باحالی بود تو دوره خودش باید برم پیداش کنم
      بدبختی اینجا شروع میشه

      پاسخ

    • Mohsen در پاسخ به علیرضا

      تیر 3, 1402

      اگر اشتباه نکنم اسم اون بازی wik هستش

      پاسخ

    • اهورا در پاسخ به علیرضا

      تیر 22, 1402

      حاجی جان هرکی دوست داری اسمشو بگو بهم منم یه ساله دنبال اونم الانم اومده بودم ببینم این سایته گذاشته یا نه.

      پاسخ

  11. نیما

    بهمن 27, 1401

    سلام خسته نباشید
    دنبال یه بازی هستم که در اوایل دهه نود بازی میکردیم فکر کنم
    بازی شخصیت سوم بود بعد یه کاراکتر بود که دستش نیزه میشد سپر میشد
    بعد زامبی حمله میکرد به شهر این شخصیته که گفتم میتونست خودشو تغبر شکل بده یجورایی اونم نیمه زامبی بود و با اونا میجنگید یچی تو مایه های هالک ۱ بود

    پاسخ

    • parsa در پاسخ به نیما

      اسفند 4, 1401

      سلام بازی Prototype

      پاسخ