50 بازی برتر در تاریخ بازی های کامپیوتری: از نوستالژیک ها تا مدرن ها

چه به بازی های ویدئویی علاقه داشته باشید چه نه، در هر صورت بازی های ویدئویی بخش مهمی از فرهنگ دنیای امروزند. وجود بازی های ویدئویی نظیر  پیشتازان فضا یا مورتال کامبت به اندازه آهنگ های مایکل جکسون و مدرن تاکینگ اهمیت دارند 🙂

در این مقاله تلاش کرده ایم تا از بین 150 بازی زیبا از بیش از چهار دهه، 50 بازی برتر را انتخاب کرده و در اختیارتان قرار دهیم. با پروشات همراه باشید تا با بهترین بازی های کامپیوتری همه دوران آشنا شوید.


50. King’s Quest III: To Heir Is Human

در دهه 80 میلادی که به شهرت Nintendo ختم شد، بسیاری از بازی های کامپیوتری بر پایه PC بودند و در این میان شهرت هیچ کدام به بازی های Sierra نمی رسید. منتقدین در بررسی این بازی ها به نسخه اصلی King’s Quest امتیاز بالایی دادند. اما نسخه سوم که در سال 1986 به بازار آمد دو برابر آثار دیگر موفق و البته هوشمندانه تر بود. در این بازی هم شاهد ماجراجویی های شاهزاده الکساندر 17 ساله هستیم که اغلب طرفداران او را پسربچه ها تشکیل می دهند. گرافیک قدیمی این بازی باعث می شود که کنترل این بازی با کیبورد لذت بخش تر باشد. این بازی یک بازی لذت بخش است که در آن شاهد حوادثی چون گربه سیاه شیطانی، دزدیدن گنج دزدان دریایی و حوادث جالب دیگر خواهیم بود.


49. Dota 2

این بازی که نسخه ای از یک بازی شاهکار در سال 2002 است در سال 2013 ارائه شد و با طراحی یک گرافیک بسیار خاص توانست دنیای طراحی بازی های ویدیویی را متحول کند. این بازی که اوج ژانر میدان جنگ چند نفره آنلاین بود، دو تیم را نشان می داد که هر کدام دارای پنج اسب سوار بوده و در میان علفزارها و رودخانه ای که از میان نقشه بازی رد می شد، به مبارزه می پرداختند. اگرچه تسلط به این بازی دشوار است اما تماشای آن لذت زیادی دارد، زیرا حرکت های دایره وار دوربین تمام قسمت های میدان نبرد را در اختیارمان قرار داده و به خوبی می توانیم شاهد مبارزاتی باشیم که در میدان نبرد در تلاش اند تا سنگر های تیم مقابل را نابود کنند.


48. Angry Birds

پرنده های خشمگین اولین بازی موبایل رویو در سال 2009 است که احتمالا به این دلیل که جز اولین بازی های آیفون بود توانست به شناخته شده ترین بازی موبایلی جهان بدل شود. این بازی توانست به تمام نیازهای کاربران تلفن همراه توجه کند: انطباق پذیری بازی با توانایی های تلفن های هوشمند، امکان شلیک به پرنده ها فقط با یک کلیک ساده، مراحل کوچک و سریع، آغاز بازی به آسان ترین روش ممکن و در نهایت طراحی جالب آن که لذت بازی را افزایش می داد. با اطمینان می توان گفت که این بازی الگوی بسیاری از بازی های دیگر تلفن همراه است که تا به امروز عرضه شده اند.


47. Guitar Hero

این بازی که در سال 2005 روانه بازار شد در اصل نوعی ژانر بازی ویدیویی موزیکال است که توانست شخصیت های خود را به ستارگان راک تبدیل کند. با بازی به جای این شخصیت ها می توانید آرایش و مدل موی مورد علاقه خود را انتخاب نمایید. اما با بازی به جای این شخصیت ها و نواختن گیتار در نهایت به ستارگانی چون استیوی ری وان و جیک ای. لی شبیه می شوید. اگرچه بازی هایی مانند Dance Dance Revolution با وجود مخاطب اندک محبوب شدند اما این بازی بود که با ترکیبی از راک مدرن و کلاسیک با استقبال زیاد مواجه شد (اگر از تاثیرات دیگر آن در مهمانی ها سخن نگوییم).


46. Resident Evil 4

چه کسی میتواند صحنه اول این بازی یعنی شلیک به صورت یک کشاورز تسخیر شده را فراموش کند؟

این بازی اولین Resident Evil ای است که با کمک زاویه دوربین از نوع فیلمبرداری بر روی شانه و شیوه کارگردانی متمایز، تجربه بسیار جالبی را در اختیار مخاطب قرار می دهد. در این بازی به جای استفاده از نماهای ترسناک کلیشه ای از الگوهای مکان های متفاوتی برای ایجاد ترس استفاده شدهاست. نحوه ساخت این بازی در سال 2005 و توسط شرکت کپ کام نه تنها لذت یک بازی کامپیوتری را از بین نبرد بلکه با ایجاد ترس و وحشت لذت بازی را دو چندان کرد.


45. Gran Turismo 3: A-Spec

این بازی کمپانی پلی فونی دیجیتال با ژانر بازی های مسابقه ای همان کار را کرد که بازی “شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت” با ژانر پرواز انجام داد. از بین تمامی بازی های Gran Turismo، نسخه سال 2001 یعنی Gran Turismo 3: A-Spec که مخصوص پلی استیشن 2 ساخته شد، با نمایش مدل های مختلف ماشین های مسابقه و صحنه های زیبا، بهترین بود. این بازی درباره یک مسابقه اتومبیل رانی است که شاهد مسابقات قهرمانی هستیم که با اتفاقات جالب و جلوه های بصری ویژه ای همراه است علاوه بر این، این بازی می تواند به علاقه مندان اتومبیل رانی که این حرفه را دست کم گرفته اند هم کمک کند.


44. Super Smash Bros

این سری بازی ها که در سال 1999 و توسط نینتندو 64 عرضه شد به سرعت به بازی موردعلاقه طرفداران نینتندو تبدیل شد. این بازی که از شخصیت های خاص نینتندو الهام گرفته، حقیقت جالبی را به ژانر مبارزه می افزاید: به جای اینکه دائم به دنبال دشمنان باشید تا آن ها را شکست دهید، بهتر است همانند پادشاه جهنم رفتار کرده و در فرصت مناسب دشمنان خود را از پای بیندازید.

جالب تر این که شخصیت ها می توانند آزادانه در مراحل مختلف در رفت و آمد باشند و آن ها را طی کنند. همچنین برخلاف بازی های دیگر که شرکت کنندگان باید برای کنترل هر شخصیت کلید های عجیب و غریب را به خاطر بسپارند، در اینجا یک کلید برای تمام شخصیت ها به کار رفته و در نتیجه بازی هم آسان تر شده و هم شرکت کننده بر تمام مراحل بازی تسلط بیشتری خواهد داشت.

بخوانید: ۳۰ حقیقت جالب درباره بازی سوپر ماریو


43.  Call of Duty 2

این بازی نشان دهنده تمام ویژگی هایی است که یک تیراندازی اول شخص در یک بازی مدرن باید دارا باشد. البته نسخه های جدیدتر این بازی پیشرفته تر و جالب ترند. اما تمام شان از نسخه Call of Duty 2 که در سال 2005 عرضه شد الهام گرفته اند. در این بازی هم جلوه های سینمایی به چشم می خورد و هم صحنه های رئال – در برخی از صحنه ها سربازهای زخمی را می بینیم که برای رسیدن به یک نقطه امن و فرار از وحشت جنگ خود را روی زمین می کشند. استفاده مکرر از چشمی تفنگ ها نیز این بازی را به یکی از بازی های محبوب کاربران PC تبدیل کرده است.


42. BioShock

داستان ماورالطبیعه، طراحی خاص و شخصیت های پیچیده بازی (که البته باورپذیر هم هستند) آن را به نمایشی فراتر از یک بازی ویدیویی بدل کرده که هیجان تان را به اوج می رساند. در این بازی از استودیوی Irrational Games که در سال 2007 عرضه شد، شاهد یک بازی تیراندازی اول شخص هستیم که با آغاز یک ماجراجویی راهی یک شهر تخیلی در زیر آب به نام رپچر می شود، که توسط Andrew Ryan صنعت گرا ساخته شد. این بازی به شکل های مختلف توانست برای بازی هایی ویدیویی استانداردهای جدیدی تعریف کند: از رفتارهای دشمنان براساس ویژگی های بوم شناسی تا نشان دادن شیوه استفاده از افکار افراطی و ساختارشکنانه.


41. ESPN NFL 2K5

طرفداران Madden NFL که طرفداران حقیقی بازی های ویدیویی فوتبالی هستند می دانند که این بازی بهترین بازی ساخته شده در این ژانر است که در سال 2004 توسط Xbox و برای پلی استیشین 2 ساخته شد. این بازی توانست یک سری از بازی های موفق را روانه بازار کرده و الگویی برای بازی های ورزشی بدل شود. این بازی همچنین توانست در عرصه بازی های کامپیوتری اتفاق جدیدی ایجاد کند: شرکت سگا این بازی را 19.99 دلار قیمت گذاری کرد، قیمتی که در آن زمان شرکت الکترونیک آرتس برای بازی Madden NFL تعیین کرده بود. شرکت Madden NFL بعدها تمام امتیازات را به NFL و بازیکنان اش واگذار کرد.


                               

دیدگاه‌ها (49)

بستن فرم

  1. امیرحسین

    آبان 5, 1402

    سلام. اولین بازی استراتژی پی سی که بازی کردم یادمه یه سری سرباز سبزپوش بودن تانک و نفربر داشتن .رنگ های دیگه هم مثل زرد و قهوه ای هم بود. بعد حالت مرحله ایش یه سوسک های بزرگ آشپزخونه ای داشت و از پیف پاف و این چیزها هم میتونستی برا نابودیشون استفاده کنی …

    پاسخ

  2. وحید

    مهر 18, 1402

    سلام بچه ها یک بازی تفنگی قدیمی بود دو تیم بودن به رنگ ابی و قرمز تانک کامیون داشت می رفتی پرچم حریف از منطقه اشون میبردی بزاری منطقه خودتون دهه ۸۰بود بازیش اسمش یادم رفته اگر کسی بلده اسمش بگه ممنونم ازش

    پاسخ

  3. کیا

    شهریور 28, 1402

    سلام
    دنبال ی بازی میگردم دهه هشتاد ژانر جنگ جهانی بود…مرحله اولش ۴ تا سرباز داشتی که باید میرفتید تو خیابون ی جیپ که حامل فرمانده دشمن بود رو میزدید بعد از تو فاضلاب میرفتید خلبان اسیر شدتونو آزاد میکردی و سوار هواپیما میشدید میرفتید….خیلی گشتم دنبالش شما نمیدونید چی بود اسمش؟

    پاسخ

  4. علی

    مرداد 20, 1402

    سلام.این تصویر پاندا که بالا هست مال کدوم بازی؟یا کارتونی؟هست

    پاسخ

  5. احسان

    تیر 29, 1402

    سلام ی بازی بود قدیما تو حالت الکتریکی بود باید میچیدی وسایل رو بعد میزدی برق کار می‌کرد

    پاسخ

  6. فاطمه دهه ۷۹

    خرداد 30, 1402

    سلام بچها
    کسی میتونه بگه این بازی اسمش چی بود؟
    اواسط دهه ۸۰ یه بازی داشتیم یه پدربزرگ بود با دوتا نوه اش توی کشتی بودن باید کشتی رو کامل میکردن و وسایلش رو جور میکردن تا کشتی حرکت کنه
    خواهشا اگه کسی یادشه بکه دارم دیوونه میشم براش

    پاسخ

  7. ـ..

    اردیبهشت 20, 1402

    یه بازی بود که لوگو اش دو چشم بود که زمینه و پلک اش آبی بود. اگه درست یادم باشه باهاش آدم میساختیم. کسی اسمشو میدونه؟

    پاسخ

  8. rasoul

    فروردین 13, 1402

    سلام خسته نباشید من دنبال یک بازی قدیمی میگردم که شخص اول بازی تو مرحلهی اول با یک اژدهای دریایی مبارزه میکرد که دو تا سر داشت بد شکست میخورد می افتاد تو دریا بد نیمه عریان بود البته مرد بود تا همینجا بازی کرده بودم فکر کنم وقتی میافتاد تو دریا یک نفر نجاتش میداد بد یکی دوتا مرحلی تمرینی داشت بدش تمرین کشتی رانی بود خیلی برام سخت بود نتونستم ادامه بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

  9. Kim

    اسفند 19, 1401

    سلام یه بازی بود ما قبلا بازی میکردیم من خیلی بچه بودم فکر میکنم اواخر دهه ی ۸۰ بود حالت مسابقه ای داشت و یکی از شخصیت هاش یکدونه سنجاب بود که هودی بنفش داشت کلاهشم سرش کرده بود و با اسکیت برد مسابقه میداد کسی اسمشو میدونه؟

    پاسخ

    • ممد در پاسخ به Kim

      اسفند 26, 1401

      آلوین نبوده؟

      پاسخ

  10. علیرضا

    اسفند 8, 1401

    سلام و خدا قوت
    خیلی وقته دنبال بازی قدیمی که حدود سال 85 بازی میکردم اسمشو یادم نیست.
    اما چیزی که توی ذهنم مونده یه قورباغه بود که تماما با موس بازی میشد به این صورت که به صخره ها کلیک میکردی و زبونش میچسبید و با تکون دادن موس تاب میخورد و باید حشره هایی که دور اون صخره میچرخیدن میخورد. زنبور هم بود که اگه میخوردی جونت کم میشد یا میسوختی . بعد یه غول هم اون پایین از چپ به راست راه میرفت که براش غذا مینداختی جلوی پاش تا حرکتش کند تر بشه.
    ممنون میشم به ایمیل پیام بدید

    پاسخ

    • ALRZ در پاسخ به علیرضا

      اسفند 18, 1401

      حاجی من این بازی رو یادمه اونقدر بهش فحش میدادم😅

      پاسخ

    • Erfan در پاسخ به علیرضا

      خرداد 19, 1402

      بازی باحالی بود تو دوره خودش باید برم پیداش کنم
      بدبختی اینجا شروع میشه

      پاسخ

    • Mohsen در پاسخ به علیرضا

      تیر 3, 1402

      اگر اشتباه نکنم اسم اون بازی wik هستش

      پاسخ

    • اهورا در پاسخ به علیرضا

      تیر 22, 1402

      حاجی جان هرکی دوست داری اسمشو بگو بهم منم یه ساله دنبال اونم الانم اومده بودم ببینم این سایته گذاشته یا نه.

      پاسخ

  11. نیما

    بهمن 27, 1401

    سلام خسته نباشید
    دنبال یه بازی هستم که در اوایل دهه نود بازی میکردیم فکر کنم
    بازی شخصیت سوم بود بعد یه کاراکتر بود که دستش نیزه میشد سپر میشد
    بعد زامبی حمله میکرد به شهر این شخصیته که گفتم میتونست خودشو تغبر شکل بده یجورایی اونم نیمه زامبی بود و با اونا میجنگید یچی تو مایه های هالک ۱ بود

    پاسخ

    • parsa در پاسخ به نیما

      اسفند 4, 1401

      سلام بازی Prototype

      پاسخ