همه چیز درباره سرماخوردگی در فصل تابستان

سرماخوردگی تابستانی همان سرماخوردگی است که در فصل تابستان به آن دچار می شوید. برخی افراد تصور می کنند که تنها در فصل زمستان می توان به سرماخوردگی دچار شد. برخی دیگر سرماخوردگی تابستانی را با مشکلاتی دیگر نظیر آلرژی ها اشتباه می گیرند. برخلاف این باور، برای سرماخوردن حتما نباید هوا سرد باشد. از دلایل سرماخوردگی در تابستان می‌توان به استفاده از استخرهای عمومی یا خوابیدن زیر کولر اشاره کرد.

سرماخوردگی در فصل تابستان همانند سرماخوردگی در فصل زمستان است. حتی در صورت گرم بودن هوا هم ویروس سرماخوردگی می تواند سرایت کرده و به آسانی افراد را به خود دچار کند. اگر کنجکاوید که درباره سرماخوردگی اطلاعات بیشتری کسب کنید با پروشات همراه باشید.

از کجا بدانیم دلیل این سرماخوردگی آلرژی یا حساسیت فصلی نیست؟

به سختی می توان سرماخوردگی را از آلرژی تشخیص داد. با این حال اگر تفاوت میان آن دو را بدانید به آسانی می توان آن دو را از هم تشخیص داد.

از علائم مشترک سرماخوردگی و آلرژی عبارت اند از عطسه، آبریزش بینی، خلط و خارش گلو یا گلو درد. اما سرماخوردگی علائم دیگری همچون سرفه، تعریق و تب نیز خواهد داشت.

آلرژی بیشتر طول می کشد

آیا علائم مریضی پس از یک تا دو هفته از بین می رود؟ در این صورت به سرماخوردگی تابستانی دچار هستید که دوره اش تمام شده است. اگر علائم بیش از دو هفته طول بکشند و از بین نروند، در آن صورت به آلرژی دچار هستید.

علائم در نوسان خواهند بود

اگر علائم تان در تغییر باشند (به آرامی آغاز شده، بدتر شوند و مجددا آرام شوند یا کاملا از بین بروند) در آن صورت به سرماخوردگی دچار هستید. آلرژی ثابت و بدون تغییر است.

آغاز علائم متفاوت است

درصورت ابتلا به سرماخوردگی هر کدام از علائم در زمان های متفاوت و جداگانه آغاز می شود. درصورتی که در آلرژی تمام علائم یکجا آغاز می شوند.

علائم درصورت سفر تغییر می کنند

درصورتی که از یک منطقه به منطقه دیگر سفر کنید و علائم بهبود یابند (یا بدتر شوند)، به احتمال زیاد به آلرژی مبتلا شده اید. مخصوصا اگر به مکان هایی سفر کنید که گیاهان گرده افشان و آلرژن داشته باشند.

ترشحات بینی متفاوت خواهند بود

از آنجایی که سرماخوردگی نوعی عفونت است، ترشحات و موکوز بینی غلیظ و سبز یا زرد رنگ هستند. در آلرژی موکوز نیمه شفاف و رقیق تر است.

بهترین درمان ها کدام اند؟

البته که اغلب درمان های سرماخوردگی زمستانی برای بهبود سرماخوردگی تابستانی هم موثر خواهند بود. برای درمان سرماخوردگی تابستانی:

  • استراحت کنید. حتما به اندازه کافی استراحت کرده و بخوابید. از فعالیت زیاد یا استرس پرهیز کنید زیرا سیستم ایمنی را به چالش می کشد. اگرچه فصل تابستان شما را به بیرون رفتن وسوسه می کند اما باید به مدت طولانی در خانه مانده و استراحت کنید.
  • غذای خوب خورده و آب بنوشید. مقدار زیادی مایعات، مخصوصا آب، بنوشید. از نوشیدنی های آب زدا مانند الکل، قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا، پرهیز کنید. نوشیدنی های داغ مانند چای می توانند آرامش بخش بوده و علائم را کاهش دهند. مصرف ویتامین و مواد معدنی ضروری است، مخصوصا مواد مغذی سیستم ایمنی ماند آهن، ویتامین ث و روی.
  • از داروهای گیاهی استفاده کنید. داروهای گیاهی نمی توانند سرماخوردگی را کاملا از بین ببرند. با این حال براساس تحقیقات به سیستم ایمنی کمک کرده و باعث می شود که سیستم ایمنی با ویروس مبارزه کند. از جمله داروهای گیاهی موثر برای درمان سرماخوردگی عبارت اند از مخروط سازان، ریشه شیرین بیان، اقطی و سیر.
  • مرطوب کننده و بخار را فراموش نکنید. مرطوب کننده ها مستقیما سرماخوردگی را از بین نمی برند. اما می توانند علائم آن را کاهش دهند، به خصوص علائمی چون آبریزش بینی، خلط، گلو درد و سرفه.

سرماخوردگی تابستانی چه مدت طول می کشد؟

سرماخوردگی در تابستان می تواند به اندازه سرماخوردگی زمستانی ماندگار باشد. این سرماخوردگی به طور کلی حدود 10 روز طول کشیده و علائم آن تا روز هفتم بهتر می شوند. در کودکان این علائم زودتر از بزرگسالان و معمولا در کمتر از یک هفته درمان می شود. از سوی دیگر در برخی از بزرگسالان سرماخوردگی تا حدود دو هفته طول می کشد. این مسئله به سن، سلامت، ژنتیک و عوامل دیگر بستگی دارد.

هرچقدر بیشتر مراقب خود بوده و از درمان کننده های سرماخوردگی استفاده کنید، مشکل تان زودتر درمان می شود. درصورتی که سرماخوردگی تان بیش از دو هفته طول بکشد به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توان از سرماخوردگی در فصل تابستان پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از سرماخوردگی در فصل تابستان یا زمستان هیچ راه حل قطعی وجود ندارد. اما راه هایی وجود دارد که می توان امکان ابتلا به سرماخوردگی را کاهش داد.

  • مراقب سیستم ایمنی خود باشید. برای این کار راه های مختلفی وجود دارد: خوردن غذاهای مغذی، پرهیز از استرس زیاد و حتی مصرف مکمل های حاوی مواد مغذی تقویت سیستم ایمنی.
  • به اندازه کافی بخوابید. برای اینکه سیستم ایمنی به خوبی فعالیت داشته باشد باید به اندازه کافی بخوابید.
  • دستان خود را بشویید. حتما دستان خود را بشویید، مخصوصا در سرویس های بهداشتی مکان های عمومی و جاهایی که پاتوژن ها می توانند رایج باشند.
  • از افرادی که به سرماخوردگی مبتلا هستند دوری کنید. اگر می دانید کسی به سرماخوردگی مبتلا شده از ارتباط با او پرهیز کنید. درصورت نزدیک شدن یا لمس کردن او به سرعت دست های خود را بشویید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم