طولانی ترین رودخانه های جهان را بشناسید

5. رودخانه ینی سئی (Yenisei)

ینی سئی یا ینی سی، بزرگ ترین رودخانه جهان است که به اقیانوس شمالگان ختم می شود. این رودخانه از مغولستان آغاز شده و از جنوب به خلیج ینی سئی در دریای کارا ختم می شود. این رودخانه بزرگ ترین حوضه آبریزی در سیبری مرکزی پس از حوضه رودخانه ای ینی سئی-آنگارا-سلنا-ایدر است.


4. رودخانه می سی سی پی (Mississippi)

رودخانه می سی سی پی بزرگ ترین رودخانه آمریکای شمالی است. این رودخانه در ایالات متحده آمریکای قرار دارد (اگرچه حوضه آن به کانادا ختم می شود)، از مینه سوتای شمالی آغاز شده و با طول 4070 کیلومتر به تدریج به سمت جنوب و دلتای رودخانه می سی سی پی در خلیج مکزیکو می رود. از آنجاییکه این رودخانه شاخه های مختلفی دارد، بنابراین در تمام 31 ایالات کشور آمریکا و 2 استان کانادایی بین کوه های راکی و آپالاش جریان دارد.


3. رود یانگ ‌تسه (Yangtze)

رود یانگ‌ تسه  یا چانگ جیانگ طویل ترین رود آسیا و سومین رودخانه طویل جهان است که با طول 6،418 کیلومتر از یخچال های فلات تبت در چینگهای آغاز شده و به سمت جنوب غرب، مرکزی و شرق چین جریان یافته و سپس  به دریای چین شرقی در شانگهای منتهی می شود.

پیشنهاد مطالعه: 10 جاندار عجیب‌الخلقه و شگفت انگیز در اعماق دریا


2. رودخانه آمازون (Amazon)

رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی دومین رودخانه طویل جهان است. اگرچه این رودخانه از لحاظ حجم بزرگ ترین رودخانه جهان بوده و حجم آب جا به جایی شده در آن هم از مجموع هفت رودخانه دیگر بیشتر است. با این حال این رودخانه عریض ترین رودخانه جهان محسوب می شود.


1. رودخانه نیل (Nile River)

رودخانه نیل یک رودخانه مهم در شمال شرق آفریقا بوده و به طور کلی طویل ترین رودخانه جهان محسوب می شود. طول این رودخانه 6650 کیلومتر بوده و از ده کشور سودان، سودان جنوبی، بوروندی، رواندا، جمهوری دموکراتیک کنگو، تانزانیا، کنیا، اتیوپی، اوگاندا و البته مصر، عبور می کند.


                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم