طولانی ترین رودخانه های جهان را بشناسید

15. رود مورای (Murray)

رود مورای طویل ترین رودخانه استرالیاست که 2375 کیلومتر طول داشته و از دل آلپ استرالیا برمی خیزد. بیشتر قسمت های این رودخانه در سرزمین استرالیا قرار داشته و سپس از طریق دریاچه الکساندریا به اقیانوس منتهی می شود.


14. رودخانه نیجر (Niger River)

نیجر پس از نیل و کنگو سومین رودخانه طویل آفریقاست (که رودخانه زیر هم نامیده می شود). یکی از مهم ترین شاخه های آن رودخانه بنوئه است.


13. رود مکنزی (Mackenzie)

رود مکنزی بزرگ ترین رودخانه کاناداست که از یک جنگل پهناور در قلمروی شمال غرب کشور نشات گرفته و بسیاری از شاخه های آن به چهار استان و قلمروی دیگر کانادا ختم می شوند.

پیشنهاد مطالعه: 10 جاذبه طبیعی زیبا و ناشناخته در سراسر جهان


12.  مکونگ (Mekong)

رودخانه مکونگ در جنوب شرق آسیا قرار دارد، دوزادهمین رودخانه طویل جهان و هفتمین رودخانه بزرگ آسیا محسوب می شود. طول آن 4،350 کیلومتر بوده، حوضه آن 795000 کیلومتر مربع و میزان حجم آب جا به جا شده توسط آن 4475 کیلومتر مکعب است.


11. رود لنا (Lena)

لنا شرقی ترین رودخانه از سه رودخانه بزرگ سیبری است که به اقیانوس شمالگان راه دارد (دو رودخانه دیگر عبارت اند از رودخانه اب و ینی سئی). این رودخانه یازدهمین رودخانه طویل جهان بوده و نهمین حوضه آبریز بزرگ را داراست.


10. رود آمور (Amur)

رود آمور یا هیلونگ جیانگ دهمین رودخانه طویل جهان است که مرز میان غرب روسیه و شمال شرق چین را به وجود می آورد.


9. رودخانه کنگو (Congo)

رودخانه کنگو (که در گذشته رودخانه زیر هم نامیده می شد) رودخانه ای در آفریقا و عمیق ترین رودخانه جهان است که عمق آن 220 متر می باشد. این رودخانه با توجه به حجم آب حوضه آبریزش سومین رودخانه بزرگ جهان است.


8. رودخانه پارانا (Paraná)

رودخانه پارانا رودخانه ای در جنوب آمریکای مرکزی قرار داشته و از برزیل، پاراگوئه و آرژانتین گذشته و 4،880 کیلومتر طول دارد. این رودخانه در بین رودخانه های آمریکای جنوبی، پس از آمازون دومین رودخانه طویل جهان است.

پیشنهاد مطالعه: 25 پدیده عجیب دریاها که توضیحی برای آن‌ها وجود ندارد


7. رودخانه اب (Ob River)

رودخانه اب یا ابی یکی از رودخانه های مهم سیبری روسیه و هفتمین رودخانه طویل جهان می باشد. این رودخانه غربی ترین رودخانه از بین سه رودخانه بزرگ سیبری است که از اقیانوس شمالگان جریان دارد (دو رودخانه دیگر رودخانه ینی سئی و لنا هستند).


6. رود زرد (Yellow River)

رود زرد یا هوانگ هه در چین که در گذشته هوانگ هو نام داشت، با طول 5،464 کیلومتر پس از یانگ تسه دومین رودخانه طویل جهان و به طور کلی ششمین رودخانه طویل جهان است.


ادامه این مقاله را در صفحه دوم مطالعه کنید.


                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم