طولانی ترین رودخانه های جهان را بشناسید

جالب است بدانید درباره طول بلندترین رودخانه های جهان بحث های بسیاری به پا می شود. در دنیای امروز رودخانه ها برای تجارت، کشاورزی و بقای نژاد انسان ضروری هستند، با این حال اندازه گیری طول این رودخانه ها هنوز قطعی نیست. در حقیقت در سال های اخیر درباره این که نیل طویل ترین رودخانه جهان است یا آمازون، بحث های بسیاری به راه افتاده است. در این فهرست سعی کرده ایم طویل ترین رودخانه های جهان براساس نظر منتقدین را معرفی کنیم. پس با پروشات همراه باشید تا با طویل ترین رودخانه های جهان آشنا شوید.


25. رودخانه سالوین (Salween)

سالوین که به معنای “رودخانه خشمگین” است در چین واقع شده و 2،815 کیلومتر طول دارد. این رودخانه در فلات تبت و به سمت دریای آندامان در جنوب شرق آسیا جریان دارد.


24. سیر دریا (Syr Darya)

سیر دریا که سیردریا یا سیرداریو نیز نامیده می شود در آسیای مرکزی و کوهستان تیان شان در قرقیزستان جریان داشته و با طول 2،212 کیلومتر به دریای آرال می رسد.


23. رودخانه سائو فرانسیسکو (São Francisco)

سائو فرانسیسکو یک رودخانه در برزیل است که 2،914 کیلومتر طول داشته و طویل ترین رودخانه در قلمروی برزیل و چهارمین رودخانه طویل در آمریکای جنوبی است.


22. رودخانه سند (Indus)

رودخانه سند یک رودخانه مهم است که از پاکستان می گذرد و سپس به تبت غربی (در چین) و شمال هند می رسد.


21. رودخانه یوکان (Yukon)

رودخانه یوکان یک رودخانه مهم در شمال غرب آمریکای شمالی است که از بریتیش کلمبیا در کانادا نشات می گیرد. بخشی از آن در قلمروی یوکان قرار داشته و نام خود را از آن می گیرد. قسمت پایینی آن در ایالت آلاسکا قرار دارد. این رودخانه 3190 کیلومتر طول داشته و به دریای برینگ در دلتای یوکان-کاسکاکویم جاری می شود.

پیشنهاد مطالعه: 25 ساختمان با ساختار جالب و عجیب در جهان


20. رود پوروس (Purus)

رود پوروس در رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی قرار دارد، طول آن 63،166 کیلومتر مربع بوده و حجم آب جا به جا شده آن 8400 متر مکعب در ثانیه است.


19. رود مادیرا (Madeira)

رود مادیرا یکی از منابع آبی مهم آمریکای جنوبی است که حدود 3250 کیلومتر طول داشته و بزرگ ترین شاخه آمازون است.


18. اروندرود (Shatt al-Arab)

اَروَندرود یا اروند (به عربی: شط العرب) رودخانهٔ پهناوری است در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق که از همریزش رودهای دجله، فرات و سپس کارون پدید آمده‌است. این رودخانه در جنوب غرب آسیا قرار داشته و 200 کیلومتر طول دارد.


17. رود ولگا (Volga)

ولگا طویل ترین رودخانه اروپا و طویل ترین رودخانه اروپا از لحاظ حجم آب جا به جا شده و حوضه آبریزی است. این رودخانه از روسیه مرکزی عبور کرده و به عنوان رودخانه ملی روسیه محسوب می شود.

پیشنهاد مطالعه:  15 کشور که می‌توانند نقش مهمی در جنگ جهانی سوم داشته باشند


16. رودخانه توکانتینس (Tocantins)

رودخانه توکانتینس رودخانه ای در برزیل بوده و در زبان توپیایی به معنای “تاج خروس” است (توکا برای “خروس” و تی برای “تاج”). این رودخانه با طول 2640 کیلومتر از جنوب به شمال جریان دارد.


ادامه این مقاله را در صفحه دوم مطالعه کنید.


                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم