همه چیز درباره رابطه جنسی بعد از زایمان و شرایط آن

اگر بار اول است که صاحب فرزند می‌شوید احتمالا سوالات بی شماری در ذهنتان بوجود آمده که به دنبال جواب های صحیح و منطقی برای آن ها هستید. در این مقاله به تعدادی از مهم ترین سوالاتی که به رابطه جنسی بعد از زایمان مرتبط هستند پاسخ داده ایم که امیدواریم مفید باشد. با پروشات همراه باشید.

پس از زایمان از چه زمانی می توان رابطه جنسی را آغاز کرد؟

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که بهتر است تا چهار هفته پس از زایمان صبر کنید. داشتن رابطه جنسی و دخول حداقل دو هفته پس از زایمان چندان امن نیست. زیرا در این زمان هنوز خونریزی دارید و ممکن است به خونریزی شدید یا عفونت رحم مبتلا شوید.

اگر خارش دارید (از محل زخم سزارین، پارگی پرینه یا برش واژن) احتمالا پزشک تان به شما توصیه می کند که تا شش هفته پس از زایمان صبر کنید. پس از اینکه پزشک به شما اجازه داد، زمانی که حال تان خوب است و آماده هستید می توانید رابطه جنسی را آغاز کنید.

چه زمانی به رابطه جنسی تمایل خواهم داشت؟

احتمالا تا چند هفته یا چند ماه پس از زایمان میل جنسی تان کم باشد. در شش هفته پس از زایمان احساس خستگی می کنید و خسته و بی حال هستید. بدن تان برای التیام به زمان نیاز دارد. همچنین در این زمان باید 24 ساعته مراقب بچه باشید. در چهار تا شش هفته اول پس از زایمان واژن تان رطوبت بسیار اندکی دارد زیرا بدن میزان استروژن را کاهش می دهد. اگر به کودک شیر می دهید ممکن است این خشکی تا این مدت طول بکشد و یا اینکه با کاهش تدریجی شیردهی این خشکی هم کاهش می یابد.

همچنین کاهش میل جنسی می تواند به دلایل دیگر باشد. عادت کردن به وظایف مادری استرس زا بوده و تمام احساس تان را مشغول کند. در این زمان که بدن تان تغییر کرده ممکن است حس کنید جذابیت تان کاهش یافته و اعتماد به نفس اندکی دارید. در این زمان از بارداری مجدد می ترسید، مخصوصا اگر از روش جدید جلوگیری استفاده می کنید. یا اینکه مشغول کودک بوده یا به افسردگی پس از زایمان دچار شده اید.

اگر برای آغاز زندگی جنسی خود آماده نیستید، عجله نکنید. زیرا باید از لحاظ فیزیکی و احساسی با نیازهای کودک یاری کنار بیایید، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که برای داشتن رابطه جنسی عجله کنید. در این صورت رابطه جنسی می تواند همانند گذشته رضایت بخش باشد.

برای رابطه جنسی آماده ام اما از درد آن می ترسم، چه کار کنم؟

شاید نگران زخم پارگی پرینه یا واژن باشید. در برخی از زنان این حساسیت به سرعت از بین رفته و در برخی از زنان تا ماه ها پس از زایمان ادامه دارد. ریلکس باشید و بدون نگرانی به اینکه داستان به کجا می انجامد از بدن یکدیگر لذت ببرید. اگر نمی خواهید در عشق بازی تان عجله کنید پس به زمان فکر نکنید. اگر برای رابطه جنسی مطمئن نیستید می توانید با تحریک دستی یا دهانی کلیتوریس خودتان را ارضا کنید. در صورت تمایل می توانید از همسرتان بخواهید که به واژن یا پرینه شما دست نزند.

پس از اینکه برای رابطه جنسی آماده شدید می توانید پوزیشن های مختلف را تجربه کنید تا ببینید در کدام یک راحت تر هستید. اگر زایمان سزارین داشته اید بهتر است از پهلو رابطه جنسی داشته باشید تا بر زخم تان فشار وارد نشود. با استفاده از روان کننده می توانید احساس ناراحتی درنتیجه خشکی واژن را از بین ببرید. به همسرتان نشان دهید از چه کاری لذت می برید و چه چیزی آزارتان می دهد.

اگر پس از گذشت زمان تعیین شده بازهم در رابطه جنسی احساس درد داشتید و نگرانی و حساسیت تان از بین نرفت، به پزشک و درمانگر ناحیه لگن مراجعه کنید. درمان درد ناحیه لگن می تواند بسیاری از علائم آزاردهنده ناشی از زایمان از جمله رابطه جنسی دردناک، بی اختیاری ادرار و مشکلات دیگر، را درمان کند.

واژن چه زمانی به حالت عادی باز می گردد؟

مسلما با تولد نوزاد واژن باز می شود اما در عرض چند روز منقبض شده و ماهیچه هایش سفت می شوند. میزان تغییر واژن به حالت قبلی به شرایط مختلف بستگی دارد: ژنتیک، اندازه بدن، تعداد فرزندان و میزان انجام تمرین کگل.

شیردهی بر رابطه جنسی چه تاثیری می گذارد؟

هورمون پرولاکتین که با مراقبت از کودک افزایش یافته و تولید شیر را افزایش می دهد، می تواند میل جنسی تان را کاهش دهد. همچنین ممکن است متوجه شوید که به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن نسبت به زمان بارداری واژن تان هم خشک تر شده است. با استفاده از یک روان کننده می توانید خشکی واژن را از بین ببرید.

روان کننده ها معمولا در داروخانه و در نزدیکی کاندوم، تامپون و پدهای بهداشتی یافت می شوند. از روان کننده بر پایه آب استفاده کنید، مخصوصا اگر از روش های پیشگیری مانعی استفاده می کنید. زیرا روان کننده های روغنی لاتکس را ضعیف تر کرده و باعث پارگی می شوند. پستان های شما هم مانند گذشته تحریک پذیر نخواهند بود. همچنین ممکن است تصور کنید سینه هایتان یرای لمس یا تحریک جنسی بیش از حد حساس است. به همسرتان نشان دهید که چه میزان لمس و تحریک را ترجیح می دهید.

ممکن است نگران چکه کردن شیر از سینه تان باشید و همین اتفاق هم رخ می دهد. در زمان ارگاسم ممکن است از سینه تان شیر خارج شود. دلیلش این است که هورمون های موجود در زمان ارگاسم در زمان خروج شیر هم حضور دارند. اگر نگران این موضوع هستید، پیش از رابطه جنسی به فرزند خود شیر داده و یا با شیر دوش شیرتان را بدوشید. با گذشت زمان و تنظیم شیردهی چکه شیر از سینه هم کاهش می یابد.

برای جلوگیری از بارداری چه گزینه هایی پیش رو دارم؟

بهتر است پیش از زایمان درباره شیوه های پیشگیری فکر کنید. پس از زایمان تخمک گذاری شما مجددا آغاز می شود و از آنجاییکه پیش از اولین عادت ماهیانه تخم گذاری می کنید در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده امکان بارداری وجود دارد. تا پیش از انتخاب یک روش پیشگیری قابل اعتماد از کاندوم استفاده کنید.

درباره روش جلوگیری مناسب با پزشک مشورت کنید. ممکن است بتوانید روش پیشگیری گذشته را دنبال کرده و یا از روش بهتری استفاده کنید. گزینه های مورد نظر شما به تمایل تان برای بارداری مجدد و یا شیردهی بستگی دارد.

داشتن یک فرزند چگونه می تواند احساسات ما نسبت به یکدیگر را تغییر دهد؟

شما و همسرتان ممکن است تصور کنید با وجود بچه احساسات شما نسبت به هم کمی تغییر کرده است. از سوی دیگر، داشتن یک بچه می تواند لذت زندگی را آنچنان زیاد کند که میل جنسی افزایش یابد.

اگر همسرتان به رابطه شما و فرزندتان حسادت کرده و ناراحت شده، به او توضیح دهید که عشق و نیازتان به او تغییر نکرده است. همچنین به همسرتان نشان دهید که می تواند در نگهداری از بچه به شما کمک کند و همراه تان باشد. به اشتراک گذاری لذت و خستگی های بچه داری می تواند لذت بخش باشد و احساسات رمانتیک شما را به یکدیگر افزایش دهد.

با وجود داشتن بچه چگونه می توانیم برای رابطه جنسی وقت پیدا کنیم؟

در صورت امکان برای رابطه جنسی وقتی را اختصاص دهید. اگر بچه حواس تان را پرت می کند و دائم به صدای او گوش می دهید می توانید برای یکی دو ساعت بچه را نزد اقوام یا پرستار بگذارید. در غیر این صورت با خوابیدن بچه می توانید به رابطه جنسی بپردازید.

بدون شک کودک تان در هر لحظه از خواب برمی خیزد. بنابراین مطمئنا جالب تر خواهد شد. با منظم شدن خواب شبانه فرزندتان همه چیز آسان تر شده و در آن لحظه خستگی شما هم کمتر است.

اگر برای رابطه جنسی آماده نیستم چگونه می توانم رابطه نزدیک خود با همسرم را حفظ نمایم؟

برای نزدیک بودن راه های متعدد وجود دارد. شب ها پیش از خوابیدن یکدیگر را بوسیده و در آغوش بگیرید. از همسرتان بخواهید شما را ماساژ دهد یا پایتان را بمالد. با گفتن جملات محبت آمیز به همسرتان نشان دهید که حتی بدون عشق بازی هم او را دوست دارید، مثلا “وقتی موهایم را نوازش می کنی لذت می برم.” در این صورت به همسرتان نشان می دهید که وقتی هنگام شیر دادن به نوزاد گردن تان را می بوسد از این کار لذت می برید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم