همه چیز درباره رابطه جنسی در بارداری با توضیحات کامل

آیا رابطه جنسی در طی دوران بارداری امن است؟ اغلب زنان که بارداری آن ها طبیعی است تا زمانی که کیسه آب شان پاره شود یا دردشان آغاز شود رابطه جنسی خواهند داشت. در برخی شرایط خاص ممکن است در طی بارداری نوع رابطه جنسی را تغییر داده و یا از آن اجتناب کنید. پزشک مربوطه یا ماما می تواند در این باره به شما کمک کنند و اگر سوالی داشتید می توانید از آنها بپرسید. در ادامه با پروشات همراه باشید.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند؟

در حین رابطه جنسی زن باردار با همسرش به جنین آسیبی وارد نمی شود. کیسه آب و ماهیچه های قوی رحم از کودک مراقبت می کنند و لایه موکوزی پوشاننده دهانه رحم نیز از بروز عفونت جلوگیری به عمل می آورد. در حین رابطه جنسی آلت مرد از واژن فراتر نمی رود و نمی تواند به جنین برخورد کند.

آیا رابطه جنسی می تواند آغازگر درد حاملگی باشد؟

خیر، درصورتی که بارداری شما طبیعی باشد چنین اتفاقی رخ نمی دهد. رابطه جنسی یا ارگاسم نمی تواند آغازگر درد یا سقط جنین باشد. اگرچه ارگاسم ممکن است انقباضات خفیف ایجاد کند (مانند انقباضات نوک پستان و پروستاگلاندین‌ها در منی) اما این انقباضات موقتی و بی ضرر هستند.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره رابطه جنسی بعد از زایمان و شرایط آن

آیا رابطه جنسی حین بارداری احساس متفاوتی ایجاد می کند؟

بسیاری از زنان معتقدند که رابطه جنسی طی بارداری حس متفاوتی ایجاد می کند. برای برخی این حس لذت بخش تر است. برخی هم در دوره یا تمام مدت رابطه جنسی چنین احساسی ندارند. افزایش جریان خون در ناحیه لگن مجرای واژن را بیشتر تحریک می کند. تحریک پذیری لذت رابطه جنسی را افزایش می دهد. در این شرایط رطوبت و ترشحات واژن افزایش یافته و لذت را چند برابر می کند.

اما ممکن است این شرایط را دوست نداشته باشید و تحریک پذیری واژن و افزایش رطوبت آن احساس ناراحتی ایجاد کند. همچنین پس از رابطه جنسی یا ارگاسم ممکن است دردهای شکمی یا انقباضات خفیف حس کنید. پستان هم ممکن است در برابر لمس شدن حساس و دردناک شود، به خصوص در سه ماهه اول. شاید درد آن از بین برود اما حساسیت آن افزایش می یابد. برای برخی از زنان این حساسیت باعث افزایش لذت بوده و برای برخی چنین نیست (و ترجیح می دهند سینه شان لمس نشود).

رابطه جنسی در بارداری و راحتی شما

اگر در رابطه جنسی چیزی ناراحت تان می کند به همسرتان بگویید، حتی اگر قرار باشد هردویتان آن را انجام دهید. اگر تحریک شده اید اما از رابطه جنسی لذت نمی برید، فعالیت های اروتیک انجام دهید مانند عشق بازی، رابطه جنسی دهانی یا خود ارضایی. باید کارهایی را انجام دهید که رابطه جنسی برای هردویتان لذت بخش و آرامش بخش باشد.

یادتان باشد که در این زمان نزدیکی فیزیکی از رابطه جنسی مهم تر است. اگر به رابطه جنسی علاقه ندارید یا نباید انجام دهید می توانید همدیگر را در آغوش کشیده و ببوسید.

همچنین بخوانید: نحوه انجام رابطه جنسی پس از هیسترکتومی (برداشتن رحم)

از آغاز بارداری میل جنسی کمی دارم. آیا طبیعی است؟

در حین بارداری افراد مختلف میل جنسی متفاوتی دارند. در برخی از زنان میل جنسی افزایش یافته و در برخی دیگر کاهش. در برخی از زنان هم با توجه به شرایط فیزیکی و روحی، میل جنسی شان در نوسان است. ممکن است برای رابطه جنسی خسته، بی حوصله و گیج باشید، مخصوصا در سه ماه نخست. به همین دلیل ممکن است کنار آمدن با این شرایط برایتان عجیب باشد. اما صبور باشید، زیرا در سه ماه دوم و پس از پایان تهوع و خستگی صبحگاهی میل جنسی تان بازمی گردد.

همچنین در سه ماهه دوم و به خصوص ماه آخر ممکن است میل جنسی تان مجددا پایان یابد. در این شرایط شکم تان بزرگ شده و خسته هستید و نمی توانید رابطه جنسی داشته باشید. در این شرایط می دانید که بدن تان تغییر کرده و باید برای آغاز درد و تولد آماده باشید. حس تان را با همسرتان در میان گذاشته و به او اطمینان دهید که دوستش دارید. حتما باید در این شرایط با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و احساس تان را به اشتراک بگذارید.

آیا بارداری بر میل جنسی همسرم تاثیر می گذارد؟

اغلب همسران زن باردار خود را جذاب و حتی جذاب تر می دانند و برای برخی هم نه. با این حال میل جنسی همسرتان در زمان رابطه با شما تغییر خواهد کرد. برای مثال ممکن است همسرتان به وظایف پدری خود فکر کرده و این نگرانی بر میل جنسی اش تاثیر بگذارد. احتمالا اصلی ترین دلیل حساسیت مردها نسبت به رابطه جنسی در زمان بارداری این است که می ترسند این رابطه بر کودک تاثیر بگذارد. اگر همسرتان نیاز دارد در این باره به اطمینان برسد می توانید در قرار بعدی با پزشک او را نیز با خود همراه کنید.

مهم تر از آن این است که باید درباره ترس و نگرانی ها و همچنین نیازها و خواسته هایتان با یکدیگر صحبت کنید. صحبت کردن با یکدیگر می تواند بسیاری از تنش ها را از بین برده و باعث شود در کنار هم آرامش داشته، از کنار هم بودن لذت برده و برای لذت بردن از هم راهی پیدا کنید، حالا چه با رابطه جنسی چه بدون آن.

همچنین بخوانید: چگونه از بارداری پیشگیری کنیم

آیا رابطه جنسی دهانی در حین بارداری ایمن است؟

بله در بیشتر موارد امن است. تحریک دهانی واژن ایرادی ندارد اما باید از ورود هوا به آن جلوگیری کرد. ورود هوا به واژن می تواند به آمبولی هوا (حبابی از هوا که وارد جریان خون می شود) منجر شود و اگرچه به ندرت رخ می دهد اما می تواند برای کودک یا مادر خطرناک باشد.

همچنین درصورتی که همسرتان به تبخال دچار است یا حس می کند ممکن است به آن دچار باشد نباید برای شما این کار را انجام دهد. همچنین در سه ماهه سوم، چنانچه همسرتان تا به حال تبخال داشته باید از انجام رابطه جنسی دهانی برای شما خودداری کند، حتی اگر در آن زمان علائم آن را نداشته باشد.

اگر نمی دانید همسرتان به ویروس ایدز مبتلا هست یا نه از کاندوم رابطه جنسی دهانی استفاده کنید (یک ورقه لاتکس که بین واژن و دهان طرف مقابل قرار داده می شود). زیرا ویروس ایدز از طریق میکروبراسیونی یا زخم های ریز دهان قابل سرایت است. اگر در این باره سوالات بیشتری دارید می توانید از متخصصین و پزشکان سوال کنید.

چگونه می توانم از خودم در برابر بیماری های جنسی محافظت کنم؟

اگر در معرض ابتلا به بیماری های مقاربتی جنسی قرار دارید – به این معنا که همسرتان به این بیماری ها مبتلاست – یا باید از رابطه جنسی خودداری کرده و یا اینکه در هر بار سکس از کاندوم استفاده کنید. برای این کار می توانید انواع مختلف کاندوم زنانه و مردانه به کار ببرید.

همچنین بخوانید: شرایط بارداری برای زنان در سنین بالاتر از 35 سال

بهترین پوزیشن های رابطه جنسی حین بارداری کدام اند؟

برای این کار باید ببینید کدام پوزیشن ها در حین رابطه جنسی برایتان راحت تر است. با بزرگ شدن شکم یافتن بهترین پوزیشن رابطه جنسی دشوارتر می شود. برای مثال، پوزیشن سنتی (مرد در بالا) به تدریج دشوارتر شده و در ماه آخر غیرممکن خواهد بود. (اگر پس از سه ماهه اول از این پوزیشن استفاده می کنید، زیر کمرتان یک بالش بگذارید تا کمرتان صاف روی زمین نماند. همچنین همسرتان باید مراقب باشد که وزن اش روی شکم تان وارد نشود.)

چه علائمی خطرناک است و با مشاهده آن باید با پزشک یا ماما تماس بگیرم؟

وجود هرگونه درد خفیف و انقباض پس از رابطه جنسی یا ارگاسم طبیعی است اما گر پس از چند دقیقه از بین نرفت و پس از رابطه جنسی با درد و خونریزی مواجه شدید باید با ماما تماس بگیرید. در صورت داشتن پرسش و نگرانی درباره رابطه جنسی با پزشک خود صحبت کنید، مخصوصا اگر درباره سلامت کودک نگران هستید. اگر به شما گفته شد از رابطه جنسی دست بردارید، حتما بپرسید که آیا منظور دخول است یا ارگاسم و یا هر دو.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم