تشخیص و درمان یبوست در کودکان

یبوست در کودکان و طی رشد از نوزادی به بزرگسالی بسیار رایج است. در حقیقت، سه درصد مراجعات به متخصص اطفال به دلیل یبوست کودکان است. وجود یبوست بین کودکان کوچک و در سن مدرسه به دلیل مشکلاتی چون کم آبی بدن و عادت های غذایی یا بیماری هایی چون اختلال  بیماری هرشپرونگ ناشی می شود. به یاد داشته باشید که دلایل و درمان یبوست در نوزادان از کودکان کوچک و بزرگ تر متفاوت می باشد.

علائم یبوست در کودکان

مسلم است که یبوست در بزرگ سالان از کودکان متفاوت است. در بزرگسالان یبوست با دل پیچه همراه است. درصورتی که این عارضه در کودکان چندان مهم نیست. در حقیقت در نوزادان، کم بودن دفعات مدفوع یبوست تلقی نمی شود. علائم احتمالی یبوست در کودکان عبارت است از:

  • مدفوع بزرگ
  • مدفوع سفت: بافت مدفوع از دفعات آن مهم تر است.
  • مدفوع تکه تکه
  • درد شدید معده
  • درد و ناراحتی در حین مدفوع
  • ترس از رفتن به دستشویی: اگر کودک تان در سنین کم باشد و خودش به دستشویی برود ممکن است دیگر درباره مدفوع اش با شما حرف نزند. در این صورت ممکن است مدت زمان طولانی در دستشویی مانده و ناراحت و اشک آلود بیرون بیاید یا از رفتن به دستشویی اجتناب کند.
  • درد شکمی: در این صورت کودک تان از درد شکم گله کرده و شما هم متوجه می شوید که درد شکمی او الگوی مشخصی دارد.
  • تعداد کم دفعات مدفوع: بازهم می گوییم که تعداد کم دفعات مدفوع نشان دهنده یبوست نیست، مگر اینکه مدفوع با درد و ناراحتی خارج شود.

به طور کلی یبوست در کودکان معمولا حداقل به مدت دو هفته با درد همراه است و کودک حین خروج آن درد می کشد و این مسئله موجب ناراحتی والدین می شود. به یاد داشته باشید که والدین ممکن است متوجه درد فرزندشان نشده و به یبوست شان پی نبرند.

دلایل یبوست در کودکان

اولین مرحله در تشخیص به موقع یبوست و انتخاب بهترین گزینه درمان یا تغییر رژیم، تحقیق درباره دلایل ایجاد یبوست است. دلایل احتمالی عبارت اند از:

  • کمبود آب بدن
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • رژیم غذایی سرشار از غذاهای یبوست زا مانند شیر، پنیر و موز
  • داروهایی مانند آنتی اسید و نارکوتید
  • شرایط احساسی مشکل که باعث می شود کودک مدفوع را نگه داشته و یا از سرویس های بهداشتی عمومی خودداری کند
  • کاهش فعالیت فیزیکی
  • گرفتگی معده
  • مشکلات غددی مانند کم کاری تیروئید
  • شرایطی مانند سندرم داون و فلج مغزی

تشخیص یبوست در کودکان

درصورتی که نگران وجود یبوست در کودک تان هستید باید با متخصص اطفال صحبت کنید. بررسی سابقه بیماری فرزندتان می تواند در دانستن دلیل و درمان آن به شما کمک کند. درصورتی که بررسی این دلایل از تاریخچه و شرایط فیزیکی کودک مشخص باشد به آزمایشات بعدی نیازی نیست. گاهی اوقات برای دانستن دلایل بیماری به آزمایش، اسکن و آندوسکپی نیاز خواهد بود.

درمان یبوست در کودکان

درمان های پیشنهادی برای یبوست کودکان به تاریخچه بیماری و آزمایش فیزیکی بستگی دارد. گاهی اوقات با افزایش مایعات و تغییر در رژیم غذایی می توان این مشکل را حل کرد. در این شرایط می توانید با استفاده از روان کننده یا لاکستیو و تغییر در رژیم غذایی می توانید این مشکل را حل کنید. درصورت کم بودن فیبر در رژیم غذایی می توان با افزایش فیبر مشکل را حل کرد، اما برخلاف بزرگسالان این شیوه در درمان یبوست کودکان چندان موثر نیست. بهتر است به تدریج فیبر رژِیم غذایی را کاهش داد زیرا افزایش ناگهانی آن می تواند باعث ورم و درد شکم شود.

کاهش غذاهای یبوست زا مانند غذاهای فراوری شده، اسنک های شیرین و محصولات لبنی مانند پنیر می تواند موثر باشد و کودک را به سمت مصرف غذاهای سالم سوق دهد. درصورتی که کودک تان فعالیت نداشته باشد، افزایش فعالیت او می تواند به این مشکل کمک کند.

لاکستیوها باید به ندرت استفاده شوند. پلی‌اتیلن گلیکول معمولا برای کودکان استفاده شده و متخصصین اطفال نیز آن را توصیه می کنند. روان کننده های مدفوع برخلاف لاکستیوها اعتیادآور نیستند و می توانند درصورت نیاز استفاده شوند. یکی از اشتباهات والدین این است که با نرم شدن مدفوع مصرف آن را برای کودک قطع می کنند و بنابراین با قطع آن یبوست مجددا آغاز می شود.

از آنجاییکه گزینه های درمانی دیگری هم وجود دارد بنابراین باید با متخصص اطفال مشورت کنید. درصورتی که یبوست مزمن باشد متخصص گوارش اطفال می تواند موثر قرار بگیرد.

مشکلات یبوست در کودکان

در برخی از کودکانی که به یبوست مزمن دچارند امکان وجود یبوست شدید همراه با مدفوع قطره ای وجود دارد. این مشکل که انکوپرزیس نام دارد باعث ترشحات مقعدی می شود. یبوست می تواند زخم های مقعدی ایجاد کرده و درصورتی که کودک از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کند علائم افزایش می یابد.

سخن آخر درباره یبوست در کودکان

در اغلب موارد یبوست کودکان می تواند با تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت فیزیکی قابل کنترل باشد. برای کمک به خروج راحت مدفوع می توانید از نرم کننده مدفوع و یا لاکستیو استفاده کنید. این داروهای روان کننده را باید تا زمانی استفاده کرد که مدفوع کودک روان شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم