بهترین راه مقابله با بچه های قلدر در مدرسه چیست؟

زمانی که صحبت از قلدری کردن به میان می آید، باید تعریف مشخصی از آن در ذهن داشت. برای مثال هر حرکت بدی قلدری محسوب نمی شود. در حقیقت برخی از افراد هر حرکت بی ادبانه یک کودک را قلدری محسوب می کنند. خطر این امر این است که باعث می شود قلدری حقیقی دست کم گرفته شود. در این صورت کودک شدت قلدری را افزایش داده و مشکل بزرگ تر می شود. در عین حال برخی از والدین متوجه نمی شوند که انواع مختلف قلدری وجود دارد. بنابراین تنها خشونت فیزیکی را قلدری محسوب می کنند و انواع دیگر نظیر خشونت رفتاری، قلدری مجازی، قلدری کلامی و جنسی را فراموش می کنند. در هنگام تعریف قلدری بهتر است سه مشخصه قلدری نظیر نابرابری قدرت، تکرار رفتار و تعمدی بودن آن را مد نظر داشته باشیم.

همچنین باید ترفندها یا روش های قلدری که توسط این افراد استفاده می شود را نیز در نظر گرفت.

مشخصه های قلدری

بسیاری از متخصصان این زمینه معتقدند که آنچه قلدری را از رفتارهای زشت جدا می کند این است که قلدرها دوست دارند افراد مورد نظر خود را آزار دهند. نابرابری قدرت و تکرار رفتارهای منفی نیز به این کار دامن می زند. زیرا قلدری رفتاری نیست که یک بار رخ دهد بلکه یک الگوی رفتار تکراری است.

نابرابری قدرت: زمانی که نابرابری قدرت وجود دارد فرد مقابل نمی تواند در برابر حملات فرد قلدر از خود دفاع کند. این تفاوت در قدرت می تواند فیزیکی یا روانی باشد. برای مثال، در صورت وجود نابرابری فیزیکی، فرد قلدر ممکن است بلحاظ سنی بزرگتر، درشت هیکل تر و یا قوی تر باشد. یا اینکه گروهی از قلدرها به یک نفر حمله کنند. نابرابری روانی چندان قابل تشخیص نیست اما زمانی بروز می کند که یک فرد جایگاه اجتماعی بالاتر، زبان تند و تیزتر یا قدرت رهبری بیشتری داشته باشد. نتیجه نابرابری روانی این است که فرد مورد حمله قرار داده شده احساس ضعیف بودن، مورد سرکوب واقع شدن، تهدید شدن و یا آسیب پذیر بودن دارد.

رفتارهای مکرر: قلدری به معنای رفتار بی ادبانه نیست. بلکه یک رفتار مکرر است و قلدر به طور مکرر افراد را مورد آزار قرار می دهد. گاهی اوقات قلدر همیشه یک رفتار نشان می دهد، برای مثال همیشه از فرد مقابل می خواهد تکالیف اش را انجام داده و یا پول نهارش را  می گیرد. در موارد دیگر رفتارهایی از قبیل صدا کردن فرد با اسامی نامناسب، تنه زدن به آن ها در راهروهای مدرسه و گذاشتن کامنت های آنلاین بی ادبانه، نیز جز قلدری محسوب می شوند.

حتی الگوی رفتارهای خشونت آمیز نیز در طول زمان تکرار می شوند. کنار گذاشتن یک فرد از فعالیت های مدرسه، پست کردن مطالب زشت در فضای آنلاین، ایجاد شایعات و قلدری احساسی، نیز از این موارد هستند. در این شرایط فرد قلدر هر کاری که دوست دارد انجام می دهد در حالی که طرف مقابل نمی تواند چنین کاری کند. این شرایط زمانی به قلدری تبدیل می شود که این رفتارها بیش از یک بار رخ دهد.

اعمال غرض ورزانه: جنبه دیگر قلدری که آن را از رفتارهای بی ادبانه دیگر مجزا می کند این است که فرد قلدر قصد دارد به طرف مقابل آسیب برساند. قلدرها عمدا به دیگران آسیب می زنند. رفتارشان اتفاقی یا شوخی نیست. آزار قربانی کار خنده داری نیست. بلکه این رفتار تاثیرات عمیق منفی دارد. زیرا قربانی احساس شرمندگی؛ حقارت، ناراحتی، ترس و یا خشم را تجربه می کند. حتی این تاثیرات می تواند آنقدر شدید باشد که قربانی دیگر دوست نداشته باشد به مدرسه برود.

ترفندهای استفاده شده توسط قلدرها

قلدری فیزیکی: این نوع قلدری آسان ترین قلدری قابل تشخیص است زیرا فرد قلدر قربانی را مورد آزار فیزیکی و زد و خورد قرار داده و گاهی اوقات هم به دزدیدن و شکستن وسایل او منجر می شود.

قلدری کلامی: در این نوع قلدری فرد به جای خشونت فیزیکی و زد و خورد با کلمات خورد فرد را مورد آزار قرار می دهد. این نوع قلدری اعمالی شامل صدا کردن فرد با اسامی نامناسب, مسخره کردن, تهدید کردن, و توهین کردن را شامل می شود. حتی استفاده از کلمات نژاد پرستانه یا جنسیتی نیز قلدری محسوب می شود. برای برخی از افراد تفاوت قائل شدن میان نیش زبان زدن و قلدری نیز دشوار است. در هر صورت اگر قربانی از این کار لذت نبرد و نخندد قلدری محسوب می شود.

خشونت رفتاری: این نوع خشونت بسیار موذیانه است و فرد قلدر با استفاده از روابط به دیگری آسیب رسانده یا او را تحت کنترل قرار می دهد. از جمله خشونت های رفتاری رایج عبارت اند از غیبت, دروغ, تهمت, سخن چینی. خشونت رفتاری بسیار مهم است زیرا کودک باید در این سنین توانایی ایجاد روابط سالم را کسب کند و این خشونت ها می تواند مانع از این کار شود.

خشونت مجازی: این نوع قلدری معمولا خارج از مدرسه و با کمک تکنولوژی هایی از قبیل پیامک, یوتیوب, شبکه های مجازی, ایمیل, چت روم و وبلاگ ها انجام می شود. این ابزار برای خشونت کلامی و خشونت مجازی استفاده می شوند.   در این روش به فرد توهین شده، شایعاتی به وجود آمده و در زندگی خصوصی افراد مشکل ایجاد می شود. در این روش حتی ممکن است قربانی مورد آزار جنسی قرار بگیرد. چالش این روش این است که می تواند 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز رخ دهد. و همچنین هویت فرد قلدر مشخص نخواهد شد. به همین دلیل تاثیر آن بسیار مهم است.

قلدری جنسی: این نوع قلدری شامل استفاده از کلمات و حرکاتیست که فرد را از نظر جنسی مورد تبعیض قرار می دهد. برای مثال، متلک انداختن یکی از روش های قلدری جنسی است. مثال های دیگر قلدری جنسی عبارت اند از نظرات تحقیرآمیز، حرکات زننده و پیشنهادهای جنسی. حتی لمس کردن بدن یک فرد بدون اجازه، نشان دادن فیلم های جنسی و متلک انداختن جز قلدری های جنسی محسوب می شود. در اغلب موارد قلدری جنسی پسران دختران را و یا دختران، دختران دیگر را مورد آزار قرار می دهند. در موارد نادر ممکن است دختران نیز پسران را مورد قلدری جنسی قرار دهند. برای مثال، یک پسر ممکن است درباره بدن یک دختر حرف زده و یک دختر هم درباره دختران دیگر شایعه جنسی ایجاد نماید.

قلدری تبعیض آمیز: زمانی که کودکان درباره نژادها، مذاهب یا جنسیت های مختلف پیش فرض های خود را داشته باشند قلدری تبعیض آمیز رخ می دهد. در این شرایط کودکان افراد متفاوت را مورد قلدری تبعیض آمیز قرار می دهند. آن ها همچنین ممکن است برای رسیدن به هدف خود از قلدری کلامی، فیزیکی و یا مجازی استفاده کنند. ازآنجاییکه برخی از نژادها، مذاهب و جنسیت ها بیش از سایرین مورد قلدری قرار می گیرند بنابراین باید فردی که قربانی این نوع قلدری و زورگیری است را شناسایی نمود.

تشخیص قلدری

در هنگام تشخیص قلدری در کودک تان به یاد داشته باشید که اغلب کودکان دراین باره صحبت نمی کنند. یعین جزئیات آن را پیش خود نگه داشته و درباره آن صحبت نمی کنند. به همین دلیل است که والدین باید بتوانند نشانه های مورد قلدری قرار گرفتن را در فرزند خود تشخیص دهند.

برخی از تغییراتی که باید به دنبالش باشند عبارت اند از تغییر در روحیات، عادت های غذایی و الگوی خواب و همچنین کاهش علاقه به فعالیت های روزانه. بسیاری از قربانیان قلدری از سردرد و معده درد شکایت کرده و ترجیح می دهند مدرسه را ترک کنند. از جمله تغییرات دیگر عبارت است از افت تحصیلی، تغییر دوستان و از دست دادن وسایل خود.

اگر یکی از این علائم را در کودک خود دیدید باید با او صحبت کنید. سپس با دقت به حرف او گوش دهید. اجازه دهید فرزندتان حرف بزند و اگر نیاز بود چیزی را بفهمید از او سوال کنید. بگذارید فرزندتان بفهمد که به دلیل گفتن این حرف به شما، به او افتخار می کنید. به او بگویید که صحبت کردن درباره این موضوع شجاعت می خواهد. سعی کنید با کمک هم این موضوع را حل کرده و قضیه را به مدرسه اطلاع دهید.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که هرکسی ممکن است مورد قلدری قرار بگیرد. این اتفاق تنها در مدارس راهنمایی و دبیرستان رخ نمی دهد. بلکه بسیاری از افراد در محل کار یا دانشگاه هم مورد این اتفاق قرار می گیرند. اگر کودک تان در مدرسه مورد زورگویی قرار بگیرد و یا این اتفاق در محل کار برای خودتان رخ دهد، باید برای پایان دادن به آن کاری کنید. برخلاف باور عموم این مسئله خود به خود از بین نمی رود و باعث قوی تر شدن فرد نمی شود. حتما باید این مشکل را حل کرد تا فرد درمان شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم