زمانی که نوزاد از سینه مادر شیر نمی خورد باید چه کار کرد

شیر دادن به نوزاد یکی از بهترین و خاص ترین تجربه های مادران است، اما مشکلات خاص خود را دارد. نوزادان در گرفتن نوک سینه مادر دچار مشکل بوده و بچه هایی که ماه ها شیر مادر می خوردند ممکن است ناگهان این کار را متوقف نمایند. هر دوی این شرایط ممکن است رخ دهد بنابراین باید صبور بوده و کمک بگیرید. برای این کار می توانید با ماما یا متخصص اطفال مشورت کنید. در اغلب موارد می توانید مشکل را حل کرده و به فرزند خود شیر دهید. در این مقاله به دلایل و راه‌حل‌های این موضوع اشاره می‌کنیم؛ با پروشات همراه باشید.

چرا نوزادان تازه متولد شده از سینه مادر شیر نمی خورند؟

نوزاد تازه متولد شده در خوردن شیر از سینه مادر دچار مشکل هستند. از جمله مشکلاتی که در رابطه به شیردهی به نوزادان تازه متولد شده با آن روبه رو هستید عبارت اند از:

  • قدرت مکیدن نوزاد ضعیف یا ناکافی است: کودک باید بتواند نوک سینه مادر را در دهان گرفته و بمکد. اگر قدرت مکیدن کودک کافی نباشد نمی تواند شیر را از سینه مادر خارج کند. با افزایش خستگی و گرسنگی کودک، شیردهی به او دشوارتر شده و کودک بیشتر سینه را پس می زند. برای اینکه از بروز این مشکلات پیشگیری شود باید از ابتدا مکیدن را به کودک بیاموزید. برای این کار باید ببینید که نه تنها کل نوک پستان در دهان کودک قرار دارد، بلکه بخشی از ناحیه تیره اطراف نوک پستان هم در دهان کودک است.
  • کودک تان نارس است: در صورتی که کودک نارس باشد و نیاز باشد در بیمارستان بماند شما نمی توانید به او شیر دهید. زمانی که موقع شیر دادن فرا برسد باید قدری بگذرد تا توانایی این کار را داشته باشد. نوزادان کوچک تر دهان کوچکی دارند و بنابراین ممکن است نتوانند پستان را در دهان نگه دارند و بمکند. همچنین انرژی کودکان نارس کمتر است و شاید نتوانند شیردهی را تحمل کنند. بنابراین شاید بهتر باشد برای نوزاد تازه متولد شده خود شیر را دوشیده و زمانی که بزرگ تر شد و انرژی بیشتری پیدا کرد، از سینه خود به او شیر دهید.
  • نوک پستان شما صاف و تخت است: اغلب کودکان می توانند از سینه های کوچک که نوک پستان هم کوچک است شیر بخورند اما در اغلب موارد در این شرایط خوردن شیر مادر برای کودک دشوار خواهد بود. در صورتی که نوزاد شما نتواند به دلیل صاف بودن نوک پستان شیر بخورد می توانید به شکل های مختلف این مشکل را حل کنید. در این حالت می توانید با تحریک نوک سینه و یا استفاده از شیردوش، نوک سینه را به سمت بیرون بکشید تا مکیدن سینه برای کودک راحت تر باشد.
  • کودک تان از جراحت یا ناتوانی مادرزادی رنج می برد: اگر کودک تان در حین تولد آسیب دیده باشد یا شانه اش در رفته باشد، شاید نتواند به راحتی شیر بخورد. کودکان تازه متولد شده که به ناتوانی هایی فیزیکی یا ذهنی مبتلا هستند شاید نتوانند از سینه مادر شیر بخورند یا سینه را پس بزنند. اما درصورتی که چنین ناتوانی در کودک دیده شود، باید به کمک تیم پزشکی کودک را درمان کنید تا بتواند از سینه مادر شیر بخورد.
  • شیر مادر با تاخیر تولید می شود: مادران تازه کار یا مادرانی که به بیماری های خاص دچار هستند، ممکن است چند روز طول بکشد تا شیرشان خارج شود. این شرایط می تواند برای شما و نوزاد تازه متولد شده دشوار باشد. اگر کودک خسته نشود ممکن است سینه را پس بزند. اما ناامید نشوید. تا حد امکان سینه خود را در دهان نوزاد گذاشته و در صورت لزوم از روش های جایگزین استفاده نمایید.
  • کودک خواب آلود است: نوزادان تازه متولد شده معمولا خواب آلود هستند و علاوه بر آن فرایند تولد و داروهای استفاده شده حین زایمان ممکن است خواب آلودگی آنان را افزایش دهد. یرقان و بیماری های دیگر می توانند تاثیرات مشابه ایجاد کنند. و البته که نوزاد در صورت خواب آلود بودن نمی تواند شیر بخورد. می توانید با مالیدن پشت و پای نوزاد، درآوردن لباسش و عوض کردن پوشک او، او را به خوردن شیر ترغیب نمایید. سعی کنید اغلب کودک را به خوردن شیر مادر عادت دهید. خوشبختانه این خواب آلودگی موقتی است.

چرا کودکان بزرگ تر از خوردن شیر مادر خودداری می کنند؟

گاهی اوقات کودک بزرگ ترین که همیشه خوب شیر می خوردند ممکن است از خوردن شیر مادر دست بردارند. این شرایط که به عنوان “وقفه مراقب” نامیده می شود ممکن است به دلایل مختلف بروز دهد.

  • کودک درد دارد: اگر کودک در حال درآوردن دندان است، گوش درد دارد، یا دهانه اش آبسه زده، ممکن است نتواند شیر بخورد. اگر کودک کولیک داشته باشد و به گاز و ورم معده یا مشکلات گوارشی دچار شده باشد ممکن است نتواند شیر بخورد.
  • مزه شیر پستان مادر: تغییرات هورمونی ناشی از بازگشت عادت ماهیانه، بارداری جدید یا آغاز مصرف قرص های بارداری می تواند بر مزه شیر سینه تاثیر بگذارد. مصرف سیگار پیش از شیردهی یا خوردن برخی از غذاها نیز بر مزه شیر تاثیر می گذارد. اگر کودک مزه شیر را دوست نداشته باشد ممکن است سینه را پس بزند.
  • کودک سرما خورده است: شیردادن به کودک بیمار کار دشواری است. اگر حال کودک تان خوب نیست یا آبریزش بینی دارد، خوردن شیر و نفس کشیدن همزمان برایش دشوار خواهد بود.
  • کم بودن شیر مادر: اگر شیر سینه تان همانند گذشته زیاد نباشد کودک تان خسته شده و دیگر شیر نخواهد خورد.
  • پرت شدن حواس کودک: کودکان با بزرگ شدن درباره دنیای اطراف خود کنجکاوتر می شوند. بنابراین اگر چیزی در اطراف شان باشد توجه شان جلب شده و حواس شان پرت می شود.
  • کودک شما سریع شیر می خورد: کودکان بزرگ تر سریع تر از نوزادان شیر می خورند و در عرض چند دقیقه می توانند مقدار زیادی شیر بخورند. کودکی که چند دقیقه شیر خورده و دیگر نمی خورد سیر شده است.

اگر فرزندتان از سینه‌تان شیر نمی خورد باید چه کار کنید؟

  • اطمینان حاصل کنید که فرزندتان به درستی سینه را می مکد.
  • کودک را نزد پزشک ببرید تا از سلامت اش اطمینان حاصل نمایید.
  • در یک مکان آرام و تاریک و به دور از شلوغی به فرزندتان شیر دهید.
  • از یک وضعیت متفاوت برای شیردهی استفاده کنید.
  • نوک سینه را به دهان کودک ببرید اما او را مجبور نکنید. اگر خوردن شیر مادر برای کودک تجربه تلخی باشد از خوردن شیر مادر سر باز می زند.
  • اگرچه نگران نبودن مشکل است اما باید بدانید که استرس شیر سینه را کاهش می دهد.
  • اگر کودک از سینه شیر نمی خورد با دست شیر را دوشیده و نگه دارید.
  • همزمان که سعی می کنید او را به خوردن شیر از سینه تان عادت دهید، با شیر ذخیره شده کودک را تغذیه نمایید.
  • اگر دوست ندارید از شیشه شیر استفاده کنید می توانید از روش های دیگر نظیر شیردهی فنجان، مکیدن انگشت یا اسنفاده از سیستم های نگهداری از کودک خود را به مکیدن سینه مادر عادت بدهید.
  • برای دریافت کمک و حمایت با پزشک، متخصص شیردهی یا گروه های مادران شیرده محل زندگی خود، مشورت کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم