10 ماده غذایی که از مواد مخدر هم اعتیادآورتر هستند

همیشه بنا به دلایلی به ما توصیه شده که از مواد مخدر دور بمانیم. زیرا با آغاز استفاده از این مواد ترک آن دشوار خواهد بود. اما چیزی که بسیاری از ما نمی دانیم این است که مواد مخدر تنها مواد اعتیادآور جهان نیستند. برخی از مواد غذایی هم اعتیادآور بوده و با داشتن بعضی مواد شیمیایی تاثیر مشابه مواد مخدر را ایجاد می کنند. درنتیجه از لحاظ فیزیکی و ذهنی به این مواد معتاد شده و برای ترک عادت های دیگر از آن ها استفاده می کنیم. با پروشات همراه باشید تا با این مواد آشنا شوید.


10. کوکی

مصرف زیاد کوکی می تواند به عادت تبدیل شود. اما تحقیقات نشان می دهد که این عادت در حقیقت اعتیاد است. طی یکی از تحقیقات در کالج کنتیکت به موش ها سرم سالین یا یک کوکائین یا مورفین تزریق شد. سپس موش ها را در یک هزارتو که در آن کیک برنجی و کوکی قرار داشت رها کردند تا آزادانه حرکت کنند. سپس مشخص شد که موش ها کوکی را به کیک برنجی ترجیح می دادند. آن ها با خوردن کرم درون کوکی به همان اندازه هیجان زده می شدند که داروهای تزریقی آن ها را به هیجان می آورد.

سپس پروتئین بدن شان آزمایش شد و مشخص شد که قسمت لذت مغز آن ها حتی از زمانی که کوکائین تزریق می شد نیز هیجان زده تر است.


9. گندم

گندم هم یک ماده اعتیادآور است که البته کسی به این مسئله توجه نمی کند. یکی از ترکیبات آن گلاتن است و امروزه با خوردن فرآورده های گندمی عاری از گلاتن، تصور می شود که این ماده غذایی کاملا سالم است. با این حال صرف مقادیر بالای گندم سالم نخواهد بود، حالا چه حاوی گلاتن باشد چه نباشد.

امروزه محصولات حاوی گندم همانند گذشته نیستند. گندم امروزی حاصل مهندسی ژنتیک است که بیش از 50 سال مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل گندم فرانکن نامیده می شود. این گندم به دلیل داشتن مقادیر بالای نشاسته، گلاتن و پروتئین های اعتیادآور، شما را به مصرف دوباره آن وادار می کند.

با مصرف گندم این پروتئین های اعتیادآور به پلی پپتید تجزیه می شود که با اتصال به گیرنده های مغزی فرد مصرف کننده را هیجان زده و معتاد می کنند. پلی پپتیدها به جریان خون هم وارد می شوند و در این مرحله گلوتومورفین نام دارند. نامی که از گلوتن و مورفین گرفته شده است. افرادی که به گندم اعتیاد داشته باشند به محصولات شیرین مانند کوکی و کیک میل خواهند داشت. جالب اینجاست که اعتیاد به گندم با داروهایی مانند نالوکسون، که برای درمان مصرف بیش از حد هروئین یا مورفین تجویز می شود، درمان می شوند. از دیگر معایب گندم علاوه بر اعتیاد، می توان سرطان، چاقی، بیماری قلبی و اختلالات پزشکی دیگر را نام برد.


8. گوشت

گوشت یک منبع طبیعی پروتئین حیوانی است و به همین دلیل به سختی می توان بین فردی که به گوشت معتاد شده و فردی که به دلیل دریافت پروتئین گوشت مصرف می کند تمایز قائل شد. گوشت حاوی هیپوگزانتین است، یک محرک کافئین مانند که فرد را هیجان زده می کند. حتی خواص هیپوگزانتین هم مانند کافئین است. مقادیر هیپوگزانتین در گوشت کهنه بیشتر است. به همین دلیل است که بسیاری از مردم پس از گذشت مدتی از عدم مصرف گوشت علائم ترک اعتیاد را نشان داده و به گوشت میل دارند.

گوشت حاوی مواد اعتیادآور دیگری همانند گوآنوسین مونوفسفات و اینوسینیک اسید است که تاثیرشان همانند هیپوگزانتین می باشد. بدتر اینکه پس از اعتیاد به هیپوگزانتین باید میزان بیشتری از گوشت را مصرف کنید تا به همان میزان رضایت دست پیدا کنید.


7. بستنی

با مصرف بستنی همان قسمت از مغز فعال می شود که با مصرف مواد مخدر فعال شده است. در طول زمان برای فعال شدن این قسمت باید میزان مصرف بستنی را افزایش دهیم. در غیر این صورت همانند افراد معتادی که به مواد مخدر دسترسی ندارند افسرده خواهیم شد. موسسه تحقیقاتی اورگان تاثیر بستنی بر مغز انسان را بررسی کرده است. طی اسکن فعالیت مغز 151 نوجوان، محققان به این نوجوانان یک جعبه میلک شیک نشان دادند تا بیش از اینکه طی اسکن میلک شیک واقعی در اختیارشان قرار دهند، میل شان به بستنی را بسنجند.

محققان متوجه شدند نوجوانانی که در روزهای پیش از اسکن به مقدار زیاد بستنی خورده اند نسبت به افرادی که مدت ها بستنی نخورده اند، میل کمتری دارند. این نتیجه با بررسی فعالیت بخش لذت مغز در حین خوردن میلک شیک مشخص شد. همچنین درست همانند مواد مخدر، آن دسته از نوجوانانی که پیش از بررسی بستنی خورده بودند، در مقایسه با آن دسته ای که نخورده بودند به بستنی بیشتری نیاز داشتند تا به همان میزان لذت مغزی دست یابند.


6. پنیر

پنیر یکی از مواد اعتیادآور دیگری است که گهگاه می خوریم و در بسیاری از غذاهای فست فودی وجود دارد. به همین دلیل است که بسیاری از ما به پیتزا اعتیاد داریم. زیرا پنیر حاوی مولکول های اعتیادآور کازئین و کازومورفین است. کازومورفین از اجزای کازئین است و در بدن تاثیرات مشابه مورفین ایجاد می کند. آن ها همانند موادی چون مورفین و هروئین خود را به گیرنده های مغزی متصل می کنند. در نتیجه بدن همانند مصرف مواد مخدر دوپامین ترشح می کند.

تولیدکنندگان پنیر از این امر آگاه بوده و با استفاده از این شرایط فروش خود را افزایش می دهند. اگرچه با مصرف پنیر هم هیجان زده می شوید و مغزتان فعال می شود اما میزان آن به اندازه مواد مخدر نیست.


5. قند

قند هم همانند مواد دیگر بسته به نوع استفاده از آن می تواند مفید یا مضر باشد. اما برخلاف مواد دیگر می تواند اعتیادآور باشد. طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه فناوری کوئینزلند تاثیر قند در بدن همانند کوکائین است. زیرا هردوی آن ها باعث ترشح دوپامین در بدن می شوند. در طول زمان میزان دوپامین ترشح شده در صورت مصرف قند کاهش یافته و باعث می شود فرد قند بیشتری مصرف نماید. زمانی که فرد نتواند به اندازه کافی قند مصرف کرده و باعث ترشح دوپامین در بدن اش شود، همانند افراد معتاد افسرده خواهد شد. زمانی که مصرف قند را ترک کند، علائم ترک اعتیاد معتادان به کوکائین را خواهد داشت.

طبق یکی از تحقیقات انجام شده توسط دکتر جیمز دینیکولانتونیو قند حتی از کوکائین هم اعتیادآورتر است. در طی این تحقیقات موش هایی را که به کوکائین معتاد شده اند برای اولین بار پس از مصرف قند به آن روی می آورند. ارتباط بین قند و مواد مخدر زمانی آشکارتر می شود که سازمان غذا و دارو برای درمان اعتیاد به قند از همان دارویی که برای درمان اعتیاد به نیکوتین تجویز شده، یعنی وارنیکلین، استفاده می کنند.

با این حال، براساس یکی از تحقیقات پیشین انجام شده توسط محققان دانشگاه ادینبرگ اعتیاد به قند یک مشکل رفتاریست نه اعتیاد. در حقیقت مردم به دلیل علاقه به قند آن را مصرف می کنند نه به دلیل اعتیاد به آن. زیرا این محققان معتقدند اعتیاد به قند امکان ندارد.


4. کافئین

مصرف کافئین در ایالات متحده بسیار بالاست. مردم این کشور به طور متوسط روزانه سه فنجان قهوه نوشیده و علاوه بر آن از نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه هم کافئین دریافت می کنند. اما چرا آمریکایی ها زیاد قهوه می نوشند؟ دلیلش می تواند اعتیاد به کافئین باشد. این نوشیدنی حاوی کافئین است، که اعتیادآورترین و پرمصرف ترین ماده مخدر جهان می باشد. زیرا همانند مصرف مواد مخدر با مصرف آن دوپامین ترشح شده و احساس خوبی خواهیم داشت. کافئین اعتیاد جدی ایجاد می کند که تنها با افزایش نوشیدن قهوه درمان می شود.


3. نوشابه

نوشابه هایی همانند پپسی و کوکاکولا به دلیل داشتن کافئین بسیار اعتیادآور هستند. بنابراین اگر قهوه ننوشید با مصرف نوشابه کافئین مورد نیاز را دریافت خواهید نمود. تحقیقات نشان داده که 80 درصد آمریکایی ها به شکل های مختلف کافئین مصرف می کنند. کافئین کولا به جریان خون و مغز وارد شده و گیرنده های آدنوزین که مسئول کند کردن فعالیت سلول های غصبی مغز هستند، را غیرفعال می کند. در این صورت بدن هشیارتر شده و آدرنالین ترشح می کند، ماده ای که در شرایط خاص، مانند قرار گرفتن در خطر به طور طبیعی ترشح می شود.

سپس بدن متوجه می شود خطری وجود ندارد و برای مقابله با تاثیرات کولا گیرنده های آدنوزین بیشتری ترشح می کند. فرد مصرف کننده که در این مرحله به نوشابه معتاد شده باید برای رسیدن به لذت نوشابه بیشتری مصرف کند. نوشابه علاوه بر داشتن کافئین دارای مقایر رنگ کارامل، فسفریک اسید و مقدار زیادی قند یا شربت ذرت سرشار از فروکتوز است.

یک بطری کوکاکولا حاوی 10 قاشق چای خوری شکر یا شربت سرشار از فروکتوز است که در بلند مدت به دیابت منجر خواهد شد. رنگ کارامل به سرطان منجر شده و فسفریک اسید هم با pH 2.5 بسیار اسیدی است. برای مقایسه باید گفت باتری خودرو دارای pH یک و آب دارای pH طبیعی هفت است.

فسفریک اسید نوشابه معده را اذیت نمی کند زیرا معده با کمک کلسیم فسفات استخوان این اسید را تجزیه خواهد نمود. در نتیجه در بلندمدت مشکلات استخوانی مانند شکستگی و پوکی استخوان ایجاد خواهد شد.


2. چیپس سیب زمینی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا ترک چیپس سیب زمینی تا این اندازه دشوار است؟ دلیلش این است که طبق تحقیقات چیپس هم می تواند همانند ماده مخدر اعتیادآور باشد. بنابراین با مصرف مقدار زیادی چیپس نمی توانید آن را کنار بگذارید. چیپس سیب زمینی هم مانند پنیر باعث ترشح دوپامین شده و همان تاثیر مواد مخدر را ایجاد می کند. طبق یکی از تحقیقات انجام شده در دانشگاه لندن نشان دادن چیپس سیب زمینی به مصرف کنندگان آن همان تاثیری را ایجاد می کند که نشان دادن الکل به معتادان به الکل و نشان دادن تصویر ماده مخدر به معتادین، ایجاد خواهد کرد.


1. شکلات

شکلات هم یک ماده اعتیادآور دیگر است زیرا حاوی قند، چربی، تئوبرومین و لئو-انکفالین، کافئین دنیای کاکائو، می باشد. تئوبرومین و لئو-انکفالین محرک هستند. تئوبرومین رگ های خونی را منبسط کرده، ضربان قلب و فشار خون را کاهش داده تا همانند مصرف ماده مخدر احساس خوبی ایجاد شود.

تاثیرات انکفالین به مطالعات بیشتر نیاز دارد زیرا تا به امروزه تحقیقات انجام شده تنها بر روی موش ها بوده اند. اما برخلاف موش ها، انسان به سرعت تحت تاثیر انکفالین قرار نمی گیرد. محققان متوجه شدند موش هایی که شکلات مصرف کرده اند، ترشح انکفالین در آن ها به اوج رسیده و گیرنده های ماده مخدر در مغزشان فعال تر خواهند شد، درست همانند مصرف هروئین و مورفین. در نتیجه موش ها برای حفظ ترشح این ماده به شکلات بیشتری نیاز خواهند داشت.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم