چرا تعداد زیادی از ما انسان ها در خواب می میریم؟

پس از داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش، خواب کافی می تواند سلامت تان را تضمین کند. آیا می دانستید که خواب هم ممکن است خطرناک باشد؟ در حین خوابیدن ممکن است همه چیز خوب پیش نرفته و هرگز از خواب بیدار نشوید. در حقیقت خواب برادر مرگ است، یعنی مرگ همان خواب و خواب همان مرگ است.

در حین خواب اگرچه بدن بی حرکت است اما مغز کاملا فعال است. در حقیقت درباره خواب حقایق ناشناخته ای وجود دارد که باید درباره آن ها بیشتر بدانیم. تحقیقات نشان داده زمانی که مغز ما خاموش شده و بدن ما در حالت خواب قرار می گیرد، اتفاقاتی رخ می دهد که می تواند کاملا ترسناک باشد.


10. ایست قلبی ناگهانی

در صورت آسیب دیدن گره سینوسی- دهلیزی یا sinoatrial node (گره ای در قلب که اساسا ضربان ساز طبیعی بدن است) دچار آسیب می شود. به عبارت دیگر این شرایط زمانی رخ می دهد که سیستم های الکتریکی قلب به درستی کار نمی کنند. در برخی موارد این مشکل طی چند دقیقه اول باعث مرگ می شود.

این اتفاق چگونه باعث مرگ می شود؟ این اتفاق جریان خون به مغز را کاهش می دهد. و ترسناک ترین قسمت؟ این اتفاق نه تنها در حین خواب رخ داده بلکه در اغلب موارد بیش از رخ دادن هیچ علائمی ندارد.

پیشنهاد مطالعه: احتمال ابتلا به بیماری مغزی در افرادی که زیاد می‌خوابند بیشتر است


9. مسمومیت کربن مونواکسید

کربن مونواکسید یک گاز بدون رنگ و بدون بو و کشنده است که در صورت ورود بیش از حد به ریه ها به مرگ منجر می شود. این ماده از سوخت خودرو، گاز، کباب پز، شومینه، وسایل گازی و وسایل خانه، خارج شده  به هیچ وجه قابل شناسایی نیست مگر اینکه از دستگاه تشخیص کربن مونواکسید استفاده شود.

این ماده چگونه باعث مرگ می شود؟ اگر مقدار زیادی از آن در یک فضای کوچک وجود داشته باشد فضا را سمی می کند. و اگر مقداری از آن وارد ریه شود، کشنده خواهد بود. اگر قربانی بیدار باشد ممکن است به سرگیجه، ضعف،سردرد یا درد معده دچار شود.

اما اگر در خواب به ریه وارد شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ افرادی که در خواب باشند بدون اینکه متوجه چیزی شوند یا علائمی از خود بروز دهند از دنیا می روند.

پیشنهاد مطالعه: 10 نظریه درباره خواب دیدن


8. آنفارکتوس میوکارد

آنفارکتوس میوکارد  یا همان حمله قلبی معمولا در خواب رخ می دهد اما خوشبختانه این نوع از حمله قلبی پیش از کشتن قربانی او را بیدار می کند. در صورت انسداد مسیر خون به مغز حمله قلبی رخ می دهد. این انسداد می تواند بخشی از عضله قلب را تخریب کند.

اما این اتفاق چگونه به مرگ منجر می شود؟ اگر بخش هایی از قلب آسیب ببیند دیگر نمی تواند خون را به سایر قسمت های بدن پمپاژ کند. در این صورت عملکرد قلب کاهش یافته و اگر درمان پزشکی صورت نگیرد می تواند کشنده باشد. متاسفانه در صورت بروز حمله قلبی در حین خواب فرد نمی تواند از کمک های پزشکی استفاده نماید و این مسئله می تواند ترسناک باشد.

پیشنهاد مطالعه: 10 اختلال خواب عجیب


7. وقفه تنفسی در خواب

وقفه تنفسی در خواب شرایطی است که در حین عدم هوشیاری فرد تنفس او قطع شده و مکررا آغاز شده و قطع می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مغز نمی تواند سیگنال های الکتریکی لازم را به ماهیچه های کنترل کننده مکانیزم تنفس در خواب ارسال کند و بنابراین از یک مشکل مغزی ناشی می شود.

این اتفاق چگونه به مرگ منجر می شود؟ در موارد شدید وقفه تنفسی، افت اکسیژن خون بروز می کند، شرایطی که میزان اکسیژن بدن بیش از حد افت کند. در این صورت با کمبود اکسیژن مواجه خواهید شد. اگر بدن نتواند بدن را به شرایطی برساند که تنفس امکان پذیر باشد، ممکن است به مرگ منجر شود.

پیشنهاد مطالعه: چرا باید در هنگام خواب از ساعت زنگ دار استفاده کنیم؟


6. سندرم مرگ غیرقابل توضیح

این مورد می تواند عجیب ترین مورد این فهرست باشد. سندرم مرگ غیر قابل توضیح اولین بار در سال 1917 گزارش شد. از آن زمان در متون و در دنیای اینترنت با وحشت از آن سخن گفته می شود. در فیلیپین آن را Bangungut و در هاوایی Dream Disease (بیماری رویا) می نامند.

دلیل مرگ افرادی که بر اثر این سندرم از دنیا می روند شناخته شده نیست اما بروز آن مشابه است. در این سندرم افراد جوان و سالم بدون هیچ دلیل خاصی در خواب از دنیا می روند.

این اتفاق چگونه به مرگ منجر می شود؟ دانشمندان هنوز در این باره مطمئن نیستند. اما این سندرم در جنوب شرق آسیا مکررا رخ داده و دانشمندان دلایلی از قبیل سوتغذیه تا کانال یونی در بافت شکم را دلیل آن می دانند.


5. آنوریسم مغزی Cerebral Aneurysm

آنوریسم مغزی یک نقطه ضعیف در دیواره رگ خونی در مغز است. آنوریسم شبیه به بادکنک نازک و کوچکی است که پر خون است. اما به مرور زمان و با پمپاژ خون در رگ ها این بادکنک ضعیف و ملتهب می شود – و اگر فشار خیلی افزایش پیدا کند، پارگی رخ می دهد.

این اتفاق چگونه به مرگ منجر می شود؟ در صورت آنوریسم مغزی خونریزی تنها چند ثانیه طول می کشد. اما این خونریزی به سلول های مغزی اطراف فشار وارد کرده و باعث فشار آمدن به جمجمه می شود. اگر این فشار بیش از حد باشد شرایط کشنده خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: 10 تأثیر عجیب ال‌اس‌دی بر مغز انسان


4. ویروس Enterovirus D68

این مورد اگرچه چندان عجیب نیست اما همچنان ترسناک می باشد. Enterovirus D68 نوعی ویروس داخلی غیرپولیمیتی است که اولین بار در سال 1962 کشف شد. افزایش گزارش مشاهده آن در سال 2014 باعث شد محققین به این فکر بیفتند که چرا با گذشت زمان این ویروس فراگیرتر شده است.

مورد ترسناک درباره این ویروس این است که گرچه معمولا علائم بیماری زای تنفسی کم تا شدید بروز داده شده اما گاهی اوقات هیچ علائمی ندارد.  در حال حاضر پزشکان معتقدند که میزان خطر این ویروس در ایالات متحده از ویروس ابولا بیشتر است.

این اتفاق چگونه به مرگ منجر می شود؟ این ویروس می تواند مشکلات تنفسی جدید ایجاد کرده و صدای خس خس مانند تولید نماید که نشان دهنده عفونت آن است. همچنین با ضعف ماهیچه و التهاب نخاعی همراه است که از خس خس کردن ترسناک تر است. اگرچه مرگ براثر این ویروس چندان رایج نیست اما گاهی اوقات علائم آن کشنده هستند – مخصوصا اگر قربانی در خواب باشد.


3. خفگی در خشکی

همه ما می دانیم که در آب خفه می شویم، اما شاید هیچ یک با خفگی در خشکی آشنا نباشیم. نظریه پشت این خطر به این شکل است که خفگی حتی وقتی فرد از آب بیرون آمده هم اتفاق می افتد. این هم نوعی غرق شدن یا خفه شدن است که البته درباره استفاده از آن در این موارد در بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک یا دو قطره از آب وارد گلو شده و به ریه ها برود. این مسئله می تواند علائمی را ایجاد کند که البته گذرا و خفیف هستند. مشکل اینجاست این مسئله می تواند مشکلات تنفسی را ایجاد کند که در طی زمان بدتر می شوند. در برخی موارد این مشکلات تنفسی ساعت ها و یا روزها بعد – زمانی که قربانی در خواب است – بروز می کنند. بنابراین گرچه نقش خفه شدن در خشکی در میزان مرگ و میر چندان بالا نیست اما نباید نادیده گرفته شود.

این اتفاق چگونه رخ می دهد؟ در این صورت اکسیژن به بدن فرد نرسیده و او در حالت خفگی از دنیا می رود.


2. حمله قلبی

اگرچه در اغلب حملات قلبی قربانی از خواب برمی خیزد اما در این نوع از حمله قلبی اینگونه نیست. اگرچه در این فهرست درباره حمله قلبی صحبت کردیم اما این مورد هم لازم به ذکر می باشد.

چرا؟ زیرا از جمله مرگبارترین انواع حمله قلبی است که ممکن است رخ دهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که رگ خونی سمت چپ که رگ خونی قدامی چپی نام دارد مسدود می شود. انسداد 100 درصد این رگ – بدون کمک اورژانسی – مرگبار خواهد بود.

این اتفاق چگونه رخ می دهد؟ حملات قلبی متعدد و انسداد شدید قلبی باعث ضعف عضلات قلب می شود. و اگر ماهیچه آنقدر ضعیف باشد که نتواند خون را پمپاژ کند، در آن صورت به مرگ منجر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: نحوه تشخیص مشکلات قلبی


1. آپنه خواب مسدودکننده

آپنه خواب مسدودکننده یک اختلال خواب است که در طی خواب تنفس فرد مدام قطع و وصل می شود. این نوع آپنه خواب رایج ترین نوع آپنه خواب و البته دلیل اصلی مرگ و میر در خواب است. این آپنه به دلیل انسداد در مجرای تنفسی ایجاد می شود. این انسداد در نتیجه خم شدم عضلات گلو ایجاد می شود، گرچه ماهیچه ها و عضلات زبان، زبان کوچک، لوزه و سقف دهان هم در آن نقش دارند. گفته می شود که حدود 22 میلیون آمریکایی به این آپنه دچار هستند که 80% موارد تشخیص داده نمی شوند و به همبن دلیل آن را به یک قاتل خاموش تبدیل می کند.

این اتفاق چگونه به مرگ منجر می شود؟در افراد مبتلا به این انسداد میزان اکسیژن خون ناگهان کاهش یافته و تنفس قطع می شود. در صورتی که احتمال حمله قلبی، سکته یا اختلال قلبی وجود داشته باشد، این انسداد می تواند به عروق قلبی هم صدمه بزند. در این موارد قربانی بدون اینکه فرصتی برای بیدار شدن داشته باشد از دنیا می رود.

پیشنهاد مطالعه: 10 فیلم برتر با موضوع خواب و رویا

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم