30 حقیقت جالب و خواندنی درباره کیت بلانشت که نمی‌دانستید

کاترین الیز بلانشت معروف به کیت بلانشت (Cate Blanchett) زاده ۱۴ مه ۱۹۶۹ (24 اردیبهشت 1348) یک  بازیگر سینما و کارگردان تئاتر استرالیایی است. او توانست تحسین بسیاری از منتقدین را کسب کرده و همچنین جوایز بسیاری شامل ۲ جایزه اسکار، ۳ جایزه انجمن بازیگران فیلم، ۳ جایزه گلدن گلوب و ۳ جایزه بفتا و ۶ جایزه آکادمی هنرهای سینمایی را از آن خود کند. با پروشات همراه باشید تا با 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره کیت بلانشت آشنا شوید.

1. بلانشت برای اولین بار با بازی در فیلم الیزابت و نقش‌آفرینی به عنوان الیزابت یکم توانست شهرت جهانی پیدا کند. او بخاطر این بازی، موفق به کسب یک جایزه بفتا و گلدن گلوب شد و همچنین برای اولین بار نامزد دریافت جایز اسکار گردید.

2. بازی در نقش کاترین هیپورن در فیلم “هوانورد” (The Aviator) برای او موفقیت های بسیاری به بار آورد از جمله نامزدی در جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل. او اولین بازیگری بود که برای ایفای نقش یک شخصیت برنده جایزه اسکار، این جایزه را دریافت کرد.

3. در سال ۲۰۱۳ کیت بلانشت در فیلمی به نام “یاسمن آبی” (Blue Jasmine) ظاهر شد که این فیلم برایش جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را به ارمغان آورد.

4. بلانشت یکی از شش بازیگر زن تاریخ است که برای نقش ملکه الیزابت اول موفق به کسب جایزه اسکار هم در بهترین بازیگری و هم در نقش مکمل شده ‌است.

5. او تنها بازیگر استرالیایی است که دو جایزه اسکار دریافت کرده است.

6. او برای بازی در فیلم های “یادداشت‌هایی بر یک رسوایی” (Notes on a Scandal)، “الیزابت: دوران طلایی” (Elizabeth: The Golden Age)، “من آنجا نیستم” (I’m Not There) و “کارول” (Carol) برای بار هفتم نامزد جایزه اسکار شد.

7. او تاکنون چهار بار برنده جایزه Helpmann بهترین بازیگر زن شده است.

8. او به دلیل خدمات به جامعه استرالیا جایزه صدسالگی را توسط دولت استرالیا دریافت کرده است.

9. او در سال 2012 توسط دولت فرانسه به عنوان شوالیه هنر و ادبیات منتصب شد.

10. بلانشت به دلیل فعالیت هایش در زمینه هنر، فعالیت های خیریه و اجتماعی، دکترای عالی ادبیات را از دانشگاه نیو ساوت ولز، دانشگاه سیدنی و دانشگاه مک‌کواری دریافت کرده است.

11. او در سال 2015 به دلیل فعالیت هایش در این صنعت جایزه موزه هنر مدرن و جایزه انستیتو فیلم بریتانیا را دریافت نمود.

12. بلانشت در سال 2017 به مناسبت “خدمات بازیگری اش در هنرهای زیبا در عرصه جهانی، فعالیت هایش با کارگردان های بزرگ، تبدیل شدن به یک الگوی کامل برای زنان و بازیگران جوان و حامی جنبش های انسان دوستانه و محیط زیستی” جایزه افتخاری استرالیا را دریافت کرد.

13. او در ایوانهو، حومه ملبورن به دنیا آمده است.

14. او از بین سه فرزند، فرزند میانی است. برادر بزرگ ترش مهندس سیستم های کامپیوتری و برادر کوچک ترش طراح صحنه است.

15. مادر استرالیایی او، جون، یک مشاور املاک و معلم و پدر آمریکایی اش، رابرت دویت بلانشت جونیور، بومی تگزاس، افسر نیروی دریای آمریکا بود که بعدها در عرصه تبلیغات فعالیت کرد.

16. در 10 سالگی پدرش در اثر حمله قلبی درگذشت و مادرش مجبور بود به تنهایی خانواده را اداره نماید.

17. اجداد او انگلیسی، اسکاتلندی و فرانسوی هستند.

18. بلانشت در کودکی به پوشیدن لباس های مردانه علاقه داشت، در نوجوانی به سبک پانک علاقه داشت و یک بار هم موهایش را از ته تراشید.

19. او در کودکی به مدرسه ابتدایی ایوانهو در ملبورن می رفت. او برای تحصیلات راهنمایی به مدرسه دخترانه ایوانهو و سپس به کالج Methodist Ladies رفت و متوجه علاقه خود به هنر شد.

20. او در اواخر نوجوانی و اوایل دهه بیست، در آسایشگاهی در ویکتوریا کار می کرد.

21. او در دانشگاه ملبورن در رشته اقتصاد و هنرهای زیبا تحصیل می کرد اما یک سال بعد به دلیل سفر به خارج از کشور آن را رها کرد.

22. زمانی که در مصر بود به او پیشنهاد شد تا در یک فیلم بوکسوری مصری به نام “Kaboria” نقش یک چیرلیدر آمریکایی را بازی کند و او که به پول نیاز داشت، پذیرفت.

23. او اولین نفری بود که جایزه بهترین بازیگر تازه وارد را برای بازی در Kafka Dances و جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی منتقدین تئاتر سیدنی را برای Oleanna دریافت کرد.

24. او پس از تکمیل نقش اش در شخصیت گالادریل در سه گانه “ارباب حلقه ها” گوش برنزی الف مانند خود را نگه داشت و برنز کرد.

25. او در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی فاکس اعتراف کرد که به دلیل علاقه اش به داشتن گوش کشیده نقش گلادریل، ملکه الف ها را در سه گانه ارباب حلقه ها پذیرفته است.

26. او و همکارش جودی دنچ در “اخبار کشتی رانی” (The Shipping News) و “یادداشت هایی بر یک رسوایی” (Notes on a Scandal) هر دو برای بازی در نقش ملکه الیزابت اول در سال 1999 نامزد جایزه اسکار شدند.

27. پس از اینکه ریچل وایس به دلیل مشغله کاری بازی در فیلم “مورد عجیب بنجامین باتن” (The Curious Case of Benjamin Button) را رد کرد این نقش به او واگذار شد.

28. او شش ماه پس از تولد پسرش ایگناتیوس به صحنه نیامد تا برای نمایش برادوی “اتوبوسی به نام هوس” (A Streetcar Named Desire) در نقش بلانش دوبیوس آماده شود.

29. بازی او در نقش ایرینا اسپالکو در “ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین” (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skill) محبوب ترین ویلن استیون اسپیلبرگ در فیلم های ایندیانا جونز است.

30. فیلم برداری نقش او برای بازی در فیلم “هابیت: یک سفر غیرمنتظره” (The Hobbit: An Unexpected Journey) و دو سری دیگر تنها 8 روز طول کشید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم