حقایق تاریخی و جالب درباره تیمور لنگ بنیانگذار سلسله تیموریان

تیمور معروف به “تیمور لنگ” یا “امیر تیمور”، یک فاتح ترک-مغولی است که بنیانگذار سلسله تیموریان در پارس و آسیای مرکزی و اولین حاکم سلسله تیموریان است. طبق گفته تاریخ نگاران، تیمور در اصل جز عشایر مغول است.  با پروشات همراه باشید تا با 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره تیمور آشنا شوید.

(یادداشت: این مقاله تنها به جهت تاریخ شناسی نگارش شده و نشانه طرفداری از اعمال و تفکرات تیمور نیست.)

مجسمه تیمور (The statue of Timur Lang) که به عنوان نماد قدرت ازبکستان در شهر تاشکند نصب شده است

1. تیمور در تاریخ 9 آوریل 1336 میلادی (736 هجری قمری) در خانواده‌ای از قبایل برلاس در فرارود به دنیا آمد و در سال 1370 میلادی کنترل خانات جغتای غربی را به دست گرفت.

2. او پس از فتوحاتش سلسله تیموریان را بنیانگذاری کرد که مدت کوتاهی پس از مرگش از هم پاشید.

3. او لشکر خود را در آسیای غربی، جنوبی و مرکزی، قفقاز و روسیه جنوبی روانه کرد و پس از شکست حکمای مصر، سوریه، امپراتوری عثمانی و سلاطین دهلی، به قدرتمندترین حاکم دنیای اسلام تبدیل شد.

4. تیمور آخرین فاتح بزرگ عشایر استپ اوراسیا بود که امپراتوری او باعث طلوع امپراتوری‌های باروتی منظم‌تر و ماندگارتر در سال های 1500 و 1600 شد.

5. تیمور در صدد بود تا سلسله مغولی چنگیزخان را احیا کند.

6. تیمور برای توجیح فتوحات خود شوالیه‌های مسیحی هوسپیتالر را شکست داد تا خود را قاضی بنامند.

7. تیمور تا زمان پایان سلطنت خود بر تمام بقایای خانات جغتای، ایلخانی و اسب طلایی تسلط داشت و حتی می خواست دودمان یوآن در چین را احیا کند.

8. ارتش تیمور چند ملیتی بود و بر سراسر آسیا، آفریقا و اروپا تسلط داشت که البته بخش هایی از این قسمت ها توسط جانشینان‌اش از دست رفتند.

9. دانشمندان معتقدند که ارتش او باعث مرگ 17 میلیون تن شد که برابر بود با 5% کل جمعیت زمین در آن زمان!

10. او پدربزرگ تیمور سلطان، منجم و ریاضی دان، الغ بیگ (Ulugh Beg Mirza) که از سال 1411 تا 1449 بر آسیای مرکزی فرمانروایی می کرد و جد پدری بابر (Babur)، بنیان گذار سلسله مغول که از سال 1525 تا 1857 به مدت سه قرن بر قسمت‌هایی از آسیای جنوبی سلطنت می کرد، بود.

11. تیمور یکی از حامیان بزرگ هنر و معماری بوده و با بزرگانی چون ابن خلدون (Ibn Khaldun) و حافظ ابرو (Hafiz-i Abru) ارتباط داشت.

12. او را تیمور لنگ می نامند زیرا یکی از پاهایش می لنگید.

13. در دهه بیست عمر او، پا و دست راستش آسیب دید. گفته می شود زمانی که گروه سارقان او توسط یک چوپان شناسایی شدند، تیر خورد. اما به نظر می رسد که جراحات او زمانی رخ داده که او سرباز خان سیستان بود.

14. در سال 1941 باستان شناسان روسی مقبره او را حفر کرده و تایید کردند که لگن او آسیب دیده و دو انگشت دست راستش کنده شده است.

15. طبق این حفاری ها قد او 1.73 سانتی متر و چهار شانه بود. او چهره مغولی و گونه های برجسته داشته است.

16. روی قبر او چنین نوشته شده بود: “زمانی که من از مرگ برخواستم، جهان خواهد لرزید.”

17. روی تابوت او چنین نوشته است، “هرآنکه مقبره من را باز کند با فاتحی مخوف‌تر از من رو به رو خواهد شد.” هیتلر دو روز پس از نبش قبر تیمور، شوروی را فتح کرد و زمانی که تیمور مجددا دفن شد، شوروی به سرعت در ولگوگراد پیروز شد!

18. او خود را “شمشیر اسلام” نامیده و بخش بزرگی از فتوحات خود را به نام اسلام می داند. او از خاندان چنگیز خان و بورجیگین است.

19. باورهای مذهبی تیمور مشخص نیست و احتمالا از اسلام به عنوان وسیله ای برای به رخ کشیدن قدرت استفاده می کرد.

20. او یک سیاست مدار باهوش بود که به زبان های ترکی، مغولی و پارسی تسلط داشت.

21. پدر او یکی از اعضای مهم قبیله برلاس بود که با خاندان بورجیگین چنگیزخان رابطه نزدیک داشت. با این حال، خاندان برلاس به اسلام گرویده و به زبان ترکی صحبت می کردند.

22. تیمور ذاتا رهبر بود. در سال های نوجوانی یک گروه از سارقان را رهبری می کرد. آن ها از کشاورزان، مسافرین و تاجرین دزدی می کردند.

23. تیمور در دهه بیست عمر خود برای خان ها و سلاطین مختلف می جنگید. مهارت های رهبری او باعث شد که برای فتح خراسان فرمانده یک لشکر هزار نفری باشد. موفقیت این ماموریت به فرمان ها و موفقیت های دیگر ختم شد.

24. از آنجاییکه تیمور از نوادگان چنگیزخان نبود (اگرچه از خاندان او بود) نمی توانست وارث امپراتوری مغول باشد. از آنجاییکه وارث محمد رسول الله هم نبود نمی توانست ادعای خلافت کند. بنابراین از طریق یک حاکم دیگر بر خانات جغتای حکمرانی کرده و موفقیت های خود در پارس را خواست خدا می دانست.

25. تیمور در سال 1398 میلادی و در سن 62 سالگی یک حکمران افسانه ای بود و قلمروی بزرگی داشت. او لشکر خود را به جنوب غرب هند برد. او برخلاف فتوحات قبلی خود، این بار مردم هند و پاکستان را سلاخی کرد و رفتار وحشیانه خود را یک جنگ مقدس در برابر مذهب هندو می دانست.

26. حاکم دهلی لشکر فیل های مسلح را به سمت سربازان تیمور فرستاد تا آن ها را بترساند. با این حال تیمور در بار شترها علف قرار داد، علف ها را آتش زد و شترها را به سمت فیل ها فرستاد. فیل ها به عقب برگشته و سربازان خود را له کردند. در نتیجه تیمور به راحتی پیروز شد. او پس از پیروزی در جنگ بسیاری از مردم دهلی را قتل عام کرد.

27. تیمور هم مانند چنگیزخان فرصت طلب بود. لشکریان او از کشمکش های رخ داده در پارس و دهلی که حکومت موجود را تضعیف می کرد، استفاده کردند.

28. در سال های پایان عمر تیمور، ظلم او بیشتر شد. طبق افسانه ها در زمان فتح بغداد در سال 1399 هر کدام از سربازان اش باید دو سر قطع شده از مسیحیان را به او نشان می دادند.

29. تیمور در انتقام از نامه های توهین آمیز بایزید، سلطان عثمانی، در سال 1402 میلادی امپراتوری عثمانی را فتح نموده و بایزید در اسارت از دنیا رفت.

30. تیمور چهار پسر داشت. دو پسر بزرگ تر او، جهانگیر و عمر شیخ پیش از او از دنیا رفتند، میران شاه هم کمی پس از او از دنیا رفت. بنابراین پسر کوچک اش، شاهرخ جانشین او شد.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. جبار صابری زیدانلو

    فروردین 25, 1401

    خیلی خیلی سپاسگزارم که اینقدر عالی و جذاب و جدید کارتان را ارائه کردید
    همیشه موفق باشید

    پاسخ

  2. جبار صابری زیدانلو

    فروردین 25, 1401

    خیلی خیلی سپاسگزارم که اینقدر عالی و جذاب و جدید همچنین کامل و دقیق کارنامه ای قشنگ را باعث شدید که منتظرش شوم
    همیشه موفق باشید

    پاسخ