حقایق جالب و خواندنی درباره محمد علی کِلِی که نمی‌دانستید

حقایق جالب و خواندنی درباره محمد علی کِلِی که نمی‌دانستید

محمد علی (Muhammad Ali) با نام اصلی کاسیوس مارسلوس کِلِی، جونیور (Cassius Marcellus Clay, Jr) متولد ۱۷ ژانویهٔ ۱۹۴۲ (۲۷ دی ۱۳۲۰) یک بوکسور حرفه ای، فعال حقوق بشر و خیر آمریکایی است که به عنوان یکی از معروف ترین و محبوب ترین چهره های ورزشی قرن بیستم شناخته می شود. او از ابتدای دوران ورزشی خود به عنوان یک چهره الهام بخش، بحث برانگیز و دوقطبی، در داخل و خارج از رینگ شناخته می شد. محمدعلی در روز سوم ژوئن ۲۰۱۶ (۱۴ خرداد ۱۳۹۵) پس از ۳۲ سال تحمل بیماری پارکینسون، بر اثر مشکلات تنفسی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان اسکاتسدیل آریزونا درگذشت. با پروشات همراه باشید تا با 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره محمدعلی آشنا شویم.

1. او در لوییویل، کنتاکی به دنیا آمد و بزرگ شد و از 12 سالگی بوکسوری را آغاز کرد.

2. زمانی که 18 ساله بود در المپیک تابستانی رم در سال 1960 مدال طلای سنگین وزن را از آن خود نمود و در پایان همان سال به یک ورزشکار حرفه ای بدل شد.

3. او در سال 1964 و در سن 22 سالگی، مدال های WBA، WBC و مدال های دیگر را که به سانی لیستون تعلق داشت از آن خود نمود.

4. پس از مبارزه با سانی لیستون اعلام کرد که به دین اسلام گرویده و به گفته خودش نام بردگی خود را که کاسیوس کلی بود به محمد علی تغییر داد.

5. او را نماد افتخار جامعه آفریقایی آمریکایی و مقاومت آن ها در برابر ریاست سفیدپوستان در دوران جنبش حقوق مدنی می دانند.

6. در سال 1966، دو سال پس از به دست آوردن عنوان قهرمانی سنگین وزن، با خودداری از حضور در ارتش ایالات متحده اعلام کرد که باورهای مذهبی اش مخالف دخالت آمریکا در جنگ ویتنام است.

7. او سرانجام دستگیر شده و مجرم شناخته شد و در نتیجه آن تمام عناوین قهرمانی اش از او سلب شد.

8. محمد علی علیه حکم دادگاه اعتراض کرد و در سال 1971 دادگاه عالی آمریکا محکومیت او را لغو کرد، اما تا این زمان به مدت چهار سال از میدان مبارزه دور مانده و دوران اوج فعالیت اش به عنوان یک ورزشکار را از دست داده بود.

9. اما مقابله او در برابر جنگ باعث شد به نماد مقاومت برای نسل های بعدی تبدیل شود.

10. علی یکی از مهم ترین بوکسورهای سنگین وزن قرن بیستم بود و سه بار قهرمان سنگین وزن بوکس جهان شده است.

11. رکوردهای او به عنوان شکست 21 بوکسور در دنیای بوکس سنگین وزن و به دست آوردن 14 عنوان تا 35 سال دست نخورده باقی ماند.

12. علی تنها بوکسوری است که شش بار به عنوان مبارز سال مجله رینگ نامیده شد.

13. مجله رینگ و آسوشیتد پرس او را برترین بوکسور سنگین وزن جهان و ای‌اس‌پی‌ان او را دومین بوکسور برتر در وزن خود نامید.

14. نشریه اسپورتس ایلوستریتد او را برترین ورزشکار قرن بیستم، بی بی سی او را شخصیت ورزشی قرن و برنامه تلویزیونی اسپورتس ایلوستریتد او را سومین ورزشکار بزرگ قرن بیستم، می دانند.

15. او با نام مستعار “برترین” در چندین مسابقه بوکس تاریخی شرکت کرد، از جمله مبارزه لیستون با عنوان “مبارزه قرن”، مبارزه در برابر رقیبش جو فریزر با عنوان “سوپر مبارزه 2” و Thrilla in Manila و مبارزه The Rumble in the Jungle در مقابل جرج فورمن.

16. در زمانی که اغلب مبارزان سخنرانی ها را به مدیربرنامه های خود می سپردند او وارد صحنه می شد و سروصدا به پا می کرد.

17. او به دلیل شیوه خاص صحبت کردن خود که رها و با استفاده از ریتم شاعرانه بود شناخته می شود. او این سبک را در صحبت درباره بوکس و فعالیت های سیاسی خود استفاده می کرد و بیشتر به موسیقی هیپ هاپ و رپ شباهت داشت.

18. علی به عنوان یک موزیسین دو آلبوم دکلمه و بلوز منتشر کرد و دو بار هم نامزد جایزه امی شد.

19. او به عنوان بازیگر هم در چندین فیلم و نمایش برادوی شرکت کرده است. او همچنین دو زندگینامه نوشته است، یکی در طی دوران بوکس و دیگری پس از آن.

20. او از طریق الیجا محمد با جنبش امت اسلام و ایدئولوژی استقلال سیاهپوستان آشنا شد. با این حال او بعدها جنبش امت اسلام را که به سنی ها تعلق داشت را کنار زد  و به تصوف روی آورد. و همچنین همانند معلم پیشین اش مالکولم ایکس از ادغام نژادی حمایت کرد.

21. در کودکی زمانی که از شوگر ری رابینسون، بوسکور مورد علاقه اش امضا خواست با بیتوجهی روبه رو شد. زمانی که خودش یک به قهرمانی رسید به همه درخواست های امضا پاسخ می داد و در تمام طول عمرش همین کار را انجام داد. او برای افرادی که به دنبال امضای او بودند امضای مخصوص P.O. Box داشت.

22. گفته می شود که او پیش از هر مبارزه تا دو ماه رابطه جنسی نداشت و با این کار در رینگ مسابقه شکست ناپذیر می شد.

23. زمانی که 12 ساله بود به همراه دوست اش به سالن کلمبیا رفت. پس از بازگشت از اجرا برای برداشتن دوچرخه های خود رفتند که متوجه شدند دوچرخه علی را دزدیده اند. این حادثه باعث شد که تصمیم بگیرد بوکسور شود.

24. یکی از اولین مبارزات رزمی هنری او با یک کشتی گیر حرفه ای ژاپنی بود. کمی پیش از آغاز برنامه گروه علی متوجه شدند که این مسابقه موزون نخواهد بود. پس از پایان مبارزه و 64 ضربه به پاهایش، باعث شد در پاهایش دو لخته خون ایجاد شده و از کار بیفتد.

25. او در سال 1995 به همراه عده ای از ورزشکاران دیگر به کره شمالی دعوت شد. اگرچه او طی کنفرانس چندان صحبت نکرد اما زمانی که گفته شد آن ها می توانند هر زمان که خواستند ایالات متحده و ژاپن را بیرون کنند، او بلند فریاد زد، “تعجبی ندارد، ما از آن ها متنفریم.”

26. مایک تایسون در سن 14 سالگی آخرین مسابقه علی را تماشا کرد و از دست لری هولمز که علی را شسکت داد، عصبانی شد. تایسون با علی تماس گرفت و گفت، “من بزرگ می شوم و انتقام تو را می گیرم”. هفت سال بعد تایسون هولمز را ملاقات کرد. علی بازنشسته وارد رینگ شد و گفت، “یادت باشد چه قولی دادی.” تایسون در راند چهارم هولمز را شکست داد.

27. ستاره علی در خیابان مشاهیر تنها ستاره ای است که بر روی دیوار قرار دارد نه روی زمین، زیرا علی نمی خواست “که نام محمد روی زمین قرار بگیرد و لگد بخورد.”

28. در مبارزه Rumble in the Jungle علی به جرج فورمن اجازه داد تا در 8 راند بدون وقفه به دست ها و میان تنه اش مشت بزند، بدون اینکه به او ضربه ای وارد نماید، سپس پشت سر هم 10 ضربه به فورمن وارد کرد و او را شکست داد.

29. ویلت چمبرلین یک بار علی را به مسابقه بوکس دعوت کرد. چمبرلین از علی 40 سانتی متر بلندتر و 28 کیلوگرم سنگین تر بود. طی یک کنفرانس مشترک علی به تمام سوالات با گفتن Timberrrr پاسخ داد. ویلت هم پس از صحبت با وکلایش این مسابقه را لغو کرد.

30. در سال 1976 رقم 5 میلیون دلار به تئوفیلو استونسون پیشنهاد شد تا محمد علی را شکست داده و قهرمان بوکس سنگین وزن شود. استونسون این پیشنهاد را رد کرد و گفت، “یک میلیون دلار در مقابل عشق هشت میلیون کوبایی چه ارزشی دارد؟” او سه مدال المپیک را برای کوبا به دست آورده بود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم