بیوگرافی وودی آلن از کودکی تا به امروز + تصاویر

وودی آلن (Woody Allen) ‏کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده و موسیقی‌دان آمریکایی است. آلن فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان یک نویسنده کتاب‌های طنز و سپس یک کمدین روی صحنه شروع کرده و سپس در دههٔ ۶۰ میلادی فعالیت فیلم‌سازی خود را آغاز کرد. وی ۱۹ بار نامزد اسکار و چهار بار برنده آن شده‌ است که این جوایز شامل یک اسکار بهترین کارگردانی و سه جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شده‌است. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این هنرمند محبوب را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام آلن استوارت کونیگزبرگ (آلن استوارت کونیگزبرگ)
متولد 1 دسامبر 1935 (9 آذر 1314)
محل تولد نیویورک، ایالات متحده آمریکا
قد 165
شغل کارگردان، بازیگر، کمدین، تولیدکننده و نویسنده سینما
وضعیت تأهل متأهل

بیوگرافی وودی آلن

هیوود آلن استوارت کونیگزبرگ یا همان وودی آلن (Woody Allen) در دسامبر 1935 در نیویورک به دنیا آمد. اجداد او از مهاجران آلمانی بودند و به زبان ییدیش و آلمانی تکلم می‌کردند. وودی آلن بزرگ‌ترین فرزند خانواده نتی و مارتین کونیگزبرگ بود. 8 سال بعد دخترشان لتی به دنیا آمد که اکنون تولیدکننده فیلم‌های وودی آلن است. والدین او در منهتن به دنیا آمده و بزرگ شده، اما بعدها به بروکلین مهاجرت کرده بودند. نتی در فروشگاه قنادی بزرگ خانواده زندگی می‌کرد. مارتین هم حکاک و طلاساز بود.

وودی آلن در جوانی

آلن به مدت 8 سال در مدرسه یهودی تحصیل کرد. همکلاسی‌هایش به خاطر رنگ موهایش او را کله قرمز می‌نامیدند. اما اگرچه او کمی ضعیف به نظر می‌رسید اما در مقابل آنان ایستادگی کرد. او یک بازیکن بااستعداد بیسبال بود و خوب هم بسکتبال بازی می‌کرد. همچنین او به دلیل شوخ طبعی‌اش شهرت داشت. او برای مجله مدرسه مقالات طنز می‌نوشت و از همان زمان نام مستعار وودی آلن را انتخاب کرد. این مقالات اولین منبع درآمد او بودند. در سن 16 سالگی توجه هنرمند طنز میلت کامن را به خود جلب کرد و در برنامه Sid Caesar طنزپرداز بود.

وودی آلن در کودکی و جوانی

وودی پس از دبیرستان به دانشگاه نیویورک وارد شد و رشته سینما را انتخاب کرد. اما از آنجاییکه دانشجوی باهوشی نبود نتوانست در آنجا تحصیل کند. سپس برای مدتی به یکی از کالج‌های نیویورک رفت اما از آنجا هم خارج شد. او برای گذران زندگی برای مجلات مقالات طنز می‌نوشت و در یکی از کلوپ‌های شهر کمدین بود. چارلز فلدمن تولیدکننده یکی از اجراهای او را دید و از دعوت به عمل آورد. یک سال بعد فیلم What’s New Pussycat اکران شد و آلن در آن بازیگر و فیلمنامه نویس بود.

وودی آلن در جوانی

اولین موفقیت الهام بخش وودی آلن بود. او نقش‌های فرعی را برعهده گرفت و فیلم نامه‌های دیگران را کامل می‌کرد. اما به زودی متوجه شد که خودش می‌تواند این حرفه را ادامه داده و فیلم‌های خود را بسازد.

فیلم‌های او

کارنامه سینمایی وودی آلن با طنز فلدمن آغاز شد و به سرعت رشد کرد. او در سال 1966 فیلم کمدی “چه خبرها، سوسن ببری؟” (What’s Up, Tiger Lily?) را با همکاری تانیگوچی سنکیچی ساخت. سه سال بعد فیلم ” پول را بردار و فرار کن ” (Take the Money and Run) را ساخت. او نه تنها فیلمنامه را نوشت بلکه نقش اصلی را برعهده داشت.

وودی سپس کل مراحل فیلمسازی را خود به عهده گرفت. او فیلم نامه را می‌نوشت، فیلمبرداری می‌کرد و به عنوان بازیگر هم حضور می‌یافت. فیلم‌های او عبارت‌اند از: دوباره بنواز سام (Play It Again, Sam)، آنچه همیشه می‌خواستید دربارهٔ سکس بدانید* (*ولی می‌ترسیدید بپرسید) (Everything You Always Wanted to Know About Sex* (*But Were Afraid to Ask))، آنی هال (Annie Hall)، منهتن (Manhattan)، توت فرنگی‌های وحشی (Wild Strawberries)، کمدی سکسی نیمه‌شب تابستانی (A Midsummer Night’s Sex Comedy)، برادوی دنی رز (Broadway Danny Rose)، رز ارغوانی قاهره (The Purple Rose of Cairo)، هانا و خواهرانش (Hannah and her Sisters).

فیلم آنی هال در کارنامه سینمایی وودی آلن نقش مهمی دارد. زیرا با اکران این فیلم از کمدی به درام تغییر جهت داد و طنز خاص خود را پیدا کرد. این فیلم چهار جایزه اسکار و چندین جایزه دیگر به دست آورد. دائن کیتن، بازیگر نقش اصلی این فیلم، نامزد دریافت بهترین جایزه اسکار شد. این فیلم در فهرست 100 فیلم آمریکایی برتر آکادمی فیلم امریکا در جایگاه 35 قرار گرفت. همچنین این فیلم در فهرست 100 فیلم جالب در جایگاه چهارم قرار گرفت. منتقدین این فیلم را بهترین اثر وودی آلن می‌دانند. زیرا این فیلم در آثار او یک نقطه درخشان است و به همین دلیل نامزد چهار جایزه اسکار شد.

سبک کارگردانی وودی آلن در آثارش مشهود است. زیرا آثار او یک کمدی هوشمندانه با رگه‌هایی از درام روان شناسانه، پوچ گرایی و هجو را شامل می‌شوند. پیش از او کسی چنین فیلم‌هایی نساخته بود.

وودی آلن در آنی هال

آلن از سال‌های 1990 دیگر کمتر در مقام بازیگر دیده شد. او در سال‌های 2000 بازیگری را خاتمه داد و بر فیلم نامه نویسی و کارگردانی تمرکز کرد. او در نیمه دوم سال 2000 فیلم‌هایی را تولید کرد که منتقدین آن‌ها را “سه گانه اروپایی” می‌نامند. این فیلم‌ها نشانگر حوادث رخ داده در شهرهای اروپایی هستند. “امتیاز نهایی” (Match Point) که در بریتانیا ساخته شده به عقیده خودش بهترین اثر اوست. فیلم‌های بعدی او عبارت‌اند از: ویکی کریستینا بارسلونا (Vicky Cristina Barcelona)، تقدیم به رم با عشق (To Rome with love) و نیمه شب در پاریس (Midnight in Paris). آخرین فیلم با بازی اون ویلسون در نقش اصلی 150 میلیون دلار فروش داشت و چهار جایزه اسکار و گلدن گلوب دریافت کرد.

نیمه شب در پاریس

در تابستان 2013 فیلم “یاسمن پژمرده” (Blue Jasmine) اکران شد. منتقدین درباره این فیلم چیزهای مختلفی نوشتند. انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در سال بعد جایزهٔ سیسیل ب دومیل گلدن گلوب را به او اهدا کرد.

شهرت وودی آلن تنها مرهون فیلم‌ها و فیلم نامه‌های او نیست. او کتاب‌ها بسیاری نوشته و بسیاری از نمایشنامه‌های او اجرا شده است. او یکی از بزرگ‌ترین طرفداران موسیقی جاز است. خودش هم موسیقی کلارینت و ساکسیفون را به خوبی می‌نوازد و در کلوپ‌ها و کنسرت‌های مشهور اجرا می‌کند. در پاییز سال 2008 وودی آلن برای اولین بار اپرای Gianni Schicchi را در لس آنجلس اجرا کرد. منتقدین این اپرا را مهم‌ترین اتفاق هنری سال 2008 می‌دانستند.

زندگی شخصی

اولین همسر او هارلین روزن بود که در کنسرت جاز باهم آشنا شده بودند. آن دو در سال 1956 در هالیوود باهم ازدواج کردند و سپس به نیویورک رفتند تا هارلین در کلاس‌های فلسفه شرکت کند و وودی هم طرح‌ها و مقالات طنز خود را بنویسد. این ازدواج 5 سال طول کشید و سپس از هم جدا شدند. سپس هارلین به دلیل اظهارات نادرست آلن از او در مصاحبه‌ها، شکایت کرده و غرامت دریافت نمود.

وودی آلن و هارلین روزن

ازدواج دوم او با لوئیز لسر کمتر طول کشید. آن دو سه سال بعد جدا شدند اما لوئیز در فیلم‌های همسرش بازی کرد که معروف‌ترین آن فیلم ” آنچه همیشه می‌خواستید دربارهٔ سکس بدانید* (*ولی می‌ترسیدید بپرسید)” است.

وودی آلن و لوئیز لسر

در سال 1997 وودی آلن مجدداً ازدواج کرد. او هشت سال مجرد بود تا اینکه با دیدن داین کیتون نظرش عوض شد. کیتون بر او تأثیر زیادی گذاشت و در چندین فیلم او حضور داشت که معروف‌ترین آن فیلم “آنی هال” است. عنوان فیلم نام واقعی این بازیگر است. همچنین در فیلم قسمت‌هایی از زندگی این دو وجود دارد. این ازدواج به طلاق منجر شد اما این دو هنوز از دوستان هم هستند و باهم ارتباط دارند.

وودی آلن و داین کیتون

در سال 1980 وودی آلن با میا فارو آشنا شد. این بازیگر در 13 فیلم او از جمله “رز ارغوانی قاهره” و “هانا و خواهرانش” حضور یافت. این زوج 12 سال باهم زندگی کردند. میا اولین و تنها پسر آلن را به دنیا آورد: رونان استاچل فارو. آن‌ها دو فرزند به نام‌های مالون و مایک را هم به فرزندی پذیرفتند. جدایی این دو با رسوایی و سروصدای زیادی روبه رو شد. همسرش او را به آزار کودک متهم کرد اما شواهد کافی نبودند.

وودی آلن و میا فارو

دلیل اصلی جدایی آن‌ها رابطه آلن با دخترخوانده میا، سون-یی پرون عنوان شد. در اواخر دهه 1990 وودی آلن و سون-یی پرون ازدواج کردند. آن‌ها دو فرزند به نام‌های بکت و منزی به فرزندی گرفتند.

وودی آلن و سون-یی پرون 

تنها پسر آلن و فارو، رونان استاچل فارو در فهرست “30 شخصیت بانفوذ زیر 30 سال جهان” مجله فوربس قرار گرفت. او دستیار مشاور مخصوص هیلاری کلینتون برای مشکلات جهانی جوانان بوده و با داشتن بورس رودز توانسته در دانشگاه آکسفورد تحصیل کند.

فیلم شناسی

  • پول را بردار و فرار کن – Take the Money and Run
  • دوباره بنواز، سام  – Play It Again, Sam
  • آنچه همیشه می‌خواستید دربارهٔ سکس بدانید* (*ولی می‌ترسیدید بپرسید) – Everything You Always Wanted to Know About Sex* (*But Were Afraid to Ask)
  • آنی هال – Annie Hall
  • هانا و خواهرانش – Hannah and Her Sisters
  • امتیاز نهایی – Match Point
  • ویکی کریستینا بارسلونا – Vicky Cristina Barcelona
  • تقدیم به رم با عشق – To Rome with Love
  • نیمه شب در پاریس – Midnight in Paris
  • یاسمن پژمرده – Blue Jasmine

تصاویری از وودی آلن

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم