4 شیوه برای غلبه بر اعتیاد

بیشتر افراد تصور نمی‌کنند که در جوانی به چیزی معتاد شوند. آن‌ها خواستار یک زندگی شاد و آزاد هستند. اما متأسفانه در بیشتر مواقع زندگی به افراد ضربه محکمی وارد می‌کند، بخصوص زمانی که در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. یکی از این شرایط و ضربه‌های سخت افتادن در دام اعتیاد است.

درحالی‌که بیشتر جوانان و حتی افراد میانسال به مواد مخدر معتاد می‌شوند، دسته دیگر افراد معتاد کسانی هستند که به دلیل اتفاقات تلخ زندگی و افسردگی به داروها و قرص‌های مسکن اعتیادآور روی می‌آورند. در آن شرایط باید کل زندگی‌شان را برای غلبه با آن مشکل صرف کنند، درحالی‌که شاید لیاقت یک زندگی بهتر را می‌داشتند. در اینجا 4 شیوه را در اختیارتان قرار می‌دهیم که برای غلبه بر این داروهای اعتیادآور به شما کمک خواهند کرد.

درباره آن با فردی صحبت کنید

این‌که فرد مورد اعتمادی را داشته باشید تا با او درباره این معضل صحبت کنید بسیار مهم است. این افراد مورد اعتماد می‌توانند در شرایط سختی که تصور می‌کنید کسی را ندارید در کنارتان باشند و به شما کمک کنند. می‌توانید گزارش بهبود خود را در اختیار این افراد قرار دهید. زمانی که افراد باید گزارش عملکرد خود را در اختیار فردی قرار دهند بهتر عمل می‌کنند و اعتیاد هم از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین فردی را پیدا کنید که بتوانید به او اعتماد کرده و چالش و مشکلات خود را با او درمیان بگذارید.

به عوارض بلندمدت داروها فکر کنید

برای بسیاری از مردم ترس اینکه استفاده از مواد اعتیادآور در بلندمدت می‌تواند چه بلایی سرشان بیاورد، کافی است تا تصمیم بگیرند آن را ترک کنند. بنابراین می‌توانید از عوارض مواد موردنظر خود در بلندمدت، لیستی تهیه کنید. در آن صورت متوجه خواهید شد که در صورت استفاده از آن ماده در بلندمدت چه بلایی سرتان خواهد آمد. این مشکلات و عوارض می‌توانند عوارض جسمی و روحی باشند. بنابراین زمانی که حس می‌کنید باید از آن ماده استفاده کنید، به این عوارض و مشکلات فکر کرده و اجازه دهید این ترس‌ها شما را از استفاده دوباره منع کنند.

وقتتان را پر کنید

برای اینکه بر اعتیاد خود غلبه کنید اول باید بدانید که به چه دلیل به استفاده از مواد مخدر روی آورده‌اید. بیشتر افراد زمانی که تنها هستند و کاری برای انجام دادن ندارند به اعتیاد روی می‌آورند. خستگی احتمال روی آوردن به اعتیاد را افزایش می‌دهد. بنابراین برای غلبه بر اعتیاد، نه‌تنها باید این عادت بد را ترک کنید بلکه این عادت بد را با یک عادت بهتر جایگزین کنید. به تفریحات و سرگرمی‌های موردعلاقه خود فکر کنید. یا بهتر از آن، ورزش یا فعالیت موردعلاقه خود را دنبال کنید. این کار نه‌تنها وقتتان را پر می‌کند، بلکه باعث می‌شود ازلحاظ روحی و جسمی سالم‌تر باشید.

ورزش کنید

با تأکید بر مرحله قبل، باید بگوییم که برای ترک اعتیاد موفق‌تر لازم است ورزش را در برنامه خود بگنجانید. ورزش کردن باعث می‌شود که بدنتان قوام یافته و ذهنتان آزادتر شود. درحالی‌که اعتیاد اثر معکوس را دارد. اعتیاد بدن شما را تضعیف نموده و مقاومت ذهنی‌تان را کاهش می‌دهد. با ورزش کردن و افزایش قدرت بدنی می‌توانید در مقابل وسوسه‌های اعتیاد مقاومت کنید. علاوه بر این‌ها هیکلتان نیز بهتر خواهد شد.

اعتیاد بسیار دشوار است و افراد بسیاری با آن مبارزه می‌کنند. هرگز احساس تنهایی نکنید. زیرا افراد بسیاری با این مشکل گریبان گیر هستند و یا اینکه مشکلات مربوط به خود را دارند. اگر کسی را ندارید تا به شما کمک کند می‌توانید از کمک‌های آنلاین و گروه‌های کمکی استفاده کرده و درباره مشکل خود با آن‌ها صحبت کنید.

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم