25 لوازم جانبی ضروری دوربین‌های DSLR برای عکاسان حرفه‌ای

25 لوازم جانبی ضروری دوربین‌های DSLR برای عکاسان حرفه‌ای

افرادی که دوربین دیجیتال تک‌لنزی بازتابی یا به اختصار دوربین DSLR دارند می‌دانند که برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای با دوربین خود، حتما باید تجهیزات کاربردی آن را نیز خریداری کنند. اگرچه عکاسان حرفه‌ای دراین باره تخصص دارند اما اگر تازه کار باشید ممکن است بیش از حد هزینه کنید، اما هزینه بیشتر همیشه معادل کیفیت بهتر نیست. با پروشات همراه باشید تا با 25 لوازم جانبی ضروری دوربین‌های DSLR آشنا شوید.


25. مجموعه کارت‌های خاکستری تنظیم کننده نور

اگرچه می‌توانید عکس‌ها را با فرمت raw گرفته و بعدا رنگ سفید آن را تنظیم کنید، اما در صورت نیاز به عکس‌های فرمت JPEG باید چه کار کنید؟ اگر بخواهید از ابتدا تصاویر کامل داشته باشید برای تنظیم نور سفید به کارت خاکستری نیاز دارید.


24. مینی سافت باکس برای کنترل نور

تمام کسانی که در عرصه عکاسی مشغولند می‌دانند که پراکنده شدن نور به بهتر دیده شدن سوژه کمک می‌کند. این سافت باکس با پخش نور، تصویر مدل شما را بهتر کرده و سایه‌های مزاحم اطراف سوژه را از بین می‌برد. از آنجاییکه حمل سافت باکس بزرگ مشکل است می‌توانید از مینی سافت باکس استفاده کنید.


23. بلوئر یا Blower (دمنده هوا)

هیچ کس دوست ندارد بر روی عکس‌های خود لکه ببیند. در این شرایط به دمنده هوا نیاز دارید. بنابراین برای تمیزکردن لنز دوربین خود به جای لمس لنزها باید از این وسیله استفاده کنید.


22. رفلکتور نور یا انعکاس دهنده

در شرایطی مانند هوای آفتابی یا پرتره‌ها که نمی‌توانید از فلش استفاده کنید، می‌توانید از رفلکتور نور بهره ببرید.


21. لنز پن (تمیزکننده لنز)

اگر دمنده نتوانست گرد و خاک لنز را پاک کند، نگران نشوید. می‌توانید از لنز پن استفاده کنید. این وسیله دو سویه است که در یک طرف آن برس مخصوص گردگیری لنز و در طرف دیگر آن یک نوک تمیزکننده وجود دارد.


20. روکش کیبورد شرتکات

اگر از آن دسته از افرادی هستید که کلیدهای میانبر فوتوشاپ یا دیگر نرم‌افزارهای ویرایش عکس را فراموش می کنید، بهتر است از این روکش‌ها استفاده کنید تا بازدهی‌تان افزایش یابد.


19. دیفیوزر فلش پاپ آپ

اگر سافت باکس ندارید و باید از فلش استفاده کنید، بهتر است دیفیوزر داشته باشد زیرا همان کارکرد سافت باکس را دارد.


18. دستمال پاک کننده

همانطور که گفتیم نباید خودتان لنزها را دستکاری کنید، در عوض باید با لنزپن یا بلوئر این کار را انجام دهید، اما یک راه راحت‌تر هم وجود دارد و آن هم استفاده از دستمال‌های پاک کننده که از فیبرهای ضدخش تولید شده‌اند است.


17. بند گردن آویز دوربین

اگرچه ممکن است از بندهای مختلف استفاده کنید، اما برخی از بندها از ترکیبات نئوپرن و فیبرهای ضدسایشی تهیه شده تا بتوانید به راحتی دوربین خود را حمل کنید؛ اگر  بند گردن آویز از جنس فیبر پیدا کردید حتما آن را بخرید!


16. کیف کوله پشتی

یک کوله پشتی بزرگ نه تنها دوربین و تجهیزات آن را جای می‌دهد، بلکه می‌توانید لپ تاپ 17 اینچی خود را هم در آن قرار دهید. حتما قبل از خرید مطمئن شوید که جای مخصوص دوربین عکاسی هم داشته باشد.


15. فیلتر پولاریزه

این فیلتر نه تنها انعکاس شیشه یا اشیای درخشان دیگر را کاهش داده بلکه اشباع رنگ تصاویر را هم افزایش می‌دهد.


14. سه پایه

در صورت عکاسی در نور کم یا برای فوکوس بهتر حتما به سه پایه نیاز دارید. این سه پایه‌ها تنظیمات مختلفی دارند که براساس تصویر و موقعیت موردنظر می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید.


13. سرهای توپی سه‌پایه

داشتن سه‌پایه ضروری بوده اما کافی نیست. برای محکم کردن دوربین روی سه‌پایه، بهتر است از یک سر توپی مناسب استفاده کنید که دوربین را به سه‌پایه متصل کند.


12. آداپتور صدا

با پیشرفته شدن دوربین‌های دیجیتال و ارتقای فیلم‌های HD، کیفیت صدا هم افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است به همراه دوربین، آداپتورهای صدا هم داشته باشید تا میکروفون‌های حرفه‌ای را به دوربین وصل کرده و بتوانید فیلم‌های حرفه‌ای‌تر ضبط کنید.


11. لنز کپ برای تنظیم نور سفید

دستیابی به نور سفید متعادل می‌تواند چالش برانگیز باشد. شاید هم دوست نداشته باشید از کارت خاکستری استفاده کنید. در این صورت لنز کپ تنظیم کننده نور سفید می‌تواند کمکتان کند.


10. باتری اضافه

البته این مورد نیازی به گفتن ندارد. اگر باتری دوربین شما تمام شود، هیچ کدام از این تجهیزات به دردتان نخواهد خورد! پس همیشه باتری اضافه همراهتان داشته باشید.


9. هارد اکسترنال

اگر برای خرید دوربین‌های DSLR سرمایه گذاری کرده، استفاده از آن را آموخته و تجهیزاتش را بخرید، باید یک هارد درایو اکسترنال هم داشته باشید تا تصاویرتان از بین نرود. از این هارد هم برای بکاپ گرفتن از تصاویر و ویدئوهای کارت حافظه دوربین و هم برای ذخیره مستقیم اطلاعات می‌توانید استفاده کنید.


8. لنزهای مخصوص نور کم

شاید متوجه شده باشید که تمام لنزهای دوربین DSLR شما برای عکاسی در شرایطی با نور کم مناسب نخواهند بود، به همین دلیل باید لنزهایی با دریچه دیافراگم f/1.8 خریداری کنید تا عکس‌های بهتری داشته باشید.


7. محافظ دوربین عکاسی

در بازار برای دوربین عکاسی‌های مختلف، محافظ‌های مختلفی نیز وجود دارد، اما شاید همه آن‌ها برایتان مناسب نباشد. حتما مدلی را انتخاب کنید که محافظت و بازدهی بالایی داشته باشد.


6. رایتر کارت حافظه روی DVD

گاهی اوقات شاید نیاز باشد که به جای انتقال تصاویر و ویدئوها به کامپیوتر، آن‌ها را مستقیماً روی DVD رایت کرد. برای این کار نیز دستگاه‌های مخصوصی ساخته شده است که می‌توانید از بازار تهیه کنید.


5. لنز زوم

اغلب دوربین‌های دیجیتال خریداری شده با کیت لنز ابتدایی همراه هستند. این لنزها قابلیت زوم 18-55 میلی متر را دارند، در حالی که لنزهای مخصوص زوم، قابلیت زوم 70-300 میلی متر را دارند که با کمک آن می‌توانید بیشتر از همیشه زوم کنید.


4. فلاش Speedlight

اگر می‌خواهید یک عکاس حرفه‌ای باشید، باید فلاش Speedlight خریداری کنید. اگرچه دوربین دیجیتالتان فلش داخلی دارد، اما در نور کم ناامیدتان خواهد کرد.


3. فلش بونسر (Flash Bouncer)

اگر فلش جداگانه خریداری کرده‌اید، باید یک فلش بونسر هم خریداری کنید. زیرا رویه فلش را پوشانده و نور را دیفیوز می‌کند.


2. فیلتر فرابنفش (UV)

در حین عکاسی منظره باید این فیلتر را به همراه داشته باشید تا بر روی عکس‌هایتان نور آبی دیده نشود. می‌توانید آن را همیشه بر روی لنزتان قرار دهید تا یک لایه محافظت کننده باشد.


1. ریموت shutter release

اگر می‌خواهید تصاویر کلوزآپ داشته باشید یا برای عکس مدتی صبر کنید، قطعاً باید ریموت shutter release داشته باشید تا از لرزش پیشگیری کند. این ریموت ها برای عکس گرفتن از خودتان هم مناسب هستند.


در این مقاله لیست تعدادی از لوازم جانبی ضروری برای دوربین‌های DSLR را آوردیم که اگر می‌خواهید یک عکاس حرفه‌ای شوید باید به مرور زمان این لوازم جانبی را تهیه کنید؛ اما فراموش نکنید که همیشه داشتن لوازم جانبی بیشتر به معنای بهتر شدن تصاویر نخواهد بود، بلکه این استعداد و حوصله و البته تلاش شماست که بیشترین تاثیر را در تبدیل شدن شما به یک عکاس هنرمند دارد.

نظر شما راجع به این مقاله چه بود؟

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم