25 بیماری نادر و عجیب که نوعی اختلال پزشکی محسوب می‌شوند

در جهان بیماری‌های عجیب و غریب بسیاری دیده می شود که از آنفولانزا یا سرماخوردگی خیلی شدیدتر هستند. این اختلالات بسیار نادر و عجیب اند، برخی از آن ها حتی نام ندارند (که البته ما برخی را نام گذاری کرده ایم). دفعه بعد که مشکلی داشتید و قرار شد به پزشک مراجعه کنید این اختلالات را به یاد داشته و خوشحال باشید که از آن ها رنج نمی برید. با پروشات همراه باشید.


25. سندرم دست بیگانه

این سندرم که از جدایی لوب های مغزی ایجاد می شود، باعث می شود که یکی از دست ها از کنترل خارج شده و به نظر برسد که فرد دیگری آن را کنترل می کند. اگرچه این مشکل درمان ندارد اما با مشغول کردن آن دست می توانید از عواقب خطرناک آن پیشگیری کنید.


24. پروگریا

اگرچه همه افراد پیر می شوند اما بیماران مبتلا به پروگریا پیش از رسیدن به سن دو سالگی با علائم پیری، نظیر چین و چروک، تاسی، بی دندانی و مشکلات دیگر، مواجه هستند. اگرچه آن ها از لحاظ مغزی کودک هستند، اما با بیماری های ناشی از افزایش سن یعنی بیماری های قلبی و عروقی دست و پنجه نرم می کنند. عمر آن ها به ندرت به بالاتر از 12 یا 13 سال می رسد.


23. سندرم انسان گرگینه

مطمئنا افراد پرمو را دیده اید اما این افراد متفاوت هستند. نام این بیماری پرمویی بوده و در سراسر جهان حدود 50 نفر به این بیماری دچارند. متاسفانه حتی لیزر هم نمی تواند این موها را از بین ببرد، زیرا به سرعت رشد کرده و بازمی گردند.


22. سندرم مرد سنگی

این سندرم که فیبرودیسپلازی استخوانی‌شونده پیشرونده نامیده می شود یک جهش سیستم ایمنی است که باعث آسیب به ماهیچه، تاندون و رباط ها شده و آن ها را به سنگ تبدیل می کند. در حقیقت، همانطور که از نام این سندرم مشخص است، پس از چند دهه فرد بی حرکت می شود.


21. سندرم آلیس در سرزمین عجایب

این سندرم که احتمالا به دلیل عملکرد اشتباه در لوب پس سری ایجاد می شود، باعث می شود این بیماران اشیا را بزرگ تر یا کوچک تر از آنچه که هست ببینند. علاوه بر این، فرد متوجه گذر زمان نشده و حواس شنوایی و لامسه او تحت تاثیر قرار می گیرد.


20. سندرم مرده متحرک

این اختلال که سندرم کوتارد نامیده می شود، باعث می شود فرد حس کند مرده و یا اندام های حیاتی اش را از دست داده است. این سندرم اغلب به دلیل جراحت مغز ایجاد شده و فرد خود را نامیرا دیده و ممکن است به خودکشی غیرارادی منجر شود.


19. سندرم لهجه بیگانه

این سندرم نادر که در نتیجه سکته یا میگرن شدید ایجاد شده، بر نحوه شکل گیری کلمات تاثیر گذاشته و باعث می شود تصور کنید به لهجه بیگانه سخن می گویند. یکی از شدیدترین این موارد، سارا کلدویل در ایالات متحده آمریکا بود که پس از ابتلا به یک میگرن شدید، در حالی در بیمارستان به هوش آمد که گویی به لهجه چینی سخن می گفت. او هرگز به چین نرفته بود.


18. حساسیت به آب

این سندرم که آکواژنیک اورتیکاریا نامیده می شود، باعث می شود که فرد به انواع آب، از جمله اشک، حساسیت داشته باشد. اخیرا یک زن بریتانیایی به نام میشلا داتون به روزنامه های محلی گفت که حتی نمی تواند پسرش را در آغوش بگیرد زیرا اگر فرزندش عرق کند او به جوش های دردناک دچار خواهد شد.


17. حساسیت به غذا

اگرچه برخی از افراد به انواع غذا حساسیت دارند، تصور کنید به همه غذاها حساسیت داشته باشید. جاشوآ، پسر جوانی که به تازگی خبرساز شده، به نوعی از eosonophilic esophagitis دچار است. این سندرم آنقدر شدید است که غذا ممکن است فرد را از بین ببرد. تا زمانی که درمان مشخصی یافت شود، مبتلایان به این سندرم باید از طریق لوله وصل شده به معده غذا دریافت کنند.


16. خطوط بلاسکو

در پوست اغلب افراد خطوط رنگی دیده می شود. اما در برخی از اختلالات پوستی بر روی بدن فرد خطوطی یافت می شود که در افراد دیگر دیده نمی شوند. اما مهم ترین نکته این است که این خطوط در تمام افراد تقریبا الگوی مشابهی دارد.


15. عدم حساسیت به درد

سندرم خوبی به نظر می رسد، نه؟ اینکه هرگز درد را احساس نکنید. اما حقیقت این است که این شرایط می تواند برای انسان خطرناک باشد. در اغلب موارد، کودکان مبتلا به این سندرم در نتیجه خارش شدید، گاز گرفتن زبان یا راه رفتن با استخوان شکسته، به جراحات شدید مبتلا می شوند.


14. عدم فراموشی

شاید این ویژگی یک قدرت ابرقهرمانی به نظر برسد. اما در حقیقت این طور نیست. عدم فراموشی هیچ چیز می تواند گیج کننده باشد. حتما دلیلی دارد که مغز به صورت معمول اینگونه نیست. اگرچه این سندرم به ندرت دیده می شود و تنها تعداد معدودی به این سندرم دچارند، اما می توانند جزئیات بی اهمیت مانند آب و هوای هر روز دهه گذشته را به یاد بیاورند.


13. ایمنی در برابر سرما

ویم هاف از هلند با صعود به اورست با یک شلوارک و قرار گرفتن در زیر یخ های قطب شمال دنیای پزشکی را متعجب نمود. به نظر می رسد که سرما بر روی او تاثیر زیادی ندارد.


12. کهیر سرد

از سوی دیگر برخی به سرما حساسیت دارند. در این افراد حتی قرار گرفتن یک دانه برف روی صورت هم می تواند خارش غیرقابل کنترلی ایجاد نماید. سرمای بیش از این می تواند به شوک و حتی مرگ منجر شود.


11. سکسکه دائمی

افراد برای رهایی از شر سکسکه یک لیوان آب می نوشند، اما دو سال است که هیچ چیز نتوانسته کریستوفر سندز را نجات دهد. پزشکان سراسر جهان با اعمال روش های درمانی متعدد هنوز ناتوان هستند. اگرچه سکسکه براثر انقباض ناگهانی دیافراگم ایجاد می شود اما هنوز نمی توان علت سکسکه مکرر کریستوفر را مشخص کرد.


10. هرزه خواری

این سندرم با علاقه به خوردن موادی بدون ارزش غذایی ایجاد شده و دلایل مختلفی دارد. این اختلال می تواند از سنت های فرهنگی ریشه گرفته و یا در کودکان معلول یا مبتلا به کمبود آهن رخ دهد.


9. سندرم خون آشام

پورفیری یک بیماری ارثی و غیرقابل درمان است که باعث می شود فرد با قرار گرفتن در برابر نور خورشید به جوش، قرمزی و فلج شدن، مبتلا شود. این اختلال  را با اختلال polymorphic light eruption اشتباه نگیرید که در حدود 15% ساکنان آمریکای شمالی دیده شده و با قرار گرفتن افراد در معرض نور خورشید روی پوست شان جوش ایجاد می شود.


8. اختلال موکنی

مبتلایان به این اختلال دائم موی خود را می کنند. اوج این اختلال بین 9 تا 13 سالگی است و در موارد شدیدتر ممکن است آن مو را بخورند.


7. سندرم کلاین لوین

این سندرم عجیب و ناشناخته باعث می شود فرد هفته ها بخوابد. خوشبختانه در اغلب کودکان مبتلا به این سندرم علائم آن تا 20 سالگی از بین می رود.


6. دیستونی

یک اختلال نادر و عجیب که فرد با انقباض هر ماهیچه به حرکات شدید و غیرارادی ماهیچه دچار می شود. تشخیص این اختلال مشکل است زیرا با بیماری های دیگر نظیر پارکینسون علائم مشترک دارد.


5. سندرم انفجار سر

نگران نباشید، این اختلال آنچه تصور می کنید نیست. این اختلال که به دنبال استرس ایجاد می شود باعث شده که فرد در نیمه های شب به دلیل شنیدن یک صدای بلند از خواب بپرد. پزشکان تا به حال نتوانسته اند دلایل منفی این پدیده را از بین ببرند، بنابراین مبتلایان نسبت به خواب دید منفی دارند. خوشبختانه این صداها پس از چند روز دیگر شنیده نمی شوند.


4. بسته شدن مکرر چشم

ناتالی ادلر از استرالیا با چشمان خود، یا بهتر بگوییم پلک اش، مشکل دارد که پزشکان از عهده درمان آن عاجزند. پلک های او اغلب بسته شده و حتی تا سه روز باز نمی شوند. پزشکان دلیل این مشکل او را مشکلات روانی می دانند که به صورت فیزیکی بروز کرده است.


3. سندرم بوی ماهی

این سندرم که Trimethylaminuria نامیده می شود باعث شده که بدن نتواند برخی از ترکیبات ارگانیک موجود در غذاها را تجزیه کند، بنابراین بدن فرد بوی ماهی می دهد. متاسفانه در این مورد درمانی موجود نیست و افراد مبتلا باید رژیم های خاص رعایت کنند.


2. اختلال پوست آبی

در نتیجه متهموگلوبینمی یا کاهش میزان اکسیژن خون، پوست فرد آبی رنگ می شود. دلیل این اختلال وراثتی به تازگی مشخص شده و افراد با درمان شدن، رنگ اصلی پوست خود را باز می یابند.


1. سندرم درختی

اپیدرمودیسپلیژا وروسفورمیس، یک اختلال پوستی وراثتی است که به دلیل ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می شود. بافت های درخت مانند روی پوست ایجاد شده و از کنترل خارج خواهد شد. یکی از شدیدترین موارد دید کاسوارا از اندونزی بود که حدود 95% زگیل های درخت مانند او برداشته شدند اما در عرض یک سال مجددا رشد کردند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم