آموزش جوشکاری برنز همراه با تصویر

جوشکاری برنز که جوش دادن برنز هم نامیده می‌شود برای جوش دادن دو قطعه فلز از میله‌های برنزی پرکننده استفاده می‌کند. این شیوه از لحیم کاری متفاوت است زیرا سطح فلزات را داغ کرده و کمی آن‌ها را ذوب می‌کند تا با برنز ترکیب شده و فلز سخت‌تری پدید آید. علاوه براین، با استفاده از سپر گاز و جریان الکتریکی، اشیای ظریف برنزی هم تعمیر خواهند شد. بنابراین با استفاده از ابزار مناسب و دقت کافی می‌توانید پروژه‌های جوشکاری را به شکل حرفه‌ای انجام دهید. با پروشات همراه باشید.


بخش اول: جمع آوری لوازم

1. یک دستگاه جوش TIG داشته باشید. این دستگاه جوش کمانی بوده و برای جوشکاری از برق استفاده می‌کند. دستگاه شما باید الکترود تنگستن و محافظ سپر گازی داشته باشد. این ابزار را می‌توان در فروشگاه‌های ابزار تهیه کرد.

  • جوشکاری اکسیژنی در طی لحیم کاری باعث ایجاد جوش‌های ضعیف‌تر شده و نباید آن را با جوشکاری اشتباه گرفت. در این روش هم مراحل جوشکاری TIG دنبال شده اما تنها میله پرکننده ذوب می‌شود نه سطح فلز.

2. گاز آرگون تهیه کنید. سپز گاز از ابزار استفاده شده محافظت می‌کند. وارد شدن اکسیژن و بخار آب به فرایند جوشکاری، کارتان را ضعیف خواهد نمود. گاز استفاده شده آرگون است که بسته به عمق جوش با کمی هلیوم ترکیب می‌شود. سیلندر حاوی گاز در محافظ دستگاه جوش قرار می‌گیرد.

  • برای جوشکاری با ضخامت دو میلی متری از آرگون خالص استفاده می‌شود. هرچقدر جوشکاری ضخیم‌تر باشد، باید هلیوم بیشتری را به گاز اضافه کرد.

3. میله‌های پرکننده را تهیه کنید. برای ایجاد جوش از میله پرکننده استفاده می‌شود. برای جوشکاری برنز از میله برنز استفاده می‌شود اما به این میله‌ها در انواع مختلف مس، آلومنیوم و فلزات دیگر، موجود هستند. مسلماً نوع میله باید با فلز جوشکاری شده و ضخامت جوشکاری، مطابقت داشته باشد.

  • برای مثال، یک میله برنزی با 10% آلومنیوم برای جوش دادن فلزات مشابه مناسب است اما میله برنز با 7% قلع برای جوشکاری فلزات غیرمشابه و ناشناخته مناسب می‌باشد.
  • میله‌های جوش از میله‌های لحیم کاری ضخیم‌تر هستند. میله‌های برنز باریک به نظر می‌رسند زیرا تنها یک خط برنزی روی فلز ایجاد خواهند کرد.

4. شار مناسب را انتخاب کنید. شار ماده‌ای است که فلزات را تمیز کرده و از آن‌ها مراقبت می‌کند و همچنین انتقال گرما را سرعت می‌بخشد. در استفاده از دستگاه جوش TIG، شار برای جوشکاری ضروری نیست، اما بهتر است برای تمیز کردن استفاده شود. نوعی از شار را انتخاب کنید که با فلز موجود در اشیا و میله‌های جوشکاری شده، مطابقت داشته باشد.

  • در حین استفاده از دستگاه جوش اکسیژنی، برای محافظت از فلز در برابر اکسیداسیون، وجود شار ضروری است.

بخش دوم: آغاز جوشکاری

1. اقدامات امنیتی را رعایت کنید. جوشکاری باید زمانی آغاز شود که پوستتان در برابر آن پوشیده شده باشد. برای پیشگیری از برخورد با اسید، بوی جوشکاری، ذرات و گدازه‌ها، ماسک بزنید. همچنین لباس مناسب جوشکاری بپوشید تا دست و پاهایتان محافظت شود. پیش از آغاز جوشکاری دستکش به دست کنید.

  • در یک محیط باز جوشکاری کنید تا دود ناشی از گاز، گرما و فلز، اذیتتان نکند.

2. فلز را تمیز کنید. برای اینکه عمل جوشکاری موفق باشد، سطح فلز باید عاری از اکسید، روغن و چربی بوده باشد. در ابتدا برای پاک کردن ذرات چربی از روی فلز، از ابزارفروشی‌ها محلول از بین برنده چربی خریداری کنید. با قرار دادن فلز در اسیدهای سازگار قوی مانند هیدروکلوریک اسید، می‌توانید از تمیز شدن فلز اطمینان حاصل کنید. برای تمیز کردن آلودگی از دستمال‌های سابنده استفاده کنید.

  • پیش از شروع جوشکاری فلز را در آب گرم قرار دهید تا اسید و چربی به جا مانده از بین برود.

3. فلز را با شار تمیز کنید. در صورت استفاده از شار، با برس نقطه‌ای که باید در آنجا جوشکاری کنید را با شار بپوشانید. شار همانند خمیر بوده و باید آن سطح را بپوشاند. میله پرکننده را هم پوشانده یا در شار فرو ببرید. آن را کاملاً با شار بپوشانید.

  • هرچقدر قطعه جوشکاری و میله بزرگ‌تر باشد، برای افزایش حرارت به شار بیشتری نیاز دارید.

4. جوشکاری را آغاز کنید. در صورت استفاده از دستگاه جوش TIG، جریان الکتریکی آن را کاهش داده و در حدود 80 تا 95 آمپر قرار دهید. برای لحیم کاری این جریان باید نصف شود. در صورت استفاده از برنز آلومینیوم بهتر است از جریان متناوب استفاده کنید زیرا مانع اکسیداسیون می‌شود، اما اغلب از جریان مستقیم استفاده خواهد شد.

  • جریان مستقیم سریع‌تر داغ شده و به توقف کمتر نیاز دارد.

بخش سوم: تکمیل جوشکاری

1. سطح جوشکاری را داغ کنید. دستگاه جوش یا مشعل را روشن کرده و شعله را به سطح فلز نزدیک کنید. نقطه ذوب فلز از میله پرکننده بیشتر است، با این حال شعله را مستقیماً روی سطح قرار ندهید. دستگاه یا مشعل را همچنان حرکت دهید تا تمام قسمت فلز داغ شود. منتظر باشید تا فلز تغییر رنگ داده و قرمز یا نارنجی شود.

  • فلز در معرض گرما منبسط می‌شود. در این صورت میله پرکننده بهتر به فلز می‌چسبد.

2. میله را به شعله نزدیک‌تر کنید. مشعل یا دستگاه را در زاویه‌ای نگه دارید تا در زیر میله قرار بگیرد. فلزی که می‌خواهید آن را جوشکاری کنید حتماً باید دما بگیرد تا گرم بماند. میله را در راستای سطح حرکت دهید تا میله پرکننده به فلز متصل شده و جوش بخورد.

  • همواره به سطح فلز نگاه کنید تا مطمئن شوید دما دریافت می‌کند. درصورت استفاده از شار، رنگ آن تغییر کرده و در صورت داغ شدن ناپدید می‌شود. میله پرکننده به سمت نقاط داغ‌تر فلز نزدیک خواهد شد.

3. صبر کنید تا نقطه جوشکاری شده خنک شود. مشعل را خاموش کرده و میله باقی مانده را کنار بگذارید. منتظر باشید تا نقطه جوشکاری شده خنک شود. این نقطه باید پیش از تمیز شدن جامد شده باشد.


4. نقطه جوشکاری شده را تمیز کنید. در صورت استفاده از شار، مطمئن شوید پاک شده باشد در غیر این صورت باعث پوسیدن آهن می‌شود. اگر می‌توانید فلز جوشکاری شده را زمانی که هنوز داغ است در آب داغ بگذارید. با استفاده از یک برس سیمی ذرات و گدازه‌ها را تمیز کنید. در صورت ایجاد اکسید در حین جوشکاری، فلز را در اسیدهایی مانند هیدروکلوریک اسید قرار دهید. سپس اسید را پاک کنید.

  • مراقب باشید که برای عدم برخورد با ذرات اسید، پوشش محافظت کننده داشته باشید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم