آموزش مرحله به مرحله رنگ کردن بطری‌های شیشه‌ای + ویدئو

بطری‌های شیشه‌ای استفاده شده ممکن است پس از مدتی کدر شده و کهنه به نظر برسند. درحالی‌که می‌توانید با اندکی ابزار آن‌ها را رنگ کرده و مجدداً مورد استفاده قرار دهید. این شیشه‌ها می‌توانند به عنوان شیشه‌های رنگارنگ تزئینی استفاده شوند. در این مقاله انواع روش‌های رنگ‌آمیزی شیشه را با هم مرور می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


روش اول: رنگ کردن شیشه با رنگ ضد آب

1. شیشه موردنظر خود برای رنگ کردن را پیدا کنید. این روش برای رنگ کردن شیشه‌هایی که برای خوراکی استفاده می‌شوند مناسب نیست. با این حال می‌توانید سمت بیرونی لیوان، پارچ و تنگ را که با دست شسته می‌شوند، رنگ کنید.


2. بطری شیشه‌ای را تمیز کرده و خشک کنید. در صورت امکان از مایع ظرفشویی استفاده کنید تا شیشه کاملاً تمیز شود. اگر از بطری باریک استفاده می‌کنید پیش از آبکشی آن را در آب و صابون مایع قرار دهید.

  • قلم موهای مخصوص شستشوی تنگ یا پارچ هم موجود است که ذرات غذا یا گرد و خاک باقی مانده در شیشه را تمیز می‌کند. این قلم موها در فروشگاه‌های آنلاین یا لوازم فروش آشپزخانه موجود هستند.

3. رنگ موردنظر خود را خریداری کنید. در فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه های رنگ فروشی می‌توانید رنگ شیشه بیابید.


4. پاک کننده استون مخصوص ناخن خریداری کنید. این استون‌ها در داروخانه‌ها موجود هستند. همچنین می‌توانید آن را از رنگ فروشی هم خریداری کنید زیرا به عنوان رقیق کننده رنگ هم استفاده می‌شوند.


5. محیط کار را با روزنامه یا کاغذ بپوشانید.


6. 1 قاشق چای خوری (4.9 میلی لیتر) رنگ شیشه را با یک چهارم قاشق چای خوری (1.2 میلی لیتر) استون در یک ظرف پلاستیکی کوچک مخلوط کنید. این مواد را با قلم مو رنگ مخلوط کنید. استون به عنوان رقیق کننده استفاده شده و براساس رنگ مورد نظر، مقدار رنگ رقیق شده را افزایش می‌دهد.

  • یادتان باشد که رنگ شیشه پس از خشک شدن روشن‌تر می‌شود. برای ایجاد سایه‌های روشن‌تر رقیق کننده را افزایش دهید.
  • میزان رنگ به اندازه شیشه بستگی دارد. در شیشه‌های بزرگ اندازه رنگ و استون را افزایش دهید.
  • برای رنگ کردن بطری‌های شیشه‌ای می‌توانید رنگ و استون را در شیشه ریخته و شیشه را تکان دهید تا رنگ ترکیب شود.

7. رنگ ایجاد شده را درون یک بطری یا گلدان بریزید. می‌توانید داخل شیشه را رنگ کنید. در صورتی که از بطری برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود قسمت بیرونی آن را رنگ نمایید. برای پخش کردن رنگ از قلم مو استفاده کنید.

  • رنگ کردن قسمت بیرونی لمس شیشه را دشوار می‌کند. بهتر است در شیشه‌هایی که چندان استفاده نشده و شسته نمی‌شوند، قسمت بیرونی را رنگ کنید.
  • رنگ را در قسمت داخل شیشه بچرخانید تا تمام قسمت‌ها رنگی شود. شیشه را به بالا تکان دهید تا سطح بالایی شیشه هم رنگی شود.
  • اگر رنگ به آسانی پخش نمی‌شود بهتر است از استون استفاده کنید. رنگ بیشتری به داخل شیشه اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید.

8. پس از رنگ کردن قسمت درونی یا بیرونی، رنگ باقیمانده را به ظرف دیگر منتقل کنید. رنگ باقی مانده ممکن است به کف ظرف بچسبد، برای پیشگیری از این اتفاق آن را در ظرف دیگر خالی کنید.


9. شیشه را کنار بگذارید تا در عرض 3 تا 7 روز خشک شود. بگذارید یک هفته بگذرد و سپس در شیشه آب بریزید.


روش دوم: رنگ چسبی برای شیشه

1. شیشه را کاملاً تمیز کنید. این روش رنگ آمیزی سریع‌تر و ارزان‌تر است؛ اما برای شیشه‌هایی که خیس شده و برای مصارف خوراکی استفاده شوند نباید به کار رود.


2. محیط کار را با کاغذ مومی بپوشانید.


3. از رنگ‌های خوراکی استفاده کنید.

  • فراموش نکنید که رنگ ایجاد شده پس از خشک شدن روشن‌تر می‌شود.

4. 1 قاشق چای خوری (4.9 میلی لیتر) چسب سفید یا Mod Podge (نوعی چسب که اگر نتوانستید تهیه کنید، می توانید از ترکیب کمی چسب چوب با آب استفاده نمایید) را با 3 قطره رنگ خوراکی و 1.5 قاشق چای خوری (7.4 میلی لیتر) آب مخلوط کنید. مواد را در یک ظرف بدون استفاده و با استفاده از قاشق ترکیب کنید.


5. قسمت داخلی شیشه را با قلم مو رنگ کنید. با استفاده از قلم مو می‌توانید قسمت داخلی شیشه را به خوبی رنگ کنید. در عین حال می‌توانید رنگ را داخل شیشه ریخته و شیشه را بچرخانید تا همه قسمت داخلی آن رنگی شود.

  • در صورت چرخاندن شیشه رنگ به صورت اشکی ایجاد می‌شود.

6. شیشه را به صورت برعکس روی یک تکه کاغذ مومی قرار دهید. بگذارید شیشه تا 6 ساعت و یا تا زمانی که دیگر رنگ نچکد، به همین حالت مانده و خشک شود. رنگ بیش از حد در دهانه شیشه خشک می‌شود.

  • اگر یک شیشه تخت را رنگ می‌کنید آن را به همان صورت قرار دهید.

7. شیشه یا بطری را برگردانده و بگذارید در طی 12 ساعت خشک شود. پس از اینکه رنگ روی شیشه حالت سایه وار پیدا کرد آماده استفاده است.


آموزش‌های بالا بسیار ساده بوده و تنها اصول اولیه را بیان می‌کنند. اگر کمی ذوق و استعداد داشته باشید می‌توانید با اصولی که بالاتر گفته شد، رنگ‌آمیزی‌های ترکیبی و زیباتری را انجام داده و در دکوراسیون خود استفاده کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم