شیر ترش چیست، چه کاربردهایی دارد و چگونه آن را تهیه کنیم

زمانی که درب یخچال را باز می‌کنید تا کمی شیر بردارید و متوجه می‌شوید شیر ترش شده، بسیار ناراحت کننده است. اما خوشبختانه می‌توان از شیرترش در شیرینی‌ها و غذاهای مختلف استفاده کرد. با این حال مطمئناً نمی‌خواهید از شیر فاسد استفاده کنید، بنابراین بهتر است در مواقع لزوم خودتان شیر را ترش کنید. با افزودن کمی اسید به شیر روزانه می‌توانید آن را غلیظ نموده، طعم آن را ترش کرده و مورد استفاده قرار دهید. حتی می‌توانید این کار را با شیر تغلیظ شده شیرین هم انجام دهید، اگرچه برای رقیق کردن آن به کمی آب نیاز خواهید داشت. با پروشات همراه باشید.


ترکیبات

شیرترش معمولی

  • 237 میلی لیتر شیر
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو یا سرکه

شیرترش به دست آمده از شیر تغلیظ شده شیرین

  • نصف فنجان (103 گرم) شیر تغلیظ شده شیرین
  • نصف فنجان (118 میلی لیتر) آب سرد
  • 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه یا آب لیمو

روش اول: تهیه شیرترش از شیر مایع

1. اسید را به شیر اضافه کنید. یک فنجان را از شیر مایع پر کنید، شیر باید 237 میلی لیتر باشد. سپس 1 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه یا سرکه سفید به آن اضافه کنید.

  • می‌توانید در صورت تمایل به جای شیر مایع از 2% شیر یا خامه غلیظ استفاده کنید.

2. اسید و شیر را با هم مخلوط کنید. پس از افزودن آب لیمو یا سرکه به شیر، با یک قاشق آن دو را باهم مخلوط کنید. زیرا آب لیمو یا سرکه باید به خوبی در شیر حل شود.


3. بگذارید  مخلوط شیر حداقل 5 دقیقه بماند. پس از مخلوط شدن شیر و اسید، بگذارید مخلوط حدود 5 تا 10 دقیقه در دمای اتاق باقی بماند. در این صورت مایع غلیظ شده و شیرترش شما آماده است.

  • در این روش 1 فنجان شیرترش به دست می‌آید. اما براساس نیاز خود می‌توانید این مقدار را دو یا سه برابر کنید.

روش دوم: تهیه شیرترش از شیر تغلیظ شده شیرین

1. شیر تغلیظ شده شیرین را اندازه گیری کنید. در این روش برای تهیه شیرترش به نصف فنجان (103 گرم) شیر تغلیظ شده شیرین نیاز دارید. آن را در یک پیمانه مدرج بریزید تا از میزان آن مطمئن شوید.

  • نصف فنجان (103 گرم) شیر تغیظ شده شیرین با یک چهارم بطری 397 گرمی شیر برابر است.
  • به آرامی شیر تغلیظ شده شیرین را در پیمانه مدرج بریزید. از آنجاییکه این شیر سفت و غلیظ است، اگر بیش از حد در فنجان ریخته شود، خارج نمودن آن دشوار می‌باشد.

2. آب و اسید را اضافه کنید و هم بزنید. پس از مشخص نمودن مقدار شیر تغلیظ شده، نصف فنجان (118 میلی لیتر) آب سرد و 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه سفید یا آب لیمو، به پیمانه مدرج بیفزایید. ترکیبات را خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.


3. بگذارید مواد به مدت 5 دقیقه بمانند. پس از مخلوط شدن شیر با آب و اسید، بگذارید مواد به مدت 5 دقیقه بماند. پس از ایجاد تکه‌های سفت روی آن شیرترش شما آماده است.

  • با این دستور تهیه می‌توانید 1 فنجان (237 میلی لیتر) شیرترش تهیه کنید.

روش سوم: استفاده از شیرترش

1. شیرترش را به جای آب‌دوغ استفاده کنید. رایج‌ترین مورد استفاده از شیرترش مصرف آن به جای آب دوغ در طرز تهیه خوراکی‌های مختلف است. بنابراین می‌توانید شیرترش را به جای آب دوغ در کیک، کلوچه و بیسکوییت به کار ببرید.

  • شیرترش در پنکیک و وافل مزه خوبی ایجاد خواهد نمود.
  • همچنین می‌توانید از شیرترش به جای ماست یا خامه‌ترش، در شیرینی جات، استفاده کنید.

2. با کمک آن ماریناد گوشت تهیه کنید. اگر می‌خواهید یک تکه گوشت بپزید و باید آن را نرم کنید، گوشت را در شیرترش قرار دهید. شیرترش می‌تواند برای مرغ، استیک یا ماهی یک ماریناد مناسب باشد و برای آماده کردن آن باید شیرترش را با رزماری، زعتر و فلفل سیاه، ترکیب کنید.

  • در غذاها هم می‌توانید شیرترش را در تهیه سیب زمینی تنوری، کسرول یا کباب‌هایی که آبدار هستند، به کار ببرید. فقط باید مراقب باشید که مزه تند آن طعم غذا را از بین نبرد.

3. به وسیله شیرترش پنیر کاتیج تهیه کنید. با استفاده از شیرترش می‌توانید پنیر کاتیج خانگی داشته باشید. باید شیر را روی دما بگذارید تا به 185 درجه فارنهایت (85 درجه سلسیوس) برسد، سپس آن را از روی دما برداشته و با کمی سرکه مخلوط کنید. سپس یک کیسه مخصوص پنیر تهیه کرده، آن را روی صافی گذاشته و با خاکی کردن مواد در آبکش، تکه‌های باقی مانده در کیسه را با نمک و کمی شیر یا خامه مخلوط کنید. زمانی که به غلظت مورد نظر رسید پنیر آماده خواهد بود.

  • پنیر کاتیج را در یخچال گذاشته و پس از یک هفته مصرف کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم