چگونه بتوانیم خوب فکر کنیم و تفکر انتقادی داشته باشیم

گذر عمر باعث استرس و تنش روانی می‌شود. نیمی از عملکرد شما در مدرسه یا محل کار به ذهنتان بازمی گردد که مستلزم توانایی تفکر است. برای این کار باید عادت‌های مثبت را در خود تمرین دهید. همچنین باید بتوانید در شرایط استرس زا افکار خود را متمرکز کرده و در آن صورت این شانس را داشته باشید که مشکلات را حل کرده و به سمت تفکر انتقادی پیش بروید. پس با پروشات همراه باشید.


روش اول: پرورش یک ذهنیت قوی

1. به خودتان استراحت بدهید. برای اینکه ذهنیت مثبت و قوی داشته باشید به ازای هر دو ساعت کار یا درس خواندن یک استراحت 20 دقیقه‌ای به خود بدهید.


2. تکنیک نفس عمیق را یاد بگیرید. در هنگام استراحت کردن باید با تنفس عمیق فشار خون را کاهش داده و استرس خود را کم کنید. شش ثانیه نفس کشیده، نفس خود را به مدت سه ثانیه نگه داشته و به مدت سه ثانیه آن را خارج کنید.


3. تصور ذهنی داشته باشید. برخی از روان شناسان و دانشمندان معتقدند که بهترین راه برای استراحت 20 دقیقه‌ای این است که 20 دقیقه خود را در یک مکان آرام و خلوت تصور کنید. به خودتان بگویید “می‌خواهم به هاوایی بروم” یا “می‌خواهم به تعطیلات بروم.”

  • سپس حین تصور خود در یک منظره نفس عمیق بکشید. به جزئیات آب و هوا و محیط خوب فکر کنید و تصور کنید که فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را انجام می‌دهید.

4. به موسیقی آرامش بخش گوش دهید. با این حال می‌توانید ریلکس کنید. موسیقی آرام به شما کمک می‌کند تا ضربان تنفس را کنترل کرده و خود را در یک مکان آرام تصور کنید. برای این استراحت‌ها موسیقی مناسب آماده کنید.


5. پیش از حل مشکلات دیگر مشکلات مالی را حل کنید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به مشکل مالی دچارند نسبت به افرادی که مشکل مالی ندارند به استرس بیشتری دچار می‌شوند. به این معنا که پس از حل مشکلات مالی خود و پرداخت بدهی‌ها قوه تفکر بازتری خواهید داشت.


6. در اوقات بیکاری بازی‌های استراتژیک انجام دهید. تفکر قوی به تمرین نیاز دارد و بازی‌هایی مانند سودوکو، جدول، معما، مارپیچ و بازی‌های کامپیوتری، به شما کمک می‌کنند مشکلات را راحت‌تر حل کنید.


7. به جای تماشای تلویزیون مطالعه کنید. مطالعه یک کتاب چالش برانگیز به شما کمک می‌کند تا دایره لغات، تصور و تمرکز خود را بهبود ببخشید. مطالعه نوعی “استراحت فعال” است که فعالیت ذهنی را افزایش می‌دهد.


8. با یک دوست درباره مباحث سیاسی و اجتماعی صحبت کنید. بحث‌های خود را به سمتی سوق دهید که از طرف مقابل چیزی بیاموزید. یا این که درباره یک موضوع پنج دقیقه نوشته و سپس درباره موضع مخالف و از دیدگاه دیگر نیز پنج دقیقه بنویسید.


9. مرتب ورزش کنید. اگر استرس‌های مزمن را از بین نبرید نمی‌توانید فکر کنید. ورزش منظم حداقل 30 دقیقه در روز استرس فیزیکی و روانی را از بین برده و درد بدن را هم کاهش می‌دهد.


روش دوم: تفکر قوی در حین داشتن فشار و استرس

1. در صورت امکان پیش از تصمیم گرفتن 20 دقیقه استراحت کنید. پیش از ورود به یک محیط استرس زا نفس عمیق کشیده و تصویر ذهنی مثبت داشته باشید.


2. فعالیت خودباوری انجام دهید. به مسائلی که برایتان مهم هستند فکر کنید، مانند دوستان، خانواده، خیریه، انجمن‌ها و مذهب. دو دقیقه درباره دلیل آن ارزش‌ها چیزی بنویسید. سپس به موضوعی که باید درباره آن فکر کنید، بازگردید.

  • طبق یکی از تحقیقات انجام شده در دانشگاه کارنج ملون، تمرین‌های خودباوری پیش از آزمون یا تفکر انتقادی عملکردتان را بهبود می‌بخشد. این تأثیر بیشتر در افرادی دیده شده که به استرس‌های مزمن دچار هستند.

3. در حین تمرکز از شیرینی جات دور بمانید. اگرچه خوردن اسنک قندخون و تمرکز روانی را بالا برده، اسنک‌هایی با قند و کربوهیدرات بالا در عرض تنها 20 دقیقه باعث فروپاشی روانی خواهند شد.

  • به جای شیرینی جات، آجیل، اسموتی یا پروتئین مصرف کنید. اسنک‌های حاوی چربی شما را به مدت طولانی سیر نگه داشته و احتمال کاهش قند خون کمتر خواهد بود.

4. نکات خوب، بد و جالب را یادداشت کنید. در این لیست باید نکات خوب، بد و جالب مشکل خود را یادداشت کنید. در این صورت فکرتان باز شده و استراتژی را انتخاب می‌کنید که تمام موارد را در نظر گرفته باشد.


5. واکنش‌های خود را بررسی نمایید. اولین واکنش ممکن است بهترین واکنش نباشد، اما ارزش این را دارد که آن را خوب تحلیل کنید. پیش از اینکه یک تصمیم گیری جامع داشته باشید، دلایل انتخاب آن را بررسی کنید.


6. کمی پیاده روی کنید. برای استراحت 20 دقیقه‌ای به طبیعت بروید. استشمام هوای تازه و بازدید از مناظر زیبا می‌تواند مهارت تفکر انتقادی و تخیل را افزایش دهد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم