آموزش خواندن خط بریل انگلیسی

بریل یک روش خواندن و حس کردن از طریق لامسه است نه بینایی. این روش توسط افراد نابینا استفاده می‌شود اما افراد عادی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. استفاده از این روش می‌تواند دلایل گوناگون داشته باشد، به خصوص برای افرادی که یکی از اعضای خانواده‌شان نابینا و یا کم بیناست. انواع مختلف بریل وجود دارد، از جمله موزیکال، ریاضی و انواع ترکیبی بریل ادبی است. رایج‌ترین نوع این خط، بریل درجه-2 است که در اینجا به آن می‌پردازیم. با پروشات همراه باشید.


خواندن بریل

1. موقعیت 6 نقطه در یک سلول بریل را یاد بگیرید. سلول‌های مجزا به خودی خود معنی ندارند، اما بسته به سیستم مورد استفاده معنای آن‌ها تغییر می‌کند. با این حال یاد گرفتن مکان نقاط و جاهای خالی در خواندن بریل مهم است. بریل مخصوص افراد بینا ممکن است در جاهای خالی نقاط سایه وار داشته باشد اما بریل نابینایان این گونه نیست.


2. 10 حرف اول الفبا (A-J) را بیاموزید. این حروف تنها از 4 نقطه بالایی (از 6 نقطه موجود در سلول) استفاده میکنند


3. 10 حرف دیگر (K-T) را بیاموزید. این حروف همانند حروف پیشین است با این تفاوت که در جایگاه شماره 3 نقطه اضافی دارند.


4. سلول حروف U،V،X،Y و Z را بیاموزید. این حروف هم مانند حروف A تا E هستند با این تفاوت که در جایگاه های شماره 1، 3 و 6 هم نقطه اضافی قرار دارد.


5. حرف W را یاد بگیرید زیرا الگوی پیشین را دنبال نمی‌کند. در این سیستم حرف W وجود ندارد زیرا بریل در اصل به فرانسه نوشته شد که در آن زمان حرف W نداشت.


6. علامت گذاری بریل را بیاموزید. به نمادهای مخصوص بریل توجه کنید. این نمادها در نسخه‌های معمولی دیده نمی‌شوند. این نمادها برای متمایز کردن حروف بزرگ و فرمت‌های دیگر که در سلول‌های بریل دیده نمی‌شوند، به کار می‌روند.


7. اختصار کلمات را فرا بگیرید.


8. تمرین کنید! آموختن بریل همانند الفبای دیگر است. نمی‌توانید یک شبه آن را بیاموزید، اما کار غیرممکنی هم نیست.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم