30 حقیقت جالب و خواندنی درباره مصطفی کمال آتاترک

مصطفی کمال آتاترک رزمنده جنگ استقلال ترکیه و دولت‌مرد و بنیان‌گذار جمهوری ترکیه بود که به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور از سال 1923 تا زمان مرگش اش در سال 1938، ریاست می‌کرد. او یک سکولار و ملی گرا بود که سیاست‌ها و نظریه‌هایش کمالیسم نامیده شد. با پروشات همراه باشید تا با 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره مصطفی کمال آتاترک آشنا شوید.


1. آتاترک پس از نشان دادن نقش مهم خود در پیروزی ترکیه در نبرد گالیپولی طی جنگ جهانی اول، به قدرت رسید.

2. پس از شکست امپراتوری عثمانی و انحلال آن، آتاترک ریاست حزب ملی ترکیه را برعهده گرفت و در مقابل نیروهای پیروز متفقین ایستاد.

3. او با تشکیل یک دولت منطقه‌ای در آنکارا، پایتخت ترکیه امروزی، نیروهای متفقین را شکست داد و در نبردی که بعدها جنگ استقلال ترکیه نام گرفت، پیروز شد.

4. او برای انحلال امپراتوری عثمانی تلاش بسیار نمود و اساس جمهوری ترکیه را ایجاد کرد.

5. او در جمهوری ترکیه تازه تشکیل داده، اصلاحات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد نمود تا یک کشور مدرن، پیشرفته و سکولار بسازد.

6. او تحصdلات ابتدایی را رایگان و اجباری کرد و در سراسر کشور مدارس جدیدی را افتتاح نمود.

7. او به جای الفبای عربی قدیمی عثمانی، الفبای لاتین ترکی را جایگزین کرد.

8. در زمان ریاست آتاترک، زنان ترکی، پیش از بسیاری از کشورهای غربی، حق برابری مدنی و حقوق سیاسی را دریافت نمودند. قانون شماره 1580 در 3 آوریل 1930 حق رأی در انتخابات محلی را در اختیار زنان قرار داد و در سال 1934 هم زنان حق رأی کامل را دریافت کردند، که این قانون هنوز در اغلب کشورهای جهان تصویب نشده بود.

9. دولت او با سیاست ترک سازی تلاش کرد یک ملت یکپارچه و متحد تشکیل دهد.

10. در دولت آتاترک، اقلیت‌های غیر ترک زبان هم مجبور بودند در مکان‌های عمومی به زبان ترکی صحبت کنند، اصطلاحات غیرترکی و نام‌های فامیل اقلیت‌های غیر ترک هم باید به معادل‌های ترکی تغییر می‌یافت.

11. در سال 1934 و به افتخار نقش او در پیدایش جمهوری مدرن ترکیه، پارلمان ترکیه نام آتاترک را به او اهدا کرد که “پدر ترک‌ها” تعبیر می‌شود.

12. او در 10 نوامبر 1938 و در سن 57 سالگی در کاخ دلمه باغچه درگذشت. عصمت اینونو جانشین او شد و برای او مراسم ملی خاکسپاری انجام گرفت.

13. در سال 1953 موزه نمادین او ساخته و افتتاح شد که در اطراف آن هم پارکی به نام صلح قرار دارد که با الهام از این جمله او نام گذاری شده است: “صلح در خانه صلح در جهان است.”

14. در سال 1981 و به مناسبت تولد 100 سالگی آتاترک، اتحادیه اروپا و یونسکو به احترام خاطره او آن سال را سال آتاترک نام گذاری کرده و آن را سال 100 سالگی آتاترک نامیدند.

15. در ترکیه و سراسر جهان یادبودهایی از او ساخته شده و حتی نام برخی از مکان‌ها را به نام او نامگذاری کرده‌اند.

16. الفتریوس ونیزلوس، نخست وزیر سابق یونان، جایزه صلح نوبل سال 1934 را جایزه آتاترک نامید.

17. نام میانی او، کمال، بعدها انتخاب شد. زمانی که 12 ساله بود، به آکادمی ارتش استانبول فرستاده شد. در آنجا بود که معلم ریاضی‌اش او را کمال نامید، زیرا در تحصیلاتش بسیار موفق بود.

18. او در 12 مارس 1881 (22 اسفند 1259) در سالونیک که در آن زمان بخشی از امپراتوری عثمانی بود، به دنیا آمد. این شهر امروزه بخشی از یونان مدرن است.

19. آتاترک سکولار ملی را به ترکیه معرفی کرد. این سیاست او در آن زمان بحث‌های زیادی به پا کرد و او را به زیر پا گذاشتن سنت‌های ترکیه متهم کردند.

20. او خودش بچه‌ای نداشت اما به جای آن یک پسر و هفت دختر را به فرزندی گرفت که یکی از آن‌ها صبیحه گوکچن، اولین خلبان نظامی زن در جهان بود.

21. آتاترک یک مدرسه خلبانی به نام Turkkusu بنیان گذاری کرد که صبیحه اولین دانش آموز دختر مدرسه بود و در سال 1935 فارغ التحصیل شد.

22. او در سال 1935 نام خانوادگی را به ترکی‌ها معرفی کرد. پیش از آن مردم با حرفه‌شان شناخته می‌شدند.

23. او سابقه نظامی درخشانی داشت که پیروزی‌های بسیاری به دست آورد و شکست نخورد. آتاترک یکی از بزرگ‌ترین استراتژیست های جهان است.

24. او پیش از مرگ در 10 نوامبر 1938 اظهار گرفت، “جسم ضعیفم به خاک بازمی گردد اما جمهوری ترکیه برای همیشه ابدی خواهد شد.”

25. آتاترک در جنگ استقلال ترکیه فرمانده بود و بنیان گذار مجلس ملی کبیر ترکیه و جمهوری ترکیه محسوب می‌شود.

26. در سال 1951 حزب دموکرات که پارلمان ترکیه به رهبری نخست وزیر عدنان مندرس را تحت کنترل در آورد، با وجود اینکه در مقابل حزب مردمی جمهوری آتاترک قرار داشت، قانون مجازات توهین به یادبود آتاترک را وضع کرد.

27. در سال 2010، خبرنگاران بدون مرز فرانسه به قوانین ترکیه مبنی بر حفظ یادبود کمال آتاترک اعتراض کردند، زیرا این قوانین را با استانداردهای آزادی بیان در اخبار امروز اتحادیه اروپا، در تضاد می‌دانستند.

28. به دلیل پخش چهار ویدیو در یوتیوب درباره آتاترک، یوتیوب به مدت 30 ماه در این کشور فیلتر شد. این ویدیوها آتاترک را یک فریماسون و همجنسگرا معرفی می‌کرد و در این باره به یک کتاب بلژیکی استناد کرد که در ترکیه ممنوع است.

29. در سال 2007 یوتیوب، Geocities و چند وبسایت دیگر به دلیل توهین به یاد و خاطره آتاترک توسط دادگاه ترکیه فیلتر شدند.

30. آتاترک با وجود اصلاحات سکولار رادیکال خود در جهان اسلام هم محبوب بود.

                               

دیدگاه‌ها (6)

بستن فرم

  1. م.ن

    شهریور 9, 1400

    اتاتورک هم مثل صلاح الدین ایوبی قاتل و جنایتکاریه که شیعیان علوی کرد و ارامنه مورد بدترین جنایات قرار داد

    پاسخ

  2. ایلیا

    اسفند 25, 1399

    سلام بر پدر ترکها

    پاسخ

  3. شایان

    بهمن 27, 1397

    مرگ بر اتاترک قاتل چند میلیون کرد ارمنی یونانی آشوری

    پاسخ

    • Sevin در پاسخ به شایان

      آذر 21, 1400

      تو میدونی ترک ها چندین میلیون ترک رو قتل کردن؟ در مقابلشون کسی مثل اتاترک نیازه درود بر پدر ترک ها

      پاسخ

  4. Aram Lirdo

    شهریور 24, 1397

    چرا همه تز خوبی هاش نوشتید چرا از جنایتهاش ننوشتید چرا تحریک ترکهای جوان رو برای قتل عام ۱.۵ میلیون ارمنی بیگناه و تجاوز به صدها هزارزنشون و کشتار آشوریهای رو ننوشتید؟

    چرا آسمیله کردن و کشتار کوردها و کوچ اجباری دادن هم کوردها هم ۵۰۰۰۰۰۰ یونانی رو ننوشتید؟؟

    بعد مینویسید سایتتون دلیل بر حنیات نمینویسه پس چیه؟! طرفداری از پان ترکیزم جنایتکار ؟؟؟

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به Aram Lirdo

      شهریور 24, 1397

      سلام دوست عزیز،
      در متن این مقاله هیچ جمله ای مبنی بر طرفداری ما از این شخصییت ذکر نشده و هدف از انتشار این مقاله معرفی این شخصیت بوده نه اینکه بخوایم تمام زندگینامش و کارهایی که انجام داده رو ذکر کنیم
      ضمنا هر شخصی با هر نژادی هر گونه جنایتی مرتکب بشه قطعا مورد سوال خواهد بود، فارس و ترک و … نداره
      مرسی که نظرتون رو نوشتید 🌺🌺

      پاسخ