بیوگرافی مریل استریپ از کودکی تا به امروز + تصاویر

مریل استریپ (Meryl Streep) از بازیگران نامدارِ سینما، تئاتر و تلویزیون اهل کشور آمریکا می‌باشد که تاکنون سه مرتبه برنده جایزه اسکار شده‌است. استریپ پس از کاترین هپبورن (با چهار اسکار)، مشترکاً با اینگرید برگمن، جک نیکلسون، والتر برنان و دانیل دی-لوئیس (هر کدام با سه جایزه)، جزء رکوردداران بردن اسکار بازیگری است. وی همچنین با ۲۱ نامزدی اسکار (۳ بار برنده شده) و ۲۸ نامزدی جایزه گلدن گلوب (۸ بار برنده شده) از نظر تعداد نامزدی این جایزه‌ها در میان تمام بازیگران دارای رکورد است. مریل استریپ در شصت و ششمین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به عنوان رئیس هیئت بین‌المللی داوران برگزیده شد. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این بانوی اسکار را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام مری لوئیز استریپ (Mary Louise Streep)
متولد 22 ژوئن، 1949 (1 تیر 1328)
محل تولد سامیت، ایالات متحده آمریکا
قد 168
شغل بازیگر تئاتر و سینما
وضعیت تأهل متأهل

بیوگرافی مریل استریپ

مریل استریپ یک بازیگر تئاتر و سینمای آمریکا و یک تهیه کننده است. منتقدین این سلبریتی را یکی از بهترین بازیگران سینمای مدرن می‌دانند.

مریل استریپ در جوانی

لوئیز مریل استریپ که با نام مریل استریپ شناخته می‌شود در 22 ژوئن 1949 در نیوجرسی به دنیا آمد. او اجداد سوئیسی، ایرلندی و هلندی دارد. مریل دوران کودکی خود را در محیطی سرشار از عشق و هنر گذراند. مادرش هنرمند بود. او عشق به چیزهای زیبا را به فرزندانش – دخترش مری و پسرانش دن و هری – می‌آموخت. پدرش مدیر یک شرکت دارویی بود و خانواده را از لحاظ مالی تأمین می‌کرد. او پس از مدرسه در کالج هنرهای زیبا تحصیل کرد و سپس به دانشگاه درام ییل رفت. مریل استریپ پس از فارغ التحصیلی تصمیم گرفت برادوی را از آن خود نماید.

فیلم‌های او

مریل استریپ در نیویورک به سرعت در اجراهای جدید حضور یافت. او در فستیوال سالانه شکسپیر در نیویورک، در نمایش‌های “رام کردن زن سرکش” و “هنری پنجم” بازی کرد. او اولین جایزه خود را برای بازی در نمایش 27 Wagons Full of Cotton دریافت کرد و همچنین نامزد جایزه تونی هم شد.

مریل استریپ در اغوای جو تاینن

در سال 1977 این بازیگر برای اولین بار در سینما حضور یافت. او در فیلم “جولیا” (Julia) نقش کوتاهی داشت. این فیلم آغاز کارنامه بازیگری اوست. این فیلم 3 جایزه اسکار دریافت کرد. این بازیگر جوان مورد توجه کارگردان‌ها قرار گرفت و بازی در فیلم “شکارچی گوزن” (The Deer Hunter) به او پیشنهاد شد. مریل نمی‌خواست در این فیلم بازی کند اما به خاطر دوست پسرش جان کازال که در این فیلم حضور داشت، در آن شرکت کرد. جان در این زمان از بیماری خود خبر داشت

با اکران این فیلم استریپ فهمید که با این فیلم بلیت ورود به دنیای شهرت و شکوه در اختیارش قرار گرفته است. این فیلم در 9 قسمت نامزد اسکار شد و 5 جایزه را از آن خود کرد. مریل هم نامزد بهترین بازیگر مکمل زن اسکار و گلدن گلوب شد. اگرچه این جوایز را به دست نیاورد اما مشهور شد. بازی او با واکنش مثبت منتقدین مشهور مواجه شد. برخی او را “بهترین بازیگر زن تاریخ” معرفی کردند.

او در سال بعد نقش اینگا هلمز – یک زن آلمانی که با یک هنر یهودی ازدواج کرده بود – را برعهده گرفت. این سریال “هولوکاست” (Holocaust) نام داشت. در این زمان شهرت او بیش از پیش افزایش یافت اما شرایط مالی خوبی نداشت. او نیاز مالی برای حضور در این سریال را پنهان نکرد. حضور در این فیلم به او کمک می‌کرد. این فیلم نامزد 8 جایزه‌امی و 2 جایزه گلدن گلوب شد. مریل استریپ هم جایزه بهترین بازیگر زن امی را دریافت کرد.

مریل استریپ در کریمر علیه کریمر

در سال 1979 نقش‌های زیادی به او پیشنهاد شد. مریل استریپ در یک دوره در 3 فیلم به طور همزمان بازی کرد: کمدی “منهتن” (Manhattan) از وودی آلن، تریلر “اغوای جو تاینن” (The Seduction of Joe Tynan) و درام “کریمر علیه کریمر” (Kramer vs. Kramer). این فیلم‌ها هم با واکنش مثبت مواجه شدند. مخصوصاً فیلم آخر که با جوایز متعدد و واکنش‌های مثبت مواجه شد. استریپ نقش طراحی به نام جوانا کریمر را برعهده داشت که به خاطر فرزندش از همسرش شکایت می‌کند. این فیلم باعث شد اولین جایزه اسکار خود را دریافت کند. دان ویلموت منتقد گفت که پس از این فیلم ستاره جدید دنیای سینما، مریل استریپ، متولد شده است.

استریپ با دریافت اولین جایزه اسکار در بین کارگردان‌های هالیوودی مشهور شد. خیلی زود فیلم‌های “زن ستوان فرانسوی” (The French Lieutenant’s Woman) و “انتخاب سوفی” (Sophie’s Choice) اکران شدند. او در فیلم آخر نقش یک زن لهستانی را ایفا می‌کند که سرنوشت دراماتیکی دارد و در زمان جنگ به آمریکا مهاجرت می‌کند. استریپ برای این فیلم دومین جایزه اسکار و سومین جایزه گلدن گلوب را دریافت نمود.

مریل استریپ در عاشق شدن

موفقیت بعدی او فیلم “عاشق شدن” (Falling In Love) بود. در این فیلم نقش اصلی را ستاره دیگر هالیوود – رابرت دنیرو – برعهده داشت. مریل و رابرت در گذشته در فیلم “شکارچی گوزن” هم باهم همبازی شده بودند.

یکی دیگر از فیلم‌های موفق او فیلم “شیطان پرادا می‌پوشد” (The Devil Wears Prada) است که به دنیای مد می‌پردازد. او در این فیلم نقش ویراستار مجله “پودیوم” را ایفا می‌کند، که از شخصیت آنا وینتور الهام گرفته شده است. استریپ برای بازی در این فیلم 10 کیلوگرم وزن کم کرد. این بار هم او با واکنش مثبت منتقدین و طرفداران مواجه شد. این فیلم در گیشه بیش از 300 میلیون دلار فروش داشت.

رابرت دنیرو در شیطان پرادا می پوشد

نقش مارگارت تاچر در فیلم دراماتیک “بانوی آهنین” (The Iron Lady) با بازی مریل استریپ توسط نخست وزیر سابق بریتانیا مورد انتقاد قرار گرفت و از تماشای این فیلم خودداری کرد. اما منتقدین بازی استریپ را دوست داشتند. این بازیگر در فوریه 2012 و با کنار زدن ویولا دیویس سومین جایزه اسکار خود را دریافت کرد.

به طور کلی استریپ در بیش از 60 فیلم حضور یافته که تقریباً همه آن‌ها جوایز سینمایی دریافت کرده‌اند. مریل استریپ با داشتن 3 اسکار، 3 گلدن گلوب، 2 بافتا و ستاره خیابان مشاهیر هالیوود درخشان‌ترین ستاره سینمای هالیوود محسوب می‌شود.

رابرت دنیرو و الک بالدوین

در سال 2009 فیلم “پیچیده است” (It’s Complicated) اکران شد و الک بالدوین نقش مقابل استریپ را ایفا کرد. داستان رمانتیک فیلم مورد توجه منتقدین قرار گرفت و فیلم هم جوایز ارزشمندی را به دست آورد. امروزه مریل استریپ یک بازیگر محبوب است.

این بازیگر در سال 2013 در کمدی “امید می‌روید” (Hope Springs) و فیلم “آگوست: اوسیج کانتی” (August: Osage County) در کنار جولیا رابرتز نقش آفرینی کرد.

مریل استریپ و جولیا رابرتز

مریل استریپ در سن 62 سالگی به یکی از قهرمان‌های مجله ووگ تبدیل شد و تصویرش به روی جلد مجله رفت. این بازیگر توانست این باور را از بین ببرد که تنها ستارگان جوان می‌توانند در این مجلات تصویر اصلی را داشته باشند.

زندگی شخصی

زندگی شخصی مریل استریپ پر از لحظات شاد و غم انگیز است. او در طی اجرای نمایش “قیاس برای قیاس” (Measure for Measure) با جان کازال بازیگر آشنا شد. آن‌ها عاشق هم شدند و در سال 1976 نامزد شدند. اما شادی‌شان کوتاه بودند زیرا طبق گزارش پزشکی جان به سرطان پیشرفته مبتلا شده بود که مغز استخوانش را هدف قرار داده بود. مریل تا آخرین روزهای زندگی جان در کنار او ماند و در این زمان در فیلم “هولوکاست”  بازی کرد. او نمی‌توانست بازی در این فیلم را متوقف کند زیرا در این صورت مجبور می‌شد هزینه گزافی پرداخت کند. این زوج سه سال با هم زندگی کردند و جان در آغوش زن محبوب اش از دنیا رفت.

مریل استریپ و همسرش دان گامر

استریپ پس از مرگ معشوق خود سخت کار کرد. سپس با مجسمه ساز آمریکایی دان گامر آشنا شد.

مریل استریپ و خانواده اش

دان گامر و مریل استریپ در سال 1978 ازدواج کردند. در این ازدواج چهار فرزند به دنیا آمدند: یک پسر و سه دختر. دختران بزرگ‌تر، مری و گریس هم بازیگر هستند، پسرش هانک هم موزیسین است. دختر کوچک‌ترش لوئیز هم می‌خواهد بازیگر شود.

مریل استریپ در امروز

مریل استریپ در سال 2017 در مرکز یک رسوایی قرار گرفت. رسانه‌های آمریکا درباره مشکلات میان مریل استریپ و خانه شنل صحبت کردند.

کارل لاجرفلد، مدیر خلاق این برند، گفت که این بازیگر پیراهن طراحی شده برای او را نپذیرفت. طبق گفته کارل، قرار بود که مریل با پیراهن این برند در مراسم اسکار حضور یابد اما تصمیم گرفت پیراهن برندی را انتخاب کند که از آن‌ها مبلغی را دریافت می‌کرد. گفته می‌شود که او پیراهن خاص طراح لبنانی، الی ساب، را انتخاب کرده است.

طبق گفته این طراح مد مریل در همکاری‌ها به دنبال سود خود است نه خواسته مخاطب. این بازیگر هم در مقابل سخنان لاجرفلد واکنش نشان داد.

“لاجرفلد با این سخنان خود نه تنها به من بلکه به طراح لباسی که انتخاب کرده بودم نیز توهین کرد. وجود این سخنان در رسانه‌ها می‌تواند به شهرت من آسیب برساند. او برای آزار من این سخنان را می‌گوید.” – استریپ در مصاحبه با WWD اینگونه گفت.

گفته می‌شود که لاجرفلد سخنان خود را پس گرفته اما عذرخواهی نکرده است.

این بازیگر آمریکایی اضافه کرد – “لاجرفلد عذرخواهی نکرد. او دروغ گفت، روزنامه نگاران دروغ‌های او را نوشتند و من هنوز منتظر عذرخواهی او هستم.”

تماشاگران هنوز سخنرانی مریل در مراسم گلدن گلوب سال 2017 را به یاد دارند. او در این مراسم به خاطر افتخارات خود در سینما جایزه ویژه گلدن گلوب را دریافت کرد.

استریپ درباره خنده دونالد ترامپ به سرجی کووالسکی، روزنامه نگار معلول نیویورک تایمز، صحبت کرد. او در این باره گفت که از نحوه رفتار رئیس جمهور یک کشور با یکی از کارمندان رسانه، شوکه شده است.

او بر روی سن به تماشاگران گفت – “من درباره لحظه‌ای صحبت می‌کنم که یک سیاست مدار، که می‌خواهد رئیس جمهور شود، به یک فرد معلول خنده کرد. این کار او قلبم را شکست. این داستان یک فیلم نیست بلکه یک داستان حقیقی است.”

ترامپ به زودی به سخنان او واکنش نشان داد و دلیل سخنان استریپ را این مسئله دانست که او حامی هیلاری کلینتون، رقیب بازنده او در انتخابات ریاست جمهوری است. این میلیاردر سیاست مدار انتقاد استریپ را نتیجه دفاع او از رهبر دموکرات‌ها می‌داند.

مریل استریپ و هیلاری کلینتون

ترامپ در توییتر خود نوشت – “مریل استریپ در هالیوود بیش از حد بزرگ شده است. او شخصاً من را نمی‌شناسد اما در گلدن گلوب به من حمله می‌کند. او تنها از هیلاری دفاع می‌کند.”

بازیگران مطرحی که در این مراسم شرکت داشتند از مریل استریپ حمایت کردند. آن‌ها معتقد بودند که گلدن گلوب یکی از آخرین مراسم‌های آمریکایی است که در آن به نظر مردم اهمیت داده می‌شود.

فیلم شناسی

  • شکارچی گوزن – The Deer Hunter – 1978
  • انتخاب سوفی- Sophie’s choice – 1982
  • خارج از آفریقا – Out of Africa – 1985
  • اقتباس – Adaptation – 2002
  • فرشتگان در آمریکا – Angels in America – 2003
  • کاندیدای منچوری – The Manchurian Candidate – 2004
  • شیطان پرادا می‌پوشد – The Devil Wears Prada – 2006
  • ماما میا! – Mamma Mia! – 2008
  • تردید – Doubt – 2008
  • جولی و جولیا – Julie and Julia – 2009
  • پیچیده است – It’s complicated – 2009
  • بانوی آهنین – The Iron Lady – 2011

تصاویری از مریل استریپ

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم