بیوگرافی گری اولدمن از کودکی تا به امروز + تصاویر

گری اولدمن (Gary Oldman) هنرپیشه انگلیسی مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون است. وی در سال ۲۰۱۸ با بازی فوق‌العاده در فیلم تاریک‌ترین لحظات (Darkest Hour) برای اولین بار برنده جایزه اسکار شد. او در حال حاضر با پنجمین همسر خود گیزل اشمیت زندگی می‌کند. او ایفاگر نقش سیریوس بلک در سری فیلم‌های هری پاتر است. وی استعداد شگرفی در تقلید لهجه آمریکائی داشت و به همین سبب، در فیلم حقوق کیفری (Criminal Law)، نقش یک وکیل بی عاطفه، در فیلم چاتاهوچی (Chattahoochee)، نقش یک عقب مانده ذهنی، و در فیلم میزان بخشش، نقش یک گانگستر ایرلندی-آمریکائی را به عهده داشت. اما نقش آفرینی وی در فیلم JFK به کارگردانی الیور استون، در نقش لی هاروی اوسوالد، موقعیت وی را تثبیت کرد. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این بازیگر محبوب را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

گریم جالب گری اولدمن در نقش وینستون چرچیل در فیلم Darkest Hour که جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال 2018 را برای او به ارمغان آورد

اطلاعات کلی

نام گری لئونارد اولدمن (Gary Leonard Oldman)
متولد 21 مارس، 1958 (1 فروردین 1337)
محل تولد لندن، بریتانیای کبیر
قد 174
شغل بازیگر و کارگردان سینما
وضعیت تأهل متأهل

بیوگرافی گری اولدمن

گری اولدمن یک بازیگر سینما و تئاتر هالیوودی است که پس از بازی در فیلم‌های “سید و نانسی” (Sid and Nancy) و Prick Up Your Ears به شهرت رسید. در آن زمان منتقدین اولدمن را بهترین بازیگر جوان دوره مدرن می‌دانستند. این بازیگر با حضور در سری‌های مختلف دو فیلم توانست جایگاه خود را تثبیت کند. نقش گوردون در فیلم‌های بتمن کریستوفر نولان و نقش سیریوس بلک در سری فیلم‌های هری پاتر که از رمانی به همین نام اقتباس شده‌اند. گری اولدمن به دلیل اجرای نقش‌های بحث برانگیز شهرت دارد.

طرفداران بازی او در نقش شخصیت‌های منفی و ویلن‌ها را دوست دارند. برترین فیلم‌های کارنامه گری اولدمن عبارت‌اند از: لئون (Léon)، دراکولا (Dracula) به کارگردانی برام استوکر، عنصر پنجم (The Fifth Element)، Interstate 60 و بندزن خیاط سرباز جاسوس (Tinker Tailor Soldier Spy).

گری اولدمن در جوانی

گری اولدمن در 21 مارس 1958 در خانواده یک مادر خانه دار و یک پدر جوشکار به دنیا آمد. این خانواده فقیر بودند به همین دلیل گری و دو خواهرش از اسباب بازی و لذت‌های کودکانه محروم بودند. شرایط زمانی بدتر شد که پدر خانواده را ترک کرد، در آن زمان گری 7 ساله بود. در ابتدا پدر از آن‌ها دیدار می‌کرد، اما پس از مدت کوتاهی آن‌ها را رها کرد و به الکل روی آورد. پس از مدتی گری متوجه شد که پدرش از دنیا رفته است.

این بازیگر آینده شرایط خوبی نداشت، تنها لذت او آموزش در تئاتر بود که از 14 سالگی به آنجا می‌رفت. نقش‌های مختلف به او داده می‌شد و همه را به خوبی اجرا می‌کرد. جالب اینجاست که در آن زمان گری به بازیگری به عنوان یک شغل نگاه نمی‌کرد.

گری در سن 16 سالگی مدرسه را رها کرد و به فروش لوازم ورزشی روی آورد، در اوقات بیکاری هم ادبیات می‌خواند و گیتار می‌زد. در سال 1975 و با تماشای فیلم‌های The Raging Moon و “اگر میشد…” (If only…) نقطه عطفی در زندگی او ایجاد شد. او عمیقاً تحت تأثیر بازیگری قرار گرفته بود. او تصمیم گرفت در فیلم‌ها نقش آفرینی کند و شخصیت‌های مختلف را ایفا نماید.

در همان سال گری تصمیم گرفت به آکادمی رویال هنرهای زیبا وارد شود، اگرچه نتوانست استادان سخت گیر آن جا را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از داوران به او توصیه کرد شغل دیگری را انتخاب کند. اما اولدمن به او توجهی نکرد و به کالج هنر و تئاتر رز برفورد وارد شد و پس از 4 سال مدرک لیسانس خود را دریافت نمود. او همچنین از بورس تحصیلی استفاده کرد.

در 9 سال بعد در تئاتر لندن نقش آفرینی کرد و حتی با تور به اروپا و آمریکای جنوبی رفت. آکادمی‌های جوایز تئاتر متوجه او شدند اما موفقیت‌های بزرگ‌تری در انتظار او بود.

فیلم‌های او

اولدمن حرفه بازیگری خود را از سال 1982 و با فیلم Remembrance آغاز کرد. پنج سال بعد گری در فیلم “سید و نانسی” نقش معروف خود را ایفا کرد و چندین جایزه دریافت نمود – از جمله جایزه منتقدین فیلم لندن. پس از این موفقیت کارگردان‌های هالیووی به او توجه نشان دادند. به زودی گری در فیلم‌های بسیاری نقش آفرینی نمود.

در سال 1987 فیلم Prick Up Your Ears اکران شد. این فیلم به سرعت محبوب شد و این بازیگر هم با پیشنهادهای مختلف مواجه گشت. فیلم‌های بعدی او Criminal Law، “دراکولا”، “جی اف کی” (JFK) و غیره بودند. نقش‌های او در این فیلم‌ها باعث شد که به یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینما تبدیل شود. فیلم‌های دیگری که اولدمن در آن‌ها نقش آفرینی کرد فیلم‌های بسیار موفقی بودند: نامه اسکارلت (The Scarlet Letter)، عنصر پنجم، “نوک پا” (Tiptoes) و “ایر فورس وان” (Air Force One).

گری اولدمن در فیلم دراکولا

دو فیلم بسیار مهم کارنامه بازیگری اولدمن عبارت‌اند از “لئون” و “نکبت” (Nil By Mouth). فیلم لئون اولین فیلم غیرانگلیسی زبان کارنامه بازیگری این بازیگر بریتانایی بود و فیلم نکبت هم اولین تجربه او در نقش یک فیلم نامه نویس و کارگردان بود.

در فستیوال فیلم آمریکا در سال 2001 جایزه یک عمر فعالیت سینمایی به او اهدا شد. با این حال در همین سال مرحله جدیدی از حرفه او آغاز گشت. نقش‌های دیگر اولدمن متفاوت و مختلف هستند. او حتی در فیلم‌های بتمن و هری پاتر هم توانست شخصیت درونی نقش‌های خود را نشان دهد.

گری اولدمن در لئون

از جمله فیلم‌های مهم دیگر این دوره از او عبارت‌اند از: سیاره 51 (Planet 51)، متولد نشده (The Unborn) و بندزن خیاط سرباز جاسوس. او برای حضور در فیلم آخر جایزه بهترین بازیگر مرد امپایر را دریاف کرد و نامزد جایزه اسکار شد.

گری اولدمن در فیلم شوالیه تاریکی

از آنجاییکه گری در ایفای شخصیت‌های متفاوت استعداد ویژه‌ای دارند همکاران هالیوودی‌اش او را “بازیگر بازیگران” می‌نامند. در هر نقش او شاهد شخصیت متمایزی هستیم؛ مخاطبین حتی با شخصیت‌های منفی او هم همدردی می‌کنند؛ شخصیت‌های تاریخی او بسیار حقیقی و طبیعی هستند. اولدمن حتی در زمان ایفای نقش‌های مکمل هم شخصیت اصلی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. او حتی در فیلم‌های ضعیف هم می‌درخشد.

زندگی شخصی

گری اولدمن چهار بار ازدواج کرد. او در سال 1987 با لسلی منویل بازیگر ازدواج کرد. این ازدواج تنها 3 سال دوام داشت. زیرا گری اولدمن عاشق اما تورمن شده بود و بنابراین از همسرش جدا شد.

اولدمن و تورمن در سال 1990 ازدواج کردند اما دو سال بعد از هم جدا شدند. در این زمان اولدمن به الکل معتاد بود و حتی برک ترک در یک کلینیک بستری شد. اما تورمن این دوره از اعتیاد همسرش را دلیل جدایی او می‌داند.

گری اولدمن و دنیا فیورنتینو

گری پنج سال پس از جدایی از تورمن با دنیا فیورنتینو ازدواج کرد. دنیا یک عکاس حرفه‌ای بود و برای گری دو پسر به دنیا آورد. این بازیگر چهار پسر دارد که یکی از آن‌ها را به سرپرستی گرفته است. این زوج در سال 2001 از هم جدا شدند. دنیا معتقد بود که اعتیاد به الکل همسرش به دلیل اعتیاد به مواد مخدر شدیدتر شده است. طبق گفته او همسرش او را آزار می‌داد و کتکش می‌زد. خواننده جاز، الکساندرا ادینبورو چهارمین و آخرین همسرش است. آن‌ها در سال 2008 با هم ازدواج کردند و هنوز با هم هستند.

گری اولدمن در امروز

در آوریل سال 2016 تریلر علمی تخیلی “مجرم” (Criminal) اکران شد. گری اولدمن در این فیلم نقش واکر والز را ایفا کرد. در این فیلم حافظه یک مأمور ویژه به مغز یک مجرم خطرناک پیوند می‌خورد تا نیروهای امنیتی بتوانند به رهبر یک سازمان تروریستی دسترسی داشته باشند.

در سال 2017 فیلم رمانتیک “فضای میان ما” (Space Between Us) اکران شد. گری اولدمن در این فیلم نقش پدر نقش اصلی – پسری که به یک آزمایشگاه سری در مریخ برده می‌شود – را ایفا می‌کند.

گری اولدمن در فضای میان ما

او در اوت 2017 در فیلم کمدی اکشن “محافظ مزدور” (The Hitman’s Bodyguard) به کارگردانی پاتریک هیوز حضور یافت. بازیگران اصلی این فیلم عبارت اند از دشمنان قدیمی که باید برای روبه رو شدن با دیکتاتور با هم متحد شوند.

ساموئل ال. جکسون و رایان رینولدز نقش‌های اصلی فیلم را برعهده داشتند.

گری اولدمن در نوامبر 2017 در درام زندگی نامه‌ای “تاریک ترین لحظات” (The Darkest Hour) به کارگردانی جو رایت نقش اصلی را برعهده گرفت. این بازیگر نقش وینستون چرچیل را در اولین ماه‌های جنگ جهانی دون ایفا کرد.

او همچنین در اواخر سال 2017 در تریلر “قاتل شکارچی” (Hunter Killer) نقش اصلی را ایفا نمود. در این فیلم نیروی دریایی ایالات متحده نقش اصلی را داشته و هدفش نجات جهان است.

همچنین گری اولدمن پروژه‌ای به نام “اسب پرنده” (Flying Horse) را در دست ساخت دارد، یک درام زندگی نامه‌ای که اولدمن بازیگر، فیلم نامه نویس و کارگردان آن است. طرح داستان درباره زندگی عکاسی به نام ادوارد مایبریج در اواخر قرن 19 است که آثار هنری و مشاهدات اش به کشف برادران لومیر منجر می شود.

فیلم شناسی

  • سید و نانسی – Sid and Nancy
  • کتاب عیلی – The Book of Eli
  • کودک 44 – Child 44
  • دراکولا – Dracula
  • لئون – Léon
  • Interstate 60
  • بتمن آغاز می‌کند – Batman Begins
  • شوالیه تاریکی – The Dark Knight
  • شوالیه تاریکی برمی خیزد – The Dark Knight Rises
  • هری پاتر – Harry Potter
  • بندزن خیاط سرباز جاسوس – Tinker Tailor Soldier Spy
  • ماهی مرده – Dead fish
  • عنصر پنجم – The Fifth Element
  • Chattahoochee
  • Tracey Takes On…
  • نکبت – Sin
  • سرود کریسمس – A Christmas Carol
  • طلوع سیاره میمون‌ها – Dawn of the Planet of the Apes

تصاویری از گری اولدمن

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم