بیوگرافی جان تراولتا از کودکی تا به امروز + تصاویر

جان تراولتا (John Travolta) خواننده و بازیگر معروف آمریکایی است. بازی تراولتا در فیلم «خوش آمدی کوتر» (welcome back kotter) و تب شب یکشنبه (Saturday Night Fever) در دهه ۱۹۷۰ باعث شد نام وی بر سر زبان‌ها جاری شود. سال‌های بعد یعنی در دهه ۱۹۸۰ تقریباً در فیلمی بازی نکرد ولی در سال ۱۹۹۰ و با بازی در فیلم پالپ فیکشن (Pulp Fiction) اثر مشهور کویینتین تارانتینو، نامش مجدداً بر سر زبان‌ها افتاد.

بعد از این وی بازی در فیلم‌های مشهور دیگری را نیز پذیرفت. فیلم‌هایی همچون تغییر چهره که در آن با نیکلاس کیج همبازی بود، فیلم گرازهای وحشی نیز از فیلم‌هایی بود که تراولتا در آن به نقش‌آفرینی پرداخت. بخاطر بازی در فیلم پالپ فیکشن و تب شب یکشنبه تراولتا نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر شد. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این بازیگر را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام جان جوزف تراولتا (John Joseph Travolta)
متولد 18 فوریه، 1954 (29 بهمن 1332)
محل تولد انگلوود، ایالات متحده آمریکا
قد 188
شغل بازیگر، نویسنده، تهیه کننده، خواننده و رقصنده
وضعیت تأهل متأهل، همسر کلی پرستون

بیوگرافی جان تراولتا

جان تراولتا (John Travolta) یک بازیگر، خواننده، رقصنده و برنده جایزه گلدن گلوب و امی از آمریکا است. او در 18 فوریه 1954 در یک خانواده بزرگ به دنیا آمد و فرزند ششم بود. پدر او یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال بود و پس از بازنشستگی قطعات خودرو به فروش می‌رساند. مادر او هم معلم رقص بود.

جان تراولتا رقص را از مادرش آموخت. پدر در خانه چیزی شبیه استیج رقص درست کرده بود تا فرزندانش روی آن اجرا کنند. سه تن از این شش فرزند بازیگر شدند. جان از سن 6 سالگی رقص می‌کرد. معلم او برادر رقصنده معروف، جین کلی، بود. به نظر می‌رسید که جان برای رقصیدن آفریده شده است. او از سنین کم روی صحنه رقصید و در سن 16 سالگی بر روی استیج تئاترهای نیوجرسی به صورت حرفه‌ای می‌رقصید. سپس در برادوی بود که توانست توجه تهیه کنندگان را به خود جلب نماید.

جان تراولتا در جوانی

تراولتا در سال 1966 به مدرسه بازیگری نیویورک وارد شد و در حیطه رقص و آواز تحصیل نمود. سپس در دبیرستان وایت مارو به تحصیلات خود ادامه داد اما در سال 1970 از مدرسه خارج شد و در کمدی موزیکال Bye Bye Birdie اولین نقش خود را به دست آورد.

فیلم‌های او

تراولتا اولین نقش‌های خود را در سال‌های 1970 ایفا نمود. او برای اولین بار در سال 1975 در موزیکال Welcome Back, Kotter در تلویزیون ظاهر شد. در همان سال در فیلم “باران شیطان” (The Devil’s Rain) حضور پیدا کرد. اولین تجربه‌های هنرپیشگی او موفق بودند و در نهایت از انتخاب حرفه بازیگری مطمئن شد.

نقش او در فیلم “تب شب یکشنبه” (Saturday Night Fever) باعث شهرت او شد. این فیلم در سال 1977 ضبط شد و جان نقش فردی که، همانند جوان‌های دیگر آن دوره، عاشق دیسکو بود را ایفا کرد. او توانست در این فیلم مهارت رقص و بازیگری خود را نشان دهد. تراولتا برای ایفای این نقش نامزد اسکار شد.

جان تراولتا در گریس

با این حال بسیاری فیلم “گریس” (Grease) ورود او به دنیای هالیوود می‌دانند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های اوست و باعث شهرت او شد. از آن به بعد او حداقل سالی یک فیلم داشت. به زودی او به یک چهره جذاب که خوب می‌رقصید تبدیل شد.

فیلم “فرار از مرگ” (Staying Alive) سیلوستر استالونه در حرفه بازیگری تراولتا یک نقطه عطف بود. او در این فیلم سرنوشت غم انگیز یک رقصنده را نشان می‌داد که در کنار پیروزی با شکست، غم، جراحت و ناامیدی، مواجه می‌شد.

تراولتا پس از بازی در نقش یک گانگستر در “داستان عامیانه” (Pulp Fiction) به یک بازیگر مطرح تبدیل شد. این فیلم در سال 1994 عرضه شد و پس از آن کارگردان‌ها پروژه‌های جدید را به او پیشنهاد کردند. منتقدین و مخاطبین رقص او و اما تورمن را بسیار دوست داشتند.

رقص جان تراولتا و اما تورمن

او در سال 1995 در فیلم “کوتوله را بگیر” (Get Shorty) یک نقش مهم داشت. او نامزد گلدن گلوب شد و برای اولین بار این جایزه را از آن خود نمود. سپس در پروژه‌های موفقی حضور پیدا کرد، از جمله ملودرام “مایکل” (Michael)، درام نظامی “خط باریک قرمز” (The Thin Red Line)، تریلر جنایی “تغییر چهره” (Face/Off)، کمدی تراژدی “رنگ‌های بنیادین” (Primary Colors) و درام “فعالیت مدنی” (A Civil Action).

مخاطبین بازی او در فیلم مایکل را بسیار دوست دارند و یکی از دیالوگ‌های فیلم هم بسیار به یادماندنی شده است: او یک فرشته است… نه یک قدیس.

جان تراولتا در فیلم مایکل

تراولتا در سال 2000 فیلم “آوردگاه زمین” (Battlefield Earth) را ساخت و نقش اصلی آن را هم به عهده گرفت. نسخه سینمایی رمانی به همین نام از ران هابارد چندان مورد توجه واقع نشد و علاوه بر آن نامزد جایزه تمشک طلایی هم شد. این فیلم در سال 2001 هفت جایزه تمشک طلایی دریافت کرد، از جمله جایزه بدترین بازیگر. همچنین در سال 2010 آن را بدترین فیلم دهه نامیدند. طرفداران او این فیلم را یک شکست در کارنامه سینمایی او می‌دادند.

جان تراولتا و اما تورمن

با این حال اپیزودهای نقش آفرینی او و آهنگ‌هایی که در فیلم‌ها خواند افسانه‌ای شدند. طرفداران صحنه‌های فیلم “گریس” را بسیار دوست دارند. او در این فیلم به همراه الیویا نیوتون جان آواز خواند.

زندگی شخصی

جان تراولتا پدر سه فرزند است که بزرگ‌ترین آن‌ها دیگر زنده نیست. در 2 ژانویه 2009 پسر 16 ساله او در طی یک حمله صرع از دنیا رفت. این اتفاق در خانه او در باهاما رخ داد.

جان تراولتا و همسرش

کلی پرستون همسر اوست و آن‌ها از سال 1991 با هم ازدواج کردند.

جان تراولتا عاشق هواپیماست. او همیشه این علاقه را داشته و از 5 سالگی عاشق “پرنده‌های فلزی” بوده است. او در کودکی می‌خواست خلبان شود. او مدل‌های مختلف هواپیما را نگهداری کرده و می‌تواند ساعت‌ها به تماشای تمرین هواپیماهای نظامی، در نیروی هوای آمریکا که در نزدیکی خانه‌شان است، بنشیند.

جان تراولتا و خانواده

در کلکسیون هواپیماهای او مدل‌های مختلف دیده می‌شود، برای مثال او یک بوئینگ 707 دارد. او دارای گواهینامه خلبانی است و می‌تواند هزاران ساعت پرواز کند. جان هواپیماهای خصوصی‌اش را به نام فرزندانش نام گذاری کرده است.

جان تراولتا به مدت 40 سال است که به دین ساینتولوژی روی آورده است. او در صحنه فیلم “باران شیطان”، زمانی که مکزیکی‌ها کتاب ساینتولوژی را به او معرفی کردند، با این جنبش آشنا شد.

تراولتا به انجام کارهای خیریه هم می‌پردازد. او در سال 2010 شخصاً دارو و پوشاک را برای زلزله زده‌های هایتی فرستاد تا پزشکان آن‌ها را به دست مردم برسانند. او و همسرش به خیریه‌های کودکان و خیریه‌های دیگر کمک می‌کنند.

جان تراولتا در امروز

تراولتا در سال 2017 بوئینگ 707 خود را در اختیار موزه استرالیا قرار داد تا نمایش داده شود. او دلیل این کار را تلاش این موزه برای احیای هواپیماهای تاریخی عنوان نمود. این گفته او در وب سایت رسمی‌اش منتشر شد.

جان تراولتا گفت، “باعث افتخار من است که اعلام کنم که هواپیمای بوئینگ 707 محبوب من به موزه تاریخی استرالیا اهدا شده است.”

طبق گفته او این هواپیما از سال 1964 در فرودگاه استرالیا به پرواز درآمده و سپس برای مصارف شخصی استفاده می‌شد. او معتقد است برای استفاده مجدد این هواپیما باید تعمیرات زیادی روی آن انجام داد اما او مطمئن است که این موزه می‌تواند آن را احیا کند.

رئیس این موزه، باب دلاهانتی، در مصاحبه‌ای با ایلاوارا مرکوری، روزنامه نگار استرالیایی، عنوان کرد که یک تیم مهندسی آماده پرواز به فلوریدا هستند تا تجهیزات لازم برای احیای این هواپیما را وارد کنند. او درباره تاریخ پرواز این هواپیما صحبتی نکرد اما تصدیق کرد که در حین پرواز این هواپیما از آمریکا به استرالیا، این بازیگر حضور خواهد داشت.

این روزها تراولتا یکی از گرانقیمت ترین بازیگران هالیوودی است و هنوز هم به نقش آفرینی می‌پردازد. در سال 2016 فیلم “من خشمگین هستم” (I am wrath) و فیلم وسترن جنایی “در دره خشونت” (In the Valley of Violence)، از او منتشر شد. همچنین  میم های اینترنتی هم شهرت او را افزایش دادند. گانگستر وینسنت وگا، قهرمان فیلم “داستان عامیانه” یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های اوست.

در یکی از اینمیم ها تراولتا مشغول تبلیغات برای یک فروشگاه کفش بلاروسی است. کارگردان اینمیم ویدیویی ساخته که در آن این بازیگر معروف به یک فروشگاه خالی وارد می‌شود.

امروزه گیف های بیشتر و بیشتری عرضه می‌شود. جان درباره آن‌ها نظری نمی‌دهد اما اینمیم ها و گیف ها شهرت او را افزایش خواهند داد.

رسانه‌ها همیشه به سبک زندگی او توجه کرده‌اند. منتقدین و مخاطبین تصاویر زیبای خانه او را به یاد دارند. برای مثال او هواپیما را در مقابل درب خانه پارک می‌کند، باند فرود دارد و در گاراژ خانه از 16 خودرو نگهداری می‌کند. گفته می‌شود که ارزش چنین عمارتی 12.5 میلیون دلار است.

فیلم شناسی

  • تب یکشنبه شب – Saturday Night Fever – 1977
  • گریس – Grease – 1978
  • فرار از مرگ – Staying Alive – 1983
  • داستان عامیانه – Pulp Fiction – 1994
  • مایکل – Michael – 1996
  • فعالیت مدنی – A Civil Action – 1998
  • خط باریک قرمز – The Thin Red Line – 1998
  • میدان نبرد زمین – Battlefield Earth – 2000
  • اره ماهی – Swordfish – 2001
  • بیسیک – Basic – 2003
  • مجازاتگر – The Punisher – 2004
  • قلب‌های تنها – Lonely Hearts – 2006
  • گرفتن بلهام 123 – The Taking of Pelham 1 2 3 – 2009
  • کریستی – Kirstie – 2013
  • من خشمگین هستم – I am wrath – 2016
  • در دره خشونت  – 2016 – In the Valley of Violence

تصاویری از جان تراولتا

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم