بیوگرافی شارلیز ترون از کودکی تا به امروز + تصاویر

شارلیز ترون (Charlize Theron) هنرپیشه و تهیه‌کننده آفریقای جنوبی-آمریکایی است. وی سابقاً نیز درزمینهٔ مد فعالیت می‌کرد. ترون کار خود را از اواخر دههٔ ۹۰ و با بازی در فیلم‌هایی چون ۲ روز در دره، جو یانگ نیرومند، وکیل مدافع شیطان و قوانین خانه سایدر آغاز کرد. او برای بازی در نقش قاتل سریالی زن در هیولا توانست علاوه بر کسب نقدهای مثبت منتقدین، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را ببرد تا اولین آفریقایی باشد که در رده بازیگران، موفق به کسب اسکار می‌شود. همچنین وی برای بازی در فیلم سرزمین شمالی نامزد جایزه اسکار شد.

ترون در سال ۲۰۰۵، ستاره خود را بلوار مشاهیر هالیوود کسب کرد. پرفروش‌ترین فیلمی که در آن بازی کرده، فیلم هنکاک است که بیش از ۶۰۰ میلیون دلار فروش داشت. در اواخر سال ۲۰۰۹ نیز مجری‌گری مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتبال را در کشورش به عهده داشت.

او در پانزده سالگی، شاهد کشته شدن پدرش به دست مادرش بود و در راه تبدیل شدن به یک رقاص باله، دچار مصدومیت شدید زانو شد و دیگر نتوانست به این رقص ادامه دهد. شارلیز در کارهای خیریه زیادی شرکت کرده و خود مؤسسه‌ای برای کمک به مردم کشورش دارد. در سال ۲۰۰۸ بود که از طرف دبیرکل سازمان ملل، به عنوان سفیر صلح این سازمان انتخاب شد. وی همچنین از اعضای فعال حمایت از حقوق زنان و دفاع از حقوق حیوانات و حامی حقوق همجنس‌گرایان است. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این بازیگر محبوب را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام شارلیز ترون (Charlize Theron)
متولد 7 اوت، 1975 (16 مرداد 1354)
محل تولد بنونی، آفریقای جنوبی
قد 177
شغل مدل و بازیگر آمریکایی
وضعیت تأهل مجرد

بیوگرافی شارلیز ترون

شارلیز ترون (Charlize Theron) یک بازیگر و مدل مریکایی است که بسیاری زیبایی، وقار و سبک او را می‌پسندند. ترون با بازی در فیلم “وکیل مدافع شیطان” (The Devil’s Advocate) توانست توجه مخاطب را به خود جلب کرده و سپس با حضور در حدود 50 پروژه دیگر استعداد بازیگری خود را ثابت کند.

شارلیز ترون تنها فرزند خانواده گردا آلتا و چارلز جیکوبز ترون بود. او در 7 اوت 1975 در بنونی آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او از سمت مادر دارای نژاد آلمانی و از سمت پدر دارای نژاد هلندی و فرانسوی است. والدین او کشاورز بوده و کارخانه جاده سازی داشتند. گردا ترون، مادر مصصم شارلیز این کارخانه را اداره می‌کرد.

شارلیز ترون در کودکی

شارلیز کودکی خود را در مزرعه خانوادگی خود در بنونی، در نزدیکی ژوهانسبورگ، که مدرسه ابتدایی‌اش در آنجا بود، گذراند. ارتباط با کارگران بومی مزرعه که از نژادهای مختلف آفریقا بودند باعث شد که شارلیز زبان محلی و گویش‌ها را یاد بگیرد. شارلیز به زودی توانست به زبان انگلیسی هم همانند زبان آفریقایی بومی مسلط شود.

از آنجاییکه مزرعه خانوادگی او در دل طبیعت بود بنابراین او امروزه مدافع حقوق حیوانات است. او در سن 6 سالگی به کلاس باله رفت. در سن 13 سالگی به مدرسه راهنمایی ژوهانسبورگ رفت. او در این شهر در مدرسه هنر ملی تحصیل کرد.

شارلیز ترون به همراه خانواده

شارلیز در سن 15 سالگی با حادثه تلخی مواجه شد، زیرا پدر او که به الکل معتاد بود درگذشت. گفته می‌شود که گردا همسرش را کشته اما پلیس نتوانست این موضوع را ثابت کند زیرا گردا به عنوان دفاع از خود به همسرش شلیک کرده بود. این بازیگر در مصاحبه‌ها گفت که پدرش در تصادف رانندگی کشته شده است.

مدلینگ

مادرش بر آینده این دختر تأثیر بسزایی داشت. شارلیز در سن 16 سالگی به اصرار مادر در مسابقه مدلینگ شرکت کرد. سپس در مسابقه بین المللی مدلینگ ایتالیا در پوزیتانو شرکت کرد و پس از پیروزی با آژانس مدلینگ میلان قرارداد یک ساله بست. قد بلند او (177 سانتی متر) آینده مدلینگ او را تضمین می‌کرد. در این زمان بود که تصمیم گرفت از همه جای اروپا دیدن کند. پس از اتمام این قرارداد به نیویورک رفت و مدت زمان طولانی در آن جا ماند.

از آنجاییکه همیشه دوست داشت بالرین شود بنابراین در نیویورک به مدرسه باله رفت. در اوقات بیکاری هم به صورت نیمه وقت به مدلینگ می‌پرداخت. اما با آسیب زانوی او همه چیز دگرگون شد. او باید برای همیشه رقص را فراموش می‌کرد. او تصمیم داشت به خانه بازگردد اما به درخواست مادرش به میامی رفت. در آنجا چندین ماه به عنوان مدل کار کرد. سپس مجدداً به درخواست مادرش تصمیم گرفت بازیگری در هالیوود را انتخاب کند.

فیلم‌های او

شارلیز با یک بلیت یک طرفه از میامی به لس آنجلس رفت. چندین ماه اول برای او دشوار بود. یک بار برای نقد کردن چک مادرش به بانک رفت اما بانکدار از انجام این کار امتناع کرد. شارلیز عصبانی شد زیرا این پول تنها منبع مالی او برای خوراک و زندگی بود. اما او ضعف نشان نداد بلکه با زبان انگلیسی و آفریقایی با آن کارمند بحث کرد.

این اتفاق به یک رسوایی بزرگ تبدیل شد. جان کراسبی بزرگ در آنجا حضور داشت و از ابتدا تا انتها شاهد این ماجرا بود. او به ترون کمک کرد تا در عرصه بازیگری اولین قدم‌های خود را بردارد. او در ابتدا در چندین تست بازیگری شرکت کرد، سپس به کمک کراسبی به کلاس بازیگری رفت تا در آنجا از شر لهجه آفریقای جنوبی خود رها شود.

اولین نقش او در فیلم “وکیل مدافع شیطان” بود که باعث موفقیت اش شد. او در کنار ستارگانی چون آل پاچینو و کیانو ریوز بازی کرد و بهتر از این نمی‌شد. ترون به خوبی توانست نقش همسر شخصیت اصلی را ایفا کند که به شیزوفرنی مبتلا بود. شارلیز پس از شروع فیلم برداری به مدت سه ماه به بیمارستان روانی می‌رفت و هر روز رفتار این بیماران را بررسی می‌کرد.

شارلیز ترون در بازی گوزن ها

به گفته خودش شباهت او با شارون استون، که در آن زمان محبوب بود، باعث شد در این نقش حضور پیدا کند. هر دوی آن‌ها نقش بلوندهای جذاب و شیطانی را ایفا کردند.

در فیلم “بازی گوزن‌ها” (Reindeer Games) بن افلک نقش مقابل ترون را ایفا کرد. شارلیز باید برای بازی در این فیلم اکشن در صحنه‌های اروتیک برهنه ظاهر می‌شد. این فیلم با انتفاد منتقدین مواجه شد اما ترون این قابلیت را داشت تا در ژانرهای مختلف بازی کند: او پیش از این در فیلم‌های ملودرام حضور داشت.

اما در کارنامه بازیگری او تنها فیلم‌های موفق دیده نمی‌شود. پروژه “نوامبر شیرین” (Sweet November) در کنار کیانو ریوز به یک شکست تبدیل شد، اگرچه از این فیلم انتظارات بالایی وجود داشت. شارلیز حتی برای این فیلم بازی در نقش اصلی فیلم برنده جایزه اسکار “پرل هاربر” (Pearl Harbour) را رد کرده بود. اما این پروژه ناموفق بود و شارلیز نامزد جایزه تمشک طلایی شد.

شارلیز ترون و کیانو ریوز

اما حرفه او به سرعت رشد کرد. ترون در فیلم “هیولا” (Monster) نقش یک قاتل سریالی را بازی کرد. او برای بازی در این نقش باید 14 کیلو وزن اضافه کرده و به یک زن نازیبا تبدیل می‌شد. اما تلاش او بیهوده نبود، منتقدین بازی او در این فیلم را یکی از بهترین نقش آفرینی‌های تاریخ سینما می‌دانستند. ترون برای این پروژه، در فوریه 2004 جایزه اسکار را دریافت کرد. او همچنین جایزه گلدن گلوب را نیز به دست آورد. او اولین بازیگر آفریقای جنوبی بود که جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. زمانی که به خانه بازگشت نلسون ماندلا شخصاً به پیشواز او رفت تا تبریک بگوید.

جایزه اسکار باعث شد مشکلات مالی که به مدت طولانی به آن دچار بود را حل کند. در سال 2005 ستاره خیابان مشاهیر هالیوود را دریافت کرد و در سال 2006 به گفته “گزارشگر هالیوود” در فهرست گران قیمت‌ترین بازیگران زن هالیوود قرار گرفت. به زودی برای بازی در فیلم “سرزمین شمالی” (North Country) نامزد اسکار و گلدن گلوب شد.

شارلیز ترون در فیلم هیولا

سال 2008 هم برای او یک سال موفق بود. او در کنار ویل اسمیت در فیلم “هنکاک” (Hancock) حضور یافت. این فیلم در آمریکا 230 میلیون دلار و در جهان حدود 400 میلیون دلار فروش داشت.

شارلیز ترون در فیلم هنکاک

این بازیگر به دلیل ایفای نقش‌های مختلف شهرت دارد زیرا می‌تواند نقش یک زن اغواگر یا یک سرباز میدان جنگ را به خوبی ایفا کند.

شارلیز در سال 2009 در تریلر آخرالزمانی “جاده” (The Road”) نقش اصلی را ایفا کرد. در سال 2011 در کمدی تراژدی “بزرگسالان جوان” (Young Adult) نقش یک نویسنده را ایفا کرد. و در سال 2012 در فیلم فانتزی “سفیدبرفی و شکارچی” (Snow White and the Huntsman) نقش اصلی منفی، ملکه، را ایفا کرد.

شارلیز ترون در سفیدبرفی و شکارچی

در سال 2015 فیلم استرالیایی “مکس دیوانه: جاده خشم” (Mad Max: Fury Road) عرضه شد که دنباله سری‌های قبلی آن بود. این فیلم را می‌توان یک نسخه متفاوت دانست زیرا در این سری نقش مکس به جای مل گیبسون همانند سری‌های پیشین، توسط تام هاردی ایفا شد.

ترون نقش سرباز معروف فریوزا را ایفا کرد. او در این نقش متفاوت موهایش را تراشید و لباس‌های زبر و خشن به تن کرد. بازی زیبا و تاثیرگذار شارلیز توانست بازی نقش مکس را در سایه قرار دهد.

طبق گفته عوامل فیلم ضبط این پروژه کمی دشوار بود: زیرا در یک مکان دورافتاده و در زیر نور آفتاب ضبط انجام می‌شد و ترون و هاردی اغلب با هم مشکل داشتند. اما ارزشش را داشت زیرا این فیلم نامزد ده جایزه اسکار شد و شش جایزه را دریافت کرد. همچنین این فیلم چهار جایزه بافتا نیز به دست آورد.

شارلیز ترون در مکس دیوانه: جاده خشم

این فیلم با نقدهای مختلف منتقدین مواجه شد. یکی از موضوعات اصلی نقد منتقدین حضور تعداد زیاد بازیگران زن بود که حضور آن‌ها در مقابل دوربین هم طولانی بود. به همین دلیل برخی از منتقدین فیلم را انقلابی و برخی دیگر غیرواقعی توصیف کردند.

با این حال حضور در این فیلم جایگاه شارلیز ترون را تثبیت کرد. او در کمپین تبلیغاتی کریستین دیور به چهره جادور و الهام بخش گالیانو تبدیل شد. در تبلیغات دیور نه تنها ظاهر ترون نشان داده می‌شود بلکه از مهارت‌های بازیگری او هم استفاده شده: هر ویدیو یک فیلم رمانتیک کوچک است.

لباس‌هایی که شارلیز ترون در مراسم اسکار یا گلدن گلوب به تن می‌کند معمولاً توسط گالیانوی معروف طراحی می‌شوند.

زندگی شخصی او

زندگی شخصی شارلیز ترون پر از اتفاقات مختلف، شایعات و روابط عاشقانه است. تمام مردان جهان این زن زیبا را می‌پرستند. در اواسط دهه 90 این بازیگر به مدت دو سال با کریگ بیرکوی بازیگر رابطه داشت. از سال 1997 تا 2001 نیز با استفان جنکینز موزیسین روابط نزدیکی داشت.

شارلیز ترون و استوارت تاونسند

شارلیز ترون در فیلم “به دام افتاده” (Trapped) در سال 2002 با استوارت تاونسند آشنا شد. برای مدت زمان طولانی رابطه آن دو را یکی از بهترین و زیباترین روابط هالیوودی می‌دانستند. اما پس از تعطیلات کریسمس در مکزیک، شارلیز حلقه خود را درآورد. آن‌ها در ابتدای سال 2010 از هم جدا شدند. این بازیگر از سال 2014 تا 2015 با شان پن رابطه داشت اما مادرش این رابطه را نمی‌پذیرفت.

این بازیگر در مارس 2012 از کشور آفریقای جنوبی یک فرزند به سرپرستی گرفت و سپس در جولای 2015 نیز یک فرزند دیگر را. او در حال حاضر در لس آنجلس زندگی می‌کند. رسانه‌ها درباره رفتار او با فرزندانش کنجکاو هستند. او به پسر بزرگ‌ترش اجازه می‌دهد که دامن و پیراهن به تن کند، شبیه پرنسس‌های دیزنی باشد و حتی در پیاده روی‌ها کیف زنانه همراه داشته باشد. رسانه‌های روسی این حرکت او را باورهای آزادی خواهانه غربی می‌دانند، همچنین معتقد است که این باور او به این دلیل است که به تنهایی فرزندانش را بزرگ می‌کند.

شارلیز در این باره می‌گوید که جکسون خودش لباس‌هایش را انتخاب می‌کند و از لباس‌های روشن و دامن خوشش می‌آید. شارلیز در این باره نگران نیست و معتقد است هر لباسی برای کودکان با هر جنسیتی مناسب است. او معتقد است که اجازه ندادن به فرزندش برای انتخاب لباس دلخواه یا محدود کردن او به دلیل جنسیت اش می‌تواند عواقب بدی داشته باشد.

شارلیز ترون و فرزندش

این بازیگر به هنجارهای جنسیتی باور ندارد و در طول حرفه بازیگری خود مدل موهای مختلف را انتخاب کرده و حتی موهای خود را تراشیده است. او به رسانه‌ها گفته که موی کوتاه پسرانه مدل موی مورد علاقه اوست.

تصاویر مختلف او با مایوی شنا نشان دهنده این است که او در این باره اهمیتی نمی‌دهد و نه تنها در ساحل بیکینی می‌پوشد بلکه حتی حین پیاده روی با سگش و یا بازی با فرزندانش در هوای خوب نیز بیکینی به تن می‌کند. این بازیگر زیبا در طی روز چندین بار بیکینی خود را عوض می‌کند.

او حساب کاربری اینستاگرام دارد و در آنجا تصاویر شخصی و روزمره را به اشتراک می‌گذارد. او در صفحه رسمی خود 2 میلیون کاربر دارد.

شارلیز ترون در امروز

ترون در سال 2016 در سری دوم “سفیدبرفی و شکارچی” به نقش ملکه بازگشت. او در پاییز 2016 فیلم برداری فیلم Tully را آغاز کرد. او برای نقش مادری که صاحب چندین فرزند است 16 کیلو اضافه وزن پیدا کرد (نظر رسانه‌های در این باره مختلف است: از 54 تا 61 کیلو).

شارلیز ترون و خاویر باردم در آخرین چهره

در پایان سال 2016 تریلر فیلم “آخرین چهره” (The Last Face) در وب منتشر شد و شارلیز ترون، ژان رنو و خاویر باردم نقش‌های اصلی را برعهده داشتند. شان پن در این فیلم کارگردانی را تجربه کرد. این فیلم از همان ابتدا با واکنش‌های منفی مواجه شد و منتقدین این فیلم را بدترین فیلم 20 سال اخیر معرفی کردند.

شارلیز ترون در فیلم سریع و خشن 8

در آوریل 2017 شارلیز در سری هشتم فیلم اکشن “سریع و خشن” (The Fast and the Furious) حضور یافت. شارلیز در سری‌های قبلی این فیلم حضور نیافته بود و در این فیلم نقش منفی سیفر را ایفا کرد.

فیلم بعدی او تریلر جاسوسی “بلوند اتمی” (Atomic Blonde) بود که در آن نقش اصلی را برعهده داشت. این فیلم درباره آژانس‌های سری در دوران جنگ سرد است.

فیلم شناسی

  • جو یانگ نیرومند – Mighty Joe Young
  • قوانین خانه سایدر – The Cider House Rules
  • نوامبر شیرین – Sweet November
  • هیولا – Monster
  • سرزمین شمالی – North Country
  • هنکاک – Hancock
  • دشت سوزان – The Burning Plain
  • بزرگسالان جوان – Young Adult
  • آخرین چهره – The Last Face
  • سفیدبرفی و شکارچی – White Snow and the Huntsman
  • مکس دیوانه: جاده خشم – Mad Max: Fury Road
  • سرنوشت حشمگین – The Fate of the Furious

تصاویری از شارلیز ترون

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم