20 حقیقت عجیب درباره بیل گیتس که برایتان جالب خواهد بود

بیل گیتس با ثروتی معادل 86 میلیارد دلار یکی از ثروتمندترین افراد جهان است. اما احتمالا درباره این بنیان‌گذار مشهور مایکروسافت چیزهای کمی می‌دانید.

بیل گیتس در سال 1955 در سیاتل به دنیا آمد و از همان ابتدای کودکی به تکنولوژی علاقه داشت. در مدرسه با دوست و شریک دیرینه‌اش پائول آلن آشنا شد. آن‌ها به همراه یکدیگر، قبل از راه‌اندازی مایکروسافت، تجارت کوچکی به راه انداختند.

قبل از این‌که متوجه علاقه‌اش به کامپیوتر شود تصمیم داشت وکیل شود و به همین دلیل در هاروارد تحصیلات مقدماتی را انجام داد. اما درنهایت انصراف داد، مایکروسافت را راه‌اندازی نمود و با همسر و کارمندش ملیندا آشنا شد. امروزه گیتس نه‌تنها یک میلیاردر و تکنسین خودساخته، بلکه یک خیر، نویسنده و حتی یک شوالیه است.

1. گیتس اولین نرم‌افزار کامپیوتر را در 13 سالگی برنامه‌نویسی کرد.

گیتس بعد از تحصیل در مدرسه دولتی به یک مدرسه خصوصی در سیاتل رفت. در این مدرسه متوجه علاقه‌اش به برنامه‌نویسی و کامپیوتر شد و دوست دیرینه‌اش پائول آلن که بعدها شریکش شد، را ملاقات کرد. همچنین اولین نرم‌افزار خود را در سن 13 سالگی برنامه‌نویسی نمود. این برنامه بر اساس زبان ساده کامپیوتر طراحی‌شده بود نوعی بازی بود که در آن شخصیت‌ها علیه کامپیوتر بودند.

2. گیتس نرم‌افزار برنامه کلاس‌های دبیرستانش را طوری تغییر داد که همیشه در کلاس‌های مختلط باشد.

مدرسه خصوصی دوم در سیستم برنامه‌ریزی کلاس‌ها از گیتس استفاده می‌کرد. گیتس و دوستش پائول از این فرصت پیش‌آمده و مهارت‌های کامپیوتری خود استفاده کرده و طوری برنامه‌ریزی کردند که در کلاس‌های مختلط قرار بگیرند.

“پائول هم به همراه من برنامه‌نویسی می‌کرد. متأسفانه او دو سال از من بزرگ‌تر بود و آن زمان به کالج رفت. و من از قرار گرفتن در کلاس دخترها لذت می‌بردم.” گیتس در گفتگو با بی‌بی‌سی این خاطرات را بیان نمود.

3. گیتس و آلن پیش از مایکروسافت تجارت کوچکی به راه انداخته بودند.

گیتس و آلن از همان زمان به دوستان دیرینه هم تبدیل شدند، شاید دلیلش این بود که هردو به کامپیوتر علاقه داشتند. هنگامی‌که در مدرسه تحصیل می‌کردند شرکت کوچکی راه‌اندازی نمودند. آن‌ها سیستمی طراحی نمودند که ترافیک وزارت راه واشنگتن را بررسی می‌کرد. آن‌ها از این تجارت 20000 دلار درآمد کسب کردند اما پس‌ازاین که آلن برای کار در هانی ول به بوستون رفت و گیتس هم به هاروارد رفت، این شراکت پایان یافت.

4. او نمره اس ای تی بالایی داشت

شاید تعجب‌برانگیز باشد که این نابغه دنیای کامپیوتر در آزمون اس ای تی نمره‌ای نزدیک نمره کامل دریافت نمود. او در آزمون ورودی کالج از 1600 نمره 1590 را دریافت نمود.

5. گیتس  در کالج در رشته حقوق تحصیل نمود.

در سال 1973 او تحصیلات مقدماتی را در دانشگاه هاروارد ادامه داد و تصمیم داشت جا پای پدر وکیلش بگذارد. اما در سال بعد نظرش عوض شد و به دروس ریاضی و علوم علاقه پیدا کرد. بنابراین دو سال پس از تحصیل در هاروارد این رشته را رها کرد تا مایکروسافت را راه‌اندازی کند.

6. گیتس دو بار در حین رانندگی دستگیر شده است

در سال 1975 و در سن 19 سالگی به دلیل سرعت زیاد با ماشین پورشه خود و نداشتن گواهینامه دستگیر شد. اما از این تجربه درس نگرفته و دو سال بعد نیز به دلیل ایجاد ترافیک و نداشتن گواهینامه دستگیر شد.

گفته می‌شود که نماد آیکون مایکروسافت Outlook 10 از عکس بازداشت او الهام گرفته‌شده است.

7. همسرش ملیندا قبلاً کارمندش بود.

ملیندا پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه دوک در سال 1985 اولین شغل خود را در استارت آپ مایکروسافت تجربه نمود.

“از کار کردن در این شرکت بسیار هیجان‌زده بودم. و هر پیشنهاد کاری از این شرکت را قبول می‌کردم.” ملیندا به اخبار سی بی اس گفت.

ملیندا پس از مدت کوتاهی عملکرد درخشانی نشان داد و موردتوجه رئیسش قرار گرفت.

طبق گفته گیتس به سی بی اس “م ناو را در جلسات فروش نیویورک ملاقات کردم. و پس از یک هفته یا بیشتر در محوطه پارکینگ به سراغش رفتم و از او خواستم با هم آشنا شویم.”

8. او زمانی جوان‌ترین میلیاردتر جهان بود.

او اولین بار در سال 1987 و در سن 31 سالگی به ثروتی معادل یک میلیارد دلار دست یافت و جوان‌ترین میلیاردتر تاریخ شد.

9. در روز عروسی‌اش تمام اتاق‌های هتل را اجاره کرد.

مراسم عروسی‌اش در هتل لانای در هاوایی انجام گرفت و برای این‌که حریم خصوصی‌اش حفظ شود تمام اتاق‌های هتل را اجاره نمود. در آن زمان (1994) او دومین فرد پولدار در آمریکا بود. طبق گفته‌ها، برای این‌که خبرنگارها و پاپاراتزی ها را از فضا دور نگه دارد تمام هلیکوپترهای منطقه را استخدام کرد.

10. او عادت داشت شماره کارت تمام کارمندان خود را حفظ کند.

گیتس با کارت زدن کارمندان خود راضی نمی‌شد و شماره کارت تمام کارمندان را حفظ می‌کرد تا مطمئن شود تمام آن‌ها در محل کار حاضرشده‌اند.

“من شماره کارت تمام کارمندان را از حفظ بودم، بنابراین می‌دانستم که در چه ساعتی به محل کار آمده و چه ساعتی خارج می‌شوند. درنهایت زمانی که تعداد کارمندان بیشتر شد مجبور شدم این عادت را ترک کنم. ”

11. گیتس دفترچه نوشته‌های داوینچی را به قیمت 30.8 میلیون دلار خریداری کرد.

علاوه بر هواپیمای شخصی‌اش، یکی از گران‌ترین دارایی‌های او مستندات لستر (the Codex Leicester) که یک مجموعه از نوشته‌های لئوناردو داوینچی است که متعلق به قرن 16 می‌باشد. در حراجی سال 1994 گیتس این نوشته‌ها را به ارزش 30.8 میلیون دلار خریداری کرد و این نوشته‌ها را به گران‌ترین کتاب جهان تبدیل نمود. او گاهی اوقات این دفترچه را به موزه‌ها قرض می‌دهد.

12. در سال 1995 گیتس ثروتمندترین فرد جهان بود.

در جولای 1995 و در سن 39 سالگی، گیتس با ثروتی معادل 12.9 میلیارد دلار به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد. او چندبار این عنوان را از دست داده است اما همیشه در بالای لیست قرار دارد.

13. در سفر به بروسل یک کیک به صورت او کوبیده شد.

در سال 1998 و طی سفری به بروسل، گیتس به همراه بیش از 400 فرهیخته، تاجر و کارمند دولت، رهسپار جلسه‌ای شده بود. هنگام ورود به ساختمان فردی با او شوخی کرد و یک کیک را به‌صورت او کوبید. اما بعدازآن از او عذرخواهی کرد و گیتس هم از دریافت غرامت خودداری نمود.

“آن کیک چندان هم خوشمزه نبود” بیل گیتس.

14. بیل و ملیندا گیتس بزرگ‌ترین موسسه خیریه جهان را بنیان‌گذاری نموده‌اند.

در سال 2000 آن‌ها موسسه بیل و ملیندا گیتس را راه‌اندازی نمودند. با کمک‌های سرمایه‌گذاران مهم، چهره‌های اجتماعی و هنرمندان معروفی چون وارن بوفی، هیلاری کلینتون، مادلین آلبرایت، جک نیکولاس و بیگ شان، این موسسه به بزرگ‌ترین موسسه خیریه خصوصی جهان تبدیل شد. در سال 2015، 39.6 میلیارد دلار اعانه جمع‌آوری‌شده بود.

15. ملکه به او لقب شوالیه داده است.

در سال 2005 بیل گیتس به دلیل فعالیت‌های خیریه و موفقیت‌هایش در عرصه تکنولوژی، از ملکه انگلستان لقب شوالیه دریافت نمود. در طی این مراسم گیتس و همسرش ملیندا در قصر باکینگهام ملکه و دوک ادینبرگ را ملاقات نمودند. ازآنجایی‌که شهروند بریتانیا نیست نمی‌تواند لقب “سر” دریافت کند.

16. یکی دیگر از آرزوهایش این است که نمیرد.

در سال 2013 و طی مصاحبه‌ای که مصاحبه‌کننده می‌توانست هر سؤالی بپرسد، در انتهای مصاحبه از گیتس پرسید آیا آرزوی مانده که نتواند به آن دست یابد؟ او پاسخ داد ” فوت نکردن”

17. اگر می‌توانست قدرت ماورایی داشته باشد، این قدرت این بود که انرژی بیشتری داشته باشد.

در سال 2016 ملیندا و بیل گیتس قدرت‌های ماورایی که آرزو می‌کردند داشته باشند را به اشتراک گذاشتند. شاید آرزوی افراد معمولی دراین‌باره سفر در زمان یا قابلیت غیب شدن باشد، اما آرزوی ملیندا و بیل این بود که وقت و انرژی بیشتری داشته باشند.

خواسته بیل این بود که انرژی بیشتری داشته باشد، به نظر او مردم متوجه نیستند که انرژی لازم برای روشن کردن کلید برق یا خاموش کردن لپ‌تاپ چقدر مهم است. “بدون داشتن انرژی مردم نمی‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند و هیچ قدرتی نخواهند داشت.”

18. عدد موردعلاقه بیل و ملیندا 122 میلیون است.

در طی نامه‌ای که برای کمک مالی وارن بوفی به خیریه شد، بیل و ملیندا پاسخ دادند که 122 میلیون عدد موردعلاقه آن‌هاست. زیرا تعداد زندگی کودکانی است که از سال 1990 نجات داده‌شده‌اند، بنابراین از این تعداد مرگ‌ومیر جلوگیری شده است.

Bill Gates, Melinda Gates

19. برای این‌که دیگران او را نشناسند گاهی اوقات کلاه بر سرش می‌گذارد.

گاهی اوقات برای این‌که جلب‌توجه نکند مانند دوران دبیرستان بر سرش کلاه می‌گذارد. در مصاحبه‌ای که با او انجام شد، از او پرسیده شد که آیا تغییر شکل می‌دهد؟ پاسخ او این بود که گاهی فقط کلاه می‌گذارد. “برای مثال زمانی که با پسرم به اردوی کالج می‌روم دوست دارم که همه تمرکز روی پسرم باشد و به من توجه نشود، بنابراین اگر کلاه بگذارم کمتر مرا می‌شناسند.”

20. بیل و ملیندا فقط 10 میلیون دلار برای هرکدام از فرزندانشان به ارث می‌گذارند.

در سال 2017 درآمد خالص بیل گیتس 86.6 میلیارد دلار گزارش شد. اما آن‌ها فقط 10 میلیون دلار برای هر یک از فرزندان خود به ارث می‌گذارند. شاید این رقم برای ما بسیار زیاد باشد اما برای او مانند پول‌توجیبی است. قسمت اعظم سرمایه آن‌ها به خیریه‌های مختلف و خیریه خودشان واگذار خواهد شد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم