همه چیز درباره رابرت داونی جونیور، مرد آهنی سینما

رابرت جان داونی جونیور یا به اختصار رابرت داونی جونیور (Robert Downey, Jr) یک بازیگر و خواننده آمریکایی است که در 4 آوریل 1965 (15 فروردین 1344) به دنیا آمد. او در جوانی به موفقیت رسید، سپس با مشکلاتی مواجه شد و در میانسالی هم با موفقیت تجاری فیلم‌های خود رو به رو گشت. او به مدت 3 سال، از سال‌های 2012 تا 2015، در صدر فهرست گرانقیمت ترین بازیگران مرد فوربس قرار گرفت، زیرا از ژوئن 2014 تا ژوئن 2015 حدود 80 میلیون دلار دریافت کرده بود. در اینجا به 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr) نگاهی می‌اندازیم. با پروشات همراه باشید.

1. او اولین بار در پنج سالگی در فیلم پدرش “پوند” (Pound) بازیگری را تجربه کرد و از جمله فیلم‌های او در دهه 80 عبارت‌اند از Weird Science و “کمتر از صفر” (Less Than Zero).

2. داونی در فیلم “چاپلین” (Chaplin) در سال 1992 به عنوان بازیگر نقش اصلی حضور یافت و در نتیجه نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد و جایزه بافتای بهترین بازیگر مرد در نقش اصلی را هم دریافت کرد.

3. پس از اینکه در سال 2000 از زندان کالیفرنیا و زندان ایالتی که به جرم قاچاق مواد مخدر در آن جا زندانی بود، آزاد شد، به سریال تلویزیونی Ally McBeal پیوست و نقش مقابل کالیستا فلوکهارت را ایفا نمود.

4. او برای بازی در این سریال جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. با این حال شخصیت او زمانی خلق شد که پس از دو بار دستگیری به جرم قاچاق در اواخر سال 2000 و اوایل سال 2001، اخراج شده بود.

5. پس از آخرین دادگاهی مجبور شد اعتیاد را ترک کرده و پاک شود.

6. موفقیت او در حرفه بازیگری با این فیلم‌ها همراه بود: کمدی سیاه جنایی “بوس بوس بنگ بنگ” (Kiss Kiss Bang Bang)، تریلر رازآلود “زودیاک” (Zodiac) و کمدی اکشن هجو “تندر استوایی” (Tropic Thunder).

7. در اوایل سال 2008 او در نقش ابرقهرمان دنیای مارول، مرد آهنی، حضور یافت و سپس در فیلم‌های متعدد سینمای مارول در نقش اصلی یا بخش‌هایی از فیلم، حضور پیدا کرد.

8. داونی در “شرلوک هولمز” (Sherlock Holmes) گای ریچی در نقش اصلی حضور یافت و برای بازی در این نقش دومین گلدن گلوب خود را به دست آورد. او در نسخه دیگر این فیلم هم حضور یافت که در مجموع در سراسر جهان بیش از 500 میلیون دلار فروش داشتند.

9. تا سال 2018، فیلم‌های داونی در داخل آمریکا 4.3 میلیارد دلار و در سراسر جهان 9.4 میلیارد دلار فروش داشتند و او به پنجمین ستاره پرفروش گیشه داخلی، در تاریخ سینما تبدیل شد.

10. پدرش، رابرت داونی سنیور، یک بازیگر و فیلمساز است و مادرش السی ان، یک بازیگر بود که در فیلم‌های همسرش حضور می‌یافت.

11. پدر داونی یک دوم نژاد یهودی لیتوانی، یک چهارم نژاد ایرلندی و یک چهارم نژاد یهودی مجارستانی داشته، در حالی که مادرش اجداد اسکاتلندی، آلمانی و سوئیسی دارد.

12. داونی در کودکی با مواد مخدر مواجه شده بود. زیرا پدرش به مواد مخدر اعتیاد داشت و به او اجازه می‌داد تا در سن شش سالگی ماریجوآنا بکشد، اتفاقی که پدرش اکنون از آن پشیمان است.

13. داونی در ده سالگی در انگلستان زندگی می‌کرد و به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی خود در رشته باله کلاسیک هم فعالیت داشت.

14. او در نوجوانی به مرکز هنرهای نمایشی نیویورک رفت.

15. زمانی که والدین اش در سال 1978 طلاق گرفتند، داونی به همراه پدرش به کالیفرنیا رفت اما در سال 1982 از دبیرستان سانتا مانیکا خارج شد و به نیویورک رفت تا حرفه بازیگری را به طور جدی ادامه دهد.

16. داونی و کیفر ساترلند، که در درام “1969” در سال 1988 حضور داشت به مدت سه سال هم اتاق بودند، تا اینکه او برای دستیابی به رویای بازیگری به هالیوود رفت.

17. داونی در 13 فوریه 1998 زمانی که به دلیل نقض عفو مشروط و درمان زخم روی بینی‌اش در زندان لس آنجلس به سر می‌برد، با یکی از هم بندی‌های خود درگیر شد.

18. در اوت سال 1996 زمانی که به جرم سرعت در رانندگی متوقف شد، به دلیل رانندگی در حین مستی، حمل هروئین و اسلحه، دستگیر شد. این اولین سابقه تخلف او در سن 31 سالگی بود. او به مدت سه سال زندانی شد و سپس با شرط آزمایش اعتیاد و مشاوره ترک اعتیاد به طور مکرر، عفو مشروط دریافت نمود.

19. او در سال‌های 1980 به مدت هفت سال با سارا جسیکا پارکر زندگی می‌کرد.

20. او زمانی که مست بود به خانه یکی از همسایگان اش در مالیبو، که تصور می‌کرد خانه خودش است، رفت و در تخت فرزندشان خوابید. او به دلیل مصرف مواد، که سومین نقض اش به شمار می‌رفت، دستگیر شد.

21. او طی فیلم برداری “دو دختر و یک مرد” (Two Girls and a Guy) هر روز آزمایش اعتیاد می‌داد.

22. داونی زمانی به عنوان بخشی از هنر زنده در کلوپ شبانه‌ای در نیویورک کار می‌کرد.

23. او بسیاری از لباس‌هایی که در فیلم چاپلین پوشیده بود را نگه داشت.

24. او در یک حرکت نمادین و برای خداحافظی با نقش‌های دهه 80 خود و آغاز یک مرحله جدید در زندگی شخصی و سینمایی، پس از فیلم برداری فیلم چاپلین در سال 1991، لباس‌هایی را که در فیلم “کمتر از صفر” پوشیده بود، در حیات پشتی خانه دفن کرد.

25. او پس از 42 روز آشنایی با همسر اولش با او ازدواج کرد.

26. داونی در سن 17 سالگی از دبیرستان سانتا مانیکا اخراج شد و به نیویورک رفت تا بازیگر شود. اولین شغل‌های او در این شهر عبارت‌اند از تمیز کردن میز رستوران‌ها، کار در کفش فروشی و اجرا به عنوان هنر زنده در کلوپ‌های زیرزمینی شهر.

27. او در موزیک ویدیوی I Want Love التون جان بازی کرد. او برای بازی در این ویدیو در اواخر جولای، به مدت یک روز از مرکز ترک اعتیاد خارج شد. این موزیک ویدیو در یک برداشت طولانی در بورلی هیلز ضبط شد.

28. ریچارد هال که موبی نامیده می‌شود، دوست دوران کودکی اوست.

29. استینگ و بیلی ایدل در مراسم ازدواج او و سوزان داونی اجرا کردند.

30. داونی در فیلم‌های اخیر خود به عنوان نقش اصلی، در مرد آهنی و سری‌های مختلف آن و شرلوک هولمز، بنا به درخواست کارگردان از کفش پاشنه دار استفاده کرده تا قدش بلندتر دیده شود.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. مرد آهنی 2

    اردیبهشت 19, 1398

    نظر من کوشش ؟!

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به مرد آهنی 2

      اردیبهشت 20, 1398

      سلام،
      نظراتی که حاوی کلمات توهین آمیز نیستن همگی منتشر شدن.
      مطمئنید برای همین مقاله نظر نوشتید؟

      پاسخ