31 حقیقت جالب و خواندنی درباره سیاره زحل

زحل (Saturn) ششمین سیاره در فاصله با خورشید و دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی پس از مشتری است. شعاع متوسط این سیاره گازی 9 برابر زمین است. چگالی این سیاره تنها حدود یک هشتم زمین است، اما قطر بیشتر آن باعث می‌شود که حجم زحل 95 برابر زمین باشد. در اینجا 31 حقیقت جالب و خواندنی درباره سیاره زحل را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. زحل پنجمین جسم درخشان منظومه شمسی بوده و به همین دلیل به راحتی از طریق دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک قابل مشاهده است.

2. تمدن‌های باستانی، از جمله بابلی‌ها و قبایل شرق دور این سیاره را می‌شناختند.

3. نام این سیاره براساس خدای رومی ساتورانوس انتخاب شده و یونانی‌ها آن را به عنوان کرانوس می‌شناختند.

4. زحل مسطح‌ترین سیاره منظومه شمسی است. قطر قطبی آن 90% قطر استوایی آن بوده که به دلیل تراکم کم و چرخش سریع آن است.

5. این سیاره هر 10 ساعت و 34 دقیقه یک بار بر محور خود چرخیده و بنابراین در کل منظومه شمسی کوتاه‌ترین روز را دارد.

6. زحل هر 29.4 روز زمینی به دور خورشید می‌چرخد. حرکت آرام آن در کنار ستاره‌ها باعث شده که آشوریان باستان آن را “کهن‌تر از کهن” بنامند.

7. اتمسفر بالایی آن به صورت ابرهای مختلف تقسیم شده است. لایه‌های بالایی اغلب یخ آمونیاک و لایه‌های پایینی، ابرهای متشکل از یخ آب هستند. در زیر آن‌ها لایه‌های ترکیبی هیدروژن سرد و یخ سولفور قرار گرفته‌اند.

8. زحل همانند مشتری دارای طوفان‌های بیضوی شکل است. در نواحی قطب شمالی آن ابرهایی به شکل شش ضلعی قرار دارد که دانشمندان تصور می‌کنند که در ابرهای بالایی به شکل مواج است.

9. در بالای قطب جنوب یک گردباد بزرگ وجود دارد که مانند یک گردباد بزرگ طوفانی است.

موقعیت زحل (Saturn) در منظومه شمسی

10. زحل اغلب از هیدروژن تشکیل شده است. این هیدروژن به شکل لایه‌هایی است که در قسمت‌های داخلی سیاره متراکم‌تر هستند. این هیدروژن در داخل سیاره فلزی شده و در داخل هسته بسیار داغ است.

11. زحل در بین سیارات منظومه شمسی بزرگ وسیع‌ترین حلقه‌ها را دارد. این حلقه‌ها اغلب از قطعات یخ و ذرات کوچک کربن ساخته شده‌اند. این حلقه‌ها تا فاصله 120،700 کیلومتری سیاره وسعت داشته اما تنها 20 متر ضخامت دارند.

12. این سیاره دارای 150 قمر و قمرهای کوچک است. تمام این قمرها منجمد بوده و بزرگ‌ترین آن‌ها تیتان و رئا است.

13. انسلادوس، یکی از قمرهای زحل، در زیر سطح منجمد خود یک اقیانوس دارد.

14. تیتان دارای یک اتمسفر پیچیده و متراکم نیتروژنی است. این قمر اغلب از آب، یخ و سنگ تشکیل شده است. سطح منجمد آن دارای دریاچه‌های متان و مناظر متشکل از نیتروژن منجمد است. دانشمندان معتقدند که ممکن است در تیتان حیات وجود داشته باشد اما نه حیاتی مشابه زمین.

15. چهار سفینه فضایی از زحل دیدن کرده‌اند و این سفینه‌ها عبارت‌اند از پایونیر ۱۱، وویجر 1 و 2 و کاسینی-هویگنس.

16. با وجود اینکه حلقه‌های زحل تا سال‌های 1600 میلادی کشف نشده بودند اما برخی دانشمندان معتقدند که احتمالاً فرهنگ‌های باستانی از وجود آن‌ها مطلع بودند. برای مثال، قبیله مائوری در نیوزلند زحل را Parearau می‌نامیدند. این نام باستانی به معنای “احاطه شده توسط یک حلقه” است.

17. حدود 1600 سیاره زحل می‌تواند در خورشید جای بگیرد.

18. طوفان‌های زحل می‌توانند ماه‌ها تا سال‌ها طول بکشند. یک طوفان طولانی در سال 2004 در زحل که “طوفان اژدها” نامیده می‌شد، رعد و برق بسیار زیادی ایجاد کرد که 1000 برابر قوی‌تر از رعد و برق زمین است.

اندازه کره زمین در مقایسه با اندازه سیاره زحل

19. در اوایل سال 2000 فضانوردان تازه کار یک طوفان مهیب آمونیاک را در زحل کشف کردند که از طوفان یخ فوریه 2010 در واشنگتن پنج برابر بزرگ‌تر بود.

20. آشوری‌ها که در عراق امروزی زندگی می‌کردند، اولین افرادی بودند که در 700 سال پیش از میلاد سیاره زحل را مشاهده کرده بودند. آن‌ها این سیاره را به افتخار خدای بهار آشوری، ستاره نینیب می‌نامیدند.

21. هفتمین روز هفته لاتین، Sunday، براساس نام زحل یا Saturn انتخاب شده که در دوران باستان دورترین سیاره از هفت سیاره نزدیک به خورشید نامیده می‌شد.

22. این سیاره براساس خدای رومی کشاورزی، زحل، نام گذاری شده که پدر خدای رومی ژوپیتر بود. نماد این سیاره یک داس است که به خدای رومی کشاورزی تعلق داشت و کرانوس هم برای اخته کردن پدرش اورانوس از آن استفاده کرد.

23. بسیاری از قمرهای زحل براساس تایتان‌ها نام گذاری شدند، که برادران و خواهران غول پیکر زحل بودند. باقی آن‌ها براساس اینوئیت ها، بومیان فرانسه و شمال اروپا، نام گذاری شدند.

24. آتشفشان های انسلادوس نه تنها حلقه‌های اطراف زحل را تغذیه می‌کنند بلکه ممکن است ذرات حیات را نیز دارا باشند.

25. آب و هوای این سیاره بیشتر به شرایط خود سیاره بستگی دارد تا خورشید، که این وابستگی در این سیاره از سیارات دیگر بیشتر است. دلیلش این است که فاصله زحل از خورشید زیاد بوده و دمای آن به صورت درونی ایجاد می‌شود.

26. سفر به زحل با خودرو با سرعت 117 کیلومتر در ساعت، زمانی که زحل در نزدیک‌ترین فاصله به زمین باشد، 1292 سال زمینی طول می‌کشد. زمانی که زحل در دورترین فاصله به زمین باشد، با همین سرعت 1595 سال زمینی طول می‌کشد.

27. دمای متوسط زحل 178- درجه سلسیوس است.

28. از آنجاییکه زحل بر روی یک شیب می‌چرخد دارای فصول است. با این حال تابستان زحل به اندازه 8 سال زمینی طول می‌کشد.

29. اگرچه در گذشته تصور می‌شد که حلقه‌های زحل در زمان دایناسورها ایجاد شدند اما اطلاعات به دست آمده از کاسینی-هویگنس نشان می‌دهد که حلقه‌ها همواره وجود داشتند.

30. از آنجاییکه فاصله خورشید از زحل زیاد است، خورشید در سیاره زحل 10 برابر کوچک از اندازه آن در زمین، به نظر می‌رسد. به طور متوسط، زمین 90 برابر زحل نور خورشید دریافت می‌کند.

31. گالیلئو گالیله اولین نفری بود که در سال 1610 از طریق تلسکوپ زحل را مشاهده نمود. او تصور می‌کرد حلقه‌ها همانند خوشه بوده و جسم یا قمر محسوب می‌شدند. او در یک آناگرام سری به کپلر نوشت که طبق کشفیات او مرتفع‌ترین سیاره دارای سه جسم است.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. سیاوش سرخابیان

    بهمن 8, 1398

    عالیه پروشات خیلی عالیه

    پاسخ