30 حقیقت جالب و خواندنی درباره سیاره مریخ

مریخ (Mars) به عنوان چهارمین سیاره در فاصله از خورشید قرار گرفته و دومین سیاره کوچک منظومه شمسی پس از عطارد است. در زبان انگلیسی کلمه Mars از نام خدای رومی جنگ گرفته شده و اغلب به دلیل رنگ سرخ آن که به دلیل وجود اکسید آهن قرمز رنگ ایجاد می‌شود، به نام سیاره سرخ نامیده می‌شود. در اینجا به 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره مریخ نگاهی می‌اندازیم. با پروشات همراه باشید.

مقایسه اندازه مریخ و کره زمین

1. اگرچه مریخ تنها 15% حجم زمین و 10% جرم آن را دارد اما میزان سطح زمین در این دو سیاره برابر می‌باشد. زیرا دو سوم سطح زمین از آب پوشیده شده است.

2. نیروی گرانش سطح مریخ تنها 37% زمین است. به این معنا که در کره مریخ سه برابر ارتفاع زمین می‌توانید بپرید.

3. مرتفع‌ترین کوه منظومه شمسی در مریخ قرار دارد. این کوه المپوس نام داشته و یک کوه آتشفشانی است که 21 کیلومتر ارتفاع و 600 کیلومتر قطر دارد.

4. باوجود اینکه کوه المپوس میلیاردها سال قبل ساخته شد اما شواهدی مبنی بر وجود گدازه‌های آن وجود دارد که نشان می‌دهد می‌تواند هنوز فعال باشد.

5. تا سپتامبر 2014 حدود 40 مأموریت به مریخ، به وسیله مدارها و سفینه‌ها، انجام گرفت. از بین آن‌ها تنها 18 مأموریت موفق بودند.

6. بزرگ‌ترین طوفان‌های گرد و خاکی منظومه شمسی در مریخ وجود دارد. این طوفان‌ها ممکن است ماه‌ها طول کشیده و کل سیاره را بپوشانند.

7. فصل‌های مریخ بسیار پیچیده هستند زیرا مسیر چرخش مریخ به دور خورشید در مدار بیضوی قرار داشته و در مقایسه با سیارات دیگر در زوایای طولی انجام می‌شود.

8. بر روی مریخ، خورشید نصف اندازه‌اش بر روی زمین دیده می‌شود.

9. نزدیک‌ترین نقطه به خورشید، نیمکره جنوبی مریخی بوده که به سمت خورشید تمایل داشته و باعث ایجاد یک تابستان کوتاه اما داغ می‌شود، در حالی که در نیمکره شمالی یک زمستان سرد ایجاد خواهد شد.

10. دورترین نقطه به خورشید، نیمکره شمالی مریخ است که به سمت خورشید متمایل بوده و تابستان‌های طولانی و معتدل ایجاد می‌کند، در حالی که در نیمکره جنوبی یک زمستان طولانی و سرد ایجاد خواهد شد.

11. دانشمندان در شهاب سنگ‌هایی که از مریخ خارج شده‌اند، ذرات کوچکی از اتمسفر مریخ را کشف کرده‌اند. این شهاب سنگ‌ها پیش از برخورد به زمین میلیون‌ها سال در بین ذرات کهکشانی چرخیده‌اند.

مریخ چهارمین ستاره منظومه شمسی از نظر نزدیکی به خورشید است

12. سال‌هاست که گفته می‌شود در مریخ آب به شکل یخ وجود دارد. اولین نشانه‌های چکه کردن آب قطره‌ها و لکه‌های تیره است که روی دیوارها و صخره‌های دهانه‌ها افتاده و در تصاویر ماهواره‌ای دیده می‌شود.

13. اتمسفر مریخ باعث می‌شود که آب یافت شده در آن شور بوده تا از انجماد و تبخیر آن پیشگیری شود.

14. در 20 تا 40 میلیون سال آینده بزرگ‌ترین قمر مریخ، فوبوس، توسط نیروهای گرانشی شکافته شده و حلقه‌ای ایجاد خواهد شد که تا 100 میلیون سال قدمت خواهد داشت.

15. نماد مریخ یک نیزه و سپر از آرس است. مریخ همچنین نماد جنس مذکر می‌باشد.

16. یونانیان باستان تصور می‌کردند زمین مرکز جهان است و مریخ یکی از پنج ستاره ایست که اطراف آن می‌چرخد.

17. مصریان باستان مریخ را “مسافر عقب گرد” می‌نامیدند زیرا در زودیاک به نظر می‌رسید که مریخ هر 25.7 ماه یک بار به عقب برمی گردد.

18. رنگ سرخ مریخ به دلیل اکسید آهن است که زنگ هم نامیده شده و بافت آن شبیه طلق است. در حقیقت، صخره‌های سرخ مریخ زنگ آهن هستند.

19. اتمسفر مریخ که اغلب از کربن دی اکسید تشکیل شده است آنقدر باریک است که آب نمی‌تواند به شکل مایع وجود داشته باشد، بلکه تنها می‌تواند به شکل بخار یا یخ وجود داشته باشد.

20. هیچ انسانی نمی‌تواند در فشار کم مریخ زنده بماند. بدون وجود لباس فضایی اکسیژن خون به حباب تبدیل شده و به سرعت به مرگ منجر می‌شود.

21. در مریخ لایه اوزون وجود ندارد، به این معنا که بار هر بار تابش خورشید اشعه‌های کشنده آن سطح این سیاره را می‌پوشاند.

22. در سال 1976، وایکینگ 1 تصویری از مریخ را نشان می‌داد که در آن یک تپه شبیه چهره انسان بود. بسیاری از مردم و سازمان‌ها به حیات بر روی این کره و وجود انسان‌های فضایی علاقه مند شدند و معتقد بودند که یک هوش برتر آن چهره را به وجود آورده است. اما محققان مریخ به این نتیجه رسیدند که این صورت تنها یک توهم بود.

23. بزرگ‌ترین هزارتوی دره‌های متقاطع منظومه شمسی در این سیاره وجود دارد. این هزارتوها، هزارتوی ناکتیس یا هزارتوی شب نامیده می‌شود.

24. مریخ دارای یک دره بسیار بزرگ به نام دره‌وار مارینر است که حدود 4،023 کیلومتر طول و 6 کیلومتر عرض دارد. این دره به اندازه قاره آمریکا بوده و براثر ترک تکتونیکی پوسته مریخ ایجاد شده است. این بزرگ‌ترین شکاف منظومه شمسی است.

25. این سیاره حدود 4.5 میلیارد سال قبل ساخته شد و 6،437،376 کیلومتر عرض دارد که نصف قطر زمین است.

26. قسمتی از زمین که بیشترین شباهت را به مریخ دارد صحراهای سرزمین جنوبی است. با این حال حتی دشوارترین محیط زمین هم در مقایسه با مریخ برای حیات مناسب‌تر می‌باشد.

27. فصل‌های مریخ دو برابر از فصل‌های زمین طولانی‌تر هستند زیرا حدود 687 روز طول می‌کشد تا مریخ به دور خورشید بچرخد، که دو برابر 365 روز چرخش زمین است.

28. بزرگ‌ترین و شدیدترین طوفان شن منظومه شمسی در مریخ روی می‌دهد. این طوفان‌ها با بادهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و می‌توانند هفته‌ها طول کشیده و کل سیاره را بپوشانند. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که مریخ به خورشید نزدیک است.

29. هلاس یک دشت پهناور و بدون گیاه 2000 کیلومتری است. که در اثر برخورد آستروئیدها با این سیاره حدود 4 میلیارد سال قبل ساخته شد.

30. فوبوس، قمر مریخ،  دو بار در روز از غرب طلوع کرده و در شرق غروب می کند. در حالی که دیموس، قمر دیگر، در مدت 2.7 روز از شرق طلوع کرده و در غرب می نشیند. نام این قمرها براساس نام خدایانی که در نبرد با آرس بودند گرفته شده است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم