50 فیلم ابرقهرمانی برتر تاریخ سینما تا به امروز + تصاویر

از آنجاییکه دنیای سینمایی مارول فیلم های چند سال آینده خود را نیز برنامه‌ریزی کرده و دنیای سینمای دی سی هم با وجود شروع نه چندان موفقش به آرامی به جلو می‌رود، بنابراین ژانر ابرقهرمانی تا مدت‌ها پیشتاز گیشه‌ها خواهد بود. لازم به ذکر نیست که غیر از شرکت‌های مارول و دی سی، شرکت‌های دیگر نیز فیلم‌های این چنینی می‌سازند (بازسازی فیلم “پسر جهنمی” (Hellboy)).

در این ژانر فیلم های بسیار خوب و بسیار بد ساخته شده است؛ همچنان که به ازای هر “زن گربه‌ای” (Catwoman) افتضاح یک “زن شگفت انگیز” (Wonder Woman) فوق‌العاده وجود دارد. با وارد شدن به دهه جدید تصمیم گرفتیم فیلم‌های ابرقهرمانی تولید شده در این چند دهه را برایتان رتبه‌بندی کنیم.

این رتبه‌بندی براساس نظر کلی منتقدین، ارتباط فرهنگی و موفقیت تجاری فیلم‌ها ایجاد شده است نه از جانب منتقدین یا امتیاز مخاطبین، مخصوصا در فیلم‌های رده بالاتر. مسلما سلیقه شخصی نیز در انتخاب این لیست تاثیرگذار بوه است.

همانطورکه در این فهرست مشخص است، فیلم‌های ابرقهرمانی در انواع و اقسام مختلف تولید می‌شوند. شاید برخی از آنها با انتظارات مخاطب همخوانی نداشته باشند اما برای اینکه یک فیلم ابرقهرمانی موفق باشد حتما نباید براساس یک کتاب کامیک ساخته شده باشد و یا در آنها از لباس‌های رنگارنگ، که بخشی از این ژانر است، استفاده شده باشد.

(یادداشت مترجم: با توجه به تعدد بسیار زیاد فیلم‌های ابرقهرمانی، طبیعتا انتخاب یک مجموعه تحت عنوان «برترین فیلم‌های ابرقهرمانی» تا حدودی سلیقه‌ای است. همچنین از آنجایی‌که بخش اعظم این مطلب ترجمه می‌باشد، از شما خوانندگان فهیم و عزیز دعوت می‌کنیم که با ارسال پیشنهادات خود در بخش نظرات، ما را در تکمیل این لیست یاری کنید.)

در ادمه این مقاله، 50 فیلم ابرقهرمانی برتر تاریخ را اورده‌ایم. با پروشات همراه باشید.


50. مرد مورچه‌ای – Ant-Man – 2015

به کارگردانی پیتون رید

“مرد مورچه ای” یکی از آثار نه چندان جذاب دنیای سینمایی مارول است (که فیلم های ضعیف دیگری از این دست نیز تولید خواهد شد)، اما این فیلم از عناصر طنز هم بهره برده که ممکن است در فیلم های دیگر وجود نداشته باشد. در پشت صحنه این فیلم هم اتفاقات جالبی رخ داد، برای مثال، کارگردان فیلم ادگار رایت (کارگردان فیلم بیبی راننده (Baby Driver)) به دلیل خواسته اش برای ایجاد تفاوت های خلاقانه، پروژه را ترک کرد. اما پیتون رید وارد شد و یک فیلم لذت بخش تولید کرد که در آن پاول راد در نقش اصلی مرد مورچه ای بسیار قهرمانانه عمل می کند.


49. کاپیتان امریکا: نخستین انتقام‌جو – 2011 – Captain America: The First Avenger

به کارگردانی جو جانستون

یکی دیگر از فیلم های جانستون، این بار با یک قهرمان شناخته شده تر به نام کاپیتان آمریکا که از فیلم ناموفق قبلی اش در سال 1990، موفق تر بود. خوشبختانه، استودیوی مارول این روزها در خلق مجدد شخصیت های کلاسیک بسیار موفق عمل کرده است. شاید این فیلم بیشتر لشکر و اردوگاه را نشان دهد اما در خلق یک فضای جنگ جهانی دومی بسیار موفق بوده است. کریس ایوانز نقش استیو راجرز مو بلوند و چشم آبی را بازی می کند که پس از یک آزمایش ژنتیکی به یک دستگاه ابرقهرمانی، یا همان کاپیتان آمریکا، تبدیل شد.


48. آکوامن – 2018 – Aquaman

اگر از طرفداران دنیای سینمایی دی سی باشید حتما تا امروز فیلم مشهور “آکوامن” ار تماشا کرده اید. فیلمی که در سال ۲۰۱۸ پرفروش ترین فیلم دی سی لقب گرفت. داستان “آکوامن” درباره ی شخصیتی به نام “آرتور کری” است که متوجه می شود وارث امپراطوری زیر آب آتلانتیس است و باید برای رهبری مردمش و تبدیل شدن به یک ابر قهرمان قدم های بزرگی بردارد. صحنه‌های اکشن و ماجراجویی‌های این فیلم برای طرفداران این ژانر لذت بخش و به یاد ماندنی خواهد بود.


47. دکتر استرنج – Doctor Strange – 2016

به کارگردانی اسکات دریکسون

در این فیلم بیشتر شاهد ویژگی های منفی دنیای سینمای مارول هستیم، مانند یک ویلن (شخصیت منفی) فراموش شدنی و عشق تک بعدی او (نقش ریچل مک آدامز به هدر رفت). اما کمبودهایش را با دنیای جادویی زیبا رفع می کند. بندیکت کامبربچ هم برای این نقش زاده شده است.


46. انتقام جویان: عصر اولتران – Avengers: Age of Ultron – 2015

به کارگردانی جاس ویدون

شکی نیست که “عصر اولتران” طرح داستان آشفته ای دارد اما می تواند تا چند سال آینده دنیای سینمای مارول را از لحاظ داستانی تامین کند. با این حال صحنه های اکشن زیبا و کارگردانی ویدون باعث می شود که بخواهید حتما این فیلم را تماشا کنید، گرچه او در فیلم اول موفق تر عمل کرد.


45. بتمن – Batman – ۱۹۸۹

به کارگردانی تیم برتون

با ورود به ۱۰ فیلم برتر باید بدانیم که این فیلم ها بهترین نمونه ژانر ابرقهرمانی هستند: فیلم هایی که راه را باز کرده و به این ژانر هویت تازه ای بخشیدند یا به کارهایی دست زدند که تا به حال انجام نشده بود. بتمن تیم برتون نشان دهنده تخیل یک کارگردان در یک فیلم ابرقهرمانی است، به خصوص امروز که فیلم ها توسط استودیوها کنترل می شوند تا فیلم سازان.


44. بتمن برای همیشه – Batman Forever – 1995

به کارگردانی جوئل شوماخر

بله درست دیده اید، این فیلم را در این رتبه قرار دادیم، زیرا هر چقدر هم که این فیلم بد باشد باز هم باید جیم کری را در نقش ریدلر ببینید، زیرا ریدلر این فیلم از سایر فیلم ها بهتر است. با این حال شوماخر در خراب کردن چندگانه بتمن نقش بسزایی داشت تا اینکه یک دهه بعد، کریستوفر نولان در فیلم های بتمن انقلابی ایجاد نمود. در هر صورت، “بتمن برای همیشه” در مقایسه با سری دیگر شوماخر، “بتمن و رابین” (Batman And Robin)، ارزش دیدن دارد.


43. ماسک – The Mask – 1994

به کارگردانی چاک راسل

یک نقش دیگر از جیم کری. شاید به نظرتان این فیلم ابرقهرمانی نباشد، در هر صورت درباره یک شخصیت منفی است که با کمک قدرت های ابرقهرمانی یاد می گیرد آدم خوبی باشد. بنابراین او را می توان یک ابرقهرمان دانست.


42. مرد آهنی 3 – Iron Man 3 – 2013

به کارگردانی شین بلک

“مرد آهنی 3” گیج کننده ترین فیلم دنیای سینمایی مارول است که دارای چندین صحنه اکشن زیبا و چندین بازیگر خوب است که به شخصیت تونی استارک (رابرت داونی)، که با ماجراهای پس از انتقام جویان درگیر است، کمک می کنند. نقطه گیج کننده داستان این است که درباره ماندارین (ویلن فیلم با بازی بن کینگزلی) اطلاعات چندانی در اختیارمان نمی گذارد. اما خلاقیت و تفاوت های بصری این فیلم آن را متفاوت می کند.


41. ولورین – The Wolverine – 2013

به کارگردانی جیمز منگولد

پس از عدم موفقیت “خواستگاه مردان ایکس: ولورین” (X-Men Origins: Wolverine) جیمز منگولد به این فیلم روی آورد. خوشبختانه او ضعف های فیلم قبلی را رفع کرده و این فیلم را به یک اثر سرگرم کننده تبدیل می کند. باور کردن اینکه منگولد بخواهد “لوگان” (Logan) را کارگردانی نماید کمی دشوار خواهد بود. حتما می‌دانید که هیو جکمن برای بیش از 17 سال نقش ولورین را در مجموعه مردان ایکس ایفا کرد.

ادامه این مقاله را در صفحه دوم بخوانید.



                               

دیدگاه‌ها (158)

بستن فرم

  1. منتقد

    آذر 14, 1400

    فلش پوینت با دنیای عنکبوتی کو؟ 🤔

    پاسخ

  2. وانیا

    مهر 13, 1400

    سلام خوبه ولی زیادش کنید و اینکه نام فیلم سوپرگرل رو هم بزارید

    پاسخ

  3. M

    تیر 12, 1400

    فیلم شوالیه تاریکی در وبسایت imdb با امتیاز ۹رتبه سومین فیلم برتر تاریخو داره
    رتبه اول هم فیلم رستگاری در شاوشنگ و رتبه دوم رو هم فیلم پدرخوانده داره
    خداوکیلی حقش نبود بهترین فیلم ابرقهرمانی باشه؟

    پاسخ

  4. ناشماس

    خرداد 18, 1400

    اسپایدرمن سم ریمی از شوالیه تاریکی بهتر بود من همشونو دیدم

    پاسخ

    • دکترمنهتن در پاسخ به ناشماس

      خرداد 25, 1400

      نبود نمره هارو نگاه کنید متوجه میشید سه گانه نولان قطعا برتر ،جذاب تر بود شوالیه تاریکی هم از مرد عنکبوتی ۲ برتر بود

      پاسخ

      • پاسا در پاسخ به دکترمنهتن

        تیر 2, 1400

        من دیدم اسپایدرمن سم ریمی بهتر بود بتمن نولان فقط شوالیه تاریکیش جذاب بود

        پاسخ

      • خلیل در پاسخ به دکترمنهتن

        تیر 2, 1400

        اصلا رتبه بندیتون درست نیست اخه جنگ ابدیت بهتر از پایان بازیه ؟

        پاسخ

  5. army

    خرداد 3, 1400

    همه شونو دیدم واقعا این فیلما بی نظیرن لنگشون نیست، نمیتونم بگم وای اون از چقد خوب بود چون همشون تو ی رده هستن و واقعا بی نظیرن، من واقعاااااااااا از ته دل عاشق(Tiny Starck(iron man و Spider Man هستم واقعا بی تظیرن توی Avenger چهار واقعا حق نبود استارک بمیره من ک خیلی گریه کردم این خقش نبود عرررررر خیلی بد تموم شد 😭😭

    پاسخ

  6. حضرت اسطوخودوس

    اردیبهشت 19, 1400

    همتون فقط به شوالیه تاریکی مینازین واقعا عالی بود خیلی عالی بود. ولی فقط یه فیلم در حد رتبه اوله اونم انتقامجویان: پایان بازی هستش

    پاسخ

  7. پارسا

    فروردین 31, 1400

    انتقامجویان عصر التران باید دوم میشد و انتقامجویان جنگ ابدیت اول
    راستی فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر چرا داخل فهرست نبود همونی که استپن ولف داخلش بود

    پاسخ

  8. مجید پیری زاده

    فروردین 28, 1400

    برو بابا انتقام جویان پایان بازی باید اول باشه حالا اول هم نه دوم

    پاسخ

    • Randall spector در پاسخ به مجید پیری زاده

      فروردین 28, 1400

      هاااا باز اینا اومدن چهارتا فن تعصبی که تا حالا فیلم ندیدن
      این اندگیم مزخرف در برابر فیلمی مثل دارک نایت و لوگان چیزی نیست

      پاسخ

    • مارول در پاسخ به مجید پیری زاده

      اردیبهشت 6, 1400

      اره انتقام جویان پایان بازی پرفروش ترین فیلم سینمایی تاریخ است

      پاسخ

      • maker در پاسخ به مارول

        اردیبهشت 6, 1400

        خب که چی ؟
        فروش فیلم چه ربطی داره به کیفیت ؟
        پر فروش ترینم نیست آواتار بیشتر فروخته

        پاسخ

        • کارو در پاسخ به maker

          اردیبهشت 18, 1400

          رکورد آواتارو زد تو که نمیدونی چه فیلمی پر فروش ترین بوده الکی نظر نده

          با مقاله کاملا موفقم

          پاسخ

          • Maker در پاسخ به کارو

            اردیبهشت 19, 1400

            یکم سینما رو دنبال میکردی می‌فهمیدی جدیدا باز اکرانش کردند و از آن. گیم پر فروش تره پس الکی نظر نده

            پاسخ

            • حامی در پاسخ به Maker

              مرداد 18, 1400

              اندگیم یکبارم اکران دوباره نکردن
              ولی آواتارو خدا میدونه چند بار از ۲۰۰۹ اکرانش کردن که تونسته بره باز بالای انتقام جویان

              پاسخ