همه چیز درباره آلبوم نیمه تاریک ماه، بهترین آلبوم پینک فلوید

همه چیز درباره آلبوم نیمه تاریک ماه، بهترین آلبوم پینک فلوید

“نیمه تاریک ماه” (The Dark Side of the Moon) هشتمین آلبوم گروه موسیقی راک بریتانیایی، پینک فلوید (Pink Floyd) است. این آلبوم در ۱ مارس ۱۹۷۳ توسط هاروست رکوردز عرضه شد و براساس ایده‌های ضبط‌های قبلی و اجراهای زنده خلق شد. موضوع این آلبوم شامل مشکلات، طمع، پیری و گذر زمان، جنون و بیماری روانی است که موضوع آخر از حالات روانی سید برت، بنیان گزار و عضو اصلی گروه، الهام گرفته شده است. در اینجا 23 حقیقت جالب و خواندنی درباره آلبوم نیمه تاریک ماه پینک فلوید را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

اعضای گروه پینک فلوید

1. این آلبوم در طی اجراهای زنده ضبط شد و نسخه اولیه آن چندین ماه پیش از آغاز ضبط آماده شده بود.

2. پینک فلوید در آن زمان از تکنیک‌های ضبط پیشرفته مانند ضبط چندگانه و تکنیک حلقه نوار استفاده کردند. در چندین قطعه از سینث‌سایزر آنالوگ هم استفاده شد، همچنین بخش‌هایی از مصاحبه اعضای پینک فلوید هم در متن‌ها قرار داده شده بود.

3. مهندس صدا، آلن پارسونز مسئول بسیاری از جنبه‌های موسیقیایی و استفاده از کلر توری خواننده بود.

4. جلد هنری این آلبوم توسط استورم تورجرسن، و براساس تقاضای ریچارد رایت نوازنده کیبورد مبنی بر یک تصویر ساده و متمایز طراحی شد. در طراحی این تصویر یک منشور هنری را می‌بینیم که نشان دهنده درخشندگی این گروه و مفاهیم آلبوم است.

5. گفته می‌شود که 45 میلیون نسخه از این آلبوم فروخته شد و موفق‌ترین آلبوم پینک فلوید و یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ محسوب می‌شود.

6. آلبوم نیمه تاریک ماه بارها بازسازی و ریمیکس شده و اقدامات بسیاری روی آن انجام گرفته است.

7. این آلبوم به دلیل استفاده از موسیقی کانکریت و مفهومی و اشعار فلسفی، که در آثار دیگر این گروه نیز دیده می‌شود شهرت دارد.

8. هر سمت این آلبوم یک اثر موسیقی دنباله دار است. پنج قطعه در هر سمت نشان دهنده مراحل مختلف زندگی انسان هستند که با ضربان قلب آغاز شده و پایان می‌یابد.

9. این آلبوم بین مه 1972 تا ژانویه 1973 در دو جلسه در ابی رود استودیو ضبط شد. همچنین این گروه با مهندس صدا آلن پارسونز همکاری کرد، او در آلبوم “مادر قلب اتمی” (Atom Heart Mother) به عنوان دستیار اپراتور نوار و در آلبوم‌های “ابی رود” (Abbey Road) و “بگذار باشد” (Let It Be) گروه بیتلز به عنوان مهندس ضبط تجربه کسب کرده بود.

10. اولین قطعه ضبط شده Us and Them بود که ضبط آن از 1 ژوئن آغاز شد و شش روز بعد با ضبط آهنگ Money ادامه یافت.

11. واترز با ضبط صداهای تولید شده از اشیای پول مانند جلوه‌های صوتی ایجاد کرده بود، مانند انداختن سکه در ظروف سفالی که از کارگاه سفال گری همسرش برداشته بود.

12. جلسات ضبط آن‌ها اغلب متوقف می‌شد، گاهی اوقات دلیلش این بود که واترز برای تماشای مسابقات تیم محبوب اش آرسنال، ضبط را متوقف می‌کرد. گاهی اوقات هم گروه برای تماشای برنامه “سیرک پرنده مانتی پایتان” (Monty Python’s Flying Circus) ضبط را متوقف می‌کردند تا واترز بر روی اجراهای ضبط شده کار کند.

13. طراحی هندسی جلد آلبوم از عکسی که تورجرسن در یک جلسه پرتنش با پاول دیده بود، الهام گرفته شد.

14. این اثر هنری با همکاری جرج هاردی پدید آمد. هیپنوسیس چند طرح مختلف به گروه پیشنهاد کرد، اما تمام اعضای گروه به این نتیجه رسیدند که طرح منشور از همه بهتر است.

15. این طرح نشان دهنده سه عنصر است، اولی روشنایی صحنه گروه، دومی اشعار آلبوم و سومی درخواست رایت برای طراحی یک تصویر ساده و متمایز.

16. طراحی تصویر داخل آلبوم شکل بصری صدای ضربان قلب است که در آلبوم استفاده می‌شود و تصویر جلد پشتی آلبوم هم ایده تورجرسن است که یک منشور دیگر را با طیف‌های نور ترکیب می‌کند.

17. واترز نویسنده اشعار این آلبوم است و بنابراین آلبوم نیمه تاریک ماه اولین آلبوم از پنج آلبوم پینک فلوید است که تمام اشعار آن متعلق به واترز می‌باشد.

18. این گروه آنقدر درباره کیفیت اشعار مطمئن بودند که برای اولین بار آن را در آلبوم چاپ کردند.

19. آلبوم نیمه تاریک ماه برای اولین بار در 1 مارس 1973 در ایالات متحده منتشر شد، سپس در 16 مارس در بریتانیا انتشار یافت. این آلبوم به سرعت در صدر چارت‌های بریتانیا و اروپای غربی قرار گرفت.

20. بسیاری از موفقیت‌های اولیه آلبوم در آمریکا به دلیل تلاش‌های کمپانی ضبط آمریکایی پینک فلوید، Capitol Records، بود. رئیس جدید این کمپانی، باسکار منون تلاش کرد تا فروش ضعیف آلبوم “فضولی” (Meddle) در سال 1971 را جبران کند.

21. موفقیت این آلبوم برای چهار عضو این گروه سود زیادی به همراه داشت. ریچارد رایت و راجر واترز خانه‌هایی روستایی بزرگ خریداری کرده و نیک میسون به کلکسیون دار خودروهای خاص تبدیل شد. بخشی از سود این آلبوم در تولید فیلم ” مانتی پایتون و جام مقدس” (Monty Python and the Holy Grail) سرمایه گذاری شد.

22. مهندس صدا، آلن پارسونز برای این آلبوم نامزد جایزه گرمی بهترین مهندسی صدای غیر کلاسیک شد. او با پروژه آلن پارسونز به یک هنرمند ضبط کننده موفق تبدیل شد.

23. آلبوم نیمه تاریک ماه اغلب در رتبه بندی برترین آلبوم‌های تاریخ قرار می‌گیرد. در سال 1987، رولینگ استون این آلبوم را در جایگاه سی و پنجم “100 آلبوم برتر 20 سال اخیر” خود قرار داد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم