حقایق تاریخی و خواندنی درباره جنگ کره + تصاویر و آمار

جنگ کره بین کره شمالی، با حمایت چین و شوروی و کره جنوبی، با حمایت ایالات متحده، روی داد. این نبرد در تاریخ 25 ژوئن 1950، با ورود نیروهای کره شمالی به کره جنوبی و تنش‌هایی که در مرز این دو کشور روی داد، آغاز شد. ملل متحد، با حمایت ایالات متحده در رأس، به کمک کره جنوبی آمد، در حالی که چین و شوروی از قبل کره شمالی را حمایت کرده بودند. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره جنگ کره را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. جنگ کره در ساعت 4:30 صبح روز 25 ژوئن 1950 آغاز شد و در تاریخ 27 جولای 1953 پایان یافت. در طی این جنگ بیش از 7000 سرباز ایالات متحده مفقود شدند.

2. فیلم Unsung Heroes کره شمالی نشان می‌دهد که اعضای ارتش کره جنوبی و ایالات متحده جرایمی را مرتکب می‌شوند. در این فیلم برخی از سربازان ارتش آمریکا که کشور خود را به قصد کره شمالی رها کرده بودند نیز حضور دارند.

3. جنگ کره اولین اقدام نظامی جنگ سرد بود.

4. ساکنان کره شمالی که پس از جنگ کره و در اواخر سال‌های 1950 به دنیا آمدند، به طور متوسط 6 سانتی متر از ساکنان کره جنوبی کوتاه قامت ترند.

5. در مارس 2013، کره شمالی اعلام کرد که آتش بس سال 1953 که به جنگ کره پایان داد، بی اعتبار است.

6. میزان بمب استفاده شده توسط ایالات متحده در جنگ کره از کل بمب‌های استفاده شده در جنگ اقیانوس آرام در جنگ جهانی دوم بیشتر بود. در حقیقت، 635،000 تن بمب و 32،557 تن بمب آتش زا در کره استفاده شد.

7. یکی از خجالت آورترین حوادث جنگ کره زمانی بود که سرتیپ فرنسز داد از ارتش ایالات متحده، توسط زندانیان کره شمالی که در کمپ خود شورش کرده بودند، گروگان گرفته شد. این حادثه با ادعای پیروزی کره شمالی ختم شد و داد هم با شرمندگی پست خود را از دست داد.

8. از لحاظ رسمی جنگ کره با یک اقدام غیررسمی پایان یافت و ترومن، رئیس جمهور وقت، هرگز از کنگره درخواست نکرد تا به طور رسمی پایان جنگ را اعلام کنند.

9. اولین افسر دریایی چینی-آمریکایی ایالات متحده، کرت لی، با فرمان دادن به زبان ماندرین، در نبرد اینچون در جنگ کره، سربازان چینی را گمراه کرد.

10. ادواردو سی. گومز، یکی از سربازان جنگ کره، با سینه خیز رفتن در مزرعه برنج، به قسمت بالای تانک رسید، دریچه بالای آن را باز کرد و یک نارنجک را به درون آن انداخت، به این ترتیب یکی از تانک‌های دشمن نابود شد.

11. پدر آل گور، به کنگره پیشنهاد داد که برای پایان دادن به جنگ به یک اقدام متحول کننده نیاز است. او معتقد بود که با ایجاد یک کمربند رادیواکتیو با استفاده از بمب‌های اتمی در مرز سی و هشتم، می‌توان مرز کره شمالی و جنوبی را به یک برهوت کشنده دائمی تبدیل کرد.

12. اگرچه 16 کشور در جنگ کره شرکت داشتند اما هنوز هم آن را یک جنگ جهانی نمی‌دانند. 15 کشور ملل متحد که سربازان خود را به این جنگ فرستادند عبارت‌اند از استرالیا، بلژیک، کانادا، کلمبیا، اتیوپی، فرانسه، بریتانیای کبیر، یونان، هلند، لوکزامبورگ، نیوزلند، فیلیپین، آفریقای جنوبی، تایلند و ترکیه. 4 کشور هند، ایتالیا، نروژ و سوئد هم کمک‌های پزشکی فرستادند.

13. در طی جنگ کره، کره جنوبی از زنان برای خدمت دادن به سربازان اش استفاده می‌کرد. طبق یکی از این گزارشات، دولت موظف کرده بود که این زنان روزانه به حداقل 29 مرد خدمت کنند. هر رابطه جنسی باید از 30 دقیقه تجاوز نمی‌کرد تا فاحشه‌ها بتوانند در طی روز به تعداد بیشتری از مردان خدمت کنند.

14. در طی جنگ کره 7،245 سرباز آمریکایی اسیر شدند. از این میان، 2،806 نفر در اسارت از دنیا رفتند، 4،418 نفر به ارتش بازگشتند و21 نفر نیز از بازگشت به کشورشان خودداری کردند.

15. حدود 86،300 سرباز جنگ کره زن بودند، که حدود 7% از آمار کل زنان سرباز است.

16. بسیاری از سربازان پیش از رسیدن به خط مقدم و براثر سرمازدگی از دنیا رفتند. دما در بسیاری از مناطق و به مدت طولانی کمتر از صفر درجه بود.

17. کره شمالی هیچ گاه 900 سرباز آمریکایی که در پایان جنک کره زنده بودند را رها نکرد. در سال 1996 حدود 15 تن از آن‌ها هنوز زنده بودند.

18. افسر ایالات متحده، دیو تیچ، با سرپیچی از دستورات، با برداشتن 4 تانک تلاش کرد تا جان 65 تن را در میان 300،000 سرباز چینی نجات دهد.

19. رئیس جمهور آیزنهاور به پسرش اجازه داد در جنگ کره شرکت کند، اما به این شرط که هیچگاه زنده اسیر نشود.

20. پس از اینکه داگلاس مک آرتور (ژنرال 5 ستاره آمریکایی) در سال 1951 از کار برکنار شد، امپراتور هیروهیتو (امپراتور وقت ژاپن) او را ملاقات کرده و از او دلجویی کرد. این اولین باری بود که یک امپراتور ژاپنی یک خارجی که دیپلمات یا سلطنتی نبود، را ملاقات می‌کرد.

21. تا اواسط جنگ کره، هواپیمای جنگنده نورث امریکن پی-۵۱ ماستنگ در جنگ جهانی دوم، توسط نیروی هوایی ایالات متحده استفاده شد و تا سال 1984 به جمهوری دومینیکن خدمت کرد.

22. در طی جنگ، ارتش 700 بریتانیا از شصت و سومین ارتش چین 27،000 سرباز دریافت کردند. پس از نبرد، 11،000 چینی کشته شد، در حالی که تنها 58 تن از سربازان بریتانیا کشته شدند.

23. در طی این جنگ بود که استفاده از آمفتامین برای اولین بار گزارش شد. بسیاری از سربازان پس از بازگشت به خانه این عادت را کنار نگذاشتند.

24. فرمانده ارتش ایالات متحده، ژنرال مارک کلارک اظهارنامه آتش بس را برای ایالات متحده نوشت که براساس آن جنگ کره در 27 جولای 1953 پایان یافت.

25. اولین نبرد موشکی جهان در 8 سپتامبر 1950 در جنگ کره رخ داد.

26. تابلوی نقاشی قتل عام در کره از پابلو پیکاسو در سال 1951، کشتار جمعی در شهر سینچون کره شمالی، توسط نیروهای کره جنوبی، کره شمالی و ایالات متحده، در طی جنگ را نشان می‌دهد.

نقاشی قتل عام در کره (Massacre in Korea) اثر پابلو پیکاسو

27. مش یا بیمارستان جراحی ارتشی قابل حمل، اولین بار در جنگ کره استفاده شد. هدف ایجاد این بیمارستان این بود که به نقاط جنگی نزدیک‌تر بوده و بتواند جان عده بیشتری را نجات دهد.

28. در سال 1952 و طی جنگ کره، فرمانده‌های نیروی هوایی ایالات متحده به مدت 2 هفته در کره شمالی قدرت را در دست داشتند و 90% سیزده تاسیسات هیدروالکتریک هدف قرار داده شده را از بین بردند.

29. جان گلن فضانورد و تد ویلیامز، بازیکن افسانه‌ای بیسبال، در جنگ کره خلبان بودند.

30. در 28 ژوئن 1950، چند روز پس از آغاز جنگ کره، ایسونگمن ری، رئیس جمهور وقت کره جنوبی، فرمان کشتار بودو را صادر کرد، که طبق آن بیش از 100،000 فرد که به رابطه با کمونیست‌ها مشکوک بودند، به همراه خانواده خود در کره جنوبی کشته شدند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم