30 حقیقت جالب و خواندنی درباره سیاره مشتری + تصاویر

مشتری (Jupiter) پنجمین سیاره در فاصله با خورشید و بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی است. جرم این سیاره غول پیکر یک هزارم جرم خورشید است، اما از تمام سیارات منظومه شمسی دو و نیم برابر بزرگ‌تر است. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره سیاره مشتری را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. مشتری چهارمین شی درخشان منظومه شمسی است. تنها خورشید، ماه و زهره از آن درخشان‌تر هستند.

2. مشتری یکی از پنج سیاره‌ای است که با چشم غیرمسلح از زمین قابل رویت است.

3. بابلی‌های باستان اولین مردمی بودند که رویت مشتری را ثبت کردند.

4. نام لاتین مشتری (Jupiter) براساس خدایان رومی انتخاب شد. با این حال، برای یونانی‌ها، نشان دهنده زئوس یا خدای طوفان است.

5. میان رودان مشتری را به عنوان خدای مردوک و حامی سرزمین بابل می‌دانستند. قبایل آلمانی نیز آن را دونار یا ثور می‌نامیدند.

6. مشتری در بین سیارات دیگر کوتاه‌ترین روز را دارد. این سیاره هر 9 ساعت و 55 دقیقه حول محور خود می‌چرخد. این چرخش‌های مکرر به تدریج سیاره را مسطح کرده و قطبین آن را پهن‌تر می‌کند.

7. مشتری هر 11.8 سال به دور خورشید می‌چرخد.

8. اتمسفر بالایی مشتری از کمربندهای ابری تشکیل شده است. این ابرها از کریستال‌های آمونیاک، سولفور و ترکیب این دو ماده، به وجود می‌آیند.

9. نقطه بزرگ قرمز رنگ بر روی سیاره یک طوفان عظیم است. این طوفان به مدت حداقل 350 سال در آنجا بوده و آنقدر بزرگ است که ابرهای زمین می‌تواند در آن جا بگیرد.

10. در پایین اتمسفر مشتری، که حاوی هیدروژن است، لایه‌های گاز هیدروژن فشرده شده، هیدروژن فلزی مایع و هسته یخی، سنگی و فلزی وجود دارد.

11. قمرهای مشتری را گاهی اوقات ماهواره‌های یوویان می‌نامند. بزرگ‌ترین این قمرها گانیمد، کالیستو، آیو و اروپا نام دارند.

موقعیت مشتری (Jupiter) در منظومه شمسی

12. گانیمد بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی است. این قمر با اندازه 5،268 کیلومتری از عطارد بزرگ‌تر است.

13. حلقه‌های مشتری از ذرات گرد و خاک که از برخورد قمرهای کوچک‌تر مشتری با ستاره‌های دنباله دار و آستروئید به وجود آمده، تشکیل می‌شوند. این حلقه 92،000 کیلومتر بالاتر از ابرهای مشتری ایجاد شده و تا فاصله 225،000 کیلومتری این سیاره ادامه دارد. ضخامت این حلقه‌ها 2000 تا 12،5000 کیلومتر است.

14. تاکنون هشت سفینه زمینی به مشتری سفر کرده‌اند. این سفینه‌ها عبارت‌اند از پایونیر 10 و 11، وویجر 1 و 2، گالیله، کاسینی، اولیس و نیوهورایزنز.

15. مشتری با سرعت 47،000 کیلومتر در ساعت با سرعت بیشتری از هر سیاره می‌چرخد. اگر زمین با چنین سرعتی می‌چرخید، یک روز حداکثر کمتر از یک ساعت طول می‌کشید.

16. مرکز مشتری حدود 72،000 درجه فارنهایت یا 40،000 درجه سلسیوس است، به طوری که از سطح خورشید داغ‌تر می‌باشد.

17. نیروی گرانش مشتری دو برابر زمین است. فردی با وزن 36 کیلوگرم بر روی زمین، بر روی مشتری 90 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

18. ابرهای سیاره مشتری با سرعت 644 کیلومتر در ساعت در سطح این سیاره حرکت می‌کنند.

19. در سال 2011 گروهی از دانشمندان پیشبینی کردند که دریاچه‌های آب مایع بر روی یکی از قمرهای مشتری، اروپا، می‌تواند نشانگر حیات باشد.

20. مشتری بیشتر شبیه یک ستاره است تا سیاره، زیرا اغلب از هلیوم و هیدروژن تشکیل شده است.

21. بیش از 1000 ابر زمینی در مشتری جای می‌گیرد.

22. سطح مشتری جامد نیست، در نتیجه فرد می‌تواند رفته رفته در اعماق آن غرق شود. اگرچه هسته آن جامد است اما بسیار کوچک بوده و تنها قسمت جامد سیاره است.

23. اگرچه زمین نمی‌تواند میزان انرژی خروجی خود را از انرژی دریافتی از خورشید بیشتر کند، اما مشتری دو برابر انرژی دریافتی از خورشید را برمی گرداند.

24. یکی از قمرهای مشتری، آیو، فعال‌ترین آتشفشان های موجود در کل سیارات یا قمرهای منظومه شمسی را داراست.

25. از آنجاییکه مشتری دما خارج می‌کند، هر سال 2 سانتی متر کوچک‌تر می‌شود. زمانی که اولین بار شکل گرفت، قطر آن دو برابر اندازه حاضر و بسیار داغ‌تر بود.

26. بدون وجود گرانش شدید مشتری، آستروئیدهای بیشتری به زمین برخورد می‌کردند.

27. اگر مشتری بزرگ‌تر می‌شد، انقباض آن افزایش می‌یافت. زیرا جرم بیشتر این سیاره را متراکم‌تر کرده و باعث می‌شد که خود را منقبض کند.

28. اروپا، یکی از قمرهای مشتری، یک اقیانوس با عمق 100 کیلومتری دارد. گفته می‌شود میزان آب این قمر دو برابر زمین است.

29. مشتری دارای 67 قمر شناخته شده و تأیید شده است. با این حال دانشمندان معتقدند بیش از 200 ماهواره طبیعی به دور آن می‌چرخند.

30. مشتری امواج طبیعی و قدرتمند رادیویی تولید می‌کند که از امواج خورشیدی قوی‌تر هستند. امواج رادیویی عظیم و قدرتمند آن ممکن است بر فعالیت‌های آتشفشانی شدید قمر آیو، تأثیر بگذارند.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. رضا

    بهمن 11, 1399

    مثلا دارید مطلب علمی مینویسید ولی فرق جرم و وزن را نمی دانید🙄
    واقعا که😒

    پاسخ