بیوگرافی کامل ادوارد نورتون از کودکی تا به امروز + تصاویر

ادوارد نورتون (Edward Norton) بازیگر، تهیه کننده، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان آمریکایی است. او اولین بار در سال ۱۹۹۶ و برای بازی در فیلم ترس کهن (۱۹۹۶) نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده و یک سال بعد برای ایفای نقش در فیلم تاریخ مجهول آمریکا نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. حفظ ایمان (۲۰۰۰) تنها فیلمی است که وی کارگردانی کرده‌است. وی برای بازی در فیلم مرد روی ماه مدنظر بود اما به دلیل حضورش در فیلم باشگاه مشت زنی این نقش به جیم کری‌ رسید. نورتون تجربه بازی در فیلم‌های ابرقهرمانی را نیز دارد؛ او در سال 2008 در فیلم هالک شگفت انگیز، در نقش هالک ظاهر شد. او از سال ۲۰۱۰ سفیر صلح سازمان ملل در موضوع تنوع زیستی است. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این بازیگر محبوب را با هم مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام ادوارد هَریسون نورتون (Edward Harrison Norton)
متولد 18 اوت، 1969 (27 مرداد 1348)
محل تولد بوستون، ایالات متحده آمریکا
قد 183
شغل بازیگر، کارگردان و تهیه کننده سینما
وضعیت تأهل متأهل

بیوگرافی ادوارد نورتون

ادوارد هَریسون نورتون در اوت 1969 در بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد، اما در کلمبیا، مریلند، ایالات متحده، بزرگ شد. او و خواهرش مالی از روز اول زندگی مرفهی داشتند: مادرشان رابین یک معلم و پدرشان ادوارد یک وکیل بود. پدربزرگش برای اختراع سوپرمارکت شهرت داشت – او یک معمار، یک توسعه دهنده مشاور املاک و خالق بسیاری از مراکز توریستی بوستون بود.

ادوارد نورتون از کودکی می‌دانست که می‌خواهد به روی صحنه برود. او در سن 6 سالگی و با تماشای نمایش “اگر من یک پرنسس بودم” (If I were a princess) به بازیگری علاقه مند شد. این بازیگر معروف اعتراف می‌کند که در آن زمان نمی‌توانست چشم از صحنه بردارد و تئاتر قلب او را ربوده بود. پس از مدتی، ادوارد کوچک به مرکز هنرهای نمایشی کلمبیا، تحت سرپرستی اورنستین رفت و در سن 8 سالگی در یک نمایش محلی شرکت کرد.

جدیت او در بازیگری و سؤال‌هایی که درباره شخصیت‌ها و تفسیرهای جالب اش از نقش‌هایش می‌پرسید، مدرسین کلوپ بازیگری را به وجد می‌آورد. برای نورتون صحنه جایی بود که او می‌توانست خودش باشد و هر آنچه در درون اش است را نشان دهد. زندگی تئاتری از صبحانه‌های مادر و سخنرانی‌های پدر درباره تحصیلات کلاسیک، واقعی‌تر می‌نمود.

ادوارد نورتون پس از اتمام دبیرستان وایلد لیک در سال 1985 طبق خواسته والدین اش به دانشگاه ییل وارد شد. تا پنج سال بعد تحصیل در این دانشگاه برای او یک عذاب بود و تنها قسمت خوشایند ماجرا شرکت در اجراهای تئاتر دانشگاه بود که باعث شد مهارت‌های بازیگری خود را ارتقا دهد.

ادوارد نورتون در جوانی

ادوارد با دریافت لیسانس تاریخ دوباره طبق خواسته والدین اش به اوساکا (ژاپن) رفت تا در شرکت پدربزرگ اش Enterprise Community Partners کار کند. کار در این صنعت باعث شد که به یکی از اعضای هیئت مدیره تبدیل شود. با اینحال با بازگشت به آمریکا نورتون دیگر نمی‌توانست تظاهر کند، بنابراین دیگر به سر کار نرفت. این عمل او باعث رسوایی‌اش در خانواده می‌شد اما مشاجره‌اش با پدر کوتاه بود:

تو نمی‌توانی همه چیز را رها کنی. آیا متوجه می‌شوی که به من خیانت می‌کنی؟

متوجه می‌شوم، اما به زودی مرا می‌بخشی. خیانت به خود ترسناک‌تر است.

در عرض یک هفته، ادوارد به تست یک دقیقه‌ای نمایشنامه نویس معروف، ادوارد آلبی رفت و در نمایش Fragment نقشی را از آن خود نمود. به این صورت بود که فعالیت او در تئاتر Signature نیویورک آغاز شد.

فیلم‌های او

تریلر “ترس کهن” (Primary Fear) در سال 1996 و بازی در نقش یک نوجوان روانی به نام آرون که در زندان بود، به اولین فعالیت سینمایی او تبدیل شد. نورتون توانست فیلم را از آن خود کرده و توجهات را از شخصیت اصلی با بازی ریچارد گر سلب کند. تمام جوایز و نامزدی‌های فیلم به نوعی با این بازیگر جوان مرتبط بودند. او برای این فیلم جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد شد.

ادوارد نورتون در مراسم اسکار

او بعدها بازهم نامزد اسکار شد، از جمله نامزدی در جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد برای فیلم نئونازی “تاریخ مجهول آمریکا” (American History X). نورتون نقش یک نازی را ایفا کرد که در عقاید خود بازبینی کرده بود. این فیلم در آن زمان به خشونت گرایی متهم شد اما منتقدان این خشونت را لازمه فیلم و کاملاً واقعی دانستند.

ادوارد نورتون در کنار برد پیت، بازیگران فیلم به یاد ماندنی باشگاه مشت زنی (Fight club)

فیلم بعدی یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه اوست. این بازیگر برای نقش آفرینی در فیلم اقتباسی “باشگاه مبارزه” (Fight Club) از چاک پالنیک نامزد دریافت جایزه نشد اما به شهرت رسید. تصاویر ادوارد نورتون و برد پیت که در نقش اشرار آنارشیست با شخصیت‌های روان گسیخته ظاهر شده بودند بر تیشرت ها، پوسترها، کلاه‌ها و نقاشی های دیواری ساختمان‌ها دیده می‌شد. صحنه‌هایی از شخصیت نورتون که از بی خوابی رنج می‌برد به همراه مبارزات اش در باشگاه در فضای اینترنت گسترش یافت و به انواع مختلف و خنده دار بازسازی شد.

ادوارد نورتون در فیلم باشگاه مبارزه

ادوارد نورتون در سال 2000 عرصه کارگردانی را تجربه کرد و یک فیلم کمدی رمانتیک ساخت، “حفظ ایمان” (Keeping the Faith)، که از بازی‌های قبلی‌اش در نقش اوباش متفاوت بود. او این فیلم را به مادرش رابین تقدیم کرد که در سال 1997 بر اثر تومور مغذی درگذشت. نورتون در پاسخ به سؤال روزنامه نگاران درباره کارگردانی گفت:

استرس بسیار زیادی دارد و موهای آدم را سفید می‌کند. اما اینکه بخواهی همانند یک مدیر عقاید، مشکلات و راه حل‌های افراد بسیاری را اداره کنی، بسیار لذت بخش است.

نورتون در سال 2006 شخصیت‌های جدیدی را تجربه کرد و در اقتباس “پردهٔ رنگی” (The Painted Veil) از اثر کلاسیک بریتانیایی سامرست موآم شرکت کرد. نائومی واتس نقش مقابل او را ایفا نمود.

ادوارد نورتون و نائومی واتس

نورتون در سریال تلویزیونی “استلا” (Stella) نقش خودش را ایفا می‌کرد. از بازی‌های تحسین برانگیز دیگر او عبارت‌اند از: قلمرو بهشت (Kingdom of Heaven)، شعبده باز (The Illusionist) و هالک شگفت‌انگیز (The Incredible Hulk).

نورتون در سال 2010 در تریلر درام “استون” (Stone) نقش اصلی را ایفا کرد. او نقش مجرمی را ایفا کرد که برای هر آزمایشی آماده بود. میلا یوویچ نقش همسر زیبای او و رابرت دنیرو هم نقش بازرسی را ایفا کرد که باید سرنوشت شخصیت او را مشخص می‌کرد.

ادوارد نورتون در کنار مایکل کیتون در فیلم مرد پرنده ای (Birdman)

ادوارد در سال 2014 در کمدی “مرد پرنده‌ای” (Birdman) نقش یک بازیگر برادوی را ایفا کرد. نقش او با جوایز مختلف و تحسین رسانه‌ها مواجه شد. این فیلم نامزد 9 جایزه اسکار شد و 4 جایزه را از آن خود نمود. اگرچه تمام بازیگران اصلی فیلم – مایکل کیتون، ادوراد نورتون و اما استون – نامزد شدند اما هیچ کدام برنده جایزه اسکار نشدند.

ادوارد نورتون به همراه بیل میلگلیور تهیه کننده و استوارت بلامبرگ نویسنده، شرکت Class 5 Films را تأسیس کرد.

ادوارد نورتون و برد پیت

در مه 2015 کمدی “باشگاه مبارزه 2″، ادامه همان کتابی که فیلم اقتباسی‌اش باعث شهرت نورتون شد، انتشار یافت. پس از انتشار این آلبوم شایعه شد که فیلم آن هم ساخته می‌شود. طبق اخبار رسانه‌ها برد پیت تلاش کرد پالنیک را متقاعد کند که اقتباس آن ساخته شود. طبق این کتاب مدت‌ها گذشته و شخصیت اصلی صاحب زن و فرزند شده است، بنابراین سن این بازیگران نمی‌تواند مانع حضور آن‌ها در فیلم باشد. اما درباره ساخت این فیلم اطلاعاتی در دسترس نیست.

نورتون در سال 2016 در درام “زیبایی موازی” (Collateral Beauty) حضور یافت. به جز نورتون، ویل اسمیت و کیرا نایتلی هم در این فیلم که درباره ناامیدی یک سهام دار در زندگی بود، نقش آفرینی کردند.

ادوارد نورتون در کنار ویل اسمیت در فیلم زیبایی موازی

ادوارد نورتون هنوز هم بازیگری می‌کند اما در سال 2017 فیلمی از او منتشر نشد. با این حال نورتون به گروه بازیگران کارتون کمدی Isle of Dogs ملحق شد، این کارتون در سال 2018 منتشر شد. اسکارلت جوهانسون، برایان کرانستون، تیلدا سوئینتون و بیل مری، در این کارتون صدا پیشگی کردند.

زندگی شخصی

ادوراد نورتون با بازیگرانی مانند سلما هایک و درو بریمور روابط نزدیکی داشت. او همچنین با کورتنی لاو خواننده هم رابطه داشت و به همراه او در یک جلسه از تور گروه Hole به عنوان نوازنده گیتار شرکت کرد.

ادوارد نورتون و همسرش شانا رابرتسون

ادوارد در سال 2011 از شانا رابرتسون تهیه کننده خواستگاری کرد و در سال 2012 با هم ازدواج کردند. در مارس 2013 پسرشان اطلس به دنیا آمد.

ادوارد نورتون به زبان ژاپنی صحبت می‌کند. او طرفدار گروه Black Flag است.

ادوارد نورتون و پسرش اطلس

نورتون حامی الیوت اسپیتزر فرماندار نیویورک بود و از جرج بوش پسر انتقاد می‌کرد. او همچنین تهیه کنندگی فیلم By the People: The Election of Barack Obama، که درباره رئیس جمهور باراک اوباما بود، را برعهده داشت.

ادوارد نورتون و جان کیوسک

گفته می‌شود که ادوارد نورتون با جان کیوسک نسبت فامیلی دارد. زیرا چهره آن دو شبیه هم است و تقریباً هم قد هستند (قد جان 188 سانتی متر و قد نورتون 183 سانتی متر است) و می‌توانند برادر هم باشند اما در حقیقت هیچ نسبتی با هم ندارند.

فیلم شناسی

  • ترس کهن (Primal Fear – 1996)
  • همه می‌گویند دوستت دارم (Everyone Says I Love You – 1996)
  • راندرز (Rounders – 1998)
  • باشگاه مبارزه (Fight Club – 1999)
  • حفظ ایمان (Keeping the Faith – 2000)
  • امتیاز (The Score – 2001)
  • فریدا (Frida – 2002)
  • کسب و کار ایتالیایی (The Italian Job – 2003)
  • قلمرو بهشت (Kingdom of Heaven – 2005)
  • شعبده باز (The Illusionist – 2006)
  • هالک شگفت انگیز (The Incredible Hulk – 2008)
  • اختراع دروغ (The Invention of Lying – 2009)
  • استون (Stone – 2010)
  • دیکتاتور (The Dictator – 2012)
  • مرد پرنده‌ای (Birdman – 2014)

تصاویری از ادوارد نورتون

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم