حقایق جالبی درباره عطارد، نزدیک‌ترین سیاره به خورشید

عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است که در طی 88 روز به دور خورشید می‌چرخد و کوتاه‌ترین چرخه گردش به دور خورشید را دارد. نام لاتین عطارد (Mercury) براساس نام خدای رومی انتخاب شده که پیام رسان خدایان دیگر است. در اینجا 32 حقیقت جالب و خواندنی درباره سیاره عطارد را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

عطارد (Mercury) در منظومه شمسی، نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است.

1. اگر وزن شما در روی زمین 31 کیلوگرم باشد، بر روی عطارد تنها 12 کیلوگرم وزن خواهید داشت زیرا از زمین کوچک‌تر بوده و گرانش کمتری دارد.

2. از آنجاییکه این سیاره در صبح هنگام و حین طلوع خورشید درخشان‌تر است آن‌ها را ستاره صبح می‌نامند.

3. عطارد هوا یا آب ندارد.

4. در هنگام روز دمای عطارد تا 400 درجه سلسیوس افزایش یافته درصورتی که در شب به 170- درجه سلسیوس کاهش می‌یابد.

5. یک روز خورشیدی در سیاره عطارد که از ظهر تا ظهر ادامه دارد برابر با 176 روز زمینی است، در صورتی که روز نجومی، زمان 1 چرخش از یک نقطه خاص، 59 روز زمینی طول می‌کشد.

6. سیاره عطارد تقریباً به خورشید قفل شده است و این مسئله با گذشت زمان مدار چرخش سیاره را کند کرده تا با چرخش اش به دور خورشید مطابقت داشته باشد.

7. اگرچه این سیاره کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی است اما یکی از 5 سیاره‌ای است که با چشم غیرمسلح قابل رویت است. در مقایسه باید گفت زمین 12،742 کیلومتر با استوایش فاصله دارد در حالی که این فاصله در عطارد 4،879 کیلومتر است.

8. اگرچه عطارد یک سیاره کوچک است اما تراکم بسیار بالایی دارد. در حقیقت هر سانتی متر آن 5.4 گرم چگالی دارد، در حالی که چگالی زمین کمی از آن بالاتر است. دلیلش این است که عطارد کاملاً از فلزات و سنگ‌های سنگین تشکیل شده است.

9. با خنک شدن و انقباض هسته فلزی این سیاره، در سطح آن چین خوردگی پدید می‌آید. دانشمندان این چین خوردگی‌ها را Lobate Scarps می‌نامند و این چین خوردگی‌ها می‌توانند کیلومترها ارتفاع و هزاران کیلومتر وسعت داشته باشند.

10. اخیراً دانشمندان ناسا کشف کرده‌اند که هسته فلزی جامد عطارد می‌تواند ذوب شود.

11. عطارد دومین سیاره داغ محسوب می‌شود، اولین سیاره داغ زهره می‌باشد، اگرچه زهره از خورشید دورتر است.

12. برخلاف سیارات دیگر که طی فرایندهای زمین شناختی می‌توانند خود را ترمیم کنند، سطح عطارد پر از دهانه‌هایی است که در نتیجه برخورد میلیون‌ها آستروئید و ستاره دنباله دار ایجاد شده اند.

13. هر دهانه‌ای که قطر آن بزرگ‌تر از 250 کیلومتر باشد حوضه نامیده می‌شود.

14. حوضه کولاریس بزرگ‌ترین دهانه عطارد است که حدود 1،550 کیلومتر قطر داشته و در سال 1974 توسط کاوشگر Mariner 10 probe کشف شد.

15. تا به امروز تنها 2 سفینه فضایی از عطارد دیدن کرده‌اند. در سال‌های 1974 تا 1975، Marine 10 سه بار به عطارد سفر کرد. در 3 اوت 2004، مسنجر کاوشگر از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال به عطارد فرستاده شد، این مسنجر دومین کاوشگری بود که از اواسط سال‌های 1970 از عطارد دیدن می‌کرد.

16. تاریخ دقیق کشف عطارد مشخص نیست، اما از آن تاریخی که گفته می‌شود هم قدیمی‌تر است. گفته می‌شود سومری‌ها در حدود 3000 سال قبل از میلاد آن را کشف کردند.

17. هراکلیتوس، یک فیلسوف یونانی پیش از زمان سقراط، برخلاف گفته عموم آن زمان که معتقد بودند عطارد و زهره به دور زمین می‌چرخند، معتقد بود که این دو به دور خورشید می‌چرخند.

18. برخلاف زمین، عطارد اتمسفر ندارد، به همین دلیل نمی‌تواند گرمای خورشید را به دام بیندازد.

19. نوسانات دمایی عطارد بیشترین نوسانات دمایی منظومه شمسی هستند. در طی روز دما می‌تواند بیش از 600 درجه سلسیوس یا 1100 درجه فارنهایت تغییر کند.

اندازه عطارد در مقایسه با کره زمین

20. مشاهدات راداری انجام شده در سال 1991 نشان داد که شاید حفره‌های قطب‌های شمال و جنوب عطارد بر روی یخ قرار گرفته شده باشد، زیرا این نواحی همیشه در سایه بوده و سرد هستند.

21. برخی از فضانوردان معتقدند از برخورد آستروئیدها به این سیاره، یخ به درون آن نفوذ کرده است. برخی دیگر هم معتقدند که گاز در این سیاره به دام افتاده اما گریخته و در نزدیکی قطبین منجمد شده است.

22. حوضه کلاریس در حدود 4 میلیارد سال قبل توسط یک آستروئید ایجاد شد. گفته می‌شود این آستروئید حدود 100 کیلومتر عرض داشت و با نیروی 1 تریلیون بمب که هرکدام 1 مگا تن باشند، به عطارد برخورد کرد.

23. قطر هسته فلزی حدود 75% قطر سیاره است. پوسته بیرونی عطارد تنها حدود 500 تا 600 کیلومتر عرض دارد.

24. اولین سفینه فرستاده به عطارد، Mariner 10، به این نتیجه رسید که این سیاره میدان مغناطیسی خود را دارد.

25. نیروی میدان مغناطیسی عطارد تنها 1% زمین است.

26. میدان‌های مغناطیسی تولید شده توسط باد خورشیدی اغلب میدان مغناطیسی عطارد را تحت تأثیر قرار داده و گردبادهای مغناطیسی قدرتمند شدید به وجود می‌آورند.

27. عطارد با سرعت 180،000 کیلومتر در ساعت به دور خورشید می‌چرخد، که باعث می‌شود سریع‌ترین سیاره منظومه شمسی باشد.

28. چرخش آن به دور خورشید در یک مدار بیضی رخ می‌دهد. در نزدیک‌ترین حالت فاصله آن با خورشید 47 میلیون کیلومتر است و نزدیک‌ترین نقطه آن پریهلیون نام دارد.

29. دورترین فاصله عطارد از خورشید 70 میلیون کیلومتر است و دورترین نقطه آن آفلیون نام دارد.

30. زمانی که عطارد در نزدیک‌ترین نقطه خود به خورشید باشد، خورشید سه برابر بزرگ‌تر از آنچه از روی زمین دیده می‌شود، به نظر می‌رسد.

31. در حین طلوع خورشید در عطارد، خورشید طلوع کرده و دوباره پایین رفته و مجدداً طلوع می‌کند. در حین غروب هم خورشید پایین رفته، مجدداً بالا آمده و دوباره غروب می‌کند.

32. هر 100 سال، 13 بار می‌توان عطارد را حین عبور از سطح خورشید دید. این واقعه از زمین قابل رویت است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم