حقایق جالب و خواندنی درباره سیاره زهره (ونوس) + تصاویر

زهره دومین سیاره منظومه شمسی از نظر نزدیکی به خورشید است که هر 224.7 روز زمینی، یک بار به دور خورشید می‌چرخد. زهره در طی 243 روز، طولانی‌ترین چرخش سیاره‌ای در کهکشان راه شیری را داشته و در خلاف جهت باقی سیارات می‌چرخد. این سیاره قمر طبیعی ندارد و از روی نام الهه رومی عشق و زیبایی (ونوس) نام گذاری شده است. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره سیاره زهره (ونوس) را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

(تصویر کاور این مقاله با تکنولوژی False color از سطح سیاره زهره گرفته شده است که نمای رنگی غیرواقعی از سطح سیاره را نشان می‌دهد.)

1. در سیاره زهره برف از جنس فلز و باران از جنس سولفوریک اسید می‌بارد.

2. تنها از طریق رادار یا کاوشگر می‌توان زهره را مشاهده کرد.

3. غیر از خورشید و ماه، زهره درخشان ‌ترین نقطه آسمان است که از زمین می‌توان آن را مشاهده کرد.

4. این سیاره اغلب ستاره غروب یا ستاره صبح نامیده می‌شود.

5. یک روز خورشیدی در سطح زهره 117 روز زمینی طول می‌کشد.

6. دانشمندان معتقدند یکی از دلایل چرخش خلاف جهت زهره به دور خورشید می‌تواند این باشد که برخورد با آستروئید یا اجسام دیگر باعث شده که مدار چرخش این سیاره تغییر یابد.

7. فشار اتمسفری زهره 19 برابر از زمین بزرگ ‌تر است. در حالی که اندازه و حجم آن از زمین کوچک‌تر است، اما آستروئیدهای کوچک با ورود به اتمسفر آن به شدت خرد شده و در نتیجه بر سطح زهره دهانه‌ای دیده نمی‌شود یا اینکه بسیار کم است.

8. فشار موجود در سطح زهره برای انسان مانند فشار موجود در عمق اقیانوس است.

9. زهره اغلب سیاره خواهر زمین خوانده می‌شود. زیرا اندازه آن‌ها تقریباً مشابه بوده و قطر آن‌ها 638 کیلومتر از هم فاصله دارد. همچنین، هر دوی آن‌ها هسته مرکزی، گوشته مذاب و پوسته دارند.

10. تمدن‌های اولیه تصور می‌کردند که زهره دو سیاره متفاوت است و یونانی‌ها آن را فسفر و هسپر و رومی‌ها آن‌ها را لوسیفر و وسپر می‌نامیدند. دلیلش این است که حین چرخش زهره به دور خورشید، در چرخش زمین مداخله کرده و از قابل رویت بودن پس از غروب آفتاب به قابل رویت بودن پیش از طلوع خورشید، تغییر می‌کند.

11. ستاره شناسان مایا در اوایل سال‌های 650 پیش از میلاد درباره زهره مطالعات پیچیده‌ای انجام داده بودند.

12. زهره با دمای سطحی 462 درجه سلسیوس داغ‌ ترین سیاره منظومه شمسی است. زیرا به محورهایش متمایل نبوده، در نتیجه تفاوت فصلی در آن جا وجود ندارد. همچنین تراکم اتمسفری حدود 96.5% کربن دی اکسید، گرما را به دام انداخته و تأثیر گلخانه‌ای ایجاد می‌کند.

13. در سال 2006، آژانس فضایی اروپا، سفینه فضایی زهره را فرستاد تا به دور این سیاره بچرخد. در سال 2015 این سفینه بازگشت و نشان داد که بر روی زهره بیش از 1000 آتشفشان یا مراکز آتشفشانی وجود دارد که از 20 کیلومتر بزرگ ‌تر هستند.

14. اولین سفینه ساخته دسته بشر که روی زهره فرود آمد The Soviet Union’s Venera 3 بود که در سال 1966 به این سیاره فرستاده شد.

15. در ابتدا تصور می‌شد که زهره یک بهشت گرمسیری است. زیرا تراکم ابری سولفوریک اسید اطراف زهره مانع از دیدن این سیاره از خارج از اتمسفر خواهد شد.

16. تنها از زمان توسعه نقشه نگاری رادیویی در سال‌های 1960 بود که دانشمندان توانستند دمای به شدت بالا و محیط نامناسب زهره را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهند.

17. گفته می‌شود که زمانی بر روی سطح زهره اقیانوس وجود داشت اما افزایش شدید دما این اقیانوس‌ها را تبخیر نمود.

18. حدود 65% سطح زهره پوشیده از دشت‌های هموار است، اما 35% باقی مانده شامل رشته کوه می‌باشد. رشته کوه ماکسول حدود 11 کیلومتر ارتفاع و 870 کیلومتر وسعت دارد و مرتفع ‌ترین نقطه این سیاره محسوب می‌شود.

19. نیروی گرانش زهره کمی از زمین کمتر است. برای مثال، فردی که بر روی سیاره زمین 45 کیلو وزن دارد، بر روی سیاره زهره 40 کیلوگرم است.

شبیه‌سازی سطح سیاره زهره

20. اندازه کوچک ‌تر و تراکم کمتر زهره باعث می‌شود که جرم آن حدود 80% جرم زمین باشد.

21. تا زمان‌های اخیر، زهره بیشترین سیاره مشاهده شده توسط کاوشگرهای فضایی بود. 18 سفینه شوروی و 6 سفینه آمریکایی به این سیاره ارسال شده‌اند.

22. اگرچه فضانوردان درباره امکان حیات در زهره مطمئن نیستند، اما احتمالش بسیار ناچیز است. دما به شدت بالا بوده و هیچ گونه گیاهی و جانوری زمین نمی‌توانند روی آن زنده بمانند.

23. زمین شناسان معتقدند زمانی در سطح زهره، همانند سطح زمین، حجم بسیار زیادی از آب وجود داشت، که در حدود 300 میلیون سال پیش و با افزایش میزان انرژی تابشی خورشید، خشک شد.

24. دانشمندان معتقدند که وجود تعداد زیاد آتشفشان، گدازه‌های آتشفشانی، دهانه و برآمدگی‌ها، نشان دهنده این امر است که سیاره زهره توسط فعالیت‌های اتشفشانی شکل گرفت.

25. از آنجاییکه سیاره زهره پس از خورشید و ماه درخشان ‌ترین نقطه آسمان بود، بنابراین از دیرباز توجه تمدن‌های مختلف را به خود جلب می‌کرد. چینی‌ها آن را تایپه یا “نقطه زیبای سفید”، مصریان آن را بونو یا “پرنده” و کلدیان آن را “مشعل درخشان بهشت” می‌نامند.

26. کلمه انگلیسی Friday که از زبان انگلوساکسن گرفته شده به معنای “روز ونوس” است. در بسیاری از زبان‌های دیگر هم روز جمعه از ریشه نام ونوس گرفته می‌شود.

27. بسیاری از تمدن‌های اولیه زهره را پرستش می‌کردند و عبادت این الهه تا پیش از دوره مدرن دیده می‌شد. گفته می‌شود که تا قرن 19 تمدن‌های پلی نزی و سرخپوست‌های اسکیی پاونی شمال آمریکا، قربانی‌های انسانی به زهره تقدیم می‌کردند.

28. به دلیل وجود ابرهای همیشگی در آسمان زهره، زمین یا خورشید از سطح این سیاره قابل رویت نیست.

29. هر 4 روز زمینی، در سیاره زهره بادهای شدید و مداوم رخ داده و ابرها را به طور کامل حرکت می‌دهد.

30. زهره و عطارد تنها سیارات منظومه شمسی هستند که هیچ قمری به دور آن‌ها نمی‌چرخد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم