بهترین ابر شرور ها و شخصیت‌های منفی در تاریخ سینما + تصاویر

شخصیت‌های منفی (villain) همواره یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر سینما هستند که گاهی اوقات با وجود اینکه از آن ها متنفر هستیم، اما عمیقا حضور آن‌ها در فیلم را دوست داریم. گاهی اوقات ایفای نقش منفی توسط بازیگر به قدری زیبا و حرفه‌ای انجام می‌شود که شخصیت منفی حتی پرطرفدارتر و پررنگ تر از قهرمان فیلم ظاهر می‌شود. در این مقاله تصمیم گرفتیم شخصیت‌های منفی محبوب فیلم‌های سینمایی را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


20. مایکل مایرز

مجموعه هالووین (Halloween series، 1978 – 2018)

ظاهر جذاب. قاتل خاموش. یک روانی با مشکلات خانوادگی جدی. بخشی از جذابیت این شخصیت مدیون خلاقیت جان کارپنتر، نویسنده و کارگردان این فیلم است که ماسک قدیمی ویلیام شاتنر را به بخشی از یکی از جذاب‌ترین قاتل‌های فیلم‌های هالووین تبدیل نمود. مایکل یکی از شخصیت‌هایی است که به شخصیت پردازی چندانی نیاز ندارد و به خودی خودی تهدید آمیز است. فیلم‌های بسیاری از این شخصیت الهام گرفته‌اند با این حال تماشای او در فیلم اصلی همچنان جالب و ترسناک است.


19. T-1000

نابودگر ۲: روز داوری (Terminator 2: Judgement Day – 1991)

زمانی که قرار شد در نسخه اصلی نابودگر آرنولد شوارتزنگر یک شخصیت منفی اضافه شده و در کنار او بایستد، جیمز کامرون باید یک شخصیت پیچیده اضافه می‌کرد که بتواند به هر کاری دست زده و تمام قوانین فیزیک را زیر پا بگذارد. در نهایت رابرت پاتریک برای بازی در نقش یک قاتل حیله گر ظاهر می‌شود و چنان تاثیری به جا می‌گذارد که نابودگر 2 از نسخه اصلی‌اش هم محبوب‌تر می‌شود. شاید شخصیت شوارتزنگر توقف ناپذیر باشد اما قابلیت‌های پاتریک در تغییر ظاهرش باعث می‌شود هرگز از دیدن او خسته نشوید.


18. فردی کروگر

مجموعه کابوس خیابان الم (The Nightmare On Elm Street series، 1984 – 2010)

“یک، دو، فردی به دنبال تو…سه، چهار، بهتره درو ببندی…” با صدای ترسناک و چندش آور او باعث شد که یکی از شخصیت‌های به یادماندنی و ترسناک کابوس خیابان الم باشد. در حقیقت از نسخه ساله 1985، “انتقام فردی” (Freddy’s Revenge) بود که این شخصیت هویت تازه‌ای پیدا کرد. فردی (رابرت انگلاند) در حالی که تماشاگران را می‌ترساند، شوخ طبع هم بود اما رفته رفته جنون آمیزتر شد. فردی به شخصیت دوست داشتنی این ژانر تبدیل شد و افزایش سن مانع محبوبیت او نشده است.


17. مأمور اسمیت

سه گانه ماتریکس (The Matrix Trilogy، 1999 – 2003)

مأمور اسمیت هوگو ویوینگ با دهان کج و کوله و پیشانی چین افتاده‌اش یک شخصیت سرد و سخت کوش است. البته او تنها یک برنامه هوش مصنوعی در یک واقعیت مجازی است که برای مدهوش کردن انسان طراحی شده است. او در حقیقت نباید نفرت ما را برانگیزد اما همانطور که از سخنرانی‌اش به مورفئوس (لارنس فیشبرن) پیداست: “من از اینجا متنفرم”، برنامه ریزی‌اش به هم خورده است. به همین دلیل اسمیت به یک شخصیت منفی تبدیل می‌شود، البته نه شخصیتی که از یک رژیم سرکوبگر نشات گرفته بلکه شخصیتی که از شغل اش متنفر است.


16. نورمن بیتس

روانی (Psycho – 1960)

مردی که در صحنه دوش حمام با داشتن یک چاقو پشت یک زن ایستاده زیباترین صحنه سینما را به وجود آورده است (این صحنه آنقدر معروف است که به صحنه دوش حمام شهرت دارد) و چیزی بیشتر از یک شخصیت منفی است. او در نوع خود یک اثر سینمایی است: یک هیولای سینمایی که صد در صد انسان است. این شخصیت نه ظاهر عجیبی دارد نه هیچ چیز دیگری، بلکه یک مرد جوان است که می‌تواند کنارتان بایستد و هرگز به ماهیت او پی نبرید و حتی باور نکنید که بتواند یک پشه بکشد. اکنون که تصویر این قاتل سینمایی را روی پرده سینما می‌بینیم تصور می‌کنیم برای تماشاگران سال‌های 1969 دیدن پسری به نام نورمن بیتس که توسط مادرش تسخیر شده تا چه اندازه ترسناک است (و یا آلفرد هیچکاک چگونه توانست چنین شخصیتی را خلق کند)، در هر صورت باید قبول کنیم که او معنای ترسناک بودن را تغییر داد.


15. پالپاتین

جنگ ستارگان (The Star Wars Saga، 1983 – 2005)

زمانی که اولین بار در “بازگشت جدای” (Return Of The Jedi) او را دیدیم تنها یک شخصیت ترسناک با صدای بم و صورت مهیب بود که در شنلی سیاه به رنگ روحش پیچیده شده بود. اگرچه بازیگر اسکاتلندی، ایان مک دیارمید، به خوبی از عهده نقش آفرینی در آن برآمده، اما رئیس دارت ویدر، به سختی می‌توانست به عنوان یک شخصیت سه بعدی درنظر گرفته شود. اما با سه گانه ای که به داستان‌های قبلی می‌پردازد، با شیو پالپاتین، رئیس لرد سیث آشنا شده و متوجه شدیم یک سیاست مدار موذی و حیله گر است. اگرچه این فیلم‌ها چندان موفق نشدند اما پالاپتین به یک مخلوق جذاب و حیله گر تبدیل شد.


14. کلانتر ناتینگهام

رابین هود- پادشاه دزدان (Robin Hood: Prince Of Thieves – 1991)

دیدن شخصیت آلن ریکمن در فهرست شخصیت‌های منفی چندان تعجب برانگیز نیست زیرا او می‌تواند به خوبی در نقش ضد قهرمان ظاهر شود. گفته می‌شود او در ابتدا از قبول این نقش سر باز زد تا اینکه این حق را به او دادند که هرکاری که دوست دارد با این نقش انجام دهد – چیزی که به گفته کوین کاستنر اختصاص دادن کل فیلم به خودش بود. هر حرکت، هر قدم و هر غضب او دیدنی است. ریکم چه کریسمس را لغو کند چه قلبتان را با قاشق از سینه بیرون بکشد، در هر صورت یک قهرمان شرور و جذاب است.


13. پرستار رچد

دیوانه از قفس پرید (One Flew Over The Cuckoo’s Nest – 1975)

سردترین، بی روح ترین و غیرقابل تحمل ترین پرستار ممکن. پرستار میلدرد رچد چیزی بیشتر از سرپرستار یک بیمارستان روانی است. او در فیلم برنده اسکار لوئیز فلچر یک شخصیت سرد و خشن را بازی می‌کند که سعی کرده با تسلط خود بر امور بیماران روانی خود را کنترل کند. بنابراین تعجبی ندارد که رایان مورفی تهیه کننده معتقد است که پرستار رچد از شخصیت مک مورفی با بازی جک نیکلسون جذاب‌تر است و بیشتر به چشم می‌آید.


12. سائورون

سه گانه ارباب حلقه‌ها و سه گانه هابیت (The Lord Of The Rings trilogy and the Hobbit trilogy، 2001 – 2004)

“یک چشم درشت، بدون پلک و پر از شعله‌های خشم.” این توصیف از ارباب تاریکی روی کاغذ قابل قبول به نظر می‌رسد اما در صحنه سینما شاهد یک هیولا خواهید بود که پتر جکسون و گروه ارباب حلقه‌ها آن را خلق کردند. همانطور که در ابتدای فیلم می‌بینیم سائورون یک هیولای مهیب و خشمگین است که با یک دم می‌تواند هر آنچه در مقابل اش قرار دارد را نابود کند. اما حتی زمانی که جسم خود را از دست می‌دهد به کابوس تبدیل شده و هر بار که فوردو حلقه را لمس می‌کند به ذهن او وارد شده و پیرامون او را همچون یک دریای آتش شعله ور می‌کند.


11. گالوم

سه گانه ارباب حلقه‌ها و سه گانه هابیت (The Lord Of The Rings trilogy and the Hobbit trilogy، 2001 – 2004)

اگرچه سائورون یکی از شخصیت‌های منفی فیلم‌های تالکین است و گالوم یکی از شخصیت‌های دوست داشتنی‌تر (مخصوصاً با بازی اندی سرکیس)، اما در رابطه با گالوم چیزی وجود دارد که ماهیت او را ترسناک می‌کند. سائورون اهریمنی بود که داستان از طریق او آغاز شد، اما گالوم به وسیله قدرت حلقه به یک موجود خطرناک و قدرتمند تبدیل شد که شاید رفته رفته به جای ترحم از او بترسید. از زمانی که دست او به حلقه خورد، ذهنش آشفته شد و تنها به قتل فکر می‌ کند. البته همچنان می‌توانید او را دوست داشته باشید اما هرگز به او اعتماد نکنید.


10. بیگانه

مجموعه بیگانه (The Alien series، 1979 – 2017)

زمانی که دان اوبانون و رونالد شوست در اواسط دهه 70 میلادی بیگانه را خلق می‌کردند اصلاً تصور نمی‌کردند که یکی از ماندنی‌ترین هیولاهای سینما را خلق کنند. این شخصیت توسط ریدلی اسکات به تصویر کشیده شد، توسط جیمز کامرون رشد کرد و بیش از چند دهه توسط فیلم سازان، کمدین ها و بازی‌ها تکرار و تکرار شد. شاید بهترین توصیف از او این جمله از ایان هولم باشد: “یک ارگانیسم کامل. ساختار کامل او با شرارت وجودش تکمیل شده است…یک بازمانده که ذره‌ای آگاهی، ندامت یا اخلاقیات در او دیده نمی‌شود.


9. لرد ولدمورت

مجموعه هری پاتر (The Harry Potter series، 2001 – 2011)

برخی معتقدند ولدمورت با الهام از شخصیت والدمور ادگار آلن پو خلق شد. در حقیقت عشق جی. کی. رولینگ به فرانسه باعث خلق ولدمورت به معنای “مبارزه با مرگ” شد. او در سال 2009 گفت، “من به نامی نیاز داشتم که نشانگر مرگ بوده و عجیب باشد.” آن دو کلمه در کنار هم نشان دهنده قدرت مطلق خدای مرگ هستند. نام او باید عجیب باشد، زیرا یک مرد خون سرد با بینی تو رفته است و در عین حال ترکیبی از انسان و مار محسوب می‌شود. در عین حال باید قدرتمند باشد زیرا او می‌تواند در یک لحظه بدون داشتن عصا و با قدرت جادوی سیاه پرواز کند. در هر سایه در صفحه می‌توان حضور او را احساس کرد. نام او به هر معنایی که باشد کسی جرات به زبان آوردن آن را ندارد.


8. آنتون چیگور

جایی برای پیرمردها نیست (No Country For Old Men – 2007)

زمانی که خاویر باردم در سال 2007 جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را دریافت کرد، از برادران کوئن تشکر کرد به خاطر “انتخاب ترسناک‌ترین مدل موی تاریخ برای او”. “جایی برای پیرمردها نیست” آخرین فیلم خاویر باردم نیست که در آن نقش منفی را ایفا کرد (اسکای فال – Skyfall، دزدان دریایی کارائیب 6 – Pirates 6)، اما در هیچ فیلم دیگری نتوانست نقش یک شرور به نام آنتون چیگور را ایفا کند که با یک تپانچه قربانیان اش را به راحتی از بین برده و به سرعت انداختن یک سکه جانشان را می‌گیرد. این شخصیت حقیقتاً یک شخصیت ترسناک و رعب آور است.


7. کایلو رن

جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens – 2015)، جنگ ستارگان: اپیزود ۸ (Star Wars: The Last Jedi – 2017)

حضور در مجموعه فیلم‌هایی که پالپاتین و مخصوصاً دارت ویدر در آن حضور دارند، می‌تواند برای جذاب شدن یک شخصیت کافی باشد. اما کایلو رن، با بازی آدم درایور، از شخصیت ابتدایی‌اش پیچیده‌تر شده و به یک شخصیت منفی جذاب تبدیل شده است. او در دو فیلم کوتاه به یک شخصیت مرگبار تبدیل شده که مسیر خود را می‌داند و برای رسیدن به پیروزی هر کاری می‌کند. ویدر سیاره‌ها را به هم می‌ریزد، دشمنان اش را از بین می‌برد و اوبی وان را کنار می زند، اما کایلو رن در کمال خونسردی پدر خودش را به قتل می‌رساند.


6. هانس لاندا

حرامزاده‌های لعنتی (Inglourious Basterds – 2009)

شخصیت‌های نازی تاکنون در فیلم‌های مختلف به شکل‌های مختلف نمایش داده شده‌اند: روانی (فهرست شیندلر – Schindler’s List)، بدشکل (مهاجمان صندوق گمشده – Raiders Of The Lost Ark)، کارتونی (دیکتاتور بزرگ – The Great Dictator) یا برتر از همه (کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو – Captain America: The First Avenger). اما هانس لاندا، کلنل نازی کاملاً متفاوت است: عمیق، سطح بالا، مسلط به چند زبان، علاقه مند به شیرینی. او یک شخصیت روانی است که در عین روانی بودن جذاب هم می‌باشد، به همین دلیل برای تماشاگر آزاردهنده است. کریستوفر والتز (برنده جایزه اسکار) به خوبی توانسته این شخصیت باهوش و جذاب را ایفا کند و از زبان تارانتینو سخن بگوید.


5. هانیبال لکتر

سکوت بره‌ها (The Silence Of The Lambs – 1991)، هانیبال (Hannibal – 2000) و اژدهای سرخ (Red Dragon – 2002)

برایان کاکس و مدس میکلسن در فیلم ترسناک رابرت هریس بازی فوق العاده ای داشتند اما آنتونی هاپکینز هانیبال را به یک افسانه تبدیل نمود. اغلب شخصیت‌های منفی با کارهایشان تعریف می‌شوند اما سکوت هاپکینز نقطه قوت او بود. او از ابتدای رویارویی‌اش با جودی فاستر تا انتهای فیلم رفته رفته پوسته انداخته و لایه‌های جدیدی از خودش را نشان می‌دهد. اعمال ترسناک لکتر به جای نمایش فیزیکی به صورت ضمنی معرفی می‌شوند اما زبان او برنده و خشن‌تر از هر شمشیر و شلیک است. هانیبال با ریدلی اسکات و اژدهای سرخ برت رتنر ادامه یافت و هنوز هم نفسگیر است.


4. هانس گروبر

جان سخت (Die Hard – 1988)

“تا سه می‌شمارم. چهاری وجود ندارد.” احتمالاً آلن ریکمن در این نقش بهترین ترکیب صدا و چهره را به وجود آورده است. یک شخصت منفی با فرهنگ و حیله گر که با هر بار لو رفتن نقشه‌اش توسط یک پلیس موذی (جان مک کلین با بازی بروس ویلیس)، مسیر جدیدی را آغاز می‌کند. یکی از نقاط قوت شخصیت او دیالوگ‌های شنیدنی‌اش است که توسط نویسندگان فیلم، جب استوارت و استیون ای. دسوزا خلق شد. نحوه بیان او که از مهارت نقش آفرینی‌اش سرچشمه می‌گیرد گیرایی نقش اش را افزایش می‌دهد. اگرچه هر شخصیت منفی نقطه ضعفی دارد اما معدود شخصیت‌های منفی دیده می‌شوند که نقطه ضعفی نداشته باشند و گروبر یکی از آن‌هاست.


3. لوکی

فیلم‌های ثور (The Thor films، 2011 – 2017)، انتقام جویان (The Avengers – 2012)

حتی در دنیای ستارگان مارول که پر از قهرمان و ضدقهرمان است، یکی از آن‌ها می‌تواند بیش از بقیه به چشم بیاید. لوکی با بازی تام هیدلستون یک کودک اسگاردی است که اودین سرپرستی او را برعهده می‌گیرد. او در فیلم ثور خوش درخشید، در “ثور: دنیای تاریک” (The Dark World) لحظات به یادماندنی به نمایش گذاشت، اما در “گردآوری انتقام جویان” (Avengers Assemble)، جاس ودون فیلم نامه نویس شخصیت تازه‌ای به او بخشید. خالقان سینمایی تام هیدلستون و لوکی با قدرت این شخصیت بسیار آشنا بودند – زیرا او یک شخصیت اساطیری است که از دنیای دیگری می‌آید – ودون هم عناصر طنز را به او افزود. هویت واقعی لوکی بسیار جالب و جذاب است و زمانی که با داستان زندگی‌اش آشنا می‌شویم دوست داریم آن را بیشتر دنبال کنیم، چیزی که در “ثور: رگنوراک” بیشتر دیده می‌شود. اگر او در آینده بمیرد احتمالاً غوغا به پا خواهد شد.


2. جوکر

بتمن (Batman – 1966)، بتمن (Batman – 1989)، شوالیه تاریکی (The Dark Knight – 2008)

شخصیت جوکر از زمانی که یک شخصیت کمدی داستانی بود تا زمانی که توسط سزار رومرو (و کارتون مارک همیل) به دنیای سینما و تلویزیون وارد شد، همواره یک شخصیت جالب و جذاب بوده است. تیم برتون و جک نیکلسون در بازسازی سال 1989 به شخصیت او جنبه‌های تاریک‌تری بخشیدند، اما شکی وجود ندارد که کریستوفر نولان و هیث لجر در فیلم “شوالیه تاریکی” بهترین و کامل‌ترین شخصیت جوکر را خلق کردند. جوکر لجر یک مرد زشت و زیباست که برای رسیدن به خواسته‌اش هر کاری می‌کند و شاید توصیف شخصیت آلفرد مایکل کین درست باشد که گفت جوکر دوست دارد سوختن دنیا را تماشا کند.


1. دارت ویدر

سه گانه جنگ‌های ستارگان (The Star Wars trilogy، 1977 – 1983)، جنگ ستارگان قسمت سوم: انتقام سیت (Star Wars: Episode III – Revenge Of The Sith، 2005)، جنگ ستارگان: یک سرکش (Rogue One، 2016)

اکنون به بهترین شخصیت منفی تاریخ سینما رسیدیم. دارت ویدر به این دلیل در صدر لیست قرار گرفت که نه تنها به یادماندنی بود بلکه توانست سیاره آلدران را از آن خود کند. شاید این شخصیت در سال‌های جوانی چندان موفق نباشد اما حضور او در فیلم‌های اولیه به موفقیت اش لطمه‌ای هم وارد نکرد. یک شخصیت تراژیک و اهریمنی که با وجود اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد، با کمک لوک مارک همیل به رستگاری می‌رسد. حضور تاثیرگذار دیوید پروز و صدای غرش مانند ارل جونز این شخصیت را به یک شخصیت به یادماندنی تبدیل کرد که در هر صحنه الهام بخش است. او همچنین شنلی به تن کرده که هرکسی نمی‌تواند آن را از تنش بیرون کند.


در این مطلب به 20 ویلن پرطرفدار اشاره کردیم. البته شخصیت‌های منفی جذاب بسیار زیادی در دنیای سینما وجود داشته‌اند که شاید انتخاب بهترین های آن‌ها تا حدودی سلیقه‌ای باشد. از جمله آن‌ها می‌توان به تانوس (انتقامجویان: جنگ بی نهایت)، مگنیتو (مردان ایکس)، ملکه قرمز (آلیس در سرزمین عجایب)، بِین (شوالیه تاریکی برمی‌خیزد)، جیگساو (مجموعه فیلم‌های ارّه)، جو فناناپذیر (مد مکس) و … اشاره کرد. به همین خاطر از شما دعوت می‌کنیم که شخصیت منفی محبوب خود را در قسمت نظرات بنویسید تا به لیست اضافه شود.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. فیلم باز

    خرداد 30, 1402

    باید جوکر هیث لجر مقاوم اول باشه ..اینو یه فیلم باز 53 ساله میگه.

    پاسخ

  2. امیر

    شهریور 9, 1399

    همه رو قبول دارم ولی سائرون باید بالا تراز گالوم باشه

    پاسخ