هر آنچه باید درباره سرطان روده بزرگ و خطرات آن بدانید

هر آنچه باید درباره سرطان روده بزرگ و خطرات آن بدانید

سرطان روده یا سرطان روده بزرگ در میلیون‌ها زن و مرد در سراسر جهان دیده شده و یک بیماری بسیار مهم است که باید آن را شناخته و از آن پیشگیری کنیم. این سرطان سومین سرطان رایج تشخیص داده شده در مردان و زنان ایالات متحده است و اگرچه میزان مرگ و میر در اثر این بیماری در 30 سال اخیر کاهش یافته اما هنوز دومین سرطان مهلک ایالات متحده محسوب می‌شود. در اینجا 25 حقیقت ترسناک و با اهمیت درباره سرطان روده بزرگ را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

مقایسه روده سالم و روده دارای توده سرطانی

1. احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان 1 در 21 و در زنان 1 در 23 است.

2. در حال حاضر بیش از 1 میلیون مبتلا به سرطان روده بزرگ در ایالات متحده زندگی می‌کنند که از این بیماری زنده مانده‌اند.

3. در بیشتر موارد با انجام غربال گری و برداشت پولیپ هایی که به سرطان تبدیل می‌شوند می‌توان از ابتلا به این سرطان پیشگیری کرد. غربال گیری در مراحل اولیه می‌تواند از یک سوم مرگ و میر در ایالات متحده پیشگیری کند.

4. 90% موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان و زنان 50 سال یا بالاتر دیده می‌شود. به این معنا که ریسک ابتلا به سرطان روده با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

5. سرطان روده همانند سرطان ریه و سرطان دهانه رحم، در مراحل اولیه به سختی تشخیص داده می‌شود. علائم آن عبارت‌اند از تغییرات گوارشی، خون در مدفوع، کم آبی بدن، یبوست یا نفخ معده مکرر.

6. چاقی نه تنها ریسک ابتلا به سرطان روده را 30% افزایش می‌دهد بلکه بر فرایند درمان و نتایج آن هم تأثیر منفی می‌گذارد.

7. استعمال سیگار هم احتمال ایجاد سرطان روده و مرگ بر اثر آن را افزایش می‌دهد، اگرچه تأثیر آن در سرطان روده به اندازه سرطان ریه نیست.

8. یکی از تحقیقات اخیر نشان داده مرگ بیمارهای مبتلا به سرطان روده سیگاری در طی 5 سال از مرگ بیماران غیر سیگاری، 14% بیشتر است.

9. افرادی که اقوام درجه یک شان سرطان روده دارند یا داشتند، 2 تا 3 برابر بیش از سایرین در معرض خطر این سرطان قرار دارند. زیرا وراثت این بیماری فرد را در معرض خطر بیشتر قرار می‌دهد.

10. از آنجاییکه این پولیپ ها در افراد 50 ساله یا بالاتر دیده می‌شود، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند از این سن غربال گری برای سرطان روده آغاز شود.

11. غربال گری سرطان روده عبارت است از کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی، تنقیه باریوم، سی تی کولونوگرافی یا کولونوسکوپی مجازی و تست های خانگی مانند آزمایش خون پنهان در مدفوع، آزمایش ایمنی خون پنهان، آزمایش ژن مدفوع.

12. یک سوم افرادی که به آن‌ها توصیه شده غربال گری انجام دهند هرگز این کار را نمی‌کنند.

13. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از فیبر احتمال التهاب و سرطان را افزایش می‌دهد.

14. برداشت پلیپ‌های غیر سرطانی ممکن است احتمال سرطان روده را تا 70% کاهش دهد.

15. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که سرطان روده در جوانان 20 تا 34 سال در حال افزایش است.

16. 40% بیماران سرطان روده در مراحل اولیه که سرطان قابل درمان است، تشخیص داده می‌شوند.

17. سرطان روده قابل پیشگیری ترین سرطان است که کمتر از همه از آن پیشگیری می‌شود.

18. در صورتی که افرادی که باید غربال گری کنند این کار را انجام دهند، 85% موارد سرطان روده پیشگیری خواهد شد.

19. میزان بالای ویتامین دی میزان زنده ماندن در اثر این بیماری را افزایش می‌دهد.

20. افرادی که از دیابت و مقاومت انسولین رنج می‌برند بیشتر در معرض خطر سرطان روده قرار دارند.

21. 23 میلیون نفر مورد غربال گری سرطان روده قرار نگرفته‌اند.

22. سازمان سرطان آمریکا در مارس 2014 اطلاعاتی منتشر کرد که نشان می‌داد میزان سرطان روده در 10 سال اخیر در بزرگسالان 50 ساله یا بیشتر در ایالات متحده 30% کاهش یافته است، که دلیل آن انجام کولونوسکوپی است، بیشترین میزان کاهش در افراد 65 سال به بالا دیده شده است.

23. سازمان سرطان آمریکا در ژانویه 2013 اعلام کرد که میزان مرگ و میر بر اثر سرطان روده 30% کاهش یافته است.

24. مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری برنامه کنترل سرطان روده بزرگ را ایجاد و بودجه لازم برای برنامه ریزی علیه سرطان روده در 25 ایالت و 4 قبیله ایالات متحده را فراهم کرده است.

25. کمپین غربال گری برای زندگی: اقدام ملی علیه سرطان روده در سال 1999 راه اندازی شد تا مردان و زنان 50 ساله یا بیشتر را تشویق کند که به طور مرتب برای سرطان روده بزرگ غربال گری کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم