حقایقی ترسناک درباره سرطان پوست، رایج‌ترین سرطان حال حاضر

حقایقی ترسناک درباره سرطان پوست، رایج‌ترین سرطان حال حاضر

سرطان پوست (Skin Cancer) رایج‌ترین سرطان موجود در انسان است. در صورتی که به سرطان پوست دچار هستید باید نوع آن را دانسته و درمان مناسب آن را بیابید. سرطان پوست بیشتر در نواحی بدن که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند، مانند سر، گردن و دست‌ها، دیده می‌شود. با این حال می‌تواند در نواحی ایجاد شود که چندان در معرض نور خورشید قرار ندارند. در اینجا 25 حقیقت درباره سرطان پوست را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. سالانه در ایالات متحده بیش از 5.4 میلیون مورد جدید سرطان پوست غیر ملانوما در بیش از 3.3 میلیون نفر درمان می‌شود.

(یادداشت مترجم: ملانوما (melanoma) به تومور با منشا سلولهای ملانین دار گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است. درمان آن در مراحل اولیه جراحی و برداشتن ضایعه است. بروز ملانوما با تابش طولانی مدت نور آفتاب مرتبط است. در سال ۲۰۰۷ نزدیک به ۶۰٬۰۰۰ نفر در ایالات متحده آمریکا مبتلا به ملانوما شدند.)

2. سالانه نمونه‌های بیشتر و بیشتر سرطان پوست به همراه سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان روده، دیده می‌شود.

3. در 30 سال اخیر، تعداد افرادی که به سرطان پوست دچار شدند نسبت به مجموع سرطان‌های دیگر بیشتر بود.

4. از هر 5 آمریکایی 1 نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست دچار می‌شود.

5. بین 40 تا 50 درصد آمریکایی‌هایی که تا سن 65 سالگی زندگی کرده‌اند حداقل یک بار به سرطان سلول پایه‌ای یا کارسینوم سلول-سنگفرشی دچار می‌شود.

6. سرطان سلول پایه‌ای رایج‌ترین نوع سرطان پوست است. سالانه بیش از 4 میلیون مورد جدید سرطان پوست تشخیص داده می‌شود.

7. کارسینوم سلول-سنگفرشی دومین سرطان پوست رایج است. سالانه بیش از 1 میلیون نمونه آن در ایالات متحده تشخیص داده می‌شود.

8. بیماران پیوند عضو 100 برابر بیش از سایرین در معرض خطر سرطان کارسینوم سلول-سنگفرشی قرار دارند.

9. کراتوز اکتینیک رایج‌ترین بیماری پوستی پیش سرطانی است و بیش از 58 میلیون آمریکایی به آن دچار هستند.

10. حدود 90% سرطان‌های پوستی غیرملانوما به دلیل قرار گرفتن در معرض مستقیم امواج فرا بنفش نور خورشید یا دستگاه‌های برنزه کننده ایجاد می‌شود.

11. هزینه سالانه درمان سرطان‌های پوست در ایالات متحده حدود 8.1 میلیارد دلار است. برای درمان سرطان‌های پوست غیرملانوما 4.8 میلیارد دلار و برای درمان سرطان‌های پوست ملانوما 3.3 میلیارد دلار هزینه می‌شود.

12. سالانه در ایالات متحده حدود 2800 نفر بر اثر سرطان پوست غیر ملانوما و حدود 8000 نفر بر اثر سرطان پوست ملانوما از بین می‌روند.

13. اگرچه احتمال سرطان پوست در آفریقایی آمریکایی‌ها، آسیایی‌ها و لاتین‌ها کم است، اما احتمال مرگ و میر در این نژادها بیشتر خواهد بود.

14. از هر 3 قفقازی یک تن در طول زندگی خود به سرطان پوست دچار می‌شوند.

15. تاول‌های ناشی از آفتاب سوختگی در دوران کودکی ریسک ابتلا به ملانوما در بزرگ سالی را افزایش می‌دهد. در حقیقت، سوختگی شدید در دوران کودکی ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

16. طبق انجمن سرطان آمریکا، مردان دو برابر زنان به سرطان پوست دچار می‌شوند.

17. براساس سازمان سرطان پوست آمریکا، حتی یک جلسه برنزه کردن در دستگاه‌ها احتمال ملانوما را 20% افزایش می‌دهد. زیرا تخت‌های برنزه از امواج فرابنفش استفاده کرده و کلاژن را سریع‌تر تجزیه کرده و احتمال سرطان را افزایش می‌دهند.

18. برخی از آنتی بیوتیک ها یا داروها مانند ایزوترتینوین پوست را بیشتر در معرض سوختگی قرار می‌دهند. دو نوع واکنش پوستی ممکن است رخ دهد، اولین واکنش حساسیت به نور است که پوست را تحت تأثیر قرار داده و دومی آفتاب زدگی است که سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

19. در حالی که اسپری‌های ضد آفتاب می‌توانند گزینه مناسبی باشند، اما بخش زیادی از پوست را در معرض خطر قرار می‌دهند.

20. قرار گرفتن در معرض آفتاب به پوست آسیب می‌رساند. اگرچه ممکن است در ابتدا متوجه نشوید اما پس از چند دهه آسیب‌های آن را خواهید دید.

21. وجود ملانوما و سرطان پوست در اقوام درجه یک بیش از امواج فرابنفش می‌تواند احتمال ملانوما در فرد را افزایش دهد.

22. ملانوما در کمتر از 1 درصد مبتلایان به سرطان پوست دیده می‌شود، اما مرگ و میر در این تعداد بیشتر است.

23. آمریکایی‌هایی وجود ملانوما در آن‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده شده به احتمال 98% تا 5 سال زنده می‌مانند. اگر بیماری به غده‌های لنفی برسد احتمال زنده ماندن 62% بوده و اگر بیماری به اندام‌های دیگر متاستاز کند، احتمال زنده ماندن 18% است.

24. اگر فرد بیش از 5 بار دچار آفتاب سوختگی شود، احتمال ملانوما در او دو برابر خواهد شد.

25. مصرف منظم ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر احتمال کارسینوم سلول-سنگفرشی را حدود 40% و احتمال ملانوما را 50% کاهش می‌دهد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم