دیوار برلین چرا ساخته شد و چطور سقوط کرد؟ + تصاویر و حقایق تاریخی

دیوار برلین یک دیوار بتنی بزرگ در داخل و اطراف برلین در آلمان بود که برلین شرقی و غربی را در دوران جنگ سرد، از سال 1961 تا 1989 از لحاظ فیزیکی و ایدئولوژیک از هم جدا می‌کرد. برلین غربی یک نقطه جغرافیایی مهم بود که هزاران ساکن آلمان شرقی از طریق آن به غرب دموکراتیک فرار می‌کردند. آلمان کمونیست شرقی در واکنش به این فرارها در اطراف برلین غربی یک دیوار ساختند. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره سقوط دیوار برلین را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. این دیوار در 13 اوت 1961 در عرض یک شبانه روز ساخته شد. این دیوار در ابتدا از سیم خاردار و بلوک خاکستر ساخته شد، اما به زودی به دیوارهای بتنی که ارتفاع آن به 5 متر می‌رسید تبدیل شد که در بالای آن سیم خاردار گذاشته شده بود و نگهبانان مجهز به تفنگ و مین، روی آن دیده می‌شدند.

2. دیوید بویی در ساخت دیوار برلین نقش داشت، در حالی که آلمانی‌های شرقی پشت دیوار گوش می‌دادند. او می‌گفت، “ما صدای آواز خواندن و خوش گذرانی آن‌ها را می‌شنیدیم. نمی‌توانستم در برابر آن مقاومت کنم. شدیداً ناراحت بودم. هرگز ممکن نبود در زندگی‌ام چنین کاری کنم و نخواهم کرد.”

3. پیتر فچر یک جوان 18 ساله از آلمان شرقی بود که در حین عبور از دیوار توسط سربازان آلمان غربی مورد شلیک قرار گرفت. او در سیم خادار گیر کرد و از خون ریزی از دنیا رفت، در حالی که پلیس تلاش می‌کرد او را درمان کند و رسانه‌های دنیا در حال پخش این صحنه بودند.

«پیتر فچر» در راه فرار به سوی آزادی گلوله خورد و در برابر دیدگان جهانیان جان باخت

4. در سال 1963 یک سرباز آلمان شرقی به نام ولفگانگ انگلس یک تانک دزدید و تلاش کرد از دیوار برلین گذشته و فرار کند.

5. تخریب دیوار برلین توسط شهروندانی انجام گرفت که با شنیدن این خبر که هر شهروند می‌تواند از دیوار عبور کند، قدرت گرفتند. البته این خبر یک اشتباه لفظی بود.

6. بین سال‌های 1945 تا 1961 بیش از 3 میلیون شهروند آلمان شرقی به آلمان غربی فرار کردند، اغلب آن‌ها از طریق دیوار برلین فرار می‌کردند.

7. 50،000 شهروند برلین که Grenzgaenger نام داشتند هر روز برای کار در غرب از دیوار عبور می‌کردند، این افراد در حالی که در شرق زندگی می‌کردند در غرب دستمزد بیشتری دریافت می‌کردند، اما در اقتصاد شرق مشارکت نداشتند. به دلیل توانایی بالای آلمان غربی در خرید محصول، دویچه آلمان غربی 4 تا 6 برابر بیشتر از دویچه آلمان شرقی ارزش داشت.

8. آلمان شرقی نوشیدنی کولای خود را تولید کرد که Vita-Cola نام داشت. با این حال این نوشیدنی هنوز در آلمان محبوب است و به همین دلیل آلمان تنها کشور جهان است که در آن کوکاکولا نوشیدنی برتر بازار محسوب نمی‌شود.

9. نیوزیوم در واشنگتن دی سی تنها نقطه در خارج از آلمان است که بزرگ‌ترین بخش دیوار برلین در آن قرار دارد.

10. مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا، در سپتامبر 1989، از رئیس جمهور شوروی، میخائیل گورباچف، درخواست کرد که اجازه ندهند دیوار برلین فرو بریزد و از تخریب آن جلوگیری کند.

11. آناتولی گلیتسین یک مأمور کاگ‌ب بود که در سال 1961 به ایالات متحده فرار کرد. براساس گفته او، شوروی‌ها می‌خواستند طی یک برنامه بلندمدت با تخریب دیوار برلین غرب را فریب داده و اتحادیه اروپا ایجاد کنند. در نتیجه ایالات متحده مانند امروز خود را درگیر یک بدهی بزرگ می‌دید.

12. به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد سقوط دیوار برلین، 8000 بالون روشن در 16 کیلومتری مکان سابق دیوار برلین قرار گرفتند.

13. بر روی دیوار برلین 302 برج دیدبانی، 259 سگ، 20 سنگر و بیش از 11،000 سرباز وجود داشت.

14. آخرین نفری که بر روی دیوار برلین مرد کسی بود که در تاریخ 8 مارس، 1989 می‌خواست با استفاده از بالون هوای گرم فرار کند اما سقوط کرد و از دنیا رفت.

15. ساکنان آلمان غربی و کشورهای دیگر می‌توانستند با درخواست ویزا در سفارت آلمان شرقی چند هفته زودتر از سفر خود، از آن جا دیدن کنند.

16. در 19 جولای 1988، 16 ماه پیش از سقوط دیوار برلین، بروس اسپرینگستین و E-Street Band در یک کنسرت زنده در برلین شرقی آهنگ Rocking the Wall را اجرا کردند که 300،000 نفر در آنجا حضور داشت و از تلویزیون هم پخش می‌شد.

17. برخلاف باور عموم، سقوط اصلی دیوار برلین تا تابستان 1990 آغاز نشد و تا سال 1992 هم ادامه داشت.

18. اریکا ایفل، کماندار آمریکایی که سابقاً عاشق تیر و کمان خود بوده، با برج ایفل ازدواج کرده است. او در گذشته با دیوار برلین رابطه طولانی داشت.

19. یوسین بولت صاحب بیش از 3 تن از دیوار برلین است.

20. شوروی در داخل بخش‌هایی از دیوار برلین ده‌ها هزار مسلسل قرار دارد تا مردم شرق نتوانند از آن فرار کنند. شوروی در سال 1983 قبول کرد تا در ازای دریافت 2 میلیارد دویچه از آلمان غربی این مسلسل‌ها را جمع آوری کند.

21. مجسمه رونالد ریگان در کاخ کنگره ایالات متحده از بخش‌هایی از دیوار برلین ساخته شده است.

22. زمانی که جان اف. کندی در اخبار شنید که کمونیست‌ها به جای حمله به برلین غربی دیوار برلین شرقی را خراب کرده‌اند به همراهانش گفت، “این کار راه حل خوبی نبود، اما یک دیوار بهتر از یک جنگ است. این سقوط پایان مشکلات برلین است. طرف دیگر عصبانی می‌شود نه ما. ما در حال حاضر نباید کاری کنیم زیرا راهی جز جنگ وجود ندارد.”

23. رازول، نیومکزیکو در ازای تسلیم کردن اسیران آلمانی جنگ جهانی دوم بخشی از دیوار برلین را دریافت کرد.

24. هولگر بتکی از اتاق زیرشیروانی به دیوار برلین تیر زد و از طریق قرقره به آن سوی دیگر در برلین غربی رسید. خوشبختانه نگهبانان او را ندیدند.

25. برادران بتکی که 3 تن بودند هرکدام جداگانه از دیوار برلین رد شدند. اولی اینگو بود که از طریق تشک بادی در غرب فرود آمد. هولگر از قرقره و زیپ لاین استفاده کرد. برادر سوم، اگبرت، به کمک برادرهایش اینگو و هولگر که سوار هواپیمای سبک بودند، گریخت.

26. تیری نویر یک دانشجوی اخراجی کالج بود که در سال 1984 و به نشانه اعتراض دیوار برلین را رنگ کرد. او از طریق حفره‌های کوچک از دیوار بالا می‌رفت تا تیر نخورد. و به این شکل 5 کیلومتر از سمت غربی و شرقی دیوار را رنگ کرد. اودر زمینه نقاشی دیواری اعتراضی یک پیشتاز است.

27. دیوار برلین یک سازه از پیش طراحی شده نبود. بلکه چهار دیوار مختلف بود که با دو سیم خاردار آغاز شده و دو دیوار بتنی به آن اضافه شده بود. دیوارهای آخر، یا همان Grenzmauer 75، از بلوک‌های بتنی رنگی ساخته شدند که امروزه آن را دیوار برلین می دانیم.

28. برخی از قسمت‌های دیوار آخر از لحاظ استراتژیک ضعیف بودند تا نیروهای شوروی بتوانند از طریق آن تانک‌های خود را به قسمت غربی منتقل کنند.

29. در دو سال اول وجود استقرار این دیوار، پیش از اینکه مردم دیوار را خراب کنند، بیش از 1300 مأمور یونیفرم پوش جمهوری دموکراتیک آلمان به آلمان غربی فرار کردند.

30. 9 ماه پس از سقوط دیوار برلین، آمار زایمان در برلین شرقی 40% کاهش یافت و تا سال 1994 تغییر نکرد، زیرا مردم دچار مشکلات شخصی و اقتصادی شده بودند که باعث شده خوشحالی اولیه‌شان از بین برود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم