همه چیز درباره جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی (Central African Republic) یک کشور در دل قاره آفریقاست که از شمال با چاد، از شمال شرق با سودان، از شرق با سودان جنوبی، از جنوب با جمهوری دموکراتیک کنگو، از جنوب غرب با جمهوری کنگو و از غرب با کامرون، هم مرز است. در این مقاله 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره جمهوری آفریقای مرکزی را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

پرچم رسمی جمهوری آفریقای مرکزی

1. جمهوری آفریقای مرکزی کشوری 620،000 کیلومتر مربع است و در سال 2016 جمعیت اش معادل 4.6 میلیون نفر بود.

2. قسمت اعظم جمهوری آفریقای مرکزی از پوشش گیاهی گرم دشتی سودان-گینه تشکیل شده اما جالب اینجاست که در شمال دارای پوشش گرم دشتی سودان و در جنوب دارای نقطه جنگلی است.

3. دو سوم کشور دارای حوضچه رودخانه اوبانگی است که به کنگو راه داشته و یک سوم باقی مانده بستر رودخانه چاری است که به دریاچه چاد راه دارد.

4. اگرچه تاریخ سکونت کشور جمهوری آفریقای مرکزی بیش از یک هزاره است اما مرزهای امروزی این کشور توسط فرانسوی‌ها مشخص شده، که از اواخر قرن 19 این کشور را به استعمار خود در آورده بودند.

5. جمهوری آفریقای مرکزی از تاریخ 1960 از فرانسه مستقل شد و از آن زمان توسط رهبران خودکامه، که تلاش کردند رژیم سلطنتی تشکیل دهنده، اداره می‌شد.

6. در سال 1990 جمعیت کشور خواستار دموکراسی شدند و اولین انتخابات دموکراتیک در سال 1993 تشکیل شد.

7. آنژ-فلیکس پاتاسه اولین رئیس جمهور این کشور بود که در سال 2003 توسط سرلشکر فرانسوا بوزیزه برکنار شد.

8. جنگ جمهوری آفریقای مرکزی در سال 2004 آغاز شد و برخلاف صلح سال 2007 و 2011، در دسامبر 2012 بین حزب‌های مختلف جنگ سختی درگرفت. این جنگ به آزار و اذیت مسلمانان اقلیت این کشور ختم شد و در نتیجه در سال 2013 و 2014 جابه جایی جمعیتی عظیمی در آن جا رخ داد.

9. این کشور برخلاف داشتن منابع معدنی زیاد، مانند منابع اورانیوم، نفت خام، طلا، الماس، کبالت، چوب و انرژی گرمایی، و همچنین زمین‌های قابل کشت، جز یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. دلیل آن از فساد رهبران این کشور ناشی می‌شود.

10. این کشور در سال 2015 و براساس شاخص توسعه انسانی، کمترین میزان توسعه انسانی را داشته و از 188 کشور در مقام 188 قرار گرفت.

11. شهر بانگی پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری آفریقای مرکزی است. این شهر به عنوان پایتخت مرزی فرانسوی‌ها در سال 1889 انتخاب شد و به دلیل جایگاه اش در شمالی‌ترین کرانه رودخانه اوبانگی این نام برای آن انتخاب شد.

12. بیشتر زمین‌های این کشور گرم دشت‌هایی هستند که ساوانا نام دارند و حدود 500 متر از سطح دریا بالاترند.

13. در شمال شرق کشور تپه‌های فراوان مشاهده می‌شوند. در جنوب غرب این کشور هم چندین تپه قرار دارد.

14. مرتفع‌ترین کوه جمهوری آفریقای مرکزی مونگ نگاویی (Mong Ngaoui) نام دارد که در کوه‌های کاره در مرز کامرون قرار دارد و قله آن 1،410 متر است.

15. جمهوری آفریقای مرکزی زمانی سومین ناحیه بزرگ جنگل‌های بارانی آفریقا را داشت. در حالی که امروزه جنگل‌های گرمسیری تنها 35% از کشور را تشکیل شده و قسمت اعظم آن توسط قطع کردن درخت‌ها از بین رفته‌اند.

16. حدود 3،600 گونه گیاهی، 663 گونه پرنده، 131 گونه پستاندار، 187 گونه زنده و 29 گونه دوزیست در این کشور وجود دارد.

17. پارک ملی موناوو-گوندا سنت فلوریس در جمهوری آفریقای مرکزی در نزدیکی مرز چاد قرار دارد. این پارک در سال 1988 و به دلیل تنوع زیست بوم در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

18. پارک ملی Dzanga-Ndoki در در سال 1990 در جنوب غرب جمهوری آفریقای مرکزی و در لبه شمالی جنگل کنگو، ایجاد شد. این پارک به دلیل تنوع زیست بوم و داشتن بزرگ‌ترین جنگل بکر کشور شهرت دارد.

19. پارک ملی Bamingui-Bangoran یکی دیگر از پارک‌های کشور و زیستگاه متنوعی است که در منطقه شمالی جمهوری آفریقای مرکزی قرار دارد. این پارک در سال 1993 ایجاد شد و دارای بخشی از جنگل گینه-کنگو است.

20. آبشار بوالی بهترین جاذبه جمهوری آفریقای مرکزی است. این آبشار 50 متر طول و 250 متر عرض دارد.

21. کلیسای نوتردام Our Lady of the Immaculate Conception یک کلیسای کاتولیک متعلق به اسقف اعظم بانگی در جمهوری آفریقای مرکزی است.

22. اولین ساکنان جمهوری آفریقای مرکزی چادر نشینانی بودند که حدود 10،000 سال قبل به آن جا آمده و به کشاورزی و ماهیگیری پرداختند.

23. در حدود 1000 تا 3000 سال قبل چندین قبیله مختلف از قسمت‌های دیگر آفریقا به این منطقه مهاجرت کردند.

24. در اواخر سال‌های 1800 حملات استعماری و سلطنت فرانسه و آلمان بر جمهوری آفریقای مرکزی آغاز شد.

25. در این کشور حدود 80 نژاد مختلف زندگی می‌کنند که زبان خود را دارند. بزرگ‌ترین این قبیله‌های نژادی عبارت‌اند از: بایا، باندا، ماندیجا، سارا، مبوم، مباکا، یاکوما و فولا یا فولانی.

26. کشور جمهوری آفریقای مرکزی دارای دو زبان رسمی فرانسه و سانگو است. زبان کریول یکی از زبان‌های محلی است که براساس زبان محلی نگباندی ایجاد شده است.

27. محبوب‌ترین ورزش کشور بسکتبال است. تیم ملی این کشور تا به حال دو بار برنده جام آفریقا شده و اولین تیم آفریقای سیاه است که به جام جهانی بسکتبال وارد شده است.

28. آموزش دولتی در جمهوری آفریقای مرکزی رایگان بوده و از سن 6 تا 14 سالگی اجباری است. با این حال حدود نیمی از مردم این کشور بی سواد هستند.

29. یکی از مشکلات جدی جمهوری آفریقای مرکزی آزار و اذیت کودکان و زنان در رابطه با جادوگری است. جادوگری یکی از جرائم قانون این کشور است.

30. حدود 68% دختران جمهوری آفریقای مرکزی پیش از 18 سالگی ازدواج می‌کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم