ساحل عاج را بهتر بشناسید + حقایق و تصاویر

ساحل عاج یک کشور در آفریقای غربی است که یکی از مستعمره‌های فرانسه بوده و دارای سواحل زیبا و جنگل‌های بارانی است. شهر آبیجان در کرانه اطلس، اصلی‌ترین شهر این کشور است که جاذبه‌های مدرن آن عبارت‌اند از ساختمان زیگورات، سازه هرمی و کلیسای سنت پل، که بر فراز آن یک صلیب بزرگ قرار دارد. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره ساحل عاج را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. این کشور از غرب با گینه و لیبریا، از شمال با مالی و بورکینافاسو، از شرق با غنا و از جنوب با اقیانوس اطلس، هم مرز است.

2. پایتخت سیاسی ساحل عاج شهر یاموسوکرو و پایتخت اقتصادی و بزرگ‌ترین شهر آن شهر بندری آبیجان است. در سال 1983 شهر یاموسوکرو به عنوان پایتخت سیاسی رسمی ساحل عاج طراحی شد، با این حال سازمان‌های سیاسی و سفارت خانه‌های خارجی هنوز در آبیجان قرار دارد.

3. ساحل عاج فلات وسیعی است که از جنوب از سطح دریا آغاز شده و به سمت شمال حدود 500 متر از سطح دریا بالاتر است.

4. مرتفع‌ترین ناحیه آن کوه ریچارد مولارد است که با 1752 متر ارتفاع در غرب کشور و در نزدیکی مرز گینه و لیبریا قرار دارد.

5. ساحل عاج 590 کیلومتر خط ساحلی دارد.

6. در گذشته به دلیل تجارت در ساحل عاج آن را “ساحل دندان” می‌نامیدند.

7. این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده کاکائو است که برای تهیه شکلات به کار می‌رود. این کشور همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکنندگان قهوه و روغن پالم است.

8. پارک ملی تای یک جنگل باستانی و زیستگاه اسب آبی کوتوله است. این کشور یکی از آخرین باقی مانده‌های جنگل بارانی بکر در آفریقای غربی است. در این پارک می‌توانید شاهد درخت‌هایی باشید که تا 50 متر ارتفاع داشته و ریشه‌های عمیقی دارند.

9. نوردام د لا پایکس یک کلیسای بزرگ است که با الهام از طرح باسیلکای سنت پتر روم ساخته شد. 18،000 نفر می‌توانند در آن قرار داشته باشند و نمای بیرونی آن نشان دهنده هنر آفریقا است.

10. ساختمان گرند باسام امروزه تنها بازمانده‌ای از پایتخت مستعمره فرانسه است. در اینجا ساختمان‌های استعماری زیادی وجود داشته که اغلب شان از بین رفته‌اند، با این حال ساختمان‌های کوچک‌تر به عنوان جاذبه توریستی بر جای مانده‌اند.

11. ساحل عاج اولین جمهوری سیاهپوستان و اولین کشور غیرانگلیسی زبان بود که جایزه اسکار را به دست آورد. فیلم ” سیاه و سفید رنگی ” (Black and White in Color) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد.

12. این کشور در آثار نقاشانی چون نانسی مانینگ، نقاش کانادایی؛ هلیوس دارنداندل، نقاش یونانی؛ پاتریک هریسون اومالی، نقاش ایرلندی که سال‌ها در ساحل عاج زندگی کرد؛ و هانافورد مک میلن، نقاش انگلیسی که به دلیل نقاشی‌های آفریقایی‌اش شهرت دارد، ترسیم شده است.

13. قورباغه جنگل‌های بارانی تنها در غرب و جنوب غرب ساحل عاج، در منطقه طبیعی حفاظت شده کوه نیمبا، و جنوب پارک ملی تای دیده می‌شود.

14. مارمولک کرم مانند Cynisca گونه بومی ساحل عاج است. این گونه از مارمولک پا ندارد.

15. حشره خوار ویمر، نوعی حشره خوار دندان سفید، تنها در ساحل عاج یافت می‌شود.

16. از نژادهای دیگری که در این کشور زندگی می‌کنند به ترتیب عبارت‌اند از: لبنانی‌ها، فرانسوی‌ها، مندیکاهای جنوبی، کروها، مندیکاهای شمالی، گورها و اکان ها.

17. حدود 20.6 میلیون نفر در ساحل عاج زندگی می‌کنند.

18. اغلب مردم ساحل عاج مسلمان هستند، با این حال مسیحیان این کشور هم تعدادشان زیاد است.

19. واحد پول ساحل عاج فرانک آفریقای غربی است که در کشورهای توگو، سنگال، نیجریه، مالی، بورکینافاسو، بنین و گینه بیسائو هم استفاده می‌شود.

20. بزرگ‌ترین باسیلکای جهان در یاموسوکرو در ساحل عاج قرار دارد. این باسیلکا Our Lady of Peace نام داشته و 30،000 متر مربع وسعت دارد.

21. ساحل عاج از لحاظ اقتصاد یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای آفریقایی است و پیشرفته‌ترین کشور صحرای آفریقا محسوب می‌شود.

22. اگرچه ساحل عاج در سال 1960 استقلال خود از فرانسه را به دست آورد اما تا سال 1993 دارای رهبر بود که در آن سال از دنیا رفت و پس از مرگ او برای اولین بار در این کشور انتخابات برگزار شد.

23. در آبیجان یک بازار مواد غذایی وجود دارد که تمام فروشندگان شهر در آنجا محصولات خود را داد و ستد می‌کنند.

24. آبیجان پایتخت مد ساحل عاج و صحرای آفریقاست. در بوتیک‌های این شهر می‌توانید لباس‌های طراحی شده را خریداری کنید.

25. از زمان استقلال این کشور از سال 1960 تا به حال چندین جنگ داخلی در آن صورت گرفته است، از جمله جنگ داخلی 2011.

26. ساحل عاج از قبایل مختلف اولیه تشکیل شده است، که امروزه بیش از 60 قبیله مجزا هستند، از جمله: بائولو، بت، سنافو، آگنی، مالینکه، دان و لوبی.

27. درباره ساکنان اولیه ساحل عاج اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما سلاح‌ها و ابزارها نشان می‌داد که این کشور ساکنان اولیه‌ای داشت.

28. بین سال‌های 1000 تا 1500 پس از میلاد، تاجران مسلمان از شمال آفریقا به ساحل عاج آمدند. آن‌ها به دنبال عاج و طلا بودند. در این زمان امپراتوری‌های مختلف به وجود آمدند، از جمله مردم سنوفو در کنگ و دیولا، که صنعتگر بودند.

29. در اواخر قرن 17 مهاجران بونکانی از غنای مدرن به ساحل عاج آمده و در نزدیکی بونا یک امپراتوری تشکیل دادند. این مکان، مانند کنگ، به مرکز آموزش اسلامی تبدیل شد.

30. ساحل عاج پیش از اشغال توسط اروپایی‌ها بر ایالت‌های مهمی چون کنگ امپایر، گیامان و بائول تسلط داشت.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم