30 حقیقت جالب و خواندنی درباره کوئنتین تارانتینو

کوئنتین جروم تارانتینو (Quentin Tarantino) یک کارگردان، نویسنده و بازیگر آمریکایی است که در 27 مارس 1963 (7 فروردین 1342) به دنیا آمد. فیلم‌های او به دلیل روایت غیرخطی، موضوعات کنایه آمیز، زیبایی شناسی خشونت، دیالوگ‌های طولانی، اجراهای زیبای بازیگران کمتر شناخته شده، ارجاع به فرهنگ عامه، موسیقی متن مربوط به سال‌های 1960 و 1980 و ویژگی فیلم‌های نوآر، شهرت دارد. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره کوئنتین تارانتینو را مرور می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. حرفه او در اواخر سال‌های 1980 آغاز شد، زمانی که فیلم نامه “تولد بهترین دوستم” (My Best Friend’s Birthday) را نوشت و کارگردانی کرد، که فیلم نامه آن باعث ساخت “عشق حقیقی” (True Romance) شد.

2. تارانتینو در سال 1992 و با اکران فیلم “سگ‌های انباری” (Reservoir Dogs) حرفه فیلمسازی خود را آغاز کرد که فیلم‌نامه آن از فیلم‌نامه “قاتلین بالفطره” (Natural Born Killers) الیور استون الهام گرفته شد و توسط امپایر به عنوان “برترین فیلم مستقل تاریخ” انتخاب شد.

3. او جوایز سینمایی مختلفی دریافت کرده است: دو جایزه اسکار، دو جایزه گلدن گلوب، دو جایزه بافتا و یک جایزه نخل طلا. او همچنین نامزد جایزه‌ امی و گرمی هم شده است.

4. تارانتینو در سال 2005 در لیست 100 فرد تاثیرگذار جهان مجله تایم قرار گرفت.

5. پیتر بوگدانوویچ فیلمساز و تاریخ دان تارانتینو را “تنها کارگردان تاثیرگذار نسل خویش” می‌داند.

6. تارنتینو به دلیل فعالیت‌هایش در عرصه سینما در دسامبر 2015 ستاره خیابان مشاهیر هالیوود را دریافت کرد.

7. تارانتینو در ناکسویل، تنسی و به عنوان تنها فرزند کانی مک هیو و تونی تارانتینو، به دنیا آمد.

8. پدرش اجداد ایتالیایی و مادرش اجداد ایرلندی و چروکی دارد.

9. نام او از کوئینت اسپر، شخصیت برت رینولدز در سریال “دود اسلحه” (Gunsmoke) کانال سی بی اس انتخاب شد.

10. مادر تارانتینو، زمانی که دانشجوی حقوق بود و می‌خواست مجری شود، در سفری به لس آنجلس با پدر او آشنا شد. کانی برای استقلال از خانواده‌اش به سرعت با تونی ازدواج کرد، اما این ازدواج دیری نپایید.

11. مادر تارانتینو پس از رفتن به لس آنجلس با کرت زاستوپیل موزیسین ازدواج کرد و خانواده به تورانس، شهری در جنوب لس آنجلس نقل مکان کردند. زاستوپیل علاقه به سینما را در تارانتینو تشویق کرد و او را به جلسات فیلم برداری می‌برد.

12. مادر تارانتینو به او اجازه می‌داد فیلم‌های بزرگسالانه مانند “معرفت جسمانی” (Carnal Knowledge) و “بازماندگان” (Deliverance) را تماشا کند.

13. تارانتینو در 14 سالگی یکی از اولین کارهای خود را به رشته تحریر درآورد، فیلم نامه‌ای به نام “کاپیتان پیچ فوز و آنچووی بندیت”، که یک سارق از پیتزافروشی پیتزا می‌دزدد.

14. تارانتینو در تابستان 15 سالگی خود به همراه مادر به خرید رفته بود که رمان Deliverance المور لئونارد را از مغازه بلند کرد. او سپس تنها اجازه داشت برای رفتن به تئاتر تورانس از خانه خارج شود، که در آنجا در نمایش‌های “رومئو و ژولیت” (Romeo and Juliet) و دو به علاوه دو مساوی سکس” (Two Plus Two Makes Sex) شرکت داشت.

15. تارانتینو در سن 15 یا 16 سالگی از دبیرستان ناربون در هاربر سیتی، لس آنجلس خارج شد.

16. او سپس با دروغ گفتن درباره سن خود توانست در تئاتر پورن تورانس به نام تئاتر پوسی کت کار پیدا کند.

17. او به کلاس‌های بازیگری تئاتر جیمز بست رفت و با افرادی آشنا شد که بعدها در فیلم‌های او حضور یافتند.

18. او در تئاتر جیمز بست با کریگ هامن آشنا شد و بعدها به همراه او “تولد بهترین دوستم” را ساخت که یک پروژه نه چندان موفق بود.

19. تارانتینو در میان طراحان الویس در اپزیود “عروسی سوفیا: بخش 1″ از فصل چهارم سریال”دختران طلایی” (The Golden Girls) که در 18 نوامبر 1988 پخش شد، حضور داشت.

20. او در صنعت هوافضا مدتی کارمند بود و به مدت پنج سال در ویدیو آرشیو، یک ویدیو فروشی در منهتن بیچ، در کالیفرنیا کار کرد.

21. در نوامبر 1997 دان مورفی از او شکایت کرد و 5 میلیون دلار خسارت گرفت. تارانتینو در یک رستوران به او حمله کرده بود، او را به دیوار کوبیده و به او مشت زده بود.

22. او به همراه لارنس بندر یک کمپانی ضبط به نام A Band Apart Records راه اندازی کرده بود که به تولید موسیقی متن می‌پرداخت و آن‌ها را از طریق ماوریک رکوردز، کمپانی مدونا، عرضه می‌کرد.

23. قرار بود او کارگردانی اپیزودی از فیلم‌های ایکس را برعهده بگیرد اما از همکاری با کمپانی Director’s Guild of America خودداری کرد. این کمپانی از قبول یکی از درخواست‌های او برای همکاری خودداری کرد.

24. تارانتینو بازی‌های قدیمی تخته که مربوط به سریال‌های تلویزیونی “خواب جینی را می‌بینم” (I Dream of Jeannie)، “دوک‌های هزارد” (The Dukes of Hazzard) و “تیم الف” (The A-Team) را جمع آوری می‌کند.

25. در تمام فیلمنامه های اصلی او نام یک کارآگاه پلیس به اسم اسکاگنتی حداقل یک بار اشاره می‌شود. در اغلب موارد صحنه مربوطه از نسخه نهایی حذف شده است.

26. او فیلم نامه نویس فیلم ” جزر و مد سرخ” (Crimson Tide) تونی اسکات بود که البته نامی از او برده نشد. او دیالوگ‌های متن را نوشت، صحنه موج سوار نقره‌ای و فیلم زیردریایی و همچنین مونولوگ اسب نژاد پرست را افزود.

27. زمانی که اما تورمن باردار شد او فیلم برداری “بیل را بکش 1” (Kill Bill: Vol. 1) را چندین ماه به تعویق انداخت و از انتخاب بازیگر دیگر خودداری کرد زیرا شخصیت او را مخصوص خودش و براساس ایده هردویشان از فیلم “داستان عامیانه” (Pulp Fiction) گرفته بود.

28. اگرچه او در فیلم‌هایش از عناصر خشونت و مواد مخدر استفاده می‌کند اما از آن‌ها بیزار است.

29. او در برهه‌ای از زندگی می‌خواست رمان نویس شود و حتی دو فصل از رمانی براساس تجربیات خودش در ویدیو آرشیو منهتن بیچ را نگارش کرد.

30. اگرچه طرفداران همیشه او و پاول توماس اندرسون را باهم مقایسه می‌کنند اما خودش این کارگردان را یکی از بهترین دوستانش می‌داند. در حقیقت تارنتینو کار اندرسون را تحسین کرده و او را یک “فیلمساز هنرمند” می‌داند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم